Gå til innhold
  • Bli medlem

Slangebrenner, gass. Biltema eller andre?


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, tshansen skrev:

Er det noen mulighet å finne igjen denne testen? Jeg har leita på sidene til DNT uten hell.... Den ser lovende og veldig enkel ut denne fra Eagle products. 

Er vel en rebrandet Fire Maple brenner? Brukte selv en uten forvarming noen år (100+ dager). Helt grei brenner, til det ble lekasje fra justeringsskruen. Litt ukomfortabelt med gasslekasje på steder det ikke skal være gass. Men var myyyyye bruk før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, tshansen skrev:

Fant den.... på "min side" på DNT sine sider 

Har den. Brenneren er helt fin, men egner seg dårlig til gassboks opp-ned. Det er ikke svivel i noen av endene på slangen, så den bare krøller seg om man prøver. Når det er sagt så er det en helt super brenner dersom man bare bruker den når det er plussgrader. Forøvrig så er vel dette en rebrandet Firemaple FMS-118, som man finner på bla. eBay eller AliExpress. 

Jeg for min del planlegger å oppgradere til Optimus Vega eller MSR Windpro. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå etter jeg plukket fram kovea Moonwalkeren min ser jeg hvor utrolig dårlig optimus Vega er på minimum! Justeringen fra middels til lav/minimum eksisterer ikke og er så fintfølende at den blåser ut flammen ved den minste berøring eller slukker ved kutt i gass. Det er faktisk så dårlig at jeg lurer på om det er en feil produksjon! 

Ser på gode alternativer til vinterbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tshansen skrev:

Nå etter jeg plukket fram kovea Moonwalkeren min ser jeg hvor utrolig dårlig optimus Vega er på minimum! Justeringen fra middels til lav/minimum eksisterer ikke og er så fintfølende at den blåser ut flammen ved den minste berøring eller slukker ved kutt i gass. Det er faktisk så dårlig at jeg lurer på om det er en feil produksjon! 

Ser på gode alternativer til vinterbruk

Det høres jo absolutt ikke bra ut. Jeg har en MSR Pocket Rocket 2 som er med på alt av turer hvor det er over null grader og det bare skal kokes vann. Denne er jeg strålende fornøyd med, og det er også det som gjør at jeg heller litt mot MSR Windpro. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

Nå etter jeg plukket fram kovea Moonwalkeren min ser jeg hvor utrolig dårlig optimus Vega er på minimum! Justeringen fra middels til lav/minimum eksisterer ikke og er så fintfølende at den blåser ut flammen ved den minste berøring eller slukker ved kutt i gass. Det er faktisk så dårlig at jeg lurer på om det er en feil produksjon! 

Ser på gode alternativer til vinterbruk

Optimus Vegaen jeg har fungerer helt utmerket på lav effekt, justeringen likeså - kan tenkes at du har fått et eksemplar med feil av en eller annen sort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 10.5.2018 den 11.30, tshansen skrev:

Nå etter jeg plukket fram kovea Moonwalkeren min ser jeg hvor utrolig dårlig optimus Vega er på minimum! Justeringen fra middels til lav/minimum eksisterer ikke og er så fintfølende at den blåser ut flammen ved den minste berøring eller slukker ved kutt i gass. Det er faktisk så dårlig at jeg lurer på om det er en feil produksjon! 

Ser på gode alternativer til vinterbruk

 

På 10.5.2018 den 11.50, Freebird skrev:

Det høres jo absolutt ikke bra ut. Jeg har en MSR Pocket Rocket 2 som er med på alt av turer hvor det er over null grader og det bare skal kokes vann. Denne er jeg strålende fornøyd med, og det er også det som gjør at jeg heller litt mot MSR Windpro. :)

 

På 10.5.2018 den 17.37, TR skrev:

Optimus Vegaen jeg har fungerer helt utmerket på lav effekt, justeringen likeså - kan tenkes at du har fått et eksemplar med feil av en eller annen sort.

Etter litt fram og tilbake, å en stor takk til glimrende Service hos XXL i Åsane. Har jeg fått meg en ny Optimus Vega. Jeg kontaktet Optimus og de kunne bekrefte at dette var en kjent problemstilling, men ville gjerne ta en titt på mitt eksemplar. Så jeg fikk sendt den inn og jeg fikk ny i retur. Gjorde meg ikke noe, da jeg bruker denne stort sett på vinteren. Ned å hente den i morgen... Håper at den nye ikke har samme problemet som den gamle 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Optimus Vega. Etter å ha hatt Primus Easy Fuel i 17 år må jeg si det var en enorm nedgradering med tanke på flammekontroll! Veldig følsom og slukker stadig ved lav varme. Men det største problemet oppsto da jeg testen den med gassboksen på hodet: Flammekontrollen forsvant fullstendig, den brant på høy varme med kun marginale justeringsmuligheter og den lot seg rett og slett ikke skru av. Måtte snu boksen tilbake for å få skrudd av gassen/flammen. Jeg testet dette flere ganger og med ulike gassbokser. Lurer nå på om dette er normalt eller om min er defekt. Bør jeg levere den tilbake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pcv1 skrev:

Men det største problemet oppsto da jeg testen den med gassboksen på hodet

Snudde du boksen på hode først og så tente på eller hvordan gjorde du det?

De trenger å forvarmes med boksen rett vei, til den er gjennomvarm, og så snu boksen på hode. Er den ikke varm funker heller ikke flammekontrollen. Blir veldig ubehagelig å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Memento mori skrev:

Snudde du boksen på hode først og så tente på eller hvordan gjorde du det?

Jeg testen den først med boksen riktige vei. Så slo jeg den av, snudde boksen og tente på pånytt. Da lot den seg ikke slå av. Veldig ubehagelig, ja. Men ser i manualen at den skal tennes med boksen rett vei, slik du sier. Gjør et nytt forsøk etter jobb i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, pcv1 skrev:

Jeg kjøpte nylig en Optimus Vega. Etter å ha hatt Primus Easy Fuel i 17 år må jeg si det var en enorm nedgradering med tanke på flammekontroll! Veldig følsom og slukker stadig ved lav varme. Men det største problemet oppsto da jeg testen den med gassboksen på hodet: Flammekontrollen forsvant fullstendig, den brant på høy varme med kun marginale justeringsmuligheter og den lot seg rett og slett ikke skru av. Måtte snu boksen tilbake for å få skrudd av gassen/flammen. Jeg testet dette flere ganger og med ulike gassbokser. Lurer nå på om dette er normalt eller om min er defekt. Bør jeg levere den tilbake?

Det kan høres litt ut som slik min var! Der justerte jeg maks til av på ¼ tørn på ventilen! Helt umulig å bruke på annet enn maks eller halv styrke! Flere ganger blåste den ut flammen å spydde bare gass når jeg prøvde å små putre i kjelen! 

Sendte en Mail til optimus og ble oppfordret til å levere den inn å få en ny! Den nye jeg fikk er mye tregere i ventilen og har bedre flammekontroll, men fortsatt ikke like bra som andre jeg har! Men godt nok! Se om jeg kan lage en snutt i løpet av uken å legge ut 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, pcv1 said:

Jeg testen den først med boksen riktige vei. Så slo jeg den av, snudde boksen og tente på pånytt. Da lot den seg ikke slå av. Veldig ubehagelig, ja. 

Aldri snu boksen opp ned før du tenner på, da kan du risikere å få store flammesøyler som svir av/setter fyr på diverse.

Ved å ha gassboksen med tilkoblingen opp kommer innholdet ut i gassform, men ved å ha boksen med tilkoblingen opp kommer gassen ut av boksen i flytende form. 

Når gassen kommer ut i flytende form får du fordampningspunktet for blandingen i forvarmingsbøylen over brenneren, dvs det er her blandingen går over i gassform (gitt at bøylen er varm nok, dvs man har forvarmet riktig.)

Innholdet i flytende form har mye større "tetthet" en i gassform. Når du snur boksen opp ned vil du få blandingen i flytende form i slangen mellom ventilen/regulatoren som sitter ved tilkoblingen på boksen og frem til forvarmingsbøylen/brennehodet. Når du stenger ventilen, skal altså allt innholdet som er i flytende form i slangen frem til brenneren og fordampes&brennes, dette tar tid å få brent opp. Dvs det kan oppleves som om at du ikke få slukket brenneren.

Enkle tips/forholdsregler:

1. Tenn alltid på med boksen stående med tilkoblingen opp.

2. Snu boksen opp-ned først etter at brenneren har fått forvarmet seg godt, og mens det fortsatt er fyr på brenneren.

3. Snu boksen med tilkoblingen opp i god tid før du ønsker å slukke brenneren, slik at slangen mellom ventilen og brennehodet kun har innhold i gassform når du stenger.

 

Nå i sommervarmen er det strengt tatt ikke nødvendig å snu boksen opp-ned, å snu den opp-ned er spesielt fordelaktig i lavere temperaturer ute da dette vil gi lavere trykk ut fra beholderen.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 7.49, tshansen skrev:

... Den nye jeg fikk er mye tregere i ventilen og har bedre flammekontroll, men fortsatt ikke like bra som andre jeg har! Men godt nok! Se om jeg kan lage en snutt i løpet av uken å legge ut

Vurderer å kjøpe Vega, men hadde vært kult med video av hvordan den fungerer på lav effekt! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Cibarius skrev:

Megabra video! Takk!  👍

Ser jo ut som den er ganske hårfin på innstillingen på lav effekt, men at man tross alt kan få ganske bra småkoking. Bra nok til mitt bruk så da blir det vega! 😄

Ja dette er den nye, den er mye tregere i ventilen enn den jeg leverte inn! Så den er lettere å justere på lav og medium styrke! Dette var helt umulig å få til på den første jeg hadde! Men det er fortsatt hårfin berøring som skal til, men den står i ro når du treffer stillet og fungerer på lav styrke 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.