Gå til innhold
  • Bli medlem

vannflaska - en bakteriebombe!


Tom42

Anbefalte innlegg

8 timer siden, RoyN skrev:

Dette om snørr var forsåvidt et forsøk på humor da :-)  Det er jo ingen som har tatt til orde for å slutte å vaske hendene og normal hygiene så vidt jeg kan se. Og ingen ønsker å få infeksjoner. Jeg forsøkte å påpeke at immunforsvaret behøver å trigges av mikrober i omgivelsene for å fungere optimalt som a_aa skriver over her og at overdreven hygiene kan hindre dette. I tillegg til å gi mer resistente bakterier. 

Vi overlever jo selv om vi ikke desinfiserer tannbørsten daglig...

Fun fact: Kroppsvekten til en normal person består av ett til to kilo bakterier (i tarmene)  Tror jeg med det har skrevet nok om renhold og bakterier for i dag :-) 

Dette blir verre og verre - bekrivelsene altså.  Personlig er vel den vasken jeg har av flaska er når jeg fyller den opp med nytt vann.  Likevel, uten å vite det har jeg nok vasket flaska oftere enn jeg enn som så.  Er jeg frøsen på pailabbene fyller jeg den med varmt vann og legger den i bunnen på soveposen. 

Og mens jeg er inne på varmt vann på flaska.  Putter den ned i sokkene så tørker de fortere.    

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke eddik fungerer på sportstøy og sko. Har nettopp "desinfisert" godt brukte fjellsko og joggesko.

Eddiktrikset har jeg prøvd mange gsnger på treningsklær som lukter "gymtøy" straks man svetter. Både å legge i bløt og som skyllevann. Null effekt - straks man svetter er det like gale.

Klorinvann fungerer på sko, men joggesko blir gjerne blek i fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden har dreid ørlite over mot tøyvask.. Topp triks for å fjerne snodig lukt i tøy (jeg har brukt det med hell på piquet-trøyer og alt av sportstøy: 

Først vaske plagget som vanlig, slik at ikke bakteriene er innkapslet i fett og skitt.
Så putte en halv desiliter klorin i en bøtte vann med 7-8 liter vann. Oppi med de nyvaskede våte klærne som lukter, ett sekund er nok,  og så rett inn i vaskemaskinen igjen.
Klorløsningen er for svak til å bleke i noen merkbar grad, men til desinfisering er det mer enn nok.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎09‎.‎2017 den 12.01, Mareng skrev:

Det beste er å unngå å bli syk, da er immunsforsvaret på sitt sterkeste og kan bedre motstå infeksjoner.

Hva som forårsaker allergier er ikke fullstendig kartlagt:

Enig, det er ikke et dårlig immunforsvar som forårsaker allergier, men når vi får et immunforsvar som er overaktivt, kan det bli allergiske reaksjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en deuter drikkepose som blir fylt alle plasser på tur, den blir vaska i Zalo og tørka ved hjemkomst, fint med full åpning. Aldri hatt noe problemer annet enn at lukt setter seg i den. Vann med tyri/kaffe/kanel/osv  lukt/smak som er i alt muligrart lager boksen var ikke alright..  Så har jeg en sånn naglene flaske, den glemte jeg med en skvett vann iblanda sånn istepulver, og da spytt sikkert.. Den var det mye fine ulumskheter på etter et par tre uker på boden:-o  Kjedelig og få ut igjen.. På jobben bruker jeg som regel en 1.5 liter bris flaske som drikkeflaske, kun vann, den blir bare bytta hver 3-5 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ble sittende å se denne i kveld: NRK TV - Kroppen og bakteriene

Handlet vel om mer om andre arter enn mennesket - men et hovedpoeng var vel å få fram at alle artsindivider egentlig er økosystemer der "verten" og en usannsynlig mengde mikrober er nesten uløselig vevd sammen. Og hvis det er slik - som det hevdes i dokumentaren - at et 10 sekunds kyss medfører utveksling av 80 mill bakterier av 700 ulike arter, så vil jeg tro at tuten på vannflasken også kan få en festfylt populasjon etter noen slurker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal vi jo også huske på at det er en naturlig symbiose mellom oss mennesker og bakterier. De aller fleste av de millionene bakterier vi omgås daglig er faktisk viktig for oss. Det er tross alt fåtallet som er direkte skadelig.

Som en bakterieforsker på Abels tårn nylig sa, faktisk er problemet i dag at vi ofte vasker oss for mye - spesielt var hun motstander av dette antibakterielle kjøret med antibac som ble så populært. Vask med normal håndsåpe er langt bedre. Hvis du dreper for mange bakterier på f.eks hendene for ofte så dreper du også bakterier som er nyttig for deg.

Det finnes selvfølgelig miljøer der man skal være nøye på sterilisering men dette gjelder i liten grad vårt daglige liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygiene er jo greit å ta alvorlig så lenge man ikke blir hysterisk. Men jeg frekventerer 37-bussen i Oslo daglig samt treningsstudio, og her er det både spy og bæsj, så jeg er så klart nøye med hygiene da. Jeg personlig tåler nok en del, men ikke alltid de rundt meg takler det like bra. 

Det er også utrolig enkelt å inkludere vannflasker i den daglige oppvasken, så det er jo ikke noe krevende å ha de rene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Mye rare råd her! :laugh:

Jeg tror man kommer langt med vanlig sunn fornuft både angående flaskehygiene, håndvask og ikke være så fryktelig redd for bakterier...man trenger ikke pøse på med kjemikalier her og der for å holde det rent og luktfritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Det totale antallet hudbakterier hos et voksent menneske er gjennomsnittlig 1012, svarende til 104 bakterier per cm². I tynntarmen varierer bakterietallet fra 102–103 til 105 bakterier per milliliter tynntarmsinnhold fra øverst til nederst. Tykktarmen inneholder 1010–1011levende bakterier per gram tarminnhold (utgjør 20 prosent av avføringen). (https://sml.snl.no/normalflora)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi spiser jo villig vekk mat som er fullstappet med bakterier. Yoghurt, ost, rakfisk etc. etc. For ikke å snakke om vin. Det drikkes enorme mengder vin i dette landet som skulle ha vert returnert til Vinmonopolet på grunn av dårlig kvalitet, noe som ofte skylles lekkasje i korken og økt bakterievekst i vinen. Men de aller fleste av oss har verken nese, smaksløker eller kunnskap nok til å oppdage dette.

De bakteriene vi utsettes for til daglig, enten hjemme eller på tur, er vanligvis bakterier som ikke skader oss uten at vi får dem inn i et åpent sår. Men selv da klarer kroppen som regel å ta knekken på disse bakteriene uten større problemer. At et tv program forsøker å skremme oss med et innslag om bakterier i vannflasker tar jeg med stor ro. Noe må de finne på for å få opp seertallene.  For en tid tilbake viste samme tv program at vannflaskene i butikken inneholder mye mer bakterier enn vannet i springen hjemme på kjøkkenet vårt, men hva betyr vel det. Vannet i bekken som vi drikker når vi er på tur er vel ikke direkte bakteriefritt det heller.

Da min sønn gikk på ungdomsskolen gjorde de et forsøk hvor de sjekket skolemiljøet for bakterier. Den som kom dårligst ut, altså en bakteriebombe, var svampen som læreren brukte på tavla. Selv om den var full av kritt, altså ganske alkalisk, så var den stapp full av de fleste bakterier man kunne tenke seg å finne på skolen. Til sammenligning så var toalettene et av de stedene hvor de fant minst bakterier.

Noen ganger tror jeg vi er litt hysteriske. For en tid siden hørte jeg på nyhetene at en jordbærdyrker måtte kaste flere hundre kilo jordbær p.g.a. at en jordbærplukker hadde "slått lens" uten å vaske hendene etterpå. Dette ble oppdaget av mat tilsynet på et tilfeldig besøk. Hvem av oss gutta er det vel som ikke har slengt ut snabelen, enten i fjellet, på en bondegård eller lignende uten å gå i gang med vann og såpe etterpå.  

Selvfølgelig må vi ha strenge grenser for hva som tillates av folk som håndterer mat som skal serveres eller selges til andre, men litt rund i kanten må man kunne være uten at det trenger å gå på sikkerheten og helsa løs.

image.png.ba9acc0c058de986d331785db72333da.png

 

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, REs skrev:

Vi spiser jo villig vekk mat som er fullstappet med bakterier. Yoghurt, ost, rakfisk etc. etc. For ikke å snakke om vin. Det drikkes enorme mengder vin i dette landet som skulle ha vert returnert til Vinmonopolet på grunn av dårlig kvalitet, noe som ofte skylles lekkasje i korken og økt bakterievekst i vinen. Men de aller fleste av oss har verken nese, smaksløker eller kunnskap nok til å oppdage dette.

De bakteriene vi utsettes for til daglig, enten hjemme eller på tur, er vanligvis bakterier som ikke skader oss uten at vi får dem inn i et åpent sår. Men selv da klarer kroppen som regel å ta knekken på disse bakteriene uten større problemer. At et tv program forsøker å skremme oss med et innslag om bakterier i vannflasker tar jeg med stor ro. Noe må de finne på for å få opp seertallene.  For en tid tilbake viste samme tv program at vannflaskene i butikken inneholder mye mer bakterier enn vannet i springen hjemme på kjøkkenet vårt, men hva betyr vel det. Vannet i bekken som vi drikker når vi er på tur er vel ikke direkte bakteriefritt det heller.

Da min sønn gikk på ungdomsskolen gjorde de et forsøk hvor de sjekket skolemiljøet for bakterier. Den som kom dårligst ut, altså en bakteriebombe, var svampen som læreren brukte på tavla. Selv om den var full av kritt, altså ganske alkalisk, så var den stapp full av de fleste bakterier man kunne tenke seg å finne på skolen. Til sammenligning så var toalettene et av de stedene hvor de fant minst bakterier.

Noen ganger tror jeg vi er litt hysteriske. For en tid siden hørte jeg på nyhetene at en jordbærdyrker måtte kaste flere hundre kilo jordbær p.g.a. at en jordbærplukker hadde "slått lens" uten å vaske hendene etterpå. Dette ble oppdaget av mat tilsynet på et tilfeldig besøk. Hvem av oss gutta er det vel som ikke har slengt ut snabelen, enten i fjellet, på en bondegård eller lignende uten å gå i gang med vann og såpe etterpå.  

Selvfølgelig må vi ha strenge grenser for hva som tillates av folk som håndterer mat som skal serveres eller selges til andre, men litt rund i kanten må man kunne være uten at det trenger å gå på sikkerheten og helsa løs.

image.png.ba9acc0c058de986d331785db72333da.png

 

Det er stor forskjell på snille og slemme bakterier. Noen må man ha mens andre potensielt er dødelige. 

Nå var det faktisk oppdaget avføring på bærene. E-coli og salmonella, som kommer fra tarmbakterier, kan ta livet av friske barn, eldre og syke. Det er ikke så mange år siden sist et barn døde her i landet pga andres tarmbakterier. Så man skal ikke ta så lett på dette. For egen del, så klare man seg nok fint. Vanlig tilfelle får man en magesjau, men er man frisk så takler man bakteriene uten problemer. 

Vi sliter allerede med flere og flere farlige bakterier, som er resistente mot penicillin. Og med større tetthet av mennesker, og større smitterisiko, så bør man faktisk ha en viss form for hygiene. Ikke bare for deg selv, men for andre. 

Enkelt forklart om bakterier

https://forskning.no/bakterier-mat-og-helse-sykdommer-mikrobiologi/2008/02/hva-er-bakterier

https://forskning.no/medisin-ny-helse/okende-trussel-fra-multiresistente-bakterier-i-norge/283202

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika resistente bakterier er noe helt annet enn de bakteriene vi omgir oss med til daglig. Problemet er at noen etter hvert lever så sterilt at de ikke tåler vanlige bakterier en gang. Kroppen får ikke vendt seg til noen slags bakterier og da vet den ikke hva som er farlig og må bekjempes og hva som ikke er farlig. Undersøkelser har vist at barn som utvikler allergier mot alt mulig som burde være ok, mangler en del bakterier i tarmens bakteriekultur. Dett er bakterier som de skulle ha fått i seg når de var små, men som ikke fantes i de sterile miljøene de vokste opp i. Barn som vokser opp i landlige omgivelser og som eksponeres for både flora og fauna fra de er små, får ofte mindre allergier og intoleranse enn barn som vokser opp i sterile bymiljøer og som ofte blir eksponert for både luftforurensning, kjemiske og syntetiske stoffer i stedet for stoffer fra planter og dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også glad det værste antibac hysteriet er over. Endel folk gikk jo rundt å smørte seg med dette flere ganger i timen! Antibac dreper riktig nok de få litt slemmere bakteriene men det dreper også veldig mange av de bra bakteriene som du har flest av på hendene.

Er vel her som andre steder, alt er gift når dosen blir stor nok :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, REs skrev:

Antibiotika resistente bakterier er noe helt annet enn de bakteriene vi omgir oss med til daglig. Problemet er at noen etter hvert lever så sterilt at de ikke tåler vanlige bakterier en gang. Kroppen får ikke vendt seg til noen slags bakterier og da vet den ikke hva som er farlig og må bekjempes og hva som ikke er farlig. Undersøkelser har vist at barn som utvikler allergier mot alt mulig som burde være ok, mangler en del bakterier i tarmens bakteriekultur. Dett er bakterier som de skulle ha fått i seg når de var små, men som ikke fantes i de sterile miljøene de vokste opp i. Barn som vokser opp i landlige omgivelser og som eksponeres for både flora og fauna fra de er små, får ofte mindre allergier og intoleranse enn barn som vokser opp i sterile bymiljøer og som ofte blir eksponert for både luftforurensning, kjemiske og syntetiske stoffer i stedet for stoffer fra planter og dyr.

Men nå er bakterier fra natur noe helt annet enn bakterier fra mennesker. Barn fra landet omgir seg jo med en helt annen bakteriekultur enn de i byen. Jeg er enig i at man skal leve normalt. Ikke sterilt. Men i byen er man i kontakt med menneskelig avføring på alt av dørhåndtak og rekkverk hele tiden. Man er nødt å ha en god håndhygiene i byen om man ikke har lyst å gå rundt småsjuk hele tiden. 

Og astma forbindes oftere med parfyme i vaskemidlene. Ikke mangel på bakterier. 

Jeg har vokst opp i hestebæsj, men jeg har aldri blitt syk av det. Og jord og buss fra naturen er ikke farlig. Men mennesker jeg har møtt har gjort meg syk. Hver gang jeg har hatt spysjuke eller forkjølelse har det kommet fra andre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på landet, hadde mine første sommerjobber på en bondegård som i tillegg til ku, gris og sau også importerte og hadde karantenestasjon for hester fra Island. Faktisk så ga bonden av og til små grisunger en spade hestemøkk til å rote i for å gi dem riktig bakteriekultur i magen. Noe mange griser slet litt med siden de bare fikk kraftfôr.

 Senere har bymiljø vert arena både for bolig og jobb, men jeg blir nesten aldri syk. Influensa, spysyke, diare etc. ser ikke ut til å bite på meg. Men det er kanskje bedre å være litt syk en gang i blant enn å gjøre som meg. Da jeg "endelig" ble syk så måtte jeg på Radiumhospitalet for å bli frisk.

Nå er det vel ikke hovedsaklig  parfymen i vaskemidler som gir barn astma, men mange med astma og allergi reagerer på parfyme og andre sterke lukter. I Panama city er det så mye forurensning i luften at en hvit skjorte blir grå i løpet av en dag. Her lever ca. 80% av alle barn med astma eller en eller annen kronisk luftveissykdom. Jeg tror ikke akkurat at parfyme er det store problemet her.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, REs skrev:

Jeg har vokst opp på landet, hadde mine første sommerjobber på en bondegård som i tillegg til ku, gris og sau også importerte og hadde karantenestasjon for hester fra Island. Faktisk så ga bonden av og til små grisunger en spade hestemøkk til å rote i for å gi dem riktig bakteriekultur i magen. Noe mange griser slet litt med siden de bare fikk kraftfôr.

 Senere har bymiljø vert arena både for bolig og jobb, men jeg blir nesten aldri syk. Influensa, spysyke, diare etc. ser ikke ut til å bite på meg. Men det er kanskje bedre å være litt syk en gang i blant enn å gjøre som meg. Da jeg "endelig" ble syk så måtte jeg på Radiumhospitalet for å bli frisk.

Nå er det vel ikke hovedsaklig  parfymen i vaskemidler som gir barn astma, men mange med astma og allergi reagerer på parfyme og andre sterke lukter. I Panama city er det så mye forurensning i luften at en hvit skjorte blir grå i løpet av en dag. Her lever ca. 80% av alle barn med astma eller en eller annen kronisk luftveissykdom. Jeg tror ikke akkurat at parfyme er det store problemet her.

 

 

Jeg er sjeldent syk selv. Heldigvis. Jeg er ikke oppvokst hverken på landet eller i byen, men et helt normalt boligområde med skogen som nærmeste nabo. Men har jeg blitt syk så har jeg ofte blitt smitta på buss ol (og klatrehall, fordi støvpartiklene der bærer smitte veldig godt), eller dårlig mat. I byen lever man oppå hverandre og det er mye smitte og bakterier på gang. Kollektiv transport er noe av det verste.

Ang astma så var det bare for å si at det er ikke bakterielt. Det er pga støvpartikler. Som for eksempel parfyme (siden du var inne på det med å vaske hus påførte barn astma - noe som er tull)  

Smitte går fra menneske til menneske. Ikke fra grantreet. Ergo skal man også la være å påføre andre sine bakterier og menneskelige avfall. 

At du aldri har vært syk betyr ikke at du ikke kan gjøre andre syke. Du kan fint videreføre smitte selv om du ikke blir syk. Og at du aldri blir syk har ingen ting med at du har fått i deg mer farlige og snille bakterier enn andre.

Men om du har vært innom Radiumhospitalet, og da antagelig fått i deg gift, så har du jo selv også vært i en situasjon der du absolutt ikke har tålt andres bakterier. Med et immunforsvar helt nede i kjelleren, kan en annens bæsj ta livet av deg. 

Jeg hadde en venninne med en dødelig sykdom. Hun bar på en bakterie i kroppen som til og med kunne gjøre oss friske, syke. Så vi måtte innimellom kle oss som romfarere når vi skulle besøke henne. Smitte fra hennes bakteriekultur var dødelig for folk med dårlig immunforsvar. Men hennes kropp taklet disse bakteriene. 

Man skal hverken undervurdere, eller overvurdere, bakterier. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 9.36, Gittiamo skrev:

 

Jeg hadde en venninne med en dødelig sykdom. Hun bar på en bakterie i kroppen som til og med kunne gjøre oss friske, syke. Så vi måtte innimellom kle oss som romfarere når vi skulle besøke henne. Smitte fra hennes bakteriekultur var dødelig for folk med dårlig immunforsvar. Men hennes kropp taklet disse bakteriene. 

Man skal hverken undervurdere, eller overvurdere, bakterier. 

Min tante hadde tuberkulose da hun var ung, en sykdom som den gang tok livet av mange mennesker her i landet. Hun ble angrepet i ryggen, overlevde og levde resten av sitt liv med deformert rygg. Etter å ha passert 50 år så ble hun syk på ny. Tuberkulose denne gangen også, men denne gang spiste bakteriene opp store deler av det ene hofteleddet og øverste del av lårbeinet. Hun ble frisk denne gangen også, men da hun lå på sykehuset måtte de besøkende kle seg i slike heldekkende drakter for å unngå spredning av smittestoffer. Det som er litt rart er at betjeningen på sykehuset spaserte inn og ut på rommet hennes uten noen form for beskyttelse. Det samme opplevde jeg da min første sønn lå på nyfødtavdelingen på det lokale sykehuset. Her lå det barn med en fødselsvekt på ned mot et halvt kilo og vi som skulle inn her måtte skifte og vaske oss før vi slapp inn. Men betjeningen valset inn og ut uten å måtte skifte klær eller vaske hender. Selv ikke når de hadde vert i kantina og spist.

Hva er det som er feil her? Er vi mer engstelige enn det er grunn til eller lever vi hver dag i fare for å dø av bakterier eller virus hvor enn vi går?  Jeg holder en knapp på sunn fornuft og det har jeg praktisert hele livet. Mine barn har ikke vert skjermet for noe, verken husdyr med pels, blomster med pollen eller å spise niste med skitne fingre, og de feiler, så vit jeg vet, ingen ting.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, REs skrev:

Min tante hadde tuberkulose da hun var ung, en sykdom som den gang tok livet av mange mennesker her i andet. Hun ble angrepet i ryggen, overlevde og levde resten av sitt liv med deformert rygg. Etter å ha passert 50 år så ble hun syk på ny. Tuberkulose denne gangen også, men denne gang spiste bakteriene opp store deler av det ene hofteleddet og øverste del av lårbeinet. Hun ble frisk denne gangen også, men da hun lå på sykehuset måtte de besøkende kle seg i slike heldekkende drakter for å unngå spredning av smittestoffer. Det som er litt rart er at betjeningen på sykehuset spaserte inn og ut på rommet hennes uten noen form for beskyttelse. Det samme opplevde jeg da min første sønn lå på nyfødtavdelingen på det lokale sykehuset. Her lå det barn med en fødselsvekt på ned mot et halvt kilo og vi som skulle inn her måtte skifte og vaske oss før vi slapp inn. Men betjeningen valset inn og ut uten å måtte skifte klær eller vaske hender. Selv ikke når de hadde vert i kantina og spist.

Hva er det som er feil her? Er vi mer engstelige enn det er grunn til eller lever vi hver dag i fare for å dø av bakterier eller virus hvor enn vi går?  Jeg holder en knapp på sunn fornuft og det har jeg praktisert hele livet. Mine barn har ikke vert skjermet for noe, verken husdyr med pels, blomster med pollen eller å spise niste med skitne fingre, og de feiler, så vit jeg vet, ingen ting.

Aner ikke. Men det høres jo merkelig ut. Men kan vel være fordi de ikke har kontroll på hvor gjester har vært før et sykebesøk, eller hvor de skal etter sykebesøk. Sykehuspersonell skifter og vasker seg jo før og etter jobb uansett. Det er antagelig ikke farlig men siden de som sagt ikke har kontroll på utenforstående, så får de andre retningslinjer å forholde seg til. 

Jeg har stort sett alltid hatt dyr i hus og er mer eller mindre oppvokst i en haug med hestebæsj. Fugl, gris og ku også. Jeg bryr meg lite om bakterier fra dyr og natur. Men andre menneskers bakterier vil jeg helst slippe. Det har vel med at de farlige bakteriene holder seg stort sett til en art av gangen. 

Btw ganske fascinerende å studere bakterier i mikroskop. Det er ganske så bra fart på noen av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Aner ikke. Men det høres jo merkelig ut. Men kan vel være fordi de ikke har kontroll på hvor gjester har vært før et sykebesøk, eller hvor de skal etter sykebesøk. Sykehuspersonell skifter og vasker seg jo før og etter jobb uansett. Det er antagelig ikke farlig men siden de som sagt ikke har kontroll på utenforstående, så får de andre retningslinjer å forholde seg til. 

Jeg har stort sett alltid hatt dyr i hus og er mer eller mindre oppvokst i en haug med hestebæsj. Fugl, gris og ku også. Jeg bryr meg lite om bakterier fra dyr og natur. Men andre menneskers bakterier vil jeg helst slippe. Det har vel med at de farlige bakteriene holder seg stort sett til en art av gangen. 

Btw ganske fascinerende å studere bakterier i mikroskop. Det er ganske så bra fart på noen av de. 

Jeg har hørt at f.eks. E. koli bakterier fra dyr ikke er farlige for mennesker, men kommer de fra mennesker så kan det bli ganske ubehagelig. Slike bakterier er vanligvis nyttige tarmbakterier men over tid har det blitt dannet noen varianter av E. coli med sykdomsfremkallende egenskaper, såkalte tarmpatogene E. coli varianter. Det var nok slike bakterier jeg fikk i meg da jeg drakk fra bekken nedenfor Turistforeningens hytte på Sansa. Biodassen hadde frosset i stykker i løpet av vinteren og den lå like ovenfor bekken, og da jeg drakk lenger nede så var det verken skilt eller mennesker som informerte om risikoen. Da jeg lå i sengen med kraftige magesmerter noen timer senere så kunne noen fortelle hva det sannsynligvis kunne komme av. Heldig vis gikk det ganske raskt over.

Det eneste jeg har litt respekt for er hestemøkk. Den kan inneholde stivkrampebakterier, og risikoen her skal visst være mye større enn ellers, og det kan jeg godt klare meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, REs skrev:

Jeg har hørt at f.eks. E. koli bakterier fra dyr ikke er farlige for mennesker, men kommer de fra mennesker så kan det bli ganske ubehagelig. Slike bakterier er vanligvis nyttige tarmbakterier men over tid har det blitt dannet noen varianter av E. coli med sykdomsfremkallende egenskaper, såkalte tarmpatogene E. coli varianter. Det var nok slike bakterier jeg fikk i meg da jeg drakk fra bekken nedenfor Turistforeningens hytte på Sansa. Biodassen hadde frosset i stykker i løpet av vinteren og den lå like ovenfor bekken, og da jeg drakk lenger nede så var det verken skilt eller mennesker som informerte om risikoen. Da jeg lå i sengen med kraftige magesmerter noen timer senere så kunne noen fortelle hva det sannsynligvis kunne komme av. Heldig vis gikk det ganske raskt over.

Det eneste jeg har litt respekt for er hestemøkk. Den kan inneholde stivkrampebakterier, og risikoen her skal visst være mye større enn ellers, og det kan jeg godt klare meg uten.

Det er slik jeg også oppfatter dette med bakterier. Og at om du hadde besøkt din tante, rett etter uhellet med drikkevannet, så hadde det kanskje blitt helt krise for henne. 

Jeg tror foresten jeg er full av antistoffer for stivkrampe. Det har i hvert fall alltid gått bra 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.