Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolasjon liggeunderlag


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe en sånn foliesak man har på bilens frontrute. Disse isolerer bra og er kjekk å ha med på tur, men hvor lønner det seg å ha denne? Over eller under liggeunderlag? Eller mellom? 

Jeg har et Bamseliggeunderlag og et urgammelt Thermarest med lav R-verdi. Jeg har alltid Bamsen underst og det oppblåsbare oppå. Men jeg vil ha litt mer isolasjon og tenker da å bruke folien. Min umiddelbare tanke er å ha folien nederst. Men siden Thermarest’en kan bli kald, lurer jeg på om det lønner seg å ha folien øverst? Eventuelt bare rundt hele midten, da det er her jeg trenger mest isolasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. 

Antar det ikke utgjør veldig store temperaturforskjeller på hvilken rekkefølge man har underlagene, men antagelig nok til at det vil gjøre en liten forskjell. 

Thermaresten er for komfort, men den trengs ikke. Om den tilfører kulde, så virker den mot sin hensikt. Er usikker på R-verdien. Antagelig eksisterte ikke den merkingen på den tiden dette underlaget ble produsert :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som en gang var ivrig termodynamikkstudent, burde jeg vel ha kunnet svare skråsikkert på dette, men den gang ei - det er over 20 år siden, og som mange andre endte jeg med å jobbe med noe ganske annet enn det jeg en gang studerte :) 

Jeg vil tro at en teoretisk tilnærming muligens kunne ha kåret en "vinnerplassering" av folien, men også at de teoretiske forskjellene ville vært så små at det i praksis ikke spiller så stor rolle.

Her er en som foreslås brukt som bunnduk: http://www.ebay.com/itm/Ripstop-Aluminium-Camping-Groundsheet-Footprint-for-Exped-Neoair-Backpacking-/282643672694?hash=item41cee02e76. I likhet med @tusjmann er jeg usikker på hvor stor effekt en slik folie faktisk har, men det finner man jo ut av når man prøver :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, a_aa skrev:

Som en som en gang var ivrig termodynamikkstudent, burde jeg vel ha kunnet svare skråsikkert på dette, men den gang ei - det er over 20 år siden, og som mange andre endte jeg med å jobbe med noe ganske annet enn det jeg en gang studerte :) 

Jeg vil tro at en teoretisk tilnærming muligens kunne ha kåret en "vinnerplassering" av folien, men også at de teoretiske forskjellene ville vært så små at det i praksis ikke spiller så stor rolle.

Her er en som foreslås brukt som bunnduk: http://www.ebay.com/itm/Ripstop-Aluminium-Camping-Groundsheet-Footprint-for-Exped-Neoair-Backpacking-/282643672694?hash=item41cee02e76. I likhet med @tusjmann er jeg usikker på hvor stor effekt en slik folie faktisk har, men det finner man jo ut av når man prøver :thumbsup:

Aha, da har vi en som kanskje kan svare på noe, selv om det faglige grunnlaget kan ha grånet en smule :) 

Har varmerefletoren som du legger undee slangeprimusen noe for seg i det hele tatt? (En aluminiumsfolie bilt man legger ned som liksom skal "skyte" mer varme oppunder kjelen). Eller er det bare tull?

Reflekterer egentlig disse aluminiumsteppene noe varme tilbake til kroppen, eller er det bare å regne som ett vindtett teppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Aha, da har vi en som kanskje kan svare på noe, selv om det faglige grunnlaget kan ha grånet en smule :) 

Akkurat nå er gråningen motvirket av en dæsj gjæret rødlig druesaft, så jeg kan jo prøve :) 

1 time siden, Mareng skrev:

Har varmerefletoren som du legger undee slangeprimusen noe for seg i det hele tatt? (En aluminiumsfolie bilt man legger ned som liksom skal "skyte" mer varme oppunder kjelen). Eller er det bare tull?

Ikke bare tull, men av begrenset verdi dersom poenget er å reduser tid til å koke opp vann feks. Det vil gi kortere tider, men bare marginalt - mao er den reflekterte strålingvarmen bare brøkdeler av det den primære varmekilden leverer til kjelebunnen. (Fikk lyst til å skrive noen ord om Svea 123 her, men greide å beherske meg :P)

1 time siden, Mareng skrev:

Reflekterer egentlig disse aluminiumsteppene noe varme tilbake til kroppen, eller er det bare å regne som ett vindtett teppe?

Joda, de reflekterer noe varmestråling tilbake til kroppen - men igjen, dette er marginalt ift andre mekanismer. Strålingen (som er avhengig av overflatetemperatur) fra en menneskekropp er mye mindre enn den som forsvinner gjennom konduksjon (varmeledning, feks mot kald jord) og konveksjon (varmetransport i gasser, i feks kald vind) og fordampningsvarme/massetransport (vann som damper av huden). Jeg tror en en tilstrekkelig stor svart søppelsekk vil kunne gi nesten samme effekt som en aluminiumssekk, ved å holde vanndamp inne og vind ute :) 

Når det er sagt, så er det akkurat rundt det der med infrarød stråling jeg kjenner kompetansehullene i årenes løp har dukket opp (noe som tyder på at det i utgangspunktet ikke var min styrke). Og det var derfor jeg tok mine forbehold tidligere i tråden. Om Gittiamos spørsmål hadde vært om det var lurt å plassere ulike isolasjonslag i en spesifikk rekkefølge, kunne jeg fortalt at - i likhet med resistorer seriekoblet i en elektrisk krets - rekkefølgen er uten betydning for resultatet. Men når stråling og refleksjon bringes inn, så blir det litt mer komplisert :huh: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @a_aa  du skjønte her hva jeg var på utkikk etter. Jeg har jobber med isolasjon og burde ha koll på alt sånt. Men lærdommen forsvant i farta. 

Det hadde jo vært kjekt om litt folie virkelig ville funka så effektiv som ønskelig. Det hadde løst mange problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme alene, og etter et par øl er jeg villig til å synse her med min praktiske tilnærming på det meste. 🤣

"Varmereflekterende" folie brukes til mye, gjerne sammen med isolasjon, i alt fra motorrom til vintersko. Er formålet å reflektere mest mulig kroppsvarme tilbake til kroppen bruker du den nær kroppen, dvs oppe i stabelen av liggeunderlagkomponenter, men ikke helt inn mot huden. Folien fungere som reflektor for utstrålt varme men om du har fysisk kontakt med metallet og det er kulde på motsatt side av folien så er den en leder, dvs "kuldebro".

For folie under en brenner så bruker jeg det for å dempe varmen fra å gå nedover i underlaget, og i stedet bli reflektert opp/bort. Ikke for å få en mer effektiv koking/steking. F.eks. beskytte teltgulv og snøunderlag fra å smelte, osv.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folie absorberer ikke varme på noen måte (eller I ubetydelig grad) . Det eneste den gjør er å sende mer av strålingsvarmen tilbake.

Sammenlign strålingsvarmen med sort og hvit T-skjorte, så skjønner du det. Strålene blir absorbert I en sort T-skjorte, derfor blir den varm. Hadde du hatt T-skjorte I folie ville disse strålene blitt reflektert tilbake, og T-skjorta di hadde vært kald. Det samme gjor folie tiltenkt nødteppe eller tilsvarende. Den reflekterer strålingsvarmen kroppen din gir tilbake, slik at ikke like mye blir absorbert / fraktet bort via liggeunderlag mot bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mange som mer skeptiske til refleketerende underlag. Jeg har selv ingen erfaring men har da lest litt om emnet sånn generelt og er enig med @fiskekongen. Det har absolutt noe for seg om det lages riktg. (det finnes sikkert ubrukelig ebay kina greier)

Altså det er langt mer effektivt en bare "marginalt" - Selv om jeg også er enig i at om man kun har det under seg ned mot bakken så er effekten lavere ;)

Denne artikklen til Nasa sier jo litt: (Ja det var Nasa som først brukte slikt mye)
https://spinoff.nasa.gov/Spinoff2006/ch_9.html<
p038-065_img_29.jpg.4acaf17623a20e9233f88a97af7fedbe.jpg

"The Emergency Sleeping Bag by Adventure Medical Kits weighs only 2.5 ounces and reflects up to 90 percent of a person’s body heat, making it ideal for survival situations"

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skeptisk altså. Har allitid med meg en vindpose, med folie inni, på tur. 

Z-ridge har jo også folie for å reflektere mer varme 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/liggeunderlag/3-sesongs-liggeunderlag/thermarest-z-lite-sol?gclid=EAIaIQobChMI9oe-zoPP1gIVR6QYCh0jnwd-EAQYAiABEgIqNvD_BwE

Jeg er bare skeptisk til om jeg skal ta med enda mer å bære på for å få litt varmere natt ute. Antar bare det blir glatt under soveposen og at det blir mer klønete enn komfortabelt. Men den kan kanskje være god å ha utenfor teltet. Så det går litt mer på om det er verdt kjøpet og vekta. Får jeg ingen aha-opplevelse så vil jeg helst unngå å kjøpe, og forbruke, mer enn nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo nesten bare du selv svare på. 😊 

Fryser du ofte? Er du sikker på at varmetapet går nedover i liggeunderlag og ikke oppover fra soveposen? Ligger du med åpen/samnensnurpet pose rundt hodet osv?

Jeg har flere liggeunderlag, men i praksis så er det kun Thermarest Neoair xTherm (R-verdi: 5.7 - oppgitt bruksområde ned til -23°C) og Exped Downmat 9 (R-verdi: 8.0 - oppgitt bruksområde ned til -38°C) som blir brukt, hele årert.

Fryser jeg på tur så er jeg ganske sikker på at det ikke skyldes liggeunderlaget.

Noen ganger er i tillegg Bamse Extreme med på pulkturer eller basecamp turer for å bli brukt som ekstra gulv i teltet eller sitteunderlag ute i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Takk @terka 

Fryser stort sett bare på midten. Burde ha folien oppå rumpa :P Jeg får ellers aldri kald nok luft på natta. Jo kaldere nese jo bedre. Snurper godt sammen rundt halsen og sover med varm lue. 

Får se hva jeg gjør. Må etter hvert fornye poser og underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.