Gå til innhold
  • Bli medlem

Ligge under åpen himmel vs. telt


Fjelletkaller

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har veldig lyst til å ligge ute i naturen ganske snart. Det begynner å bli kaldere ute og jeg er redd for å fryse. Har tidligere i september brukt denne: https://fjellutstyr.no/produkt/turutstyr/soveposer/paine-600-turquoise, både i telt og kun med grevling-trekk utenpå. Frøys ikke da, men var kaldt og dugg ute da jeg lå i telt, så det hjalp kanskje på varmen det å ligge i telt. Begge gangene lå jeg med ull-longs, ulltrøye, lue og buff. Det eneste som var slitsomt da jeg lå under åpen himmel var blafring i soveposetrekket da det ble litt vind. 

Så er spørsmålet; skal jeg bære med meg telt (Hilleberg Unna), eller holder denne soveposen med f.eks en sommersovepose utenpå? Har også en annen pose som er beregnet på vinter, men den er veldig stor i sekken og veier hele 3 kg (Helsport Austfjorden). Den har heller ikke blitt oppbevart riktig så den har nok mistet litt av isolasjonsevnen. Det er meldt mellom 0 og 5 grader om nettene for tiden, og må nok regne med litt vind i høyden. 

Føler meg ganske uerfaren når det kommer til dette området, så håper på tips! :- )

P.S. 
- har forresten Exped Synmat UL M som jeg har brukt tidligere. Kan også supplere med "vanlig" liggeunderlag under for bedre isolasjon?

Endret av Fjelletkaller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E

Du får sikkert en masse råd.  Men velger du å ligge uten telt og ved et bål er det et godt tips å ta med en pessenigbit, 80 cm

høy.  Spenn den opp foran bålet.  Spenn også opp en preseningbit, 2 x 1m, bak deg,  Dette kalles en reflektor og sørger for at du utnytter bålet maksimalt, samtidig som du ligger i ly for trekk bakfra.  I tillegg til bålet ta med en gassbrenner  og termos.  Den er god å ha når du våkner utpå natta og trenger litt varme i skrotten

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktige forhold og riktig utstyr, så er ingenting så herlig som å ligge under åpen himmel, spesielt om det er stjerneklart :-)

Hadde jeg vært deg, ville jeg pakket det jeg trodde jeg trengte for å ligge ute, pluss teltet.  Da har du mulighet for ly i tilfelle det blir kaldere eller våtere enn du trodde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tom42 skrev:

E

Du får sikkert en masse råd.  Men velger du å ligge uten telt og ved et bål er det et godt tips å ta med en pessenigbit, 80 cm

høy.  Spenn den opp foran bålet.  Spenn også opp en preseningbit, 2 x 1m, bak deg,  Dette kalles en reflektor og sørger for at du utnytter bålet maksimalt, samtidig som du ligger i ly for trekk bakfra.  I tillegg til bålet ta med en gassbrenner  og termos.  Den er god å ha når du våkner utpå natta og trenger litt varme i skrotten

 

 

 

 

 

Er jo en del skog og sånn her, men tenker å ligge ved vann ved foten av et fjell for å korte ned en topptur, og da er det dessverre dårlig med brensel. Men får kanskje ta med telt likevel, for å ha mer varme:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis været er stabilt er det utrolig flott under åpen himmel, men skulle været snu kan det bli vått og kaldt. Jeg har hatt en fantastisk natt under åpen himmel på Gaustatoppen, med stjerner, Røyskatt og rovfugel. Får en utrolig nærhet til naturen. Jeg har også ligget på Bletoppen under åpen himmel, men været ble noe helt annet enn hva som var meldt. Våknet til plaskregn, vind og tykk tåke.

Åpen himmel er flott hvis været er stabilt og godt, men telt er å foretrekk når det er ustabilt og utrygt :)

1047222_large_31CB35DA-0579-11E6-BCC6-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JanRH skrev:

Hvis været er stabilt er det utrolig flott under åpen himmel, men skulle været snu kan det bli vått og kaldt. Jeg har hatt en fantastisk natt under åpen himmel på Gaustatoppen, med stjerner, Røyskatt og rovfugel. Får en utrolig nærhet til naturen. Jeg har også ligget på Bletoppen under åpen himmel, men været ble noe helt annet enn hva som var meldt. Våknet til plaskregn, vind og tykk tåke.

Åpen himmel er flott hvis været er stabilt og godt, men telt er å foretrekk når det er ustabilt og utrygt :)

1047222_large_31CB35DA-0579-11E6-BCC6-BB

Skjønner:- ) Ja, det er jo meldt veldig bra fremover på nordvestlandet, men kan jo snu selv om det ser ut til å fortsette å være knallvær :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna "sivilisasjonen" planlegger du å overnatte? Jeg tenker i hvert fall at om jeg er under et par timer unna bilen eller befolkede hus, så er det mulig å trekke seg ut ganske kjapt hvis man har uflaks med været eller mistrives sterkt av andre grunner?

Ser du har grevling, som vel er en slags bivy? Ellers er jo tarp en fin mellomting mellom telt og ingenting :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @a_aaforslag. Tarp over tregrensa kan brukes hvis du har med staver. Jeg har teltet i ura på Gaustaryggen, noe som gikk bra. Tarp kan/kunne fungert bra. Jeg tenker å ta med tarp neste gang jeg skal til Gaustatoppen eller andre utsatte områder. Da har man tak over hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nevneverdig kaldere å ligge under åpen himmel enn i telt. Det eneste teltet hjelper med er å holde vinden ute. Hvis du kommer i le for vinden så er nattdugg det eneste du bør tenke på. Dugg kan gjøre soveposen ganske våt, men hvis du f.eks. ligger under greinene på et stort grantre så reduseres duggen ganske mye. Ellers så kan du spenne opp en tarp eller bruke et vanntett trekk på soveposen.

Jeg har ligget ute ganske mye, og en av de fineste opplevelsene var en natt på høyfjellet midt på vinteren. Jeg la meg i et vindhull ved en stor stein og natten var stjerneklar, -7 til -10 grader og nesten fullmåne. Det finnes vel ikke bedre medisin mot stress og mas enn dette.

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme mening som REs over her. Holtefjell vinteren 1991. -14 grader, vindstille, knirkende snø i skogen, granbar under bamseunderlaget, Tyin Elite sovepose, stjernehimmel-deluxe og fantastisk god søvn. 10 meter unna lå en turkompis i sitt telt, med dårligere underlag og pose, våken mesteparten av natta og frøs. Han skjønte ikke hvordan jeg ikke hadde frosset i hjel. :-D

(turkompisen hadde termometer i teltet som han fulgte med på gjennom natta, derfor vet jeg at det var -14...)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også god erfaring med å bruke jervenduk som dyne over soveposen. Det beskytter både mot kulde og regn. Men det har vært i skog. Er høyere sannsynlighet for mer vind på fjellet.

Når det kommer til liggeunderlag, så vil et ekstra skumplastunderlag sammen med Synmat hjelpe på en del. Men jeg tror at den totale isoleringsevnen blir best om du legger skumplast underlaget oppå det synmaten.
Selv bruker jeg alltid skumplast i tillegg til Synmat, men da under for å beskytte madrassen mot punktering, da jeg er en matglad tjukkas :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har overnattet på Bletoppen med Fjellduken original som ly, men vind og kraftig regn (ikke meldt) satte inn midt på natta, som førte til at det ble meget vått og kaldt. Tåke tykk som grøt førte til at jeg måtte ligge værfast i ett døgn litt lenger ned. Nå i dag hadde jeg definitivt valgt et lite og lett telt til en slik tur.

Jeg hadde ikke med kart og kompass da jeg er lommekjent der, men tåka forkludret det hele :) Det var første og siste gang jeg ikke hadde med kart og kompass, eller GPS nå i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg har overnattet på Bletoppen med Fjellduken original som ly, men vind og kraftig regn (ikke meldt) satte inn midt på natta, som førte til at det ble meget vått og kaldt. Tåke tykk som grøt førte til at jeg måtte ligge værfast i ett døgn litt lenger ned. Nå i dag hadde jeg definitivt valgt et lite og lett telt til en slik tur.

Jeg hadde ikke med kart og kompass da jeg er lommekjent der, men tåka forkludret det hele :) Det var første og siste gang jeg ikke hadde med kart og kompass, eller GPS nå i dag.

Amatør! :D  :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 minutter siden, Dingsen skrev:

Amatør! :D  :angel:

Det er heldigvis svært lenge siden, og min eneste virkelige tabbe. Uff-uff og atter uff.

Jeg ble værende til tåka letta, så den generaltabben gjorde jeg ikke. Jeg hadde også med Fjellduken som nødly. Dunsoveposen var søkkvåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, tronn skrev:

Jeg har også god erfaring med å bruke jervenduk som dyne over soveposen. Det beskytter både mot kulde og regn. Men det har vært i skog. Er høyere sannsynlighet for mer vind på fjellet. 

Samd.

Er ganske vanleg å overnatte på toppane her på Sunnmøre, dei fleste er velforsynte med ur. Av det same finn ein på fleire toppar "leveggar" eller sovegroper av stein. Legg over ein tarp som du steinar nede så held det fint med mindre det vert veldig kraftig vind. 

 

FB_IMG_1507187210772.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, Tessatroll skrev:

Samd.

Er ganske vanleg å overnatte på toppane her på Sunnmøre, dei fleste er velforsynte med ur. Av det same finn ein på fleire toppar "leveggar" eller sovegroper av stein. Legg over ein tarp som du steinar nede så held det fint med mindre det vert veldig kraftig vind. 

 

FB_IMG_1507187210772.jpg

En tarp hadde fungert på Bletoppen. Spennes opp med gåstaver og festet langs bakken med steiner. Mener Monsen og co overnattet under tarp på Snøhetta i sterk vind (Uten grenser). Tarpen var spent opp meget flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, JanRH skrev:

En tarp hadde fungert på Bletoppen. Spennes opp med gåstaver og festet langs bakken med steiner. Mener Monsen og co overnattet under tarp på Snøhetta i sterk vind (Uten grenser). Tarpen var spent opp meget flatt.

Nå går aldri jeg med staver, men klarer å sette opp en tarp allikevel. Man finner en stein eller utspring i fjellet som en fester tarpen til, og steiner ned i andre enden. Sekken kan brukes som "stang". Blir greit det.

Ellers er det greit med en "grevling", et soveposetrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.