Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Pulk eller ryggsekk? Skal du bære i sekk må du ta hensyn til at vinterposer i syntet er store og ganske tunge.

Denne er forholdsvis billig og varm. Syntet tåler fukt bra.

https://www.hektapatur.no/sove-ute/mountain-hardware-lamina-z-bonfire eller https://www.hektapatur.no/sove-ute/mountain-hardware-lamina-z-blaze

Blaze-modellen holder for de fleste forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt blanke i både vekt og plass da jeg hovedsaklig trekker pulk på tur om vinteren.  Så der har jeg et tungt monster som har T-lim på -32 og veier 3650g! 

Den er forholdsvis fyldig og syntetisk har holdt til de kaldeste turene mine. Jeg tåler ikke dun så for meg er det kun synt, men jeg tror jeg hadde valgt det uansett til vinterbruk da det ikke spiller like mye rolle om pusen blir litt fuktig. Mange får dun til å fungere godt om vinteren, men dette er altså langt utenfor mitt "kompetanseområde" så jeg skal ikke si no mer om dunposer ;-) 

Jeg handlet nylig ny 3-sesongspose og da skal det bæres. Sjekket mye rundt og ble imponert over vekt/varme-ratioen til Mountain Hardware som Jan linker til. Jeg har den som er ett hakk mer sommer enn de to han linker til, men jeg har foreløpig ikke testet den under andre forhold enn det som hadde vært problemfritt for det meste så det skal bli spennende å teste den mer mot limiten utover senhøsten. 

Du sier ikke noe særlig om hvor du skal ture eller hvor kaldt du regner med å oppleve på tur eller hvordan. Det vil hjelpe litt i forhold til anbefalinger.

Skulle jeg valgt til mine forhold her i Finnmark der jeg kan finne på å dra på tur på fjellet i mørketiden i januar så ville jeg valgt den varmeste av de Jan linker til. Jeg har ved flere anledninger hatt -25 i teltet  og jeg prioriterer ikke å fyre om natta, men heller å sove godt i en varm pose. Andre kompiser igjen ville klart seg med det noe varmere alternativet, men de fyrer gjerne om natta. Og jeg har også kompiser som har med såpass mye drivstoff på vinterturer at de omtrent klarer seg med sommerpose i teltet, men disse er gjerne på motorisert tur på vidda hvor bæring likevel ikke er aktuelt. Og de fleste av kompisen e som vintertelter lengre sør er sjelden på tur om det blir meldt kaldere enn 10 blå grader så hvilken bruk du ser for deg er nyttig å vite for tipserne ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Jeg blir nok neppe å se på fjellet om det er særlig mye kaldere enn 20 minus. Turer rundt i Troms i hovedsak.  Etter dagens runde på forskjellige steder har jeg kommet frem til at, Helsport Austfjord eller  Helsport Tempelfjord er poser jeg har både råd til og kan klarer å bære som passe mitt bruk. Hva mener dere?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Soveposekjøp er et følelseskjøp som mye annet. Helsport lager bra soveposer de. Vær klar over at soveposer med dun og fiber må behandles som dunsoveposer. Helsport Austfjorden veier 2900 gram i følge Helsport. Tempelfjorden er vel enda tyngre, men har 2-pose system, noe som er bra og fleksibelt. Det er riktignok 4 kg sovepose som skal drasses med i en ryggsekk.....

Jeg mener Mountain Hardwear er et bedre valg, både av hensyn til vekt/varme-ratio, men også pris. MH er svært gode på å lage soveposer i syntetisk fiber, og kanskje verdens beste på dette med sin lamina-teknologi!! Blaze-modellen holder -26 og veier "bare" 2,05 kg. Bonfire veier 2,29 kg og holder ned mot -34. 

Tyin MTI 5-season er også et meget godt valg, men denne veier også 3 kg. Prisen er 3300,- https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-tyin-mti-5-season-bison.html FF-medlemmer har 20% rabatt hos Fjellsport.

Mitt valg ville helt klart vært Mountain Hardwear. Flere her på forumet er meget godt fornøyd med Tyin 5-season, så absolutt en topp sovepose dette også.

Du vil få det bra i alle nevnte soveposer, bare å velge den som tiltaler deg mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin er vel den litt mindre varme broren til Denali. -25 på Tyin og -32 på Denali. 

Denali er monsteret som holder meg varm på vinteren. Jeg har etter vintertelting med den i 3 sesonger ikke noe å klage på. Tipper lillebroren også er en god pose. Så der har du mye pose for pengene når det er tilbud.


Disse har tidvis vært på kampanje på Fjellsport til midt på 2000-tallet, så det kan være nyttig å følge med der litt om man ikke trenger posen i morgen. Ellers har du som Fjellforummedlem 20% "til daglig" på Fjellsport slik Jan nevner. 

Jeg har tidligere tatt til orde for at vi burde laget en slags "soveposevelgeguide" her på forumet der vi kan liste opp mer eller mindre viktige kriterier som spiller inn ved valg og deretter la bruker lage egen prioritering på hvilke av disse som er viktigst eller ikke viktige. Da vil det være enda lettere å hjelpe folk med valg.

Jeg ser for meg følgende kriterier (legg gjerne til flere)

Fyll (dun/syntetisk/kombi)
Vekt
Pris
Temperaturgrenser/sesong
Hel/halv glidelås
Farge
Produsent
Vekt/Varme-ratio
Størrelse (lengde/bredde)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Foreløpig forslag til overskrifter. Føler at det kan være lurt å dele inn i vinter, 3-sesong og sommer.

image.png.c5f8920244d1e4d689fe58b33acbe6e5.png

Lengde, bredde og liggelengde er litt vanskelig da produsentene måler forskjellig. En Rab Neutrino i 185 cm passer meg bra, mens en Mountain Equipment i samme størrelse oppleves som kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Thomas Vigdal said:

Takk for gode innspill. Jeg blir nok neppe å se på fjellet om det er særlig mye kaldere enn 20 minus. Turer rundt i Troms i hovedsak.  Etter dagens runde på forskjellige steder har jeg kommet frem til at, Helsport Austfjord eller  Helsport Tempelfjord er poser jeg har både råd til og kan klarer å bære som passe mitt bruk. Hva mener dere?😊

Jeg er ikke særlig glad i Helsport sine soveposer, da jeg synes de blir utkonkurrert av konkurrentene på totalpakken. De bruker gjennomgående ganske lav dunkvalitet(vekt-til-varme-forhold) og de er veldig stort nedpakket. Dette synes jeg ikke prisen gjenspeiler. Jeg klarer ikke finne Austfjord noe sted forresten?

Tempelfjord er veldig tung. 4kg for sovepose er veldig tungt å ha i sekken. Ikke mange hundrelappene ekstra for denne: http://www.helsport.no/polheim-3591 og den er halve vekten.

3 minutes ago, Mareng said:

Hva med warmpeace viking eller solitare fra hekta på tur? Dunposer.

Solitare tenkte jeg også på. Den er dog akkurat i grenseland hva gjelder komforttemp (-20c).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
27 minutter siden, Mareng skrev:

Hva med warmpeace viking eller solitare fra hekta på tur? Dunposer.

Det var bare et eksempel ark. Warmpeace Viking 1200, 900 og Solitaire 1000 er alle meget gode vintersoveposer som burde vært med i et slikt oppsett. 900 kan være i grenseland men T-limit -14. En skikkelig god vinterpose bør kanskje holde mer enn -14, nærmere -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, JanRH skrev:

Det var bare et eksempel ark. Warmpeace Viking 1200, 900 og Solitaire 1000 er alle meget gode vintersoveposer som burde vært med i et slikt oppsett. 900 kan være i grenseland men T-limit -14. En skikkelig god vinterpose bør kanskje holde mer enn -14, nærmere -20.

Siktet ikke til arket ditt, bare som ett forslag til TS ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.