Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolasjon liggeunderlag


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Som tidligere sagt synes jeg det med stråling og refleksjon i sammenheng med isolasjon gjør ting litt komplisert. Jeg ser at andre oppfatter at det er ganske enkelt - la meg derfor gjøre et forsøk på å komplisere det litt igjen, med mine hanglende kunnskaper :P 

En termos er på sett og vis to flasker, begge med reflekterende lag, og den ene flasken er plassert inni den andre. I mellomrommet mellom flaskene har man laget vakuum. Ved å fjerne det aller meste av luftmolekylene fra dette mellomrommet, er varmetransport vha luftmolekyler (konduksjon og/eller konveksjon) også nesten fjernet. Det som i hovedsak gjenstår er varmetransport vha stråling, og det løser man altså med de reflekterende overflatene. Og til sammen funker jo dette fantastisk bra! Mye bedre enn hvilket som helst liggeunderlag.

Men hva skjer om vakuumet mellom flaskene forsvinner, ved at luft finner en vei inn? Da funker det ikke lenger fantastisk bra, selv om termosen fortsatt har isolerende egenskaper. Det som skjer er at luftmolekylene transporterer varme over det lille mellomrommet mellom flaskene, og denne varmestrømmen er mye større enn enn den reflekterte varmestrålingen. På sett og vis kan mitt Xtherm liggeunderlag sammenliknes med en termos med punktert vakuum :)  Det skal da sies at når tykkelsen på mellomrommet mangedobles (rundt 6 cm for Xthermen), reduseres varmetransporten tilsvarende, i hvert fall om man greier å få luften inni til å være stillestående (unngår konveksjon). Og da blir den tilbakestrålte varmen relativt sett litt mer betydelig og litt mindre "marginal". Jeg er i hvert fall godt fornøyd med å ligge på den ødelagte termosen Xtherm :D

Hva om termosen blir enda mer ødelagt? La oss si at den ytre flasken forsvinner. Det er fortsatt et reflekterende lag på den flasken vi sitter igjen med, men det er ikke av noen særlig betydning når det gjelder å hindre varmen fra å forlate kaffen vi har inni den. Konduksjon og konveksjon er fullstendig dominerende mhp varmetransport på utsiden av flasken. Det er ikke helt rettferdig å sammenlikne en Space Blanket med en "slaktet" termos, men litt likheter er det. De reflekterende egenskapene gir bare marginale effekter når det er menneskekroppen som er strålingskilden.

Refleksjon av stråling får selvsagt større betydning jo mer stråling som det finnes å reflektere. Generelt er det sånn at jo høyere temperatur en overflate har, jo mer termisk stråling sendes ut fra den. Hvis vi sammenlikner stråling fra en menneskekropp, solen, eksosmanifolden i motorrommet, en softis, bunnen av en kjele over en primusflamme - ja da må vi altså være klar over at vi sammenlikner epler, pærer og rosiner. Effekten av refleksjon vil ha forskjellig relativ betydning for disse - som beskyttelse mot høytemperaturoverflater vil det gi betydelig effekt. Menneskekroppens stråling er derimot relativt beskjeden, og dersom noen feks skulle merke en tydelig forskjell på å bruke hvitt laken/dynetrekk/putetrekk kontra svart, så vil jeg bli forbauset. 

Og et lite tankekors til slutt: Alle hus som bygges i Norge får en damsperre, som rett og slett er en plastfolie på innsiden av isolasjonen - tett og i alle yttervegger. Ekstrakostnaden for å bytte den klare plasten med en som hadde et reflekterende lag kan jeg ikke tenke meg er særlig høy. Når den kostnaden ikke tas, må jeg anta det er fordi nytteverdien - i form av reduserte oppvarmingskostnader - ikke er høy nok. :huh: Money talks ...

Ble det mer komplisert nå? ;) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Memento mori said:

Teori er når man vet alt, og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, og ingen vet hvorfor. Her blir teori og praksis forent, ingenting stemmer og ingen vet hvorfor.

Har jeg sovet uten å fryse?

- Ja = OK. Ting fungerer bra.

- Nei = Endre på "noe".

Frøys jeg mindre av å endre på noe?

- Ja = Endre "noe" fungerte.

- Nei = Ta bort "noe" og gjøre "noe annet".

Repeteres til jeg ikke fryser. 

 

Funker hver gang, finner ut mange ting som ikke fungerer! Og etterhvert får man litt teorier basert på egne erfaringer ift hva som fungerer og ikke . 🤣

Endret av Terka
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i nytten av å eksperimentere litt og gjøre sine egne erfaringer :thumbsup:

Det som kan være begrensende for om man ønsker å teste "noe", er vel om det er kostbart og om troen på "noe" er laber eller optimistisk.

Jeg vurderte faktisk å teste den reflektive bunnduken fra eBay som jeg linket til i et tidligere innlegg her, men droppet det. Kombinasjonen av kostnaden sett i forhold til ganske laber tro på effekten avgjorde det - jeg anså at sannsynligheten for at dette funket godt nok til at den ikke havnet i gadget-haugen etter et par gangers bruk var ganske lav. Men det kan selvsagt hende at jeg tok feil - foreløpig betaler jeg ikke for å finne ut av det :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.