Gå til innhold
  • Bli medlem

reparere exped synmat


JGH

Anbefalte innlegg

Min helgetur i Bergsdalen blei litt forkortet da mitt liggeunderlag takket for seg i går kveld. Blei ei kald og hard natt, men overlevde det og. Ca 10 cm lang rift som må lappes. Men repkit har for små lapper. Kan eg prøve å overlappe, eller finnes det lengre lapper? Kan eventuelt klippe opp ett annet liggeunderlag som har en innervegg som er kaputt. Første tur uten chairkit til å beskytte såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overlapping fungerer sikkert så lenge det blir tett. Har tidligere lappet Thermaresst underlag med lapper for regnklær. Så lenge limet holder, lappen er tett, og lappen ikke revner så vil det fungere. Går sikkert å bruke en bit av et annet underlag også, men vet ikke hvordan strukturen er på innsiden og hvor lett det er å fjerne fyllet som sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en youtubesnutt hvor en sydde et exped-underlag. Jeg hadde ikke troa, men prøvde. Lapper utenpå der igjen. Funka veldig bra, og har brukt dette mye siden da. Det var ei rimelig lang flenge i mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan dere klarer å få flenge i underlaget, eller hvordan dere klarer å pungtere det?

Jeg har Chair Kit, og da er vel kjangsen for pungtering liten? Men èn liten gnist fra en fyrstikk er vel nok. Jeg har alltid med ett tynt skumunderlag i backuop, som jeg ønsker å la ligge hjemme, men jeg tør liksom ikke å dra uten siden jeg hører om så mange som lager hull på underlagene sine.

Jeg har lappet ett microhull èn gang, to dråper lim fikset det. Men det måtte lokaliseres ved hjelp av såpevann. Hadde det skjedd på tur ville jeg aldri funnet hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel chairkit på eg og, men den ene turen uten..

Mistenker glidelåsen på soveposen på denne riften, var delvis åpen og eg snudde meg, plutselig var eg på bakken. Heldigvis ei grop til hoftebeinet under, så litt søvn blei det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere klarer å få flenge i underlaget, eller hvordan dere klarer å pungtere det?

Mistet multiverktøy med saksa ute ned på underlaget da jeg klippet opp et plaster = 2 cm hull.
Glo på underlaget (inne i telt) = lite hull
Slitasje etter noen hundre dagers bruk ga slitasjehull/tynt i kantene med sakte siging = duct tape forterkning.
Uforsiktig bruk utenfor teltet og en kvist stakk hull = 1-2 cm hull

Alle på samme Thermarest underlag. Har vært mer forsiktig med exped underlagene mine, og ingen hull. Aldri prøvd chair kit.

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, JGH skrev:

Men flott på fjellet tross heftig vind til tider. Ser ut til at forbud mot småviltjakt lønner seg. Våknet opp til en rypeflokk på 40-50 individer i dag. Dei er på ett av bildene

20171021_125512.jpg

20171021_103136_Richtone(HDR).jpg

Var selv på telttur i Bergsdalen i 4 dagee for en måneds tid siden.

Mye småfisk, ikke èn eneste rype, men 2 ørner og en fulg som trolig var en vipe.

Har du prøvd fisket i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.