Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnepulk


Markus Ingebretsen

Anbefalte innlegg

Annonse
13 minutter siden, Markus Ingebretsen skrev:

Har en lita jente som jeg ønsker å ha med på mye tur i pulk i vinter. Ser en eldre fjellpulken fra 2001 på Finn. Er det store forbedringer på barnepulken fra den tid? Eller er det mer eller mindre helt lik, med litt annet design?

Jeg har en slik, som jeg fikk beskjed om var minst 20 år gammel for 5 år siden: https://www.finn.no/105533551

Fungerer knall, men det er ikke veltebøyler på den. Det kan kjøpes seperst fra fjellpulken om du vil ha det, men jeg har klart meg uten. Barnepulker er bedre og stødige, og vi går dessuten bare i preparerte løyper med pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulk brukt med omsorg er nær uslitelig (og derfor har de gjerne høy annenhåndsverdi ved salg på Finn osv. 


Om man tar seg bryet med å kjøre bilpolish under pulken og/eller polishforsegler så kan man få selv en slitt pulk til å gli som en drøm. 

Ellers så er varm pose osv til barnepulk minst like viktig som selve pulken. 

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en eldre pulk som er holdt forholdsvis godt.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortsatt har hunder som skal være med å trekke pulken Markus, så vil jeg anbefale å vurdere en nordisk-slede fremfor pulk. Fordelen er at den er mer stabil i forhold til velt, mer komfortabel å kjøre med enn pulk, og ungen kommer høyere opp fra bakken og slipper dermed det ofte kaldere området like over snøoverflaten.

Vi plasserte ungene i en gammel romslig barnevognsbag som vi stroppet fast oppå sleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gisle Uren skrev:

Om du fortsatt har hunder som skal være med å trekke pulken Markus, så vil jeg anbefale å vurdere en nordisk-slede fremfor pulk. Fordelen er at den er mer stabil i forhold til velt, mer komfortabel å kjøre med enn pulk, og ungen kommer høyere opp fra bakken og slipper dermed det ofte kaldere området like over snøoverflaten.

Vi plasserte ungene i en gammel romslig barnevognsbag som vi stroppet fast oppå sleden.

Jo, vi har 12 hunder fortsatt, og tanken var å ha Et par hunder med å trekke, Ønsker ikke kjøre stor spann med lille jenta med, om noe skulle skje. Tanken da om å prøve nordisk slede er jo ikke dum sånn sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre nordisk, der en går på ski selv bak eks en Nansenslede er en fin måte å frakte både gods og "gull" med seg på tur. Om man pakker lurt er det plass til både en og to gullunger.

Fra Nedre Roasten, påsken 2006.
g1_12_stor.JPG.ac0192d2dffb54b1f3ebf0ba77b25322.JPG

Gubbtjønna, påsken 2007
g1_21_stor.jpg.294c3d2f353bde5de888fa2c86d29fdc.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges mange gode pulker på finn. Det eneste de nye modellene har som mangler på noen av de eldste modellene er noen bøyler på sidene som skal hindre at den velter. Konseptet med at sol- vindskjermen beskytter ungen ved velt fungerer bra. De fleste pulker som selges er så lite brukt at de nesten fremstår som nye. Du får en god pulk fra ca. 2000,- og oppover, men kjøp den før snøen kommer. Når det nærmer seg vinterferie og påske er det nesten umulig å få tak i brukte pulker.

Når du bruker pulk så kan det være lurt å ha et lite termometer festet på pulken. Det kan være flere grader kaldere nede ved bakken enn oppe der du er og puster. Små barn som sitter passivt i en pulk og puster kald vinterluft kan oppleve å bli nedkjølt fra innsiden. 

Her er noen tips om barn i pulk:

https://www.familieverden.no/familieliv/fritid/nyt-skituren-med-barna-i-pulk/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, REs skrev:

Det eneste de nye modellene har som mangler på noen av de eldste modellene er noen bøyler på sidene som skal hindre at den velter. Konseptet med at sol- vindskjermen beskytter ungen ved velt fungerer bra.

Veltebøyler får man kjøpt, som sagt, fra fjellpulken om man ønsker å ettermontere.

Solskjermen på min fjellpulken barnepulk er veldig myk og låsingen på innfestingen er såpass svak at den presses lett ned mot barnet når man har strammet maksimalt, så jeg vet ikke hvor mye den egentlig beskytter ved velt. Med mindre det faktisk er sånn at den skal være myk og legge seg over barnet? Vekten av pulken vil uansett ligge oppå barnet ved velt, bøylen over er ikke så stiv at den tar av noe som helst for vekten av pulken. (Gjelder ihvertfall for min som er >20 år gammel).

Fjellpulken er fin å ha minsten i, med ett litt større barn sittende oppå foran når han/hun blir sliten :) Da blir far (eller mor) også sliten :lol: På tur på flatene/isen blir ett akebrett festet bak pulken til det største barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Veltebøyler får man kjøpt, som sagt, fra fjellpulken om man ønsker å ettermontere.

Solskjermen på min fjellpulken barnepulk er veldig myk og låsingen på innfestingen er såpass svak at den presses lett ned mot barnet når man har strammet maksimalt, så jeg vet ikke hvor mye den egentlig beskytter ved velt. Med mindre det faktisk er sånn at den skal være myk og legge seg over barnet? Vekten av pulken vil uansett ligge oppå barnet ved velt, bøylen over er ikke så stiv at den tar av noe som helst for vekten av pulken. (Gjelder ihvertfall for min som er >20 år gammel).

Fjellpulken er fin å ha minsten i, med ett litt større barn sittende oppå foran når han/hun blir sliten :) Da blir far (eller mor) også sliten :lol: På tur på flatene/isen blir ett akebrett festet bak pulken til det største barnet.

Dette er litt av poenget med denne sol skjermen. Den skal legge seg over barnet og hindre at det blir liggende med ansiktet ned mot snøen. Jeg har trynt på skaren en gang og ansiktet så ikke særlig pent ut etterpå. Lignet mest på en blodig hamburger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste forskjellen på en eldre pulk og de nyeste er størelsen på trekket rundt hodet til ungen. På de gamle er det litt begrenset hvor mye man kan dra opp trekket. På dy nye kan trekket dras opp og over solskjermen slik at ungen er godt beskyttet. Har sjøl gått mange og lange turer med ungene i pulken. Har brukt å ha barnepulken festet på meg sjøl og snørekjørt med hundene. På lange turer har jeg hatt to hunder og transportpulk på dem og snørekjørt med barnepulken på meg selv. Lengden blir vel som et 8 spann med slede, så litt vogntogfølelse. Bjørkis har en fin barne/nordisk slede. Denne kan ungene etterhvert kjøre med selv. http://10414.shop.textalk.se/hundsladar/bjorkis-tobogan-pulka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.