Gå til innhold
  • Bli medlem

Carbonstenger kontra DAC?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med carbonstenger på telt? Jeg funderer litt på å kjøpe et sett ekstra stenger til Svea'n min. 

Jeg vet at helsport har DAC stenger, og dette kan kjøpes for et par tusen, men jeg er usikker på om det er veien å gå. Har vurdert å kjøpe DAC fra utlandet men er usikker på hvor det lønner seg å handle. Er jo en del fake også.

Så kom jeg over nettsiden til http://fibraplex.com/ som selger carbon og vurderer det også. Jeg har ikke teltet her, men det excelregnearket som de benytter gir en fin oversikt over hvor mye slike stenger til slutt vil koste.. Noen som har prøvd dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskapene på DAC og Karbon er ganske forskjellige. DAC vil tåle slag og skrammer bedre. I karbon kan det oppstå sprekker og mikroskopiske frakturer ved slag og støt slik at matrialet pluttselig feiler og da skjer det brått. Selv om Karbon er sterkere en DAC sånn generelt så gjelder dette kun så lenge Karbonet er i 100% tillstand. DAC tåler langt fler skrammer og slag og vil derfor totalt sett holde lenger. Det samme gjelder forsåvidt staver også.

EDIT:

For å si det på en enklere måte, Karbon har kun to tilstander - Hel eller Brekt. DAC flekser mer og bøyer seg.

Kaster inn denne også (gjelder gåstaver men samme prinnsipper.

Characteristics of carbon poles

As you probably know, carbon poles are a matrix of fibres set in resin. Not all composites are the same: materials and construction vary widely, with the best being more expensive than aluminium.

Good carbon poles are very strong for forces aligned with the lay of the fibres (top to bottom), but not so strong for forces across the fibres (side to side). They can be weakened if the fibres are cut by abrasion or if the resin becomes fatigued through regular heavy flexing. They also become more brittle in the cold. When carbons fail it can be sudden, with a total and jagged break. If you check out the forums, reports of breakage are frequent, particularly with the ultra-light models. I have also seen reports of carbon poles breaking in high winds when used as tent supports, with the jagged ends damaging the fabric.

Characteristics of aluminium poles

Good aluminium poles should be made with an aircraft-grade 7075 (or other 7-series) alloy. Avoid anything made with cheaper 6-series alloys. The 7075 is a very strong and resilient material that should put up with much more abuse than carbon. Despite being more common, there are fewer reports of failure. Any failure will generally be less dramatic and it would normally be possible to bend the pole back into shape to complete your trip. But reliability comes at a cost, as aluminium is a little heavier.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der for vektbesparelse kan du også vurdere f.eks 9mm DAC kontra 10mm som kanskje er standard. Så velger du stangsett ut fra hvilke forhold du forventer, og evt. begge om det er utsikter for skikkelig ruskevær.

Drar du analogien fra teltstenger over til skistaver i carbon, så kan du stake på harde livet, men setter du den ved en feil på innsiden av støvlen klipper du den av som en fyrstikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stiv karbon i teltstengene til Zpacks Duplex. Virker ekstremt stive og sterke. 

På Zpacks Arc blast sekken er det bøybare Karbonstenger. Mange fiskestenger er også i karbon, så å si at karbon har bare to tilstander blir litt feil i dette tilfellet. 

Vurderer selv å kjøpe inn et sett for å spare vekt på en gapahuk, samt få litt mere erfaring med den bøybare typen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Memento mori skrev:

 Mange fiskestenger er også i karbon, så å si at karbon har bare to tilstander blir litt feil i dette tilfellet.

Tror du missforstår litt!
En DAC stang kan få en skade (bøyes)/få hakk med rettes og brukes.
Karbon er som @Tor-Erik-L-77 sier enten i orden eller ubrukelig (knekt eller splintret)
Karbon i rørform tåler som skrevet over lite slag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Jeg har stiv karbon i teltstengene til Zpacks Duplex. Virker ekstremt stive og sterke. 

På Zpacks Arc blast sekken er det bøybare Karbonstenger. Mange fiskestenger er også i karbon, så å si at karbon har bare to tilstander blir litt feil i dette tilfellet. 

Vurderer selv å kjøpe inn et sett for å spare vekt på en gapahuk, samt få litt mere erfaring med den bøybare typen. 

Fiskestenger i karbon har to tilstander. Før og etter at du ble for ivrig når storrøya var bitevillig...

20160910-IMG_5456.jpg

Men som sagt. Karbon har mange ulike kvaliteter. På mitt gamle Terra Nova telt var det karbonstenger i endene (http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tent-spares/carbon-rods-56cms/). Etter 5 år var det teltduken det var slitt hull på i stangkanaler, mens karbonstengene var like hele. men de stod ikke i spenn, så blir litt mer belastning på en teltstang med spenn.

Er vel også noen som muligens har erfaring med bruka av MSR Carbon reflex teltene over tid, som kan si noe om hvordan slike stenger holder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon vil bøye seg inntil den kollapser og vil da gå rett av. Slik som på fiskestenger. Bruddet vil gi knivskarpe ender som vil flerre opp teltduken. 

Karbon er som tidligere nevnt følsomt for skader. Det er ikke uten grunn at de fiskestenger som skal tåle mye ALDRI er av rein karbon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stenger, er det såvidt jeg har lest meg fram til Warmlite som har verdens sterkeste teltstenger i forhold til vekten, mye sterkere enn "vanlige" DAC stenger som er forholdsvis rette. De er forbøyd, og svært stive. Man må derfor sette sammen kun 4 ledd av gangen og tre inni, ellers får man en stor halvmåne som man ikke klarer å tre inn enkelt. Setter du de sammen i hele sin lengde har de samme form som stangkanalen.

En vanlig teltstang som er noenlunde rett "bruker opp" 80% av styrken når den er bøyd inni stangkanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.