Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped og Therm-a-rest sammenlikning


Dingsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Veide min Xtherm MAX L nå for sammenlikning med oppgitte verdier, kan sikkert være noen få gram vann i den :) .

Bare underlaget: 683 gram

Underlag med pakkpose og repsett: 713 gram

Underlag med pakkpose, repsett, batteridrevet minipumpe og oppblåsbar pute: 841 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo sjekker litt nå når jeg hadde litt god tid. 😄

Therm-a-rest Neoair XTherm Large:

- Kun underlaget: 572g

- Full pakke (pose, stor grå pumpepose, repkit): 648g

Therm-a-rest Neoair XTherm Regular:

- Full pakke: 502g

Therm-a-rest Neoair XLite Regular:

- Underlag + pakkpose: 370g

 

Downmat'ene står oppblåst og Mammut Softskin Mat'ene har vært til utlån siden i sommer, blir derfor ingen måling av dem. 😄

Litt på siden: Mammut Softskin Mat Large har en R-verdi på 6.3, er 7.5 cm tykke, og har veldig godt liggekomfort. Men de veier 1.8 kg pr stk og har stort pakkevolum, derfor brukes i hovedsak Xtherm og Downmats her i heimen.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-oppblasbare-liggeunderlag-3431071

20171004_112149.jpg

20171004_111544.jpg

20171004_112003.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere i denne tråden er eier av både Thermarest og Exped, så jeg sniker inn ett spørsmål. Hva synes dere har best liggekomfort av de to merkene? Jeg har selv bare forsøkt Thermarest x-therm i butikk i 2 minutter og synes ikke det var like komfortabelt som exped, i tillegg til at det støyet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Therm-a-Rest Trail Lite womens fra 2016 lager mindre lyd enn Exped SynMat Winterlite 9 M. Men det er også laget av helt andre materialer enn de mer populære som feks Therm-a-Rest NeoAir Xtherm.

Fortsett å kom med tall, folkens! Kanskje vi kan få til en grei oversikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at Thermarest X-therm underlaget ikke knitrer så mye nå mere, som det gjorde når det var helt nytt. 

I butikken var det ille. Men der hadde jeg ikke sovepose imellom meg og underlaget. Heller ikke naturens lyder var det i den butikken. Mulig det oppleves dom litt ekstra mye knitring når det prøveligges inni en butikk? Jeg hvet ikke, men vi har nå da skaffet oss 2 Z-lite og 5 Neoair Thermarest i huset, så fornøyde må vi vel sies å være. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

image.png.cd3619353903c04219ba5e785b71f0c0.png

Forskjellen mellom Exped DownMat Winter LW og Exped DownMat HL Winter LW er at HL har antiskli på toppen så du ikke sklir av underlaget. Ellers har jeg ikke sett noe. Exped sier selv; " Next-to-skin comfort and anti-slip GripSkin honeycomb-pattern coating. Laminate is air tight and impervious to hydrolysis."

Noen som har faktisk vekt på Exped DownMat UL Winter LW?

Og hvordan får jeg lagt skjema inn som skjema i en post?!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.