Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 11


klatreminus

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en optimus 111 for en del år siden. Jeg har bare brukt den et par ganger for å teste den. Er det noen som vet hvilken av variantene dette er (se bilder)

Årsaken til at jeg ikke har brukt den er at den lekker litt og det blir mye søl. Det ser ut som det lekker rundt pumpa. Jeg prøvde en gang å smøre pakningen med silikon, det var ikke til hjelp. Noen som vet hvordan jeg fikser det ?

 

2017-09-20 21.01.52.jpg

2017-09-20 21.01.24.jpg

2017-09-20 21.01.14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en klassisk 111 av eldre type - den beste primusen i verden :)
Hvis det lekker parafin inn i pumperøret er det nok en ødelagt tilbakeslagsventil (NRV). Den kan byttes, men det kan være krøkkete å få ut ventilen uten riktig verktøy. Ventilen skal sørge for at du får pumpet luft inn i tanken, men skal stoppe parafin fra å komme inn i røret. Altså en slags enveis-ventil.
Selve pakningen på pumpa er enten av lær eller en vanlig o-ring. Lærpakning er det beste, men den kan tørke ut med tiden. Legg den i parafin eller olje over natta. Er det en o-ring må du bytte den. Fås billig på Biltema.
Hvis det lekker parafin ut av dysa i brenneren, eller rundt reguleringsskruen, må du antakelig bytte litt deler inni der også.
Eller du kan unngå videre problemer ved å selge den til meg for en billig penge! grinning face with smiling eyesgrinning face with smiling eyes

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en tilbakeslagsventil innerst i pumperøret. Mulig det har kommet litt rusk i den, slik at den ikke tetter helt? Uten riktig utstyr er den ikke enkel å få ut, men jeg ville først forsøkt å tømme tanken, og pumpet kraftig. Kanskje du kan få løs rusket. Skyll tanken godt før du fyller på nytt drivstoff. Det er mulig at enden på reguleringsrattet har den nøkkelen som passer til å skru ut ventilen, men av det jeg kan se trenger du en annen og nyere type reguleringsratt (det tykke, kortere). 

Men det finnes folk her inne som vet mer om dette enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått de andre som har svart, så mener de den ventilen som sitter i bunnen av pumpebrønnen.  Ofte kan de være nok å stramme den.  Dette kan gjøres, også om du skal skru den ut, vha reguleringsrattet som er avbildet på primusen din.  Men mye lettere er å bruke dette verktøtet, som egentlig er et universalverktøy for primusen.  Diameteren på dette gjør at du lett treffer strammeskruen i bunnen.

59c2d902d1fa1_IMG_0880(640x249).jpg.c5724e3398a390f054d8d1d810790c77.jpg59c2d9a01e8fd_IMG_0882(503x640).jpg.d10c79c33528d8701aacdda23dd2b1cb.jpg

Om du tror det dette er løsningen, men mangler verktøyet kan du sende meg en PM med navn og adresse så sender jeg den til deg.  men da må du være rask, for på søndag rømmer jeg kongeriket for noen måneder. 

Dette er utstyr jeg ikke lenger trenger, fordi jeg i dag kun bruker- - - - - - - - - .   

PS.  @Humle! Du slo meg på målstreken.

 

 

 

Endret av Tom42
Tilleggsopplysning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det tilbakeslagsventilen som er treig eller har satt seg. Mange ganger er det nok å tømme tanken, sprute rustløser (CRC 5-56) ned i pumpesylinderen og la det stå å virke noen dager før du setter i pumpa og pumper bestemt opp trykk. Da vil ofte ventilen løsne og fungere som den skal igjen 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørn J skrev:

Det er en klassisk 111 av eldre type - den beste primusen i verden :)
Hvis det lekker parafin inn i pumperøret er det nok en ødelagt tilbakeslagsventil (NRV). Den kan byttes, men det kan være krøkkete å få ut ventilen uten riktig verktøy. Ventilen skal sørge for at du får pumpet luft inn i tanken, men skal stoppe parafin fra å komme inn i røret. Altså en slags enveis-ventil.
Selve pakningen på pumpa er enten av lær eller en vanlig o-ring. Lærpakning er det beste, men den kan tørke ut med tiden. Legg den i parafin eller olje over natta. Er det en o-ring må du bytte den. Fås billig på Biltema.
Hvis det lekker parafin ut av dysa i brenneren, eller rundt reguleringsskruen, må du antakelig bytte litt deler inni der også.
Eller du kan unngå videre problemer ved å selge den til meg for en billig penge! grinning face with smiling eyesgrinning face with smiling eyes

I følge bruksanvisningen så er den av lær :)

 

Jeg har ikke sett at det er en ventil nede i røret, jeg har kun sett den pakningen som sitter på pumpestanga. Jeg får sjekke litt i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjørn J skrev:

Det er en klassisk 111 av eldre type - den beste primusen i verden :)
Hvis det lekker parafin inn i pumperøret er det nok en ødelagt tilbakeslagsventil (NRV). Den kan byttes, men det kan være krøkkete å få ut ventilen uten riktig verktøy. Ventilen skal sørge for at du får pumpet luft inn i tanken, men skal stoppe parafin fra å komme inn i røret. Altså en slags enveis-ventil.
Selve pakningen på pumpa er enten av lær eller en vanlig o-ring. Lærpakning er det beste, men den kan tørke ut med tiden. Legg den i parafin eller olje over natta. Er det en o-ring må du bytte den. Fås billig på Biltema.
Hvis det lekker parafin ut av dysa i brenneren, eller rundt reguleringsskruen, må du antakelig bytte litt deler inni der også.
Eller du kan unngå videre problemer ved å selge den til meg for en billig penge! grinning face with smiling eyesgrinning face with smiling eyes

Jeg er enig i alt unntatt den siste linja :-)
Denne versjonen av 111 ble kun levert med lærpakning på pumpestanga.  Er det o-ring så er det byttet senere. Primusen ser jo helt perfekt ut.

Det å smøre pakningen (pumpelæret) med silikonfett er den mest moderne metoden å gjøre det på, og er helt OK.

Bruksanvisning: Bruksanvisning111 bråkebrenner (N)

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dsk skrev:

Jeg er enig i alt unntatt den siste linja :-)
Denne versjonen av 111 ble kun levert med lærpakning på pumpestanga.  Er det o-ring så er det byttet senere. Primusen ser jo helt perfekt ut.

Det å smøre pakningen (pumpelæret) med silikonfett er den mest moderne metoden å gjøre det på, og er helt OK.

Bruksanvisning: Bruksanvisning111 bråkebrenner (N)

 

dsk

Jeg har prøvd å smøre pumpelæret med silikon : http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Silikonfett-2000030629/ det virket ikke. Må kanskje vurdere å lete etter nye deler da kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hintene over om tilbakeslagsventilen 2250 på sprengskisse og evt blypakningen 2089 kan være der hvor feilen ligger. 

Avhengig av hvor netthendt du er så kan dette la seg ordne med eller uten nye deler.  Hodet på ventilen har samme form og dimensjon som dysa på brenneren, så en lang bolt med et filt spor med samme bredden som dysenøkkelen i logkket, og der har du spesialverktøyet.  

Blypakningen erstattes fint med gjengetape, og når du tar frahverandre ventilen så kan du lage en ny pakning av f. eks en gummibit fra en bilhjul-slange. Forøvrig er delene identiske med de som brukes i dag så du kan bare kjøpe nye 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det enklest å ta kontakt med finn hjelmerud og bestille noen reservedeler. Nytt pumpelær, ny returventil, ny tanklokkpakning og ny blypakning/grafittpakning. Nytt filter/sil om det er i den modellen også. Det gamle kan tas ut og vaskes. Det koster ikke mange kronene, og da får du en problemfri primus.

Demonter og rengjør alt godt når du skifter disse delene, skyll tanken grundig når du har tatt den av. Det finne youtubevideoer som forklarer fint hvordan ting gjøres.

Bruk parafin, og smør det nye pumpelæret med silikonfett, så har du problemfri primus lenge.

Tipsene du har fått ang. returventil kan du selvfølgelig prøve, men det er ingen garanti for at det holder så lenge.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

... I kveld har jeg endelig hatt tid til å se litt på den, og det ser rett og slett ut som den lekker litt parafin i bunnen av tanken, der røret til brenneren er. Der var det ingen pakning faktisk, men skal vel ikke være det heller. Jeg får pumpet opp litt trykk, og får fyr på den.. men kassa er våt inni av parafin, må oppbevare den i en plastpose.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, klatreminus skrev:

... I kveld har jeg endelig hatt tid til å se litt på den, og det ser rett og slett ut som den lekker litt parafin i bunnen av tanken, der røret til brenneren er. Der var det ingen pakning faktisk, men skal vel ikke være det heller. Jeg får pumpet opp litt trykk, og får fyr på den.. men kassa er våt inni av parafin, må oppbevare den i en plastpose.. 

På 111C er det ingen pakning, så det er trolig likt her også.

Ta av, rengjør med tannbørste og forsiktig med litt stålull/skuresvamp i koblingen på tanken og røret og skru godt til. Ikke dra til for hardt slik at du ødelegger noe.

Se også etter sprekker i sveiser/koblinger. 

Får du problemer fortsatt kan du ta vekk kassen, tømme tanken, punpe høyt trykk med bare luft og søke etter lekkasje ved å sprute på såpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.