Gå til innhold
  • Bli medlem

100L + sekk


bellika96

Anbefalte innlegg

1 time siden, esw skrev:

Det virker som mye av volumet kommer ganske langt fra ryggen med denne sekken. Hvis ikke man er nøye med å pakke de tyngste sakene nærmest ryggen vil jeg tro at den drar mye bakover og op skulderne. Det mener jeg er den store fordelen med en pakkerammesekk. Man kan legge volumet mer i høyden og får dermed vekta ned på hoftene. 

Det ser sånn ut, men det er nok mest fordi det er rom langs hele fronten på sekken. Disse er perfekt til å ha feks jakke og regnbukse klart. Jeg bruker dem ihvertfall til det og med en isolasjonsjakke her buler det ut en del. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 9.10.2017 den 12.14, Fjellfant skrev:

Er det noen som har prøvd og har litt erfaringer med Fjällräven Kajka 100?

Hei,
jeg har brukt Kajka100L i 3-år nå. Og er stort sett fornøyd. Tok litt tid før jeg fikk justert den til ryggen min. Har vært på et par ukesturer med ekstremt vekt. Komfort + barn på tur = ekstreme bører. 
 

Fordeler:
Helt fronten kan åpnes, slik at man enkelt kommer til ting i sekken. Får pakket sekken kjapt og oversiktlig.
Store sidelommer som bygger "ut av sekken"
Både skulderbredde justering og rygglengde justering. Enkelt å bruke
Lommer på hoftebeltet for ting man ska ha tilgang til under marsj. For eks. litt snacks, kikkert etc.
Netting lommer under sidelommene hvor man kan for eks. ha en vannflaske som man får tak i uten å ta av sekken.
topplokket er løst, og kan brukes som rumpetaske/sekk

Ulemper:
Fleksibelt bæresystem ettersom det er laget av tre. Fordeler og ulemper meg det. Ulempen er at det kan knirke, noe som er litt irriterende.
Litt lite feste muligheter (men disse kan enkelt fikses selv
Lite regntrekk, som gjør at man sliter om man har ting utenfor en full sekk.
Så den aller største irritasjonen! Glidelåsen på sidelommene er feil side (nærmest ryggen). Umulig å komme inn i sidelommene når man har lagt fra seg sekken og bruke frontåpning. FORBANNA!!! irriterende!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, esw skrev:

Det virker som mye av volumet kommer ganske langt fra ryggen med denne sekken. Hvis ikke man er nøye med å pakke de tyngste sakene nærmest ryggen vil jeg tro at den drar mye bakover og op skulderne. Det mener jeg er den store fordelen med en pakkerammesekk. Man kan legge volumet mer i høyden og får dermed vekta ned på hoftene. 

Eg er dels samd med deg. Denne sekken er litt sensitiv for pakkinga om vekta går over ei viss grense. Likevel synes eg bærekomforten og funksjonaliteten til sekken er så bra, at det er verdt å "eksperimentere" litt med pakkinga for å få den opptimal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Xenith, dere skriver den er grei til 25kg. Når jeg er på tur alene med 4 barn, ligger nok vekta mellom 25-30kg tenker jeg, men da går vi ikke så langt. Disse turene har vi 2-3 ganger i året, så det er ikke så veldig ofte dette er aktuelt, og barna blir jo større og kan avlaste meg mer etterhvert, vil jeg holde ut med Xenithn disse turene og kose meg med den på resten av turene mine, eller bør jeg ha en som er laga for 25+-bører? 

En annen ting med Xenithn, jeg har forstått det som at denne ikke har åpning i fronten, men åpning i sidene. Hvordan funker dette i praksis egentlig? Det hører ikke særlig praktisk ut...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel lasta nesten 30kg en gang i min på en tur med ekstremt høy luxuxsfaktor og det fungerte helt greit.
Men vi gikk vel knappe 3km. Var nok mer en gammal og sliten skrott som gjorde at jeg syntes det var ugreit :)
 

8 minutter siden, Linn Mari skrev:

En annen ting med Xenithn, jeg har forstått det som at denne ikke har åpning i fronten, men åpning i sidene. Hvordan funker dette i praksis egentlig? Det hører ikke særlig praktisk ut...

For min del var dette mest ett problem før jeg kjøpte sekken :)  Ikke plaget meg i bruk.
Det skal sies at jeg stort sett kommer til å bruke min vår/sommer og høst og har da ett fast
pakkmønster. Så da jeg veit hvor ting ligger i sekken så er det ikke noe jeg tenker på egentlig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Linn Mari skrev:

Dere som har Xenith, dere skriver den er grei til 25kg. Når jeg er på tur alene med 4 barn, ligger nok vekta mellom 25-30kg tenker jeg, men da går vi ikke så langt. Disse turene har vi 2-3 ganger i året, så det er ikke så veldig ofte dette er aktuelt, og barna blir jo større og kan avlaste meg mer etterhvert, vil jeg holde ut med Xenithn disse turene og kose meg med den på resten av turene mine, eller bør jeg ha en som er laga for 25+-bører? 

En annen ting med Xenithn, jeg har forstått det som at denne ikke har åpning i fronten, men åpning i sidene. Hvordan funker dette i praksis egentlig? Det hører ikke særlig praktisk ut...

Eg synes han funkar fint over 25 kg også. Men pga sekkens fasong må ein tenke ein ekstra gong når ein pakkar han fyste gongen med tung bør. Elles synes eg han er sett opp på ein særs funksjonell måte!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport var helt fri for norrøna recon synkroflex og klarer foreløpig ikke å skaffe i løpet av året og langt ut i neste år :o

Har sett litt på Osprey Xenith 105L, men også på norrøna para ranger 120. Noen som har testet para rangeren? Og hvordan er den kontra Osprey og Norrøna recon sekken? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenith har delt hovedrom så du har tilgang til det som ligger nederst. Det stemmer at den ikke har åpning i front men på sidene i hovedrom. Jeg synes det fungerer greit. Bare passe på å pakke sekken slik at jeg plasserer ting jeg lett vil ha tak i ut mot sidene. Eks er brenner og gass i sidelommer. Så har jeg pakket kjele og litt mat i hovedrom ut mot sideåpning. Da er det enkelt å ta en matbit underveis uten å pakke opp hele sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bellika96 skrev:

Fjellsport var helt fri for norrøna recon synkroflex og klarer foreløpig ikke å skaffe i løpet av året og langt ut i neste år :o

Har sett litt på Osprey Xenith 105L, men også på norrøna para ranger 120. Noen som har testet para rangeren? Og hvordan er den kontra Osprey og Norrøna recon sekken? 

 

Para rangeren sitt som eit skudd på meg. Er ein god sekk. På linje med Xenith synes eg den er litt "trang i toppen" å pakke, samanlikna til dømes med Bergans Alpinist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 21.20, bellika96 skrev:

Har sett litt på Osprey Xenith 105L, men også på norrøna para ranger 120. Noen som har testet para rangeren? Og hvordan er den kontra Osprey og Norrøna recon sekken? 

 

Har hatt para ranger ca fem år og er generelt veldig fornøyd med den. Sitter som støpt og har gode muligheter for å stille inn lengde på rygg etc. 

Syns også det er kjekt med sidelommene som kan taes av, er ikke alltid jeg trenger sååå stor sekk og da går jeg gjerne uten sidelommene. 

Servicen til Norrøna er også god, har hatt den inne to ganger uten å betale en krone. Glidelåsen i lokket røyk en gang og nå i sommer sa hoftebeltet takk for seg, en skrue løsnet. Alt ble fikset uten spørsmål. Slik service er greit å ha med i vurderingen. Fikk også grei beskjed om at hvis slarken i høyderegulatoren fremdeles var der etter at hoftebeltet var fikset skulle jeg få ny sekk.

Xxl har para ranger til langt lavere priser enn de fleste andre forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bellika96 skrev:

Fjellsport var fri for Para rangeren også. Ser ut som det blir xenithen vist jeg ikke får tak i recon til en ok pris. 

Para Ranger er ikke å finne på XXL sine hjemmesider, men samtlige butikker jeg har vært innom har denne, og den "vanlige" prisen på den hos XXL har vært ca 3600, med tilbud på 3400, og 2999 i blant. Samt ned i 2800 på venners vennerfest. Det er også et par ute på finn. Dette er absolutt en sekk som duger brukt. Holdbarheten på akkurat dette norrønaproduktet er faktisk helt drøy (i forhold til klærne deres).

Det er en del som forhandler Osprey også. Blant annet "sport norge" (tidl MX sport). Prøv sekkene på med vekt og volum i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Norrøna Reconpack-Syncro flex. Som du sier innledningsvis har den noe høy egenevekt, men det fanges opp av selve ramma og bæresystemet. Når jeg kjøpte Reconp. var jeg selv litt usikker på hvordan jeg ville oppleve den på kortere helgeturer når den ikke er stappa full av utstyr, men det viste seg å være totalt ubegrunnet. Den strammes fint inn med de mange reimene og tilpasses slik også kortere turer. Første turen min sekken var en to ukers tur i fjellet hvor sekken første dag veide 37 kg, det føltes llikevel bedre på rygg og kropp enn forrige sekken min gjorde med 15-20 kg. For mitt vedkommende har Norrøna vært nærmest en revolusjon på sekkfronten. At de to sidetaskene kan settes sammen til en liten svipptur sekk for en liten utflukt fra leiren er også et pluss, dette er dog ikke like behagelig om du pakker den for tung, så noen fullverdig dagstursekk  blir aldri de to taskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes personlig at skal du over 25-30 kg har jeg aldri hatt noen sekk på ryggen som kan måle seg med Norrøna reconpack. Der kn du glide av siderommene å bruke til dagstursekk og det er pakkramme som jør den helt suveren når sekken er fulllastet. Var på ukestur i sommer med 45kg i sekken og jeg var veldig glad jeg hadde reconpack. De andre som hadde blandt annet pararanger drev og pakket om for sekken var ubehagelig på ryggen flere ganger på turen, men den tanken slo meg aldri :) skal du ha sekk på 100L + er sekken så tung når den er fullpakket at det er uinteressant om den er 3,4 eller 4,5kg mener jeg. Da er det bærekomforten som teller. Og der blir du plaget med å finne noe som er bedre når det kommer til tung sekk. Har brukt den flere ganger på turer der den har vært halvfull, men aldri angret på at jeg ikke fylte 65litringen i stedet. Anbefaler reconpack på det sterkeste :) 👍🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, groeve skrev:

Hva med Bergans Alpinist? Jeg har en 110L sak, syns den er relativt god å bære tungt med. Har dog ikke prøvd Reconpack. 

Jeg prøvde den og når jeg kjøpte reconpack’en.. lastet begge fulle på xxl og gikk rundt i butikken med de, og opp og ned trappen. Var for min del ingen tvil om at jeg foretrakk reconpack’en. Synes den var mye bedre på ryggen.( som også betjeningen mente fra første stund) En annen ting er at Norrøna et helt fantastiske når det kommer til kundeservice hvis det ryker en glidelås etc.. bare å spørre hvem som helst som har hatt noen form for reklamasjon 😃👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i kundeservicen til Norrøna, den er helt rå! Har dog ikke erfaring med Bergans når det kommer til sånt? 

Min alpinist nærmer seg 10år snart, burde kanskje prøvd en Reconpack.. men foreløpig funker alpinisten ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bestille meg nå, men så var det størrelse da. Ifølge appen deres er jeg M, men det er jo bare L igjen... Er det mye justeringsmuligheter?

Bergans Trollhetta 95l kunne jeg ha i den vanlige størrelsa de hadde på xxl sa selgeren, pga at jeg er lang i ryggen... Vet ikke om det sier noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Linn Mari skrev:

Tenkte bestille meg nå, men så var det størrelse da. Ifølge appen deres er jeg M, men det er jo bare L igjen... Er det mye justeringsmuligheter?

Jeg har L og er 189cm.
Har vel lengdejusteringa ca. midt på.
Er slank så må få bestilt meg ett M hoftebelte da det på L er lengre
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.