Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til Optimus 111


vetting

Anbefalte innlegg

Har funnet ut jeg vil gå til anskaffelse av en Optimus 111. Husker disse fra jeg var i militæret :) Ser det er flere typer å velge mellom, og enda flere brennere. Har dere noen tips om hvor jeg kan begynne med å innhente informasjon?

 

Så langt har jeg lært at T har messingtank, er foretrukket når det er kaldt og litt tyngre. C har sort/grå tank i stål.

 

Jeg vil ikke brenne med bensin.

 

Om noen har tips og råd, bare fyr løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt valg - vi 111-entusiaster vet at dette er verdens beste kokeapparater :)
Det er i utgangspunktet to hovedtyper av 111: Den klassiske "bråkebrenneren" (kalt 111), og den nyere stillebrenneren, 111T.
Det er lett å se forskjell på dem, og jeg er en av dem som foretrekker den gamle bråkebøtta. Den er mer effektiv og tåler mer vind enn 111T, men lager altså mer støy. Eller godlyd, som vi kaller det.
Klassisk 111 bør brukes med parafin, 111T kan bruke parafin og bensin. Det finnes også en 111B som ligner på 111, men er kun beregnet for bensin.
111C er en nyere utgave av 111T, med ståltank, og reguleringsrattet iditotisk plassert på venstre side - i hvert fall for høyrehendte. Mange plages med rust i tanken på denne modellen.
Det ligger stadig ute noen 111 på finn.no. Noen er gode kjøp, andre helt latterlig høyt priset i forhold til hva du får. Du bør kanskje først bestemme deg om du vil ha en klassisk bråkebrenner eller en stillegående 111T.  Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Bjørn. Så når jeg ser en 111T med bråkebrenner, så er det noen som har satt på en annen brenner enn originalt? Trodde hver modell (T og C) kom med flere forskjellige brennere.

 

Jeg liker messing, så kommer til å begynne med en T. Men ser ikke bort ifra at det blir en C senere, for å ha erfaring med begge :)

 

Hva er et godt kjøp? Kan godt tenke meg å "pusse" en opp. Hvor handler dere reservedeler, eBay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å handle reservedeler fra uniflamesupply.no, som var en underleverandør av Optimus/Katadyn i Norge, men for tiden ser det ut til at siden er nede. Ellers har nok Finn Hjelmerud på finn.no, samt forsvarsbruk.no noen deler til overs.


Et godt kjøp ville nok være 250-500,- for en brukt en, og 500-1000 for en lite brukt/ubrukt en. 

Hvis du søker etter Optimus 111 på Fjellforumet, så finnes det ganske mange tråder om spesifikt den typen og primuser generelt. Sjå her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste forskjellen på 111 og 111T er brenneren. Du kan montere en stillebrenner i en gammel 111-kasse, messingtanken er den samme. Men opp gjennom årene har det vært noen endringer i design, reguleringsratt, pumpepakning (lær eller o-ring) osv. Men det meste er kompatibelt med hverandre, det er noe av det geniale med 111-serien.
Det finnes to typer bråkebrennere, en beregnet for parafin (det er den vanligste typen), og den litt mer sjeldne 111B som er laget for kun å brenne bensin. Du kan se forskjell på brennerne hvis du tar av vindskjermen rundt selve brenneren. Kassene til 111B var merket med en B, men den kan være slitt bort eller kassen kan være byttet.
Det finnes en spesiell stillebrenner som noen kaller Arctic Cobra, den ble spesiallaget for forsvaret i nord for å fungere i ekstrem kulde. Den var ikke i salg, og ble kun levert som løs brenner for montering i vanlig 111-kasse. Den kjennes igjen på at røret fra tanken til brenneren går halvveis rundt brenneren for bedre forvarming.
Reservedeler finner du på finn, det er flere der som selger.
Det ligger noen 111T på finn, her er et par som ser OK ut:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104844119
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105634024&fks=105634024

Særlig den siste ser ut som den er lite brukt. 1000 kroner er ikke gærnt for den.
Regn med litt mer for primuser som er grundig overhalt, byttet slitedeler, og pusset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være interessant: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102047785
Den trenger nok litt puss og stell, men kan bli riktig fin. I overkant dyr i forhold til tilstand.

Denne kan også være OK: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105212287
Verktøyet som følger med er kjekt å ha for å skifte returventilen i tanken, den er ellers krøkkete å komme til.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 111C mitt hjertebarn. Kanskje fordi jeg kjøpte den på Obs da jeg var guttunge, og den fungerer som en drøm fortsatt.

Skulle jeg hatt noe annet, hadde det vert 111T. Jeg synes ikke bråkebrennere er noe kjekt å høre på i dete hele tatt når det finnes omtrent lydløse alternativer.

Anbefaler å bruke parafin for det meste. Tanklokkpakning, returventil og pumpelær virker å leve lengst da, spesielt om drivstoffet oppbevares på tanken. Men bruke gjerne bensin når du måtte ønske det :)

Kjøp også gjerne en forvarmingsveke til 111C uansett hvilke modell du kjøper. Denne veken passer alle modeller (tror jeg), og gjør forvarmingen mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir jo aldri helt enige om disse detaljene.

Forgjengeren nr 11 er nesten bare for samlere.


111B er vel utelukket da den kun går på bensin, og heller ikke har blitt solgt som ny i Norge.

111 med bråkebrenner er parafinbrenneren som også holder tålig lenge på dårlig parafin, og som har vist seg å overleve.

111T Fikk stillebrenner, og er først og fremst en parafinbrenner, men kan kjøres på rødsprit eller bensin med skifte av dyse, og bruk av struperør. Nesten like driftsikker som bråkebrenneren, og betraktlig stillere. Mange setter pris på det. I noen år ble den levert med O-ring på pumpestanga, og det gikk de bort fra igjen, da det ikke holdt mål.

111C (eller Cobra) er vidreutvikling av T først og fremst med hensyn på robot produksjon. Den har litt tyngre brenner som krever bedre forvarming, og når denne brenneren ble montert i båt-primusser med "blåselampe forvarming" gikk den oftere i stykker i loddingene. Antagelig en bedre "multifuel" enn T.

111 Med Novabrenner (selges nye i dag) Dette er tilbake til bråkebrenner, men samtidig også mulig å kjøre på andre drivstoffer uten skifte av dyse.  Jeg har et par Nova'er, og brenneren er bra, men det er liksom ikke 111. Jeg sliter med å argumentere saklig her.

 

Skal du ha 111 så er jeg på linje med Bjørn, gå for den original bråkebrenneren!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

111C brenner faktisk helt nydelig både på bensin og parafin uten skifte av dyse.

Den har god flammespredning (men det gjelder vel 111T også).

Den har høyere effekt enn 111T.

Den har litt høyere avstand mellom kjele og brenner enn 111T (mindre CO produksjon i teorien).

111C blir levert med både forvarmingsveke, pumplær i lær (ikke gummi) samt multinøkkel som fungerer som verktøy til å skifte dyse, skru ut returventil, stramme pakkboksen og løsne ett tanklokk som sitter fast. Denne burde vært standard på alle 111 primuser!

Litt gul flamme på svært lav effekt med parafin (når det såvidt siger gass ut). 

Bensin har litt lavere effekt enn parafin uten dyseskifte til bensindysen med større hull (men fortsatt mer enn høy nok effekt). Gjelder nok alle 111, siden bensindyse har større hull og høyere forbruk.

Bruker man sprit/alkohol på tanken bør man skifte dyse og sette på "strupebøylen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da kan jeg jo oppdatere dere litt etter innkjøp. Kjøpte like gjerne to forskjellige brennere først som sist. Dette er vel en standard 111 og en 111T?

111 er vist ubrukt, og det ser slik ut. Var flere som var ute etter denne da den ble lagt ut på Finn. Jeg var den første som kontaktet selger noen minutter etter den ble lagt ut. Var heldig :) noen av dere som gikk etter denne? Ble kjøpt for 1000,-

 

111T kostet også 1000, og var bare testet.

 

05C72517-E11B-4E13-9A65-94350784C711.jpeg

9747BF4D-7C67-494E-9C2B-B2FA8FC9415E.jpeg

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 111T med o-ring istedet for pumpelær. Idiot løsning..

  Noen som vet om pumpelæret som er i reservepakningen til Nonvaen er i samme størrelse og om det går an å bytte til den ?

 

PS etter å ha kjøpt  Optimus Polaris så har jeg mer ro i sjelen.  Det virker som en robust sak og tilkoblingen mellom slange og flaske er meget bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2017 den 21.44, Bjørn J skrev:

Det er i utgangspunktet to hovedtyper av 111: Den klassiske "bråkebrenneren" (kalt 111), og den nyere stillebrenneren, 111T.
Det er lett å se forskjell på dem, og jeg er en av dem som foretrekker den gamle bråkebøtta. Den er mer effektiv og tåler mer vind enn 111T, men lager altså mer støy. Eller godlyd, som vi kaller det.

Godlyd :-D

Tilhører også de som ikke helt har forstått dette med silencer på brenneren. Bare lyden når det prøvebrennes utenfor huset er nok til å få frem følelsen av å ligge og kosefyre i teltet.

18 minutter siden, Blaser skrev:

Jeg har en 111T med o-ring istedet for pumpelær. Idiot løsning..

  Noen som vet om pumpelæret som er i reservepakningen til Nonvaen er i samme størrelse og om det går an å bytte til den ?

 

PS etter å ha kjøpt  Optimus Polaris så har jeg mer ro i sjelen.  Det virker som en robust sak og tilkoblingen mellom slange og flaske er meget bra. 

Lærpakningen er å foretrekke ja. Hadde en lærpakning som røyk under en natoøvelse en vinter. Da var valget å enten ligge i OPen og smelte vann på kropp i 5 dager, eller finne en løsning. Skar ut en lærbit fra M77 støvlene helt oppe ved skaftet og laget pakning. Fungerte knirkefritt resten av øvelsen, og tror den ble glemt å bytte etter øvelsen også.

Kan ikke svare på om pakningen fra Novaen kan brukes, men kan være mulig å lage en pakning selv, og prøve den. Ellers så er det mulig å skaffe alle deler, og bytte hele pumpestanga med pakning. 

Men selv med mange gode minner, og mye frustrasjon, med 111, så ville jeg foretrukket Polaris brenneren din på tur. Er en liten læringskurve med 111, og ble mye skruing når det var mange brukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette med skruing. Har hatt 111C i 16 år. Eneste gangen jeg har måttet skru på den var etter den lå ubrukt i 5 år i campingvognen med litt bensin på tanken og i pumpekammer.

Monterte inn original grafittpakning, og den er tett enda. Har aldri lekket, eller etterstrammet den heller.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Skjønner ikke helt dette med skruing. Har hatt 111C i 16 år. Eneste gangen jeg har måttet skru på den var etter den lå ubrukt i 5 år i campingvognen med litt bensin på tanken og i pumpekammer.

Monterte inn original grafittpakning, og den er tett enda. Har aldri lekket, eller etterstrammet den heller.

Med riktig bruk så slipper du skruing. Har ikke skrudd på egen 111, bortsett fra da jeg bygde den (Et kassert lokk, en tank og litt reservedeler). Men med flere soldater som skulle sitte fyringsvakt, ble det ofte litt justering. Enten lekasje ved pakningen når det ble pumpet trykk med iherdig innsats og pumpen i brenneren, eller så greide de på en eller annen måte å vri så hardt på pumpen at dyseventilen måtte justeres. Fyring med renesnåla oppe, slik at brenneren sotet ned og måtte renses var også en klassiker.

Men med riktig bruk og litt puss, så blir det ikke så mye skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Jan Erik Hansen said:

Men med riktig bruk og litt puss, så blir det ikke så mye skruing.

Nemlig. Får man tak i en gammel hundreogelleve og bruker litt tid på rengjøring og å skifte pakninger og pumpelær, har man en primus som mest sannsynlig fungerer problemfritt i år etter år etter år...
Nå har jeg skaffet meg en ultralydrenser, det blir spennende å se hva den kan gjøre med skitne, sotete primusdeler og brennere. Og kanskje den også kan få fruens smykkesamling til å skinne igjen :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Da har jeg fått ptøvefyrt begge primusene. Her er første fyring av 111T, jeg tror denne har vært prøvefyrt, men det er vel bare det:

 

 

Her er første fyring på 111 og andre fyring på 111T. På 111T er det oring på pumpestangen, denne var nå ganske så treg. Har ordnet en pumpestang med pumpelær, tror jeg blir å bytte.

 

 

Er en del gule flammer på 111T. Skal vel ikke være slik? Kan det være fordi den ikke er brukt? At det vil gå over etter hvert? Ser det ellers bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har en velbrukt 111C, den brenner finere enn din 111T. Hvilke drivstoff bruker du?

Wilhelmsens Chemicals, som lager disse deivstoffene anbefaler Kemetyl Fritidsparafin (felleskjøp og obs bygg har den) spesifikt til slike brennere.

Jeg har prøvd kemetyl tennvæske i min, det fungerer overhodet ikke, da kommer det kun helt gule flammer. En annen ting er at det er mye mer aromater og urenheter i tennvæske, så bruk det kun utendørs for å ikke forgifte pusteluften mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.