Gå til innhold
  • Bli medlem

Rypejakt nok en gang


REs

Anbefalte innlegg

Det er høst og mange jegere, meg selv inkludert, lengter nok til fjells både med og uten børse. For min egen del så begynner det å bli en god stund siden siste rype ble felt, men lengten etter høstfjellet sitter fremdeles godt plantet i kroppen.

Da jeg leste north003 sitt spørsmål om rypejakt så kom jeg til å tenke på et leserinnlegg fra min lille lokale avis "Sandnesposten" fra 26. september 2017 hvor Martin Eggen fra Norsk ornitologisk forening stiller spørsmål ved om vi i det hele tatt burde tillate rypejakt. 

Jeg tar ikke stilling til dette, men jeg har merket meg at ryper blir mer og mer sjeldent å se på fjellturer både i bjørkebeltet og på høyfjellet. 

(Jeg legger ved innlegget hans som .pdf fil, men jeg vet ikke om det blir lesbart. Prøver også med en .jpg fil, screen dump, men den ble visst bare enda verre.)

SCN_0004.pdf

Skjermbilde.JPG

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PDF nedlastbar og lesbar....

Det er lite rype i Finnmark i år. Ekstremt lite i forhold til "normalen" (det var ikke spesielt bra i fjor heller så det året er dårlig sammenligningsgrunnlag). 

Om folk kunne forholdt seg til kvoter og likevel kost seg på fjellet på tur så tror jeg det ikke hadde vært så ille. Men jeg registrerte i fjor flere steder nordpå der folk legger ut bilder av 20-25 skutte liryper på en dag når kvoten er var 2+2 (i år er den 1+1).  

Mitt hovedformål med å begynne med rypejakt var for å ha en unnskyldning for å gå på fjellet om høsten. Jeg sliter med å gå tur for turens skyld, men om man kan lete etter fugl osv så kan jeg gå i timesvis og telte i dagevis. I år er kvota så liten at man kan jakte litt smart i tillegg. Dvs nå som vi har jaktet noen helger så vet vi at før eller senere så går man opp et kurant kull i løpet av dagen. (Selv om det kan ta 5 ganger så lang tid som et bra år). Da kan man avvente avskyting til da. Man trenger ikke plukke ned de enkeltfuglene (stamfuglene) man evt møter underveis.

...og man får mer tid til å sitte ned rundt et bål og koke litt kaffe i løpet av dagen. 


Vi har gjort oss noen vurderinger i løpet av jakten til nuh. Vi har tenkt at vi forholder oss til forvalters regelverk. Det er i grunn det vi forholder oss til på laksefiske osv også. Vi må rett og slett stole på at de som er satt til å forvalte ressursen gjør det på korrekt måte og at vi derfor forholder oss til kvotene de setter. Så får fagmiljøene bli enige seg imellom om hvem som skal bestemme og hvordan de skal forvaltes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt lenge siden jeg var på rypejakt, men de siste årene mens jeg fremdeles jaktet så var vi to kamerater som reiste sammen på jakt om høsten. Det ble mindre og mindre fugl. Vi hadde et par gode år, men det var i forbindelse med at det var lemmenår. Vi jaktet i Lyseheiene og hadde ca. hundre tusen mål med jaktterreng. Her er det 10 - 12 år mellom hvert lemmenår og jaktutbyttet vårt var i gjennomsnitt så stort at vi, kameraten min og jeg pluss våre koner, kunne komme sammen en gang ut på vinteren og spise opp hele fangsten i et måltid. 

Men vi hadde mange fantastiske høstturer i fjellet selv om det ble smått med rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

https://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/srjakt
 

Sidan det er "betre enn i fjor" må det jo være eit bra år er refrenget uavhengig av at fjoråret var elendigt.
Representantar for Statsskog visar til tidleg vår og bra med insekt, noko som ikkje stemmar heilt med mi
oppfatning. At dei tjener penger på sal av jaktkort innverkar sikkert ikkje på argumentasjonen deira...
 

https://www.gd.no/jakt/friluftsliv/fugler/venter-spennende-rypejakt-i-sor-norge/s/5-18-495032

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig bare vært et par turer i Jotunheimen etter rypa, og der er det et godt år. For oss som går etter fjellrypa handler det om å komme seg skikkelig opp i høyden. Det blir stadig flere jegere, men de fleste gidder ikke gå til topps så det blir et voldsomt jakttrykk på de nærmeste randene og i liene nær vei. De stakkars kullene som satt der ble utradert første helgen. (de fleste jegerne er bare ute den helgen) Inne i fjellet er det veldig godt med fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 3.10.2017 den 9.34, Lompa skrev:

Har foreløpig bare vært et par turer i Jotunheimen etter rypa, og der er det et godt år. For oss som går etter fjellrypa handler det om å komme seg skikkelig opp i høyden. Det blir stadig flere jegere, men de fleste gidder ikke gå til topps så det blir et voldsomt jakttrykk på de nærmeste randene og i liene nær vei. De stakkars kullene som satt der ble utradert første helgen. (de fleste jegerne er bare ute den helgen) Inne i fjellet er det veldig godt med fugl.

Siden rypejakta startet i dag så tok jeg en tur bak huset. Flaks for rypa at det er kvote på 3 pr dag i år. 
 

 

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Espen Ørud skrev:

Siden rypejakta startet i dag så tok jeg en tur bak huset. Flaks for rypa at det er kvote på 3 pr dag i år. 
 

 

Herleg lettgått terreng :) her rekk du ikkje 1,7 mil etter rypa etter jobb for å seie det slik, men ein heil del høgdemeter 😂 og vurderingane er jamne på kor vidt det er vits å løyse skot mtp å faktisk få tak i fuglen når han dett.

Men fine turar? Ja jøss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Herleg lettgått terreng :) her rekk du ikkje 1,7 mil etter rypa etter jobb for å seie det slik, men ein heil del høgdemeter 😂 og vurderingane er jamne på kor vidt det vits å løyse skot mtp å faktisk få tak i fuglen når han dett.

 

Men fine turar? Ja jøss. 

 

Vanlig dilemma i bratt terreng det der ja. Jakter i litt slikt i løpet av høsten også, men turene som starter hjemmefra er som å gå i et parkanlegg i forhold. Men med 15 kg sekk så blir det uansett fin trim... (12 uten hagla i...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Vanlig dilemma i bratt terreng det der ja. Jakter i litt slikt i løpet av høsten også, men turene som starter hjemmefra er som å gå i et parkanlegg i forhold. Men med 15 kg sekk så blir det uansett fin trim... (12 uten hagla i...)

Fint med variasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ref. start innlegget til @REs så har jeg nå selv begynt å gjort meg opp min personlige mening.

For min egen del startet rypejakta på 70 tallet og fikk min første rype bare 10 år gammel. På 70, 80 og delvis 90 tallet var det mye ryper der vi jaktet.  Nå i år var det "svart hav".

Noe har skjedd, og det er ikke jegenen sin skyld, i alle fall der vi jakter.  Ettersom vi ikke såg noen ryper, så ble jakta avsluttet etter dag 1.  PS vi har en jaktpremiert hund, og værmessig så var det idelle forhold. Så det var derfor enkelt å ta konklusjonen om at vi opplevde "svart hav".

Nå er det jo slik at for meg er ikke antallet ryper viktig lengre, det er mer opplevelsen og det sosiale rundt.

Vi kommer garantert ikke tilbake, men heller finne et område der vi vet det er nok rype til å ta ut noen.  Synes virkelig at fjellstyrene kan takstere og så beslutte om man skal åpne for jakt.

Så tilslutt noen biler;

En fullstappet Powerframe sekk er bra for det sosiale ved leirbålet,

Et bilde av gamlingen (77 år) som orker å delta-IMPONERENDE!!.   ( Må dog innrømme at han ble sliten på vei ned de 750 høydemeterene.)

Tilslutt takker gamlingen for seg.  Nå er det  desverre slutt med slike turer for hans del.  ( Hytte og flatt terreng er ok, men ikke tomannstelt med engelsksetter og bratte fjell)

20190910_121633.jpg

20190910_173436.jpg

20190909_200243.jpg

20190910_173656.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎09‎.‎2019 den 14.15, Espen Ørud skrev:

Vanlig dilemma i bratt terreng det der ja. Jakter i litt slikt i løpet av høsten også, men turene som starter hjemmefra er som å gå i et parkanlegg i forhold. Men med 15 kg sekk så blir det uansett fin trim... (12 uten hagla i...)

Hvordan synes du det er å skyte med såpass stor og tung sekk?

Jeg pakker til årets rypejakt nå, og det er meldt et helvetes vær. 15 sekundmeter og snø/sludd. Sekken blir nok tyngre enn vanlig. Det kan bli noen tøffe dager. Heldigvis har vi hytte å sove i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Hvordan synes du det er å skyte med såpass stor og tung sekk?

Jeg pakker til årets rypejakt nå, og det er meldt et helvetes vær. 15 sekundmeter og snø/sludd. Sekken blir nok tyngre enn vanlig. Det kan bli noen tøffe dager. Heldigvis har vi hytte å sove i..

Det går helt greit. Jeg jakter stort sett med en 105 liter Opsrey-sekk på ryggen hele høsten. Fordi den passer meg utmerket, har kanon bærekomfort og lar seg stramme inn så mye at den ikke vingler selv med lite innhold. Og fine lommer til ekstra skudd osv på hoftebeltet.

Så det er mer normalt at jeg jakter med denne sekken enn uten. På dagsturer er den gjerne ca 10 med rifla i og uten vilt og hagla (som jeg som jakter mest støkk stort sett bærer i hendene (jeg har ikke stropp til hagla engang....))


Derfor øveskyter jeg stort sett med sekken på før jakta og på leirduebanen. For at det skal bli så nære realiteten som mulig også under øving. For oppkastet og anlegget er bittelitt annerledes med og uten sekk. Derfor gjør jeg gjerne masse øveoppkast av våpen mens jeg går når jeg jakter UTEN sekken. For å kjenne hvordan våpenet da må legges... Jakter du mest uten sekk ellers bør du evt gjøre omvendt ;-)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med jaktsekk med tynne skulderstropper som bygger lite. Denne har jeg også med på lerduebanen. Det hender noen ganger hvis jeg er på jakt med lang innmarsj at jeg støkkjakter på veien med Reconpacken på, men det går veldig dårlig å skyte med den. Kommer ikke skikkelig nerpå med kinnet, og fluktskudd er egentlig bortkastet ammunisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.