Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til "lang" familie


langen

Anbefalte innlegg

På 19.10.2017 den 13.54, klatreminus skrev:

... Vanvittig pris på de teltene. Han kan jo kjøpe en wiglo og et tunneltelt til og fremdeles er det billigere enn et nytt Hilleberg. Er de så mye bedre ?

 

Heilt jæv.....pris. Kor vidt dei er mykje betre kjem an på kva du skal bruke dei til. Men, får du tak i eit brukt Keron til ein ok pris er det eit betre allround-alternativ.

Wiglo er luksus/familie/kompisgjengtelt med komfort, til ok vekt og hyggeleg pris. Keron er alt det, med unntak av hyggeleg pris. I tillegg er det eit godt vinter/høgfjell og langturstelt som toler mykje vind og er enkelt å sette opp. 

Altså møter Keron betre mine behov enn ein Wiglo ville gjort fordi den dekker fleire bruksområder. Kor vidt det også klaffer for andre veit eg ikkje :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Mareng said:

Heldigvis skal man ikke tro alt man leser.

Dette er en person som har skrevet noe han TROR. Luften merker ikke mye forskjell på inngang og utgang. Om det går  varm luft ut må det komme kald luft inn, eller blir det vakum i teltet. Om den nye friske luften også kommer inn på toppen, vil den synke ned. Dette går nok fint, teltet er ganske stort og har stort luftvolum innvendig. Åpne en dør, og slipp inn litt luft på den måten, så har du ihvertfall nok lufting ;) Det tror jeg :) 

Det @Tessa skriver!! Mangler du sirkulasjon så er det bare å åpne litt på en dør.

Møtte forøvrig Ole og hundene hans halvveis opp på Gjendetunga nå i september (han som skriver bloggen det linkes til)  og hadde en halvtimes trivelig prat. Da hadde han bodd 4 uker under en presenning lenger inne i fjellet og var han på vei ned til Gjendebu for å hente mer hundemat. Han har startet med å bo ute i lavlandet og "jobbet" seg oppover i høyden/fjellheimen etterhvert som han har fått mer erfaring.  Trivelig kar med en veldig praktisk ttilnærming  på det å leve ute, og han har bodd MYE ute siste år! 😊 (Beklager avsporing.)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet videre, og kommet over dette fra Marmot:

https://www.fjellsport.no/marmot-limestone-4p-green-shadow-moss-one.html

Plassmessig ser det veldig bra ut, men er det noen ting som gjør at det ikke vil egne seg som 3-sesongstelt her på berget?

Vil det feks bli kaldt pga mesh i taket på innerteltet?

Andre ting som vil gjøre det uegnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, langen skrev:

Har googlet videre, og kommet over dette fra Marmot:

https://www.fjellsport.no/marmot-limestone-4p-green-shadow-moss-one.html

Plassmessig ser det veldig bra ut, men er det noen ting som gjør at det ikke vil egne seg som 3-sesongstelt her på berget?

Vil det feks bli kaldt pga mesh i taket på innerteltet?

Andre ting som vil gjøre det uegnet?

Jeg har ett Marmot Vapor 4P.

Det er samme telt som Marmot Tungsten 4P, men Vapor modellene har innertelt i hel duk, ingen permanent mesh. Dørene kan lukkes helt eller ha mesh i hele åpningen.

2 fortelt, gigantisk takhøyde, nedre del av veggene er helt vertikale, og designet ned "takbjelkene" gir gigantisk innvendig plassutnyttelse.

Hvis magasinet har flere igjen av dette teltet, får du det billig. Oslo sportslager, sportsnett, outnorth har hatt dette.

Teltet er fint til 3 sesongsbruk. Pga. Det er så høyt blir det en del vindfang. Til kraftig vind på høyfjellet er der nok en klasse under helsport sine helårstelt og andre helårstelt fra andre premiumprodusenter. Men plassutnyttelsen i Marmot teltet overgår utvilsomt disse andre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, langen skrev:

Har googlet videre, og kommet over dette fra Marmot:

https://www.fjellsport.no/marmot-limestone-4p-green-shadow-moss-one.html

Plassmessig ser det veldig bra ut, men er det noen ting som gjør at det ikke vil egne seg som 3-sesongstelt her på berget?

Vil det feks bli kaldt pga mesh i taket på innerteltet?

Andre ting som vil gjøre det uegnet?

Som 3-sesong er det der helt kurant. I mitt Tarptent Scarp 2 er det innerteltet som kun er i mesh jeg bruker definitivt mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, langen skrev:

Vil det feks bli kaldt pga mesh i taket på innerteltet?

Alle telt blir kalde. Hvis man skal finne en teltduk som faktisk isolerer, så må teltet fraktes på tilhenger. Det øyeblikket man skrus av varmekilden, så er det kaldt. Det kommer man ikke utenom. Forskjellen mellom mesh og en "vanlig" innerduk merkes kanskje mest i forhold til å stoppe dryss fra kondens.

Ellers er det mulig at dette kan gå. Mange snakker pent om Robens.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/robens-voyager-4ex.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 9.37, Lompa skrev:

Alle telt blir kalde. Hvis man skal finne en teltduk som faktisk isolerer, så må teltet fraktes på tilhenger. Det øyeblikket man skrus av varmekilden, så er det kaldt. Det kommer man ikke utenom. Forskjellen mellom mesh og en "vanlig" innerduk merkes kanskje mest i forhold til å stoppe dryss fra kondens.

Ellers er det mulig at dette kan gå. Mange snakker pent om Robens.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/robens-voyager-4ex.html

Det er jo klart at teltet i seg selv ikke varmer noen ting :)
Det jeg tenkte på var om det pga mye mesh i taket forsvant mye varmluft ut, som da må bli erstattet av kald luft. Aka fyring for kråka..

Ellers synes jeg Limestone 4 ser veldig bra ut. Siden yttertelt legges på etter man har satt opp innerteltet blir det enklere å dele opp vekten på 2pers, og den (litt) høye vekten blir en mindre bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter min erfaring endel forskjell på telt med og uten innertelt i mesh.
Med mesh innertelt blir det ikke like raskt varmt eller lunt ved kosefyring og makstemp man kan oppnå ved fyring i innerteltet er lavere.

Jeg mener også at det er noe lunere uten mesh innertelt fra kroppsvarme alene. Altså om man ligger to stk i et innertelt i helt stoff så siger varmen ikke like raskt ut og vekk som ved et innertelt i mesh. Kanskje ikke dramatisk forskjell men noe :) 

Fordelen med mesh er at det er langt tryggere og fyre kontra et tettere innertelt i helt stoff. Med mesh i innertelt er man mindre avhneging av at ventiler fungerer bra - det vil lufte godt uansett. Jeg og @whistler fikk erfare dette da vi fyrte inne i hans helsport telt forrige vinter, C02 alarmen vi hadde begynte pluttselig og ule - ble litt dempet stemning da :) Tidligere hadde vi fyrt mye i mitt telt tidligere som har mesh innertelt og alarmen gikk aldri der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er etter min erfaring endel forskjell på telt med og uten innertelt i mesh.
Med mesh innertelt blir det ikke like raskt varmt eller lunt ved kosefyring og makstemp man kan oppnå ved fyring i innerteltet er lavere.

Jeg mener også at det er noe lunere uten mesh innertelt fra kroppsvarme alene. Altså om man ligger to stk i et innertelt i helt stoff så siger varmen ikke like raskt ut og vekk som ved et innertelt i mesh. Kanskje ikke dramatisk forskjell men noe :) 

Fordelen med mesh er at det er langt tryggere og fyre kontra et tettere innertelt i helt stoff. Med mesh i innertelt er man mindre avhneging av at ventiler fungerer bra - det vil lufte godt uansett. Jeg og @whistler fikk erfare dette da vi fyrte inne i hans helsport telt forrige vinter, C02 alarmen vi hadde begynte pluttselig og ule - ble litt dempet stemning da :) Tidligere hadde vi fyrt mye i mitt telt tidligere som har mesh innertelt og alarmen gikk aldri der.

Det stemmer det, men det skal jo nevnes at det var skikkelig grisevær og den store ventilen mot viden har føyket helt igjen ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er etter min erfaring endel forskjell på telt med og uten innertelt i mesh.
Med mesh innertelt blir det ikke like raskt varmt eller lunt ved kosefyring og makstemp man kan oppnå ved fyring i innerteltet er lavere.

Jeg mener også at det er noe lunere uten mesh innertelt fra kroppsvarme alene. Altså om man ligger to stk i et innertelt i helt stoff så siger varmen ikke like raskt ut og vekk som ved et innertelt i mesh. Kanskje ikke dramatisk forskjell men noe :) 

Fordelen med mesh er at det er langt tryggere og fyre kontra et tettere innertelt i helt stoff. Med mesh i innertelt er man mindre avhneging av at ventiler fungerer bra - det vil lufte godt uansett. Jeg og @whistler fikk erfare dette da vi fyrte inne i hans helsport telt forrige vinter, C02 alarmen vi hadde begynte pluttselig og ule - ble litt dempet stemning da :) Tidligere hadde vi fyrt mye i mitt telt tidligere som har mesh innertelt og alarmen gikk aldri der.

CO2 er ikke noe reelt problem. Det er heller CO som potensielt kan bli skummelt.

CO alarmer, som f.eks. fra Clas Ohlson, kan ikke stoles på i telt. De skal ikke brukes utendørs, i båter eller steder med trekk. Temperaturen må være mellom -10 til +40, og luftfuktigheten mellom 30-90%.

Raske endreinger i omgivelser (fyring av brenner, åpning av dører) eller damp fra pust/koking kan gi feilalarm. Å bruke en slik i telt er som å ha en optiskrøykvarsler i en uisolert garasje der man plasserer bilen. De begynner ofte å hyle en stund etter at bilen er parker (utprøvd, den måtte fjernes).

Bruksanvisning på eksempelet: https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542765608990.pdf

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt klart rett @Mareng, jeg mente jo CO og det er en slik fra clasern jeg har. Men jeg vil alikevel påstå at det er bedre med en slik en ingen alarm. Når man fyrer i teltet så er det kjapt 20 grader pluss i tørkeloftet på teltet (der den ligger) og er ikke jo ikke mye trekk og snakke om da.

Men ser poenget ditt altså :) 

Har ikke funnet noe bedre alternativ en clasern sin foreløpig så da blir det nok den som blir med på tur videre om det ikke dukker opp bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da endte jeg opp med et Marmot Limestone 4.

STORT telt, både areal og takhøyde. Eneste negative er muligens litt lite plass i fortelt, men med så mye plass i innertelt går det nok an å lagre en del i innertelt istedenfor yttertelt. 

Ikke et ekstremtelt, men til 2-3 sesongsbruk for familien tror jeg det blir veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg testet den største modellen av Helsport Lofoten når de hadde demodag.  Jeg er 190 og kunne ligge både på langs og tvers på sokkelesten (posen hadde nok vært borti duken)  plass til ett flyttelass i forteltet. https://sportsdeal.no/tunneltelt/8816-lofoten-trek-camp-5-pers-7029981043892.html   finnes også i lettvekt til rundt 8k men de er ment for 4. (sleng den av unga du liker minst i forteltet så ordner det seg :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.