Gå til innhold
  • Bli medlem

3F UL Gear tarp - 200g, 100kr


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne saken for en hundrings:

IMG_0578.thumb.PNG.9b70dc9230cc6c987fbdf09761e265e3.PNG

Genial liten sak, mer enn stor nok til å sitte under ved camp eller ved bål. Litt for liten å sove under om det regner etter min smak, og veier inn under 200 gram ink. pakkpose uten barduner. Perfekt til dagsturer og når man har med telt i tillegg.

Til sammenligning har jeg en bergans mediun tarp som veier 800 gram, men den tåler virkelig alt, og man kan henge seg etter stramme barduner uten å være redd for å ødelegge noe. 

Festene i hjørnet på 3F tarpen virker greie, de to festene midt på langsiden er sydd slik at man får en "riv her" perforering. De rakner ved for mye belastning. Noen idè til hvordan man kan sy/lime på ett bedre feste her, eller hvordan man kan forsterke det eksisterende festet?

IMG_0579.thumb.JPG.c6a9cf1f8a7b5942a61fb969b7a07e32.JPGIMG_0580.thumb.JPG.17bd53e9c227cf1b85fbdc740ade5d21.JPGIMG_0581.thumb.JPG.040bc7af41820dd0f8dbf2ded1662c68.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg fant ut selv hvordan man kan forsterke festene. Lim de fast på begge sider av sømmen. Da kommer ikke strekket på sømmen, men over hele flaten. Virker mye sterkere nå. Må bare reparere riften.

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket på denne, men ikke trykker på kjøp knappen. Finnes flere steder hos aliexpress, en av linkene i "på tide med tarp" tråden hadde bedre beskrivelse enn alle de andre. Der viser der seg at den finnes i 20D og 40D litt avhengig av farge en velger. Vekten på en 40D bikker 200g, men ikke så mye at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Omnilite skrev:

Har kikket på denne, men ikke trykker på kjøp knappen. Finnes flere steder hos aliexpress, en av linkene i "på tide med tarp" tråden hadde bedre beskrivelse enn alle de andre. Der viser der seg at den finnes i 20D og 40D litt avhengig av farge en velger. Vekten på en 40D bikker 200g, men ikke så mye at det gjør noe.

Den jeg har er 20D tror jeg.

Tror ikke styrken på materialet har betydning, det virker solid nok. Det er heller festene som er sydd fast på en dårlig måte, men limen ser ut til å ha fisket problemet. Pakkstørrelsen er på størrelse med en 0,33l brusboks. Tipper 40D er en del større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

Tror ikke styrken på materialet har betydning,

Dette er vel et klassisk eksempel på kjøp og kast av dårlig kvalitet. Mange tror at Tarp ikke krever så mye, kontra et telt, men sannheten er vel at belasting er utrolig høy. Alle som har satt opp en Tarp i litt vind og med teltplugger kan bekrefte det. 

Nei, gå for noe ordentlig, Hilleberg Tarp 5 veier 320 gram inkl liner. Kjøpte min brukt på finn for en fin pris.

IMG_2043.JPG.11eba63812708de2a4ab1728282dcdcc.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Dette er vel et klassisk eksempel på kjøp og kast av dårlig kvalitet. Mange tror at Tarp ikke krever så mye, kontra et telt, men sannheten er vel at belasting er utrolig høy. Alle som har satt opp en Tarp i litt vind og med teltplugger kan bekrefte det. 

Nei, gå for noe ordentlig, Hilleberg Tarp 5 veier 320 gram inkl liner. Kjøpte min brukt på finn for en fin pris.

IMG_2043.JPG.11eba63812708de2a4ab1728282dcdcc.JPG

"kjøp og kast", det betyr at man kjøper noe og kaster det etter kort tids bruk. Jeg kommer nok til p bruke denne svært mye. Den er så lett og liten at den alltid er med meg når jeg selv drar på telttur, og fin plass til meg og ungene under når vi spiser lunch i skauen om det skulle regne.

Styrken på materialet er rikelig, det klarer du ikke å ødelegge med mindre du går inn for det, men da ødelegger du 40D også. 20D er mer enn sterkt nok til denne tarpen. Innfestingen er av dårlig kvalitet ja, alt for dårlig, dette er defintivt det svake punktet. Jeg har limt mine fast med litt lim jeg hadde liggende uten å løsne festen fra duken, og de er nå mer enn sterk nok til vanlig bruk. Innsiden er ikke siliconert, så man kan bruke vanlig lim. (Det ødelagte festet er reparert med litt lim og teip. Hadde jeg visst jeg måtte limt det på forhånd ville det ikke røket.).

Til min bruk trenger jeg ikke en Hilleberg Tarp som koster mange ganger mer enn prisen på denne, veier mer, og tar større plass. Alt til sin bruk såklart. Som eneste overnattingsly på vindfulle turer er den litt liten og har for svake fester til at jeg ville stolt på den.

Så for de som ønsker en lett, liten, kompakt og svært billig tarp er dette ett svært godt kjøp, men jeg anbefaler å legge to dråper lim på hvert feste. Det er også ett ypperlig og billig footprint til ett lite telt, eller til forteltet i ett stort tunelltelt.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en runde på innfestingene på de 4 tarpene jeg har, for å se hvordan de var laget i forhold. 

69F38745-74CE-4608-84C5-D827E10EB6F7.thumb.jpeg.d83be7d234c4aa208e37f0ea58450d38.jpeg

Helsport Bitihorn SL 10 kvm 400gram

A4B00E3F-85B5-44DE-9432-C6ADFDF29220.thumb.jpeg.8ebf0f3c71bcc83bb716c7231bff0ceb.jpeg

Hilleberg tarp 5 (5 kvm) 320 gram 

A66D259F-9608-4AAE-896B-D17877A8B593.thumb.jpeg.aef7e8fb585d70bc7cfecc1e9c6f20d4.jpeg

Hilleberg tarp 20UL (20 kvm) 1,5 kg

E925F0F5-D873-4BB8-9FC3-1B6F5BEDA7D5.thumb.jpeg.72251d21798f5aac939fa4472b12393b.jpeg

Zpacks tarp i Cben Fiber (5,7 kvm) 193 gram  

63EDC27E-D7F4-46AA-A157-061528BF5221.thumb.jpeg.90bec9950af5bb82ab79560a0f74da10.jpeg

Det er lagt ned mye arbeid i alle disse. 

Tarpen du har, er etter min mening bare lureri. De selger en «tarp» som er så svak, og liten at den knapt kan brukes. Når den ryker på første turen, og du klager, sier di bare brukerfeil, evntuellt send den inn for rep. Det er så dyrt at det er det ingen som gidder. Men di har tjent noen kr på å lure uvitne kjøpere, som ikke har nok erfaring enda. 

Kjøpt brukt på finn, bortsett fra Helsport sin som ble kjøpt til intropris på villmarksmessa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Mareng i at 20D burde holde på en såpass liten tarp om man tar litt hensyn til hvor og hvordan man setter den opp (som man alltid bør gjøre med UL-utstyr).

Festene synes å være for dårlige, ja, rett og slett dårlig lagd. Dersom de skal sy slik som de har gjort, må den pålimte forsterkningslappen være mye kraftigere for å holde ting sammen. Alternativt burde de ha sydd lengre sømmer 90° vridd for å ha litt mer lengde å ta opp kreftene på. Hvis lim fester godt, kan de sikkert bli såpass gode at de holder fint :) 

Når det gjelder størrelse, får hver og en finne ut hva man skal bruke tarpen til. Jeg har en StS TarpPoncho (i 15D, og med fester som ligner, men med skikkelig forsterkningslapp) som er litt lengre og litt smalere - og jeg har faktisk overnattet under den i regn :) :

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Memento mori skrev:

Tok en runde på innfestingene på de 4 tarpen jeg har, for å se hvordan de var laget i forhold. 

69F38745-74CE-4608-84C5-D827E10EB6F7.thumb.jpeg.d83be7d234c4aa208e37f0ea58450d38.jpeg

Helsport Bitihorn SL 10 kvm 400gram

A4B00E3F-85B5-44DE-9432-C6ADFDF29220.thumb.jpeg.8ebf0f3c71bcc83bb716c7231bff0ceb.jpeg

Hilleberg tarp 5 (5 kvm) 320 gram 

A66D259F-9608-4AAE-896B-D17877A8B593.thumb.jpeg.aef7e8fb585d70bc7cfecc1e9c6f20d4.jpeg

Hilleberg tarp 20UL (20 kvm) 1,5 kg

E925F0F5-D873-4BB8-9FC3-1B6F5BEDA7D5.thumb.jpeg.72251d21798f5aac939fa4472b12393b.jpeg

Zpacks tarp i Cben Fiber (5,7 kvm) 193 gram  

63EDC27E-D7F4-46AA-A157-061528BF5221.thumb.jpeg.90bec9950af5bb82ab79560a0f74da10.jpeg

Det er lagt ned mye arbeid i alle disse. 

Tarpen du har, er etter min mening bare lureri. De selger en «tarp» som er så svak, og liten at den knapt kan brukes. Når den ryker på første turen, og du klager, sier di bare brukerfeil, evntuellt send den inn for rep. Det er så dyrt at det er det ingen som gidder. Men di har tjent noen kr på å lure uvitne kjøpere, som ikke har nok erfaring enda. 

Kjøpt brukt på finn, bortsett fra Helsport sin som ble kjøpt til intropris på villmarksmessa. 

Ser bra ut de innfestingene. Den siste cuben fiber tarpen, er den som ser minst forseggjort ut.

Når det er sagt, hjørnefestene på 3F tarpen tåler mer enn det avbildete festet, de er grei nok.

Du er veldig forutintatt i det du sier, jeg forstår ikke hvorfor. Jeg klaget på tarpen, og jeg kunne få tilsendt en ny uten spørsmål. Jeg vet ikke hvorfor du sier noe annet.

Ang, størrelsen, den står oppgitt i annonsen, så man får den størrelsen man bestiller. For min del er størrelsen tilstrekkelig til mitt bruk, jeg ønsker ett tørt sted å sitte ute mens det regner. Andre tarper blir for store og tunge til at jeg gidder å drasse det med meg når jeg har telt i tillegg.

Materialet er mer enn sterkt nok, som sagt. Innfestingen er dårlig, men mer enn sterk nok til normal bruk etter jeg har tatt to dråper lim på. Som også sagt.

Den kostet hundre kroner, kun hundre kroner, passer i bukselommen og passer fint til sitt bruk. Ikke alle trenger det beste og dyreste - Z packs tarpen koster tusenvis av kroner, da skal du jammen være ivrig. For å ikke snakke om totalprisen på tarpsamlingen du viser til...

Bergans tarpen min, som veier over 800 gram, kjøpte jeg brukt for 200kr. Men det er ikke slltid alt ligger på finn til enhver tid.

Jeg skjønner at du har nok av tarper og ikke trenger flere. Hensikten er å vise dem som ønsker en helt grei, liten og lett og kompakt tarp at det finnes et billig alternativ dersom man spanderer noen dråper lim. Ikke noe mer enn det...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mye av "kinavarene" er av "bruk og kast" kvalitet. Har sett duker som enkelt rives opp med hendene når det først er gått hull i rivetester. Et annet moment er at det brukes helseskadelige stoffer i endel av dette. Noen ganger blir det rett og slett for billig og hvordan det skal være mulig å gi en arbeider en anstendig lønn og bruke materialer med noenlunde kvalitet samt betale fraktkostnader til prisene på noe av dette så sier det seg selv at det ikke er mulig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, RoyN skrev:

Enig i at mye av "kinavarene" er av "bruk og kast" kvalitet. Har sett duker som enkelt rives opp med hendene når det først er gått hull i rivetester. Et annet moment er at det brukes helseskadelige stoffer i endel av dette. Noen ganger blir det rett og slett for billig og hvordan det skal være mulig å gi en arbeider en anstendig lønn og bruke materialer med noenlunde kvalitet samt betale fraktkostnader til prisene på noe av dette så sier det seg selv at det ikke er mulig. 

Jeg selvsagt helt enig i at en del produkter er av "bruk og kast"-kvalitet, men det gjelder i like stor grad varer som blir solgt ny i Norge. Dessuten så synes jeg nesten vi må ta trådstartes ord for det når han sier at kvaliteten er tilstrekkelig til hans bruk. Han innrømmer jo også at festene er for dårlig.

Når det kommer til dette med etikk i forhold til arbeiderne som har produsert disse produktene, så er nok dessverre forskjellen liten på å handle billigvarer direkte fra Kina og på å handle billigvarer litt dyrere i Norge. I realiteten er det nok heller slik at det finnes mellomledd, både på veien og her i Norge som skal ha sin del av kaken. Det finnes selvsagt unntak og mange norske selskaper har de siste årene gjort en langt bedre jobb for å sikre at varene de tar inn er produsert på mest mulig etisk og minst mulig miljøbelastende måte. Her tror jeg nok sportsbransjen er forut klesbransjen forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe erfaring med tarpen som TS har bestilt men har kjøpt 2 stk rimelige fra Ebay/Aliexpress.
Fellesnevner på de rimelige er vel at sømmer ryker og bardunfestene ikke tåler all verden.
Kan gjerne innrømme at det satt langt inne å bestille grisedyre tarps fra DD men etter å ha brukt de en stund
(spesielt Hilleberg 10UL) så angrer jeg ikke ett sekund. 
For meg så ble erfaringen: Buy cheap, buy twice når det kom til tarp også.
 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Man kan jo evnt kjøpe XXL sin Mackenzie tarp 3x4 til 299, klippe den i to og finne frem symaskinen. Da har man to 2x3M ganske rimelig :P

Noen som har testet denne? Holder den samme kvalitet som dovrefjell-tarpene?
 

For min del, så kunne jeg aldri kjøpt en dyr tarp. Vi bruker de til vindskydd rundt bålet, og de blir etterhvert ganske perforerte av glør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.