Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av dunpose


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Her er noe hva XCSports skriver på sin hjemmeside om vask av dunsoveposer. http://www.xcsports.com/tips-rad/

Sitat
  • Vi anbefaler at man sender inn soveposen til vask, men dersom du skal gjøre det selv kan du følge noen retningslinjer:  1. Dunposer skal aldri vaskes eller tørkes i vanlig maskin. 2. Følg vaskeanvisning og bruk badekar til selve vasken. 3. Det skal bare brukes milde såper eller dunvask såpe som kan kjøpes i outdoor butikker. 4. Når posen er våt kan man risikere å revne de interne kammerne som holder dun på plass. For å minimerer denne risikoen legg posen flatt i badekarret og press vannet gjennom posen ovenifra. Et triks for å gjøre posen våt er å fylle badekaret først og legg posen i badekarret når den er i pakkposen sin. Man har på denne måten har man presset ut alt luft av soveposen og man slipper å slåss med posen får å få den våt og ned i vannet. Vær forsiktig når du tar den våte posen ut av pakkposen og legg den flatt ut i badekarret. Alle ytterstoff som har en coating eller membran burde vrenges først 5. Etter vask med såpe må posen renses skikkelig for såperester. Gjennta punkt 4 med rent vann etter å ha skylt badekar godt. rester av såpe vil ha en negativ effekt på dunspenst og påvirke isolasjonsevne. Det kan være nødvendig med 5-6 skyll. 6. Press så alt vannet ut av posen på samme måte som punkt 4. 7. Etter at posen er presset fri for vann, løfter du den forsiktig ut av badekarret og legger den et varmt sted med mye luft. Du kan også rulle posen opp med begge hender får å presse ut mer vann og det gjør også løfteproseesen lettere. Snu posen jevnlig. Varmekabler på bad kan være til hjelp, har du ikke det så kan du bruke et tørkestativ. Legg posen flatt på tørkestativ så mesteparten av posen har bæring. Etter at posen er tørr burde man banke opp dunet for å få ut eventuelle klumper med dun. Man kan til nød bruke en kaldlufts tørketrummel som er stor. 8. Tørk og bank opp dun til posen er helt tørr og fri for klumper.
  • Aldri heng opp eller rist en våt eller fuktig pose. Vått dun er tyngre enn tørr dun og våte klumper med dun kan derfor revne mesh kammerne innvendig i posen.
  • Tips: har man vaskemaskiner med eget sentrifuge program så kan det reduserer tørketid. husk å sjekk maskiner for skarpekanter og husk å press vannet ut av posen før du legger den i sentrifuge.

Edit: Mange lettvektsposer har tynne mellomvegger og mange i mesh. Mesh kan fort revne ved feil håndtering i vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Tror jeg ringer xcsports i morgen! Er faktisk en WM Summerlite pose det gjelder som de også selger der selv om den ikke er kjøpt der. Kunne vært greit å bare sende den inn til proff vask/rens men fant ikke noe mer info om det der, så jeg får ringe å høre i morgen. Igjen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært redd for å vaske den selv. På et eller annet tidspunkt "må" det nesten gjøres, selv om jeg må vedkjenne at jeg venter i det lengste med dunposene mine.
Bruk egnet vaskemiddel, det mest skånsomme programmet og så lav sentrifugeringshastighet som mulig. Tørketromle med noen tennisballer på lav varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, JanRH skrev:

Her er noe hva XCSports skriver på sin hjemmeside om vask av dunsoveposer. http://www.xcsports.com/tips-rad/

Edit: Mange lettvektsposer har tynne mellomvegger og mange i mesh. Mesh kan fort revne ved feil håndtering i vask.

Oj, det var en omstendelig prosess.

Jeg har vaskeprogram på miele-maskinen min for dundyner, kanskje det kan brukes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Oj, det var en omstendelig prosess.

Jeg har vaskeprogram på miele-maskinen min for dundyner, kanskje det kan brukes? 

Det kjem an på kor stor den er. Eg ville ikkje vaska soveposen i ei vaskemaskin med "standard" hushaldningsstorleik på trommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tessatroll skrev:

Det kjem an på kor stor den er. Eg ville ikkje vaska soveposen i ei vaskemaskin med "standard" hushaldningsstorleik på trommelen.

Maskinen veier 110 kg, og har 8 kg kapasitet.

Vasker husets dyner i den to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om Trondheim Dampfjærrenseri om de kunne ta jobben med å rense en Western Mountaineering Alpinlite for en tid tilbake. Da fikk jeg dette svaret:

Sitat

Når vi skal rense en sovepose må vi få dunen ut av trekket for å støvsuge og damprense den. Trekket vaskes separat og dunen fylles så tilbake.

Vi kan rense poser med langsgående kanaler eller med kanaler på tvers, hvor vi kan åpne en søm og få ut dunen uten å skade trekket. Din pose har kanaler på tvers, men ser ut til å ha en langsgående kanal mot glidelåsen. Hvis det er tilfelle får vi ikke ut dunen. Hetten på posen er fylt med dun som vi ikke under noen omstendigheter får ut. Der blir imidlertid dunen vasket med godt resultat, hvis trekket ellers har latt seg tømme og skal vaskes. Dun av samme kvalitet har vi og jobben kunne vært gjort i kommende uke. Dessverre ser det umulig ut rent teknisk.

Et godt vaskeri med store maskiner med vaskeprogram for dun produkter og store tørketromler kan vise seg å være den beste løsningen.

 
I ettertid viser det seg at de har gitt opp å rense dunposer slik de renser dundyner, rett og slett fordi det er tidkrevende og de tjener ikke penger på det selv om det tar over 1000kr pr rens.
Spørsmålet er da å finne et renseri med skikkelig store tromler her i Oslo. Og hva er egentlig en skikkelig stor trommel? 
 
Jeg har heldigvis akkurat fått montert badekar i nye leiligheten, så der er muligheter :)
 
 
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 20.30, Lars Stenseth skrev:

Takker for svar. Tror jeg ringer xcsports i morgen! Er faktisk en WM Summerlite pose det gjelder som de også selger der selv om den ikke er kjøpt der. Kunne vært greit å bare sende den inn til proff vask/rens men fant ikke noe mer info om det der, så jeg får ringe å høre i morgen. Igjen takk!

Jeg vasket nettopp min WM Megelite da den luktet litt "tvilsomt" etter en del bruk. Det gikk helt utmerket. Brukte vanlig Milo vaskemiddel og vasket den på ullprogram 30 grader med skylle stopp. Tømte og finnskylte den mange ganger (sikkert 5+). Sentrifugerte også med 800 omdreininger tror jeg. Måtte ha såpass for at nok fuktighet skulle gå ut av den. Den var så tung når den var våt at jeg ville vært litt skeptisk til å vaske den for hånd i eks badekaret.

Når jeg tørketromlet den hadde jeg 3-4 tennisballer i og kjørte den på mest skånsomme programm på svak varme. Måtte sette den over på tvungen 20 min tørketromling ganske kjapt da sensoren for fukt mente den var ferdig noe den ikke var. Ente opp med å tørketromle den sikkert 8-10 ganger før alle klumper var borte. Den var veldig klumpete en periode og jeg var litt skeptisk, men det ble veldig bra.

Til slutt var det noen minutters jobb å fordele dunene, da de hadde samlet seg på enkelte steder.

Alt i alt gikk dette veldig bra, men det tok jo en hel dag. Så ta det en dag du er hjemme, start tidlig og rydd huset eller noe annet gøy mens du driver på.

NB: Brukte en vanlig vaskemaskin fra AEG, den er ikke noe unormalt stor (men er nok ikke den billigste varianten heller). Gikk helt fint. Er ikke så mye dun i den Summerlite posen.

 

Endret av renzir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.