Gå til innhold
  • Bli medlem

Stive og kraftige BC fjellskistøvler


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye BC fjellskistøvler

Har i dag crispi jøkulen. Kanongode støvler,  med stivt "skjelett" i plast som går under foten og opp på hver side an støvelen, men de er ett halvt nummer for liten til meg så jeg trenger nye, og jeg finner ikke min størrelse til salgs lengre.

Hva er de stiveste og kraftigste BC fjellskistøvlene man får kjøpt i dag? Crispi svartisen ser stødige ut, men jeg har hørt at det finnes flere typer lærstøvler som er stødigere enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Har du sett på Alpina Alaska? Og så er jo spm kvar du vil ha dei stive... Om det er i solen er jo Crispi Stetind eit like så greit alternativ som Svartisen vil eg tru 

Jeg vil vel egentlig ha de stive i skaftet, og med god vridningsstabilitet i sålen. Tror jeg da...? De må fungere godt til nedkjøringer og i kupert terreng, det er hovedpoenget. Så kanskje jeg spør etter feil støvel?

Alpina Alaska er vel relativt myke i skaftet, der en Alpina bc 1600 vil gi bedre støtte til nedkjøringer? (Eller er der helt feil?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg vil vel egentlig ha de stive i skaftet, og med god vridningsstabilitet i sålen. Tror jeg da...? De må fungere godt til nedkjøringer og i kupert terreng, det er hovedpoenget. Så kanskje jeg spør etter feil støvel?

Alpina Alaska er vel relativt myke i skaftet, der en Alpina bc 1600 vil gi bedre støtte til nedkjøringer? (Eller er der helt feil?)

Har du vurdert å bytte til 75mm bindinger? Om du kjører mye kupert og nedkjøring, og du synes dette er det som er hele "greien" så er nok 75mm eller tec-bindinger og medfølgende sko det du er ute etter. PS.Skibaluba om en uke i Grieghallen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Prebb skrev:

Har du vurdert å bytte til 75mm bindinger? Om du kjører mye kupert og nedkjøring, og du synes dette er det som er hele "greien" så er nok 75mm eller tec-bindinger og medfølgende sko det du er ute etter. PS.Skibaluba om en uke i Grieghallen....

Absolutt ja, jeg har tenkt på å bytte ut til 75 mm, men det er gå-komforten jeg ikke vil gå ned på på nansen skiene mine, og der gjør jeg ved å skifte til 75mm tror jeg.

Jeg skal kjøpe ett par nye falketind ski med T4 støvler til bruk i kupert terreng med lettere avstikkere til topper. Så jeg tenker å beholde Nansen skiene med bc binding til turer hvor det er viktigere med gå-komfort, og det er mest små "barnebakker" hvor det holder med stødige lærstøvler. Det er disse støvlene jeg trenger nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Jeg vil vel egentlig ha de stive i skaftet, og med god vridningsstabilitet i sålen. Tror jeg da...? De må fungere godt til nedkjøringer og i kupert terreng, det er hovedpoenget. Så kanskje jeg spør etter feil støvel?

Alpina Alaska er vel relativt myke i skaftet, der en Alpina bc 1600 vil gi bedre støtte til nedkjøringer? (Eller er der helt feil?)

Usikker på vridningsstabiliteten i Svartisen, men Stetind er i alle fall bra. Eg har desse på dei skia eg nyttar her på Sunnmøre til snille toppturar og breturar med tung oppakning og bratte nedkjøringar. Har til gode å oppleve at dei ikkje gjer jobben. Kan også sette "snille" telesvingar med dei på godt føre. 

Meinar det var ein god test med fleire av desse i ein gong for noko sidan, skal sjå om eg finn den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Stetind og Svartisen i BC, etter hva jeg kan forstå er det samme såle på de. Det er Rottefella som sitter delvis med nøkkelen på hvor bra en BC støvel kan bli. Det er de som har patent på sålen og produserer de. Hadde vært interessant å vite hvor mange utgaver som finnes og forskjell i stivhet. Det er en stiv såle som er mest avgjørende for om en BC støvel fungerer eller ikke.

Comfortmesteren over alle er Svartisen. Jeg kjøpte BC varianten etter å ha hatt 75mm versjonen som har fenomenal comfort (men litt myk såle). MEN jeg får gnagsår på hælen av BC varianten..det kommer av at hælen presses ned inni skoen når en går. Ingen stram snøring i verden kan kompensere på det. Dette gjelder også Stetind. Løsningen er å bygge opp hælpartiet inni skoen 4-5mm (under innleggssålen) og problemet er løst.

Svartisen er stivere med alt strammet, der det er vridning blir i på en måte "under ankelen", men det er bare plaststøvler som kan unngå det. 

En støvet som Alfa Skarvet er ikke vridningsstiv i det hele tatt og dermed ubrukelig. Det var himmelvid forskjell på de til Stetind, da gikk det å kjøre selv med Amundsen, ikke bare kjempe for å komme ned i live. Svartisen blir litt stivere, har bedre comfort, men noe av begrensningene ligger også i selve BC systemet hvor stivt det kan bli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.