Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til sikring


klatreminus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er egentlig ikke et klatrespørsmål men går litt på utstyr. Jeg har en klatresele og en arbeidssele som jeg skal bruke i forbindelse med arbeid på tak. Tanken er at fruen står med klatresele og brems og jeg har arbeidsselen mens jeg løper rundt på taket. Men hva slags tau må jeg ha ? ser at xxl har 4mm statisk tau til en billig penge. Holder dette ? Det er jo ikke snakk om at tau skal tåle fall, det skal hindre meg i å skli over kanten på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk min-maks diameter spec på taubremsen din. Tauet du bruker må være innenfor dette for at bremsen skal fungere ihht garantien fra produsent. Bruker du tau med mindre diameter bør du selv verifisere at det funker. Bruk gjerne billig statisk tau.

Hvorfor ikke gi fruen litt fritid i stedet for å måtte stå "passiv" mens du jobber på taket? Finn i stedet noe å feste tauet i (på bakkenivå på motsatt side av taket, pipe, etc), og sikre deg selv i sele/tau. Da slipper dere å "rope" til hverandre hvert gang det skal gis ut/tas inn tau, og du har full kontroll selv. Mye bedre for den som jobber også. 😊

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statisk tau skal aldri (!) brukes til sikring der det er fallpotensiale med mindre du har shockabsorber i lanyarden. Om hun skal sikre deg bør vanlig dynamisk klatretau benyttes. Litt uklart hva behovet er når du sier det kun skal hindre deg i å falle over kanten, det høres vel ut som at det her kan forekomme et fall dersom du faller utenfor? Eller er tanken å henge i stramt tau hele tiden? Om tauet skal gli frem og tilbake over mønet på taket bør du sørge for å beskytte det godt akkurat over kanten!

Jeg ville nok også foretrukket å sikre meg selv i en sånn situasjon, med tanke på at du stiller spørsmålet her antar jeg at hverken du eller fruen har så mye klatreerfaring? Da sitter nok ikke refleksene helt øverst i ryggmargen, og det er lett å miste konsentrasjonen om man står lenge å sikrer.

Uten å overdramatisere det som høres ut som en ganske enkel operasjon bør du ha tenkt gjennom hvordan du kommer deg opp/ned dersom du sikrer deg selv og faller. Å henge lenge i sele kan medføre hengetraume, og det er absolutt ikke noe du ønsker. Jeg vil også anta fruen setter pris på å slippe å stå som passiv tilskuer til hjelpen kommer dersom det skulle komme til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Terka skrev:

Sjekk min-maks diameter spec på taubremsen din. Tauet du bruker må være innenfor dette for at bremsen skal fungere ihht garantien fra produsent. Bruker du tau med mindre diameter bør du selv verifisere at det funker. Bruk gjerne billig statisk tau.

Hvorfor ikke gi fruen litt fritid i stedet for å måtte stå "passiv" mens du jobber på taket? Finn i stedet noe å feste tauet i (på bakkenivå på motsatt side av taket, pipe, etc), og sikre deg selv i sele/tau. Da slipper dere å "rope" til hverandre hvert gang det skal gis ut/tas inn tau, og du har full kontroll selv. Mye bedre for den som jobber også. 😊

 

Mener jeg har lest at det er lurt å feste sikringstau i tilhengerfeste på bil... :)

https://www.dagbladet.no/nyheter/festet-sikringstauet-til-bilen/66187178

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, bjojor said:

Statisk tau skal aldri (!) brukes til sikring der det er fallpotensiale med mindre du har shockabsorber i lanyarden. 

Enig. (Og ser at det er vanskelig/mangelfullt å kommentere slik tema uten ta med "hele bildet")

Jeg har brukt selvsikring med statisk tau på glatte/bratte tak, men passer da på å aldri ha mer tau mellom meg og sikringspunktet en at det er nesten stramt. Dette for å unngå større rykk ved et evt fall.

Bruker forøvrig 8mm statisk tau som topptau på klatreveggen hjemme (mønevegg på huset), men det bruker jeg heller ikke sikring på taket (noe jeg ikke anbefaler andre) ut over sko som har godt feste på takplater.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, bjojor skrev:

Statisk tau skal aldri (!) brukes til sikring der det er fallpotensiale med mindre du har shockabsorber i lanyarden. Om hun skal sikre deg bør vanlig dynamisk klatretau benyttes. Litt uklart hva behovet er når du sier det kun skal hindre deg i å falle over kanten, det høres vel ut som at det her kan forekomme et fall dersom du faller utenfor? Eller er tanken å henge i stramt tau hele tiden? Om tauet skal gli frem og tilbake over mønet på taket bør du sørge for å beskytte det godt akkurat over kanten!

Jeg ville nok også foretrukket å sikre meg selv i en sånn situasjon, med tanke på at du stiller spørsmålet her antar jeg at hverken du eller fruen har så mye klatreerfaring? Da sitter nok ikke refleksene helt øverst i ryggmargen, og det er lett å miste konsentrasjonen om man står lenge å sikrer.

Uten å overdramatisere det som høres ut som en ganske enkel operasjon bør du ha tenkt gjennom hvordan du kommer deg opp/ned dersom du sikrer deg selv og faller. Å henge lenge i sele kan medføre hengetraume, og det er absolutt ikke noe du ønsker. Jeg vil også anta fruen setter pris på å slippe å stå som passiv tilskuer til hjelpen kommer dersom det skulle komme til det.

Operasjonen er enkel nok. Jeg tenkte mer på hva et statisk tau tåler... Tanken er å jobbe i tau som ikke er lengre enn at jeg unngår å falle utenfor kanten på taket, så det er ikke snakk om fritt fall sånn sett.

Når sant skal sies så har jeg aldri sikret meg tidligere, men fruen har etterhvert blitt forsiktig, og det koster jo en formue å leie folk til ting man kan gjøre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauet tåler svært mye, det er kroppen din som ikke tåler fall i statisk tau. Men om du kun skal bruke det som "løpeline" slik at du ikke kan gå så langt at du har mulighet til å falle over kanten funker jo hva som helst. Da trenger du jo heller ikke fruen til å gi deg tau så lenge du ikke lager linen for lang? Jeg ville fortsatt brukt dynamisk tau eller droppet tau helt.

Mange klatreklubber gjør forresten enkle jobber som krever tausikring som dugnadsjobber, ville sjekket om noe slikt finnes rundt om. 

Statisk tau er som navnet tilsier statisk, så du kan tenke på det slik: Ville du sikret deg i en tilsvarende situasjon med wire eller med kjetting? Selv et fall på en halvmeter i sele med statisk tau kan gi store skader, selv om det høres rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser dette er en gammel tråd hvor mye fornuftig er sagt, men vil komme med en advarsel. IKKE sikre i pipa!! Piper er ikke konstruert for å holde sideveis krefter. de er som regel kun murt opp med mørtel og murstein. Dette, sammen med at man ikke har kontroll på kvaliteten på gammel mørtel, gjør at jeg fraråder dette. Det er utrolig teit å overleve ett fall, men dø/bli alvorlig kvestet fordi man få pipa i hue (ja veit det er flåsete utsagn men du skjønner hva jeg mener). Bruk heller ett fast objekt på bakken på andre siden av huset eller sikringsfester som er beregnet til slikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Til andre som vil sikre seg i høyden. Jeg har selv jobbet som stillasmontør og har erfaring med fallsikring. I Bygg- og Anleggsbransjen er det krav om at ankerpunkt skal tåle 1200 kg, altså dobbelt så mye som kroppen tåler av falltrykk. En Via Ferrata slynge vil være mer hensiktsmessig hvis man skal arbeide på eget tak enn tau. Jobber man på flatt tak vil en wire midt på taket som man fester seg til være hensiktsmessig da denne skal hindre at man går for langt ut. Hvis en ikke vet hvordan dette gjøres på en sikker måte så bør det overlates til fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (17 minutter siden):

hva mener du med dette? Vil du utdype?

En via ferrata slynge er det nærmeste man kommer det man bruker i industrien for fallsikring med fallblokk og posisjoneringsslynge. Først og fremst bruker du slyngen til å forhindre et fall på tak, og at man hele tiden må forholde deg til slyngens radius. Hvis du allikevel faller så har du sjokkabsorberings mekanismen som demper fallet. Slyngene bruker man til å posisjonere seg trygt rundt på taket. Men for all del bruk tau hvis man ikke har nok trygge ankerpunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at den kan være ett godt hjelpemiddel og sikrings tiltak i sine tilfeller. Men poenget er å bruke rett sikring til den aktuelle jobben. I mange av mine jobber, hvor jeg trenger mye større arbeids område enn hva en slik slynge gir så vil den være en "pain in the black hole". I andre oppgaver vil en slik slynge sammen med ett riktig ankerpunkt fungere helt utmerket. Det er vel verd å merke seg at kun bruk av en slik slynge også kan gjøre egenredning så og si umulig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i at den kan være ett godt hjelpemiddel og sikrings tiltak i sine tilfeller. Men poenget er å bruke rett sikring til den aktuelle jobben. I mange av mine jobber, hvor jeg trenger mye større arbeids område enn hva en slik slynge gir så vil den være en "pain in the black hole". I andre oppgaver vil en slik slynge sammen med ett riktig ankerpunkt fungere helt utmerket. Det er vel verd å merke seg at kun bruk av en slik slynge også kan gjøre egenredning så og si umulig. 

 

Sant, sant. Tommelfingerregelen bør jo være at man i minst mulig grad jobber alene på tak. If you scratch my back, you scratch mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Even K skrev (Akkurat nå):

Sant, sant. Tommelfingerregelen bør jo være at man i minst mulig grad jobber alene på tak. If you scratch my back, you scratch mine.

*I scratch your back

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.