Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvarming av Primus Omnilite Ti med Silencer


Fjellfant

Anbefalte innlegg

Hvordan forvarmer dere Primus Omnilite Ti med Silencer?

Jeg fyrer med miljøbensin, men etter at jeg satte på Silencer cap så er det vanskeligere å forvarme med bensin direkte fra flasken.

Bensinen renner ikke ned i skålen under brenneren når jeg åpner opp kranen. Har nå brukt rødsprit fra en liten plastflaske til å forvarme med og det fungerer, men det hadde jo vært mye

enklere å kunne bruke bensin direkte fra flaska til forvarming som tidligere. Er det noen som får dette til å fungere og har noen tips om hvordan?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig begrenset erfaring, men jeg fikk forvarmet min med bensin (Primus silencer) i helgen. Skal sies at den da var halvvarm, og jeg hadde ikke tømt slangen/flaska for trykk. Kan prøve igjen når regnet og vinden gir seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte fint å forvarme med bensin med Silencer.

Tullet det til noen ganger, mest fordi jeg glemte å skru på kameraet første gangen. Andre gangen så var nok brenneren litt varm osv. Tømte den for trykk mellom hver gang.

Det som var gjennomgående var at det var vanskelig å finne en passe mengde å slippe ut - resultatet var enten ingen ting eller et stort poff.

Kommer nok til å fortsette med rødsprit - syntes det sotet og jeg kommer aldri til å tørre å gjøre dette i telt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit har mange fordeler. Man slipper at alt sotes ned, da spesielt silenceren som ikke burde bli sotete.
Det er tryggere å forrvarme hvis man skulle klare å ikke varme den opp på første forsøk. Hvis man heller på bensin på en halvvarm brenner, så blir bensinen fortere omdannet til gassform og om ikke ekspanderer, slik at man får "POFF!" effekten som tidligere nevnt. Har selv klart dette en gang, og det gjør jeg ikke igjen.


Riktignok får man noen ekstra gram med plastflasken og ekstra rødsprit, men man trenger ikke ha med seg særlig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Omnifuel med BernieDawg stillebrenner holder det med 2,5 ml rødsprit.  På Omnilite med primus sin stillebrenner trengs ikke så mye engang, kunne testet, men har min i en Trangia adapter.

3 timer siden, Phoney skrev:

et stort poff

Du bruker 2x5-7 sekund. Det bør holde med ca 3 sekund. Og halvvarm brenner er skummelt. Har du en Stormlighter ALA Soto muka med lang hals kan den brenne mens du åpner, da slipper du poff.

Primerpadden suger opp det meste på Omnilite, slik at du ikke får noe i skåla.

Anbefaler rødsprit!IMG_4548.thumb.JPG.66d918f0f20627778329913bd4f1378f.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med silencer så bør du snu silencer på hodet oppi klokka når du slipper ut fuel til forvarming. På den måten fylles ikke silencer med fuel men treffer heller toppen som nå ligger ned og fuel renner ned i klokka igjen. Når du har sluppet ut riktig mengde fuel så snur du sliencer riktig vei og tenner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

silencer så bør du snu silencer på hodet oppi klokka

På Omnilite med primus silencer som @Fjellfant har sitter den fast i klokka med en dobbel låseclipsanording. 

Med BernieDawg krymper den fast i klokka, slik at den må varmes for å få løst. 

Har både orginal Primus siliencer og BernieDawg begge til Omnifuel. 

Hvilke type sillencer har du @Tor-Erik-L-77 til Omnilite?  Driver å tester ut på min omnilite med nova adapter i en Trangia, og finnes det flere typer vil jeg kjøpe meg den for å teste, men har ikke hørt om andre. 

IMG_1977.JPG.095b5ad22a39b86d1e121c0e440c8d61.JPG

Endret av Memento mori
Lagt til bilde av primus Omnilite silencer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BD-silencer. Forvarmer med rødsprit. Har på en bitteliten flaske som har vært til linsevæske eller noe sånn så det er ikke noe særlig ekstra styr. 

Dersom jeg av en eller annen grunn MÅ forvarme med bensin så snur jeg BD-capen opp ned først eller tar den helt av. Det er såpass fin innstilling på strålen på min at jeg ikke pleier å ha problemer med å bare slippe ut nok til at det ikke spruter. 


Anbefaler rødsprit da forvarming med bensin før eller siden vil lage problemer med soting i silenceren. 


Edit: Det er IKKE anbefalt å slippe ut bensin opp i klokken heller. Det vil lage en ansamling oppe i selv klokken som gjør at du kan få flammer ut der du helst ikke vil ha dem når du får overoppheting oppe i klokken. 

Husk også at forvarming bør ha brent HELT UT før du tenner på nytt med silencer. Og tenn da på gassen som kommer ut av selve silenceren. IKKE tenne på under klokken på noe vis....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Memento mori said:

Hvilke type sillencer har du @Tor-Erik-L-77 til Omnilite?  Driver å tester ut på min omnilite med nova adapter i en Trangia, og finnes det flere typer vil jeg kjøpe meg den for å teste, men har ikke hørt om andre. 

Jeg har en Bearnie Dawg men til Primus Multifuel. Mulig det er helt annerledes på omnlite da? Min sitter også litt fast i klokka når jeg har fyrt på den, men den løsner ganske enkelt om jeg gir den et kjapt kakk på siden med kniskaftet eller lignende (når den er kald igjen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit er best og soter mindre enn bensin. Viktigste er å la det brenne helt ut. IKKE benytt flammene fra forvarmingen til å tenne primusen! Dette vil gi deg problemer etter noen ganger. Brenneren vil sote igjen og vil ikke gi full effekt. Iallefall på vinteren. Det er iallefall min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fiskekongen skrev:

Rødsprit er best og soter mindre enn bensin. Viktigste er å la det brenne helt ut. IKKE benytt flammene fra forvarmingen til å tenne primusen! Dette vil gi deg problemer etter noen ganger. Brenneren vil sote igjen og vil ikke gi full effekt. Iallefall på vinteren. Det er iallefall min erfaring. 

Det ser ut som det er bare å venne seg til å ta med en ekstra flaske med rødsprit på tur ja. En venner seg nok raskt til det, så da er det bare å lete seg frem en passlig fin flaske til rødsprit. Søk etter rødspritflaske starter nå. :-) 

Takk alle sammen for delte erfaringer og tips! :-)

 

Endret av Fjellfant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.