Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS koordinater?


tshansen

Anbefalte innlegg

De fleste apper og digitale karttjenester har koordinater jeg er usikker på hva heter! Jeg forstår det slik at man må ha en converter for å kunne plotte disse inn på GPS som sporer enten utm eller lengde/bredde? 

Eller er det et posisjonsformat man lett kan finne på GPS (garmin) men som jeg ikke har funnet ut av enda? 

Jeg bruker mye GPS og papirkart, men opplever i økende grad behovet for å kunne gjøre om koordinatene fra digitale kart på mobil eller PC/mac

takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) om koordinatar ikkje er oppgitt i UTM er dei oftast oppgitt i ein variant av breidde og lengdegrader, kort sagt lat/long. Desse får ein i DMS (degree, minutes, second), desimalgrad eller grademinutt. Alle desse tre måtane å plotte koordinatar på finn ein i innstillingane for GPSen. Så berre å plotte dei som dei er å nytte dei. Om du likevel vil konvertere til dømes fleire koordinatar i ulike format for å bruke dei i ei rute og sleppe veksle innstillinga på GPS når du plottar, er det greit å nytte ein konverteringskalkulator. Ein slik finn ein på nett, berre å Google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne etter litt knoting på nettet

 

  • Grader, minutter og sekunder (DMS): 41°24'12.2"N og 2°10'26.5"E
  • Grader og desimalminutter (DMM): 41 24.2028 og 2 10.4418
  • Desimalgrader (DD): 41.40338 og 2.17403

får ta meg en tur ned å sjekke med GPS’en om jeg ikke finner mulighet for å enkelt legge det inn! Takk for svar 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Se her ja! Øverste alternativet på GPS’en var riktig, selv om gps’en fjerner et tall i slutten! 

 

 

image.jpg

Jepp, du må korte med ein desimal ved hjelp av vanlege matematikkreglar. 

Du får heller ikkje plotta minus ved plotting av desimalgrader, men må bytte E med W om du er på vestlig halvkule og N med S om du er på sørleg halvkule, for å angi koordinat lengd/breidde som til dømes i Googlemaps er angitt med ein minus framfor. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Jepp, du må korte med ein desimal ved hjelp av vanlege matematikkreglar. 

Du får heller ikkje plotta minus ved plotting av desimalgrader, men må bytte E med W om du er på vestlig halvkule og N med S om du er på sørleg halvkule, for å angi koordinat lengd/breidde som til dømes i Googlemaps er angitt med ein minus framfor. 

Jasså ja, der sparte du meg for litt hodebry! Jeg havnet langt f borti Russland eller noe slikt😂😂 

her må jeg bare ta noen kjappe notater skjønner jeg! Slikt er gull å ha lett tilgjengelig som huskelapp når du står å klør deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.