Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En mulighet er å bruke sandpapir på kantene på de skiene du har (jeg fryser på ryggen bare ved tanken på å sløve kantene). Det er fullt mulig å gjøre dem like hundevennlige som ski uten stålkant. Men da mister du muligheten til å skjerpe dem opp igjen like bra som de var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg vurderte det litt også, spørsmålet er vel om skien da vil bli dårligere og at det da er like greit å selge amundsen (de er jo bare brukt en uke og er nypreparerte) og kjøpe et par som er laget uten stålkant? 

Ja, skien blir dårligere på den måten at man får dårligere kantgrep. På den annen side så får man ikke dårligere kantgrep med disse enn med en ski som ikke har stålkant. Hvis skien ellers passer deg og ditt bruk, tror jeg du skal lete veldig lenge for å finne noe som er like bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Takk for svar! Ok, ja kanskje det er løsningen da, jeg er jo fryktelig redd for å skade potene til veslejenta mi (herregud så utrolig hønemor man blir når man har valp altså), hvor mye skal de slipes før jeg kan være sikker på et de ikke er farlige? 

Viktig å huske at man kan skade poter også med ski uten stålkant, men det blir selvsagt mindre skader.

Hvor mye? Gå i en sportsforretning og kjenn på et par ski uten stålkant, og slip til du har noe som ligner. Det må ikke bli for rundt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎12‎.‎10‎.‎2017 den 11.27, Omnilite skrev:

OT: Breidablikk er omtrent som Ingstad bare uten stålkanter. Jeg har ingstad og Amundsen. Amundsen (201cm og BC) er mitt valg på litt lengre flatere turer, de er "Vidde commutere" fremfor noen. Ingstad (190cm og 75mm) er gode i kupert terreng og til å tråkke egne spor med. Er ikke like lettsvingte som målene skulle tilsi (men merkbart bedre enn Amundsen), dette kommer av at de har relativt godt spenn, men smørelommen er ikke så godt markert som på Amundsen. På turer der en brøyter spor selv er Amundsen gode å gå bak en med Ingstad. Jeg er 180 høy og har Ingstad i 10cm kortere lengde enn Amundsen.

Altså Breidablikk vil ikke være et dårlig valg, men de har litt andre egenskaper enn Amundsen. 

Veldig enig i dette. Om man er fornøyd med Amundsenskia, tror jeg ikke det er noen uten stålkant som erstatter denne. Breidablikk er en fullstendig annen ski. Går ikke nedi et spor, og er ikke spesielt god å svinge med, målene tatt i betraktning.

Enig med Tessatroll om at Fischer er bedre valg. Vet at Fischer hadde en smørefri variant uten stålkant i fjor i alle fall (Crown), men det er så kjipt å høre den der BZZZZZ når man kjører utfor. Hvis E99 fins uten ståkant hadde jeg ikke vært i tvil. Fischer har også en litt smalere variant.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Det nevnes over her at man får bedre kantgrep med Breidablikk enn med en nedslipt stålkant. Det kommer selvsagt bare an på hvor mye man sliper ned. I tillegg vil en ski uten stålkant gradvis bli rundere og rundere etter hvert som den blir slitt. En ski med stålkant vil holde seg mye bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir jo det store spørsmålet om du skal gå i løyper? Hvordan er bruken?

En såpass bred ski som Jakt/Kongsvoll krever noe mer av støvlene mht stabilitet, og de er tunge å gå med. De er tyngre å holde på kant på hardt føre. De har heller ikke smørespenn.

Med den smaleste skien kan du evt gå opp noen cm for å få like stor bæreflate som du hadde med Amundsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Hvorfor det egentlig? Såvidt jeg kan lese er ingen av fisher sine varianter egentlig passende til mitt bruk 🤔.  Det Jakt crown er vel for bred? 

Hvis valget sto mellom Jakt Crown og Kongsvold, mente jeg. De skiller bare et par millimeter i bredden. Fischer sine ski har generelt mykere tupp som løfter bedre i snøen, og de har såle med bedre glid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.