Jump to content
IGNORED

Rypejakt nok en gang

REs
 Share

Recommended Posts

Det er høst og mange jegere, meg selv inkludert, lengter nok til fjells både med og uten børse. For min egen del så begynner det å bli en god stund siden siste rype ble felt, men lengten etter høstfjellet sitter fremdeles godt plantet i kroppen.

Da jeg leste north003 sitt spørsmål om rypejakt så kom jeg til å tenke på et leserinnlegg fra min lille lokale avis "Sandnesposten" fra 26. september 2017 hvor Martin Eggen fra Norsk ornitologisk forening stiller spørsmål ved om vi i det hele tatt burde tillate rypejakt. 

Jeg tar ikke stilling til dette, men jeg har merket meg at ryper blir mer og mer sjeldent å se på fjellturer både i bjørkebeltet og på høyfjellet. 

(Jeg legger ved innlegget hans som .pdf fil, men jeg vet ikke om det blir lesbart. Prøver også med en .jpg fil, screen dump, men den ble visst bare enda verre.)

SCN_0004.pdf

Skjermbilde.JPG

Edited by REs

Annonse

Det er som sagt lenge siden jeg var på rypejakt, men de siste årene mens jeg fremdeles jaktet så var vi to kamerater som reiste sammen på jakt om høsten. Det ble mindre og mindre fugl. Vi hadde et par gode år, men det var i forbindelse med at det var lemmenår. Vi jaktet i Lyseheiene og hadde ca. hundre tusen mål med jaktterreng. Her er det 10 - 12 år mellom hvert lemmenår og jaktutbyttet vårt var i gjennomsnitt så stort at vi, kameraten min og jeg pluss våre koner, kunne komme sammen en gang ut på vinteren og spise opp hele fangsten i et måltid. 

Men vi hadde mange fantastiske høstturer i fjellet selv om det ble smått med rype.