Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå Kirkenes - Lindesnes


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og en kompis skal gå Kirkenes - Lindesnes fra 1. Februar. 

Det vi sliter litt med er kart. Vi er fristet på egne gode løsninger ønsker helst å ikke være avhengig av andre med depoter underveis. Så få, men gode kart er helst ønskelig. En kartbok hadde vært mest essensielt. 

Har dere noen løsninger eller pakker som vi kan skaffe? 

Mvh Mats SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar Nina! Har leita litt her og der, men de fleste ser ut til å gå for Nordeca 1:50 000 serien. Det blir mange kart å dra med seg. Kartboken fra Cappelen Damm er noe jeg ser etter, men blir for grov for "fin" navigering. GPS blir den vi primært navigerer oss med, mens papirkart er sekundært. Derfor har jeg lyst å ha så få kart som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cappelen sine fjellkart i 1:100000, og diverse turkart i 1:100000 for andre områder kan spare dere for mye papir der det ikke er snakk om finnavigering. Kan være litt vanskelig å få oversikt over hvilke kart som finnes, og blir en del hull underveis. For grenseområdene til Sverige er Fjellkartan i 1:100.000 gode kart. Fjellkartan dekker også litt over grensa til Norge.

1:250.000 kan være et alternativ i områder det er lett å orientere, og sammen med en GPS gir de god kontroll på hvor dere er. Krever at dere har erfaring med orientering, og er flinke til å lese terreng. 

En serie som er fin for grovnavigering og planlegging er noen topografiske kart i 1:250.000 som forsvaret har, men kan selvsagt være vanskelig å få tak på. Gikk selv med en eldre utgave av forsvarets veikart i 1:250.000 med 50m høydekurver fra Nordkapp til Kautokeino en gang, og hadde ikke med GPS. Helt greit, men ikke alltid jeg visste på kilometeren hvor jeg var. Er også mulig å navigere etter småflykart i samme målestokk (men er høyde i fot, og kartdetaljer er selvsagt tilpasset flyvning).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.