Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear Lamina Z Bonfire


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette tror jeg er veldig individuelt, Jan. 

Jeg har en annen pose som har T-lim på -32. Den har som nevnt tidligere vært brukt noen ganger med -24 til -26 i teltet på natta. Og da har jeg enten bare hatt på brynje (ikke ull) eller ikke noe annet enn kort undertøy, så posen er god og varm. Den samme posen har blitt brukt ned mot -0 og da kompenserer jeg med å ikke snurpe så tett i toppen, litt åpen glidelås osv. Og for meg funker det. Med godt underlag kan jeg også åpne mye og ha beina nede i bånn og bruke toppen halvveis som dyne...


MEN jeg har kompiser som får panikk når temp i fotenden passerer 25+ og omtrent ikke klarer å sove i pose hvor glidelåsen ikke går helt ned så de kan lufte i bånn. Jeg har noen som svetter i hjel om de ikke ligger omtrent på frysegrensen i en pose og igjen andre som ville måttet ha på fullt undertøy og ullgenser i den samme posen, så det er vanskelig å si noe 100%.

Så det hele faller igjen på hvilke soveposevaner du har osv. Jeg tror at de som sover mye/ofte i sovepose takler slike ting greiere da man over tid har blitt mer vant med egen type komfort/kompromisser/temperaturoppfatning. Jeg kjører f.eks mye heller en for varm pose og kompenserer litt enn å åpne for muligheten for å bli kald når jeg skal sove på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg!

Jeg håper på at den kan brukes ned mot null da bruksområdet blir større. Jeg ligger helst med hetta åpen eller delvis åpen, og lue/balaklava på meg. Er det varmt har jeg gjerne glidelåsen litt åpen, også lufting i fotenden ved behov. Jeg bruker Exped og Bamse. Lettere å lufte enn å skape varme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Lamina`en har jo full lengde glidelås når jeg tenker meg om så da har du bunnluftingsmuligheter. Jeg blir ikke "overvarm" på beina så jeg har Hyperlamina (Torch til senhøst/tidligvinter til fots) og Denali (-32) til midtvinters når pulken har kommet frem. Begge med ca halv glidelås. 

Denalien har jeg vært kjempefornøyd med. Torch har nettopp ankommet som erstatning for en tresesongs som ikke lenger er noe særlig mer enn 2+ og er foreløpig ikke testligget annet enn på sofaen. DER var den for varm ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Skal tipse ei venninne som har denne tråden, vet hun har brukt den ned mot -25 iallfall så det skulle jo indikere at en storkar som deg @JanRH bør klare deg godt. 

Da er den utvilsomt varm :) "Storkar" - he-he. Ble litt forlegen nå, men er ikke frysen av meg. Gleder meg til å komme meg ut på vinterturer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjengeren til Bonfire, Lamina -30. Den har holdt meg varm i minus 25 grader i telt. Uten telt har jeg brukt den i minus 18. Det ble litt kaldt, men litt vind gjorde sitt. Etter hva jeg forstår så skal det nye fyllet som MHW bruker være bedre enn forgjengeren. Den klarer greit rundt null grader uten å bli for varm. Har brukt den i +15 grader, da blei det badstue, men valget sto mellom for varm eller spist opp av mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.