Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralight?


HviteVarde

Anbefalte innlegg

Hei! jeg vurderer å teste ut / invistere i ultralight utstyr til 3 sesångers bruk, og lurer på om noen hær inne har erfaring med dette og om noen har noe å anbefale?.
Tenker å invistere i Hyperlite Mountain gear ultamid 2 shelter, Hyperlite mountain gear windrider 3400 backpack og en del andre ting. setter stor pris på tilbake meldinger!.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange tråder på forumet om dette. Søk på ultralight og lettpakking. Husk å velge alt innhold. 

5 timer siden, Eystein Askevold skrev:

en del andre ting.

Skal få noen gode svar bør du være mere spesifikk. 

HMG ultra mid shelter er en lettvekts lavvo og blir ganske tungt i lettparkert verdenen hvis du skal ha innertelt/gåstaver/plugger etc. 

Har selv valgt mye fra Zpacks og quilt fra EE. Men bruken bestemmer hva jeg velger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ZPacks Arc Blast 60L og er veldig fornøyd. Skulderreimene er litt breie enn det jeg ønsker, men det problemet ville nok ikke du ha. Har hatt den i 2 år.

Har også HMG Ultamid 2 med 2p innertelt og 1p innertelt fra Oookworks (ikke testet). God plass for vekta! Ulempen er at cuben fiber ikke pakkes ned så kompakt. Har bare brukt det i år så skal ikke si noe bastant, men den tålte fint sommerværet på fjellet i år. Måtte senke den for å få duken helt ned til bakken da det blåse godt en natt i Rondane. Takhøyen ble da veldig redusert, men teltet stod godt hele natta. Vurderer å selge det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest utstyr til vinterbruk og føler at det blir litt får tungt til 3 sesångers turer. Kommer til å kjøpe inn ganske mye Ultralight utstyr over nyttår.  Greit å høre hva folk her inne har erfart med ultralight. Har sett en del vidioer på youtube og nesten alle skryter mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammeløse sekker som Windrider må pakkes med mer omtanke og kan oppleves som noe klamme på ryggen i forhold til lette sekker med ramme som Zpacks og Osprey som har mer lufting. Men de oppleves som smidige og gode og bære så lenge vekten ikke blir høy. (innholdet bør stå i stil og være lett og)

Bakdelen med pyramide-telt av denne typen er vel at midtstanga ødelegger endel av plassen sentralt i teltet, og med innertelt så blir det ikke lengre så veldig lett. Men de ser veldig kule ut da :)

Zpacks har noen veldig lette cuben telt og Tarptent lette silnylon-telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å nå ca 5KG base weight. Har sett en del på Zpacks sine skker også, å driver å vipper fram og tilbake mellom arc haul eller en windrider. Har også sett på et duplex tarptent men eneste er at de ikke virker så vindstabilt. Etter hva jeg har sett på nette så virker ultamid å tåle vind ganske bra, selv om det veier ca 1,4KG med alt så lener jeg mer mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL er ett spennende emne og virker å bli mer og mer poppis her hjemme. Har selv hevet meg på og angrer ikke!

Most important... hva ser du for deg at du er villig til å bruke på utstyr?

Hvor skal du bruke utstyret: over/under tregrensa? Regner du med å møte mye/lite regn på tur? Fryser du fort?

15 timer siden, RoyN skrev:

Rammeløse sekker som Windrider

windrider er ikke rammeløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, TheSleepwalker said:

Hva med å prøve en Trailstar når du først skal være UL, om du ikke er så høy? (Aldri prøvd selv, vet bare at den finnes). 

Trailstar ser meget intresangt ut. Liker også den lave profilen. Men etter det jeg så, så er det omtrent samme vekt som Ultamid uten mesh.

Jeg Telter stortsett over tre grensen, og jeg bor på vestlande så det regner en del. Når det gjelder hvor mye jeg er villig til å bruke på utstyr så er pris ikke så nøye får meg. Om noe er dyrt så sparer jeg altid opp til det jeg trenger/vil ha. Overnatte ute å gå lange fjellturer en en lidenskap :).

 

Endret av Eystein Askevold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svandal skrev:

 

windrider er ikke rammeløs.

Det har du sannelig rett i. Men det er uansett ingen særlig lufting mellom rygg og sekk. 

Jessica Mills (homemadewanderlust på youtube) som gikk PCT nå i år brukte HMG 3400 men fikk blåmerker nederst på ryggen og gikk over til zpacks med ramme. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Zpacks zero variant. Har golite Jam. Begge er laget slik at det ikke er lufting mot ryggen. Dattera sa på en tur, "pappa - sekken din lekker" så du blir våt på ryggen. 

Kjøpe derfor Zpacks arc blast. Den er mye bedre, men litt mere krevende å pakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eystein Askevold skrev:

Trailstar ser meget intresangt ut. Liker også den lave profilen. Men etter det jeg så, så er det omtrent samme vekt som Ultamid uten mesh.

[...] og jeg bor på vestlande så det regner en del. [...]

Jeg bor også på Vestlandet og kjøpte en brukt Trailstar på forsommeren i år. Send meg en PM dersom du har lyst til å se nærmere på den, det burde la seg gjøre om du holder til i nærheten av Bergen/Laksevåg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eystein Askevold skrev:

Trailstar ser meget intresangt ut. Liker også den lave profilen. Men etter det jeg så, så er det omtrent samme vekt som Ultamid uten mesh.

Jeg Telter stortsett over tre grensen, og jeg bor på vestlande så det regner en del. Når det gjelder hvor mye jeg er villig til å bruke på utstyr så er pris ikke så nøye får meg. Om noe er dyrt så sparer jeg altid opp til det jeg trenger/vil ha. Overnatte ute å gå lange fjellturer en en lidenskap :).

 

Hvis penger ikke er ett hinder hadde jeg selv gått for Ultramid 2 med oooworks innertelt, Katabatic gear Alsek 22 Quilt, Therm-a-rest Neoair liggeunderlag og zpacks arc zip. til over bruk over tre grensa.

sjekk ut hiking in finland, Nielsen Brown Outdoors, lighterpacks og trek-lite.com. det er vel det nærmeste vi kommer UL ifht vårt klima

 

4 timer siden, RoyN skrev:

Jessica Mills (homemadewanderlust på youtube) som gikk PCT nå i år brukte HMG 3400 men fikk blåmerker nederst på ryggen og gikk over til zpacks med ramme. 

Problemet med Ul utstyr er at man her på berget har få mulighet til å prøve før man kjøper. Passform er og blir personlig. Se bare på Phill Werner(sectionhiker.com) hans favoritt er HMG. Samme med Roger Brown.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eystein Askevold skrev:

Jeg Telter stortsett over tre grensen, og jeg bor på vestlande så det regner en del.

Jeg har Zpacks Duplex i Camo. Er vel et av mine to yndlingstelt. Men til ditt bruk, med mye regn og vind i fjellet vil cuben fiber sin dårligste egenskap bli slitsom over tid. Det er lyden, blir bedre over tid, men spesielt ved regn blir det mye lyd. @tronn kan vel bekrefte dette. Et telt med mye mesh blir også et kaldt telt, så da må du ha et tyngre sovesystem enn med et varmt telt. Så da går vinninga opp i spinninga. På en lengre tur i Norge, er det litt skummelt å tenke for mye UL. Har selv brukt Hilleberg Rajd i Jotunheimen på tvers i 8 dager med flott resultat. 

IMG_8848.thumb.JPG.2984e5e74f80fbb82cb4322242a16ae6.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, over lengre turer blir det muligens Hilleberg Unna som er det telte jeg tar med, også siden det er free standing. Men til bruk på telt turer sån ellers tenker jeg UL må gå fint. Etter å se denne vidioen var det jeg fikk ganske lyst på ultamid 2. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipi-design fungerer meget bra over tregrensa. kjører selv Nigor Wickiup 3 med ett rimelig 3ful gear vinterinnertelt. 674g for teltet og 358g for innerteltet. Fungerer vel så bra i høy vind som for eksempel helsport fjellheimen.

Osprey kommer ut med Levity 58l i 2018. Minner om exos men veier kun 870gr. sikler selv på denne. minuset er at det mangler lommer på hoftebeltet.

https://hikinginfinland.com/2017/07/outdoor-2017-backpacks.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.