Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med god erfaring med vintersoveposer?


leerj

Anbefalte innlegg

Hei :D Jeg vurderer å skaffe meg en vinterpose nå, og har tenkt litt på Isbjørn. Både Jan Mayen og Bjørnøya da jeg ikke har noe problem med at det er litt vekt. Det det står på til meg er om Jan Mayen rett og slett kan bli for varm under "normale forhold" (f.eks -8 til -16) på det norske vinterfjellet med sin comforttemp på -22 .. Bjørnøya har jo en comforttemp på -14 men tenker lakenpose og ull nede i posen får opp comforttemp betraktelig om forholdene skulle bli ekstreme? Håper noen har litt greie, kanskje noen har brukt disse posene også? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville selv gått for den varmeste... av den enkle grunnen st man kan bli overrasket av tempen i fjellet... hadde opplevelse sent i april, der dagtempen var godt på pluss-siden, og nattetempen var -14 ene natta, og minus 22,9 andre natta... værmeldinga hadd vel meldt om ca 5-6 minus hehe:-) Blir det fo varmt, kle av deg ullklærne, åpne opp litt glidelås. 

Nå skal det være sagt at min erfaring innen vintertelting begrenser seg til kanskje 6 overnattinger i voksen alder. Men tips fra noobs kan jo ha sin verdi det også:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet ditt er kort og godt ja. Det kan helt klart bli for varmt i en vinterpose om tempen skulle krype mot null. 

Jeg ligger alltid med minst ett lag ulltøy året rundt. Da er det ikke like ille å lufte litt. Blir det alt for varmt kan man bruke posen som dyne.

Men jeg er en person som heller drar på tur med for varm enn for kald sovepose. Min tynneste pose går ned til -9 i såkalt comforttemp for menn. Den bruker jeg både sommer og varme vinterdager. 

Husk varmt liggeunderlag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med varm pose. Det du bør være obs på er gildlåslengden. Noen poser har kortere glidelås feks 90 cm. Det er en fordel når det er kaldt, da du unngår kuldebro. Ulempe når det er varmt. Velger du en pose med lang glidelås, må den ha en god klaffløsing, og den blir aldri så bra som en kort glidelås. Jan Mayen kan også leveres uten glidelås. Så dette er et valg du må ta.

God nakkekrage er også viktig. Gjør det mye enklere å justere varmen når det er kaldt.

IMG_1982.PNG.515d39dfd25398959b4a491626f30bcb.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte i en annen tråd med omtrent samme tema: 
 

Quote

Dette tror jeg er veldig individuelt, [Legg inn navn på trådstarter]

Jeg har en annen pose som har T-lim på -32. Den har som nevnt tidligere vært brukt noen ganger med -24 til -26 i teltet på natta. Og da har jeg enten bare hatt på brynje (ikke ull) eller ikke noe annet enn kort undertøy, så posen er god og varm. Den samme posen har blitt brukt ned mot -0 og da kompenserer jeg med å ikke snurpe så tett i toppen, litt åpen glidelås osv. Og for meg funker det. Med godt underlag kan jeg også åpne mye og ha beina nede i bånn og bruke toppen halvveis som dyne...


MEN jeg har kompiser som får panikk når temp i fotenden passerer 25+ og omtrent ikke klarer å sove i pose hvor glidelåsen ikke går helt ned så de kan lufte i bånn. Jeg har noen som svetter i hjel om de ikke ligger omtrent på frysegrensen i en pose og igjen andre som ville måttet ha på fullt undertøy og ullgenser i den samme posen, så det er vanskelig å si noe 100%.

Så det hele faller igjen på hvilke soveposevaner du har osv. Jeg tror at de som sover mye/ofte i sovepose takler slike ting greiere da man over tid har blitt mer vant med egen type komfort/kompromisser/temperaturoppfatning. Jeg kjører f.eks mye heller en for varm pose og kompenserer litt enn å åpne for muligheten for å bli kald når jeg skal sove på tur. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes @Espen Ørud har summert det godt opp.

Selv er jeg i denne kategorien:

Jeg har noen som svetter i hjel om de ikke ligger omtrent på frysegrensen i en pose

Noe som kan være litt utfordrende siden jeg da ikke har mye slingringsmonn mtp temperatursvingninger. 😶

Du er nok den som vet best hvilken kategori du selv havner i og således hvilke temperaturområde som vil passe best for vinterposen. Men det er jo selvfølgelig verdt å bite i seg merke om muligheten til å kompensere med ekstra klær.

Selv har jeg feks brukt underquilten til hengekøya ved to tilfeller, for å sikre at jentungen ikke kom til å fryse iløpet av natta. Brukte den rett og slett bare som dyne over henne (og soveposen som hun sov i).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, leerj skrev:

Hei :D Jeg vurderer å skaffe meg en vinterpose nå, og har tenkt litt på Isbjørn. Både Jan Mayen og Bjørnøya da jeg ikke har noe problem med at det er litt vekt. Det det står på til meg er om Jan Mayen rett og slett kan bli for varm under "normale forhold" (f.eks -8 til -16) på det norske vinterfjellet med sin comforttemp på -22 .. Bjørnøya har jo en comforttemp på -14 men tenker lakenpose og ull nede i posen får opp comforttemp betraktelig om forholdene skulle bli ekstreme? Håper noen har litt greie, kanskje noen har brukt disse posene også? :D 

Har Jan Mayen til ruskebruk, mest brukt ved overnatting under open himmel på skauen. 

Den er varm ja. Eg er relativt varm av meg i tillegg. Greia er at den kan bestilles med tovegs glidelås, og med to glidelås. Det vil seie at det hverken er problematisk å lufte litt nede ved føttene om det skulle bli veldig for varmt, og det er enkelt å opne den eine glidelåsen og la den andre danne ei "kuldebru" som senkjer temperaturen litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.