Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbelt sovepose til vinterbruk


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan! 

 

Har en kjæreste som gjerne vil være med på tur vinterstid. Spørsmålet mitt er om han trenger en ny sovepose, eller om det holder godt med at han bruker to 3 sesongsposer utenpå hverandre? Begge posene har herretemp på -5, vil det holde han varm dersom gradestokken kryper rundt til -15/16? 

Kjøper gjerne en vinterpose til han, gjerne en dyr en også, men da må jeg vite at det faktisk er mer komfortabelt med èn vinterpose. Hvis det er litt hipp som happ om man kjører dobbeltpose eller en stor vinterpose, tenker jeg at de pengene er bedre anvendt på andre ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare brukt dobbel pose én gang, men syntes det var for mye styr og ikke optimalt. Derfor bruker jeg heller en "vinterpose" som holder -15 tror jeg, forsterker med foret fjellduk dersom det er nødvendig.

Om to-posesystemet vil holde han varm i -15/16 grader må nok nesten bare prøves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med to poser først. Hvis det fungerer godt har du spart noen tusen på dedikert vinterpose. 

Testet i vinter med en -1 og en -10 pose sammen. Det holdt meg god og varm i -25. Faktisk overraskende bra resultat 😃 På tørre, korte turer kommer jeg til å gjøre dette igjen. På litt røffere turer vil nok fortsatt Tyin bli med 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en posen til ca -10 og en sommerpose (+12) på vinteren. Det har holdt langt under 20, men da har jeg kombinert med varmeflaske. Hvis han får plass i de to posen uten at de blir for sammenklemte, vil jeg tro at det går veldig fint. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet godt ute ned til -10 med en tresesonger (som er totalt utslitt) og en sommerpose. Synes det er utrolig behagelig med to poser. Spesielt siden jeg er en kålorm og ikke klarer å ligge stille. All bevegelse går mellom posene istedenfor at jeg blir svinebundet i en pose. Eneste bakdelen jeg har med to poser, er at det er for mye å bære med seg. Med to poser og telt i sekken, har jeg ikke plass til veldig mye mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nevnt dette et par ganger på forumet nå tror jeg

På tur i månedsskiftet april/mai kom det ned i minus 18°C ene natta. Jeg brukte en ME Helium 400 inni en Warmpeace 600, og sov særdeles komfortabelt. (Begge er dunposer) Pakkevolum og vekt på de to posene samlet er mindre enn vinterposen min (syntetisk).

Gubben bør kanskje prøve om to-pose-løsningen passer for han før dere lander på det?

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan kanskje være til hjelp for å gjøre noen overslag?:

To poser med -5°C burde sammen bli et sted mellom -15,5°C og -26°C iht teorien. Jeg ville nok testet grundig på rundt -15 - -18°C før jeg prøvde meg mye lengre ned :) En annen ting er at fukttransporten ut av posen kan bli hemmet av ekstra "duk", så på turer med mange overnattinger uten gode tørkemuligheter kan en enkeltpose muligens være bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte :oops:. Trenger oppfriskingskurs i hoderegning ser jeg. Ovenstående overslag er ikke iht teorien, og mest egnet til å forvirre.

Altså: "Temperaturgevinst" er 21-(-5)=21+5=26. Halv temperaturgevinst er følgelig 13.

Konservativt anslag på sammensatte "-5°C-poser" blir -5-13 = -18°C
Optimistisk anslag på sammensatte "-5°C-poser" blir -5-26   = -31°C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@fiskekongen Har svart på sine erfaringer med topose her for litt siden, fant ikke igjen i farten... Det dekket bra ned på minusskalaen. 


Ellers så hadde Fjellforum så sent som i går i hvert fall tilbud på 1999,- på den kaldeste av Mountain Hardware sine syntetiske. Det er mye pose for pengene så vidt jeg kan forstå og matcher kanskje Canadapriser til og med, men likevel mye dyrere enn to poser man har fra før.....



EDIT: Og så fant jeg igjen posten: 



EDIT 2: Og ser tilbudet fra Fjellsport nuh har gått over. Med Fjellforumrabatten i stedet er du på ca 2250,-

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og brukes formelen på @fiskekongen sine tall, blir det altså med en temperaturgevinst på 21-(-1)=21+1=22°C for den dårligste posen.

Konservativt anslag på sammensatt "-10°C-pose" og "-1°C-pose" blir -10-11 = -21°C
Optimistisk anslag på sammensatt "-10°C-pose" og "-1°C-pose" blir -10-22   = -32°C

De gangene jeg har sett rapporterte erfaringer, synes det faktisk som man oftest ligger nær det optimistiske anslaget fra teorien - og det også tilfellet her :) Uansett synes det som om teorien har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Har en kjæreste som gjerne vil være med på tur vinterstid. Spørsmålet mitt er om han trenger en ny sovepose,

Ja!

 

6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Kjøper gjerne en vinterpose til han, gjerne en dyr en også,

Det synes jeg at du skal gjøre uansett smiling face with smiling eyes
Det viser at du setter pris på han smiling face with smiling eyes

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føretrekk toposesystem. Fleksibelt, enklare å tørke, mindre coldspots under. Om han er så stor at to posar. utanpå ein annan vert trangt kan du vurdere å kjøpe ein kile til den yste. Det har eg gjort til min kjære, som no svergar til ein tresrsongs dun med sommersyntet utanpå. Eg nyttar mykje det samme. Eg nytta også toposesystem i 4 veker no på skitur, då med ein vinterdunis med comfort - 11 og ein sommersyntet. Super løysing. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎09‎.‎2017 den 16.52, virrma skrev:

Jeg bruker en posen til ca -10 og en sommerpose (+12) på vinteren. Det har holdt langt under 20, men da har jeg kombinert med varmeflaske. Hvis han får plass i de to posen uten at de blir for sammenklemte, vil jeg tro at det går veldig fint. 

@virrmaStøtter bruk av varmeflaske.  Fryser du på beina, fryser du overalt.  I tillegg bruker jeg alltid Forsvarets headover.  Og så stapper jeg "beinseksjonen" ned i ryggsekken.  Enkle, billige og svært effektive gjøremål.   For man må aldri glemme hva en god natts  søvn betyr for neste dag.   

Sier jeg som i de nærmeste ukene kun kommer til å ha et laken over meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

@virrmaStøtter bruk av varmeflaske.  Fryser du på beina, fryser du overalt.  I tillegg bruker jeg alltid Forsvarets headover.  Og så stapper jeg "beinseksjonen" ned i ryggsekken.  Enkle, billige og svært effektive gjøremål.   For man må aldri glemme hva en god natts  søvn betyr for neste dag.   

Sier jeg som i de nærmeste ukene kun kommer til å ha et laken over meg. 

Blir ikke delen av sovposen som er inni sekken full av kondens? Jeg har prøvd plastpose over fotenden, men det blir en kondensfabrikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng. I kulde så legger kondensen seg på innersiden av det ytterste plagget.  Hvilket vil si at om du bruker to soveposer så ligger kondensen på innersiden av den ytterste.  Tror jeg.

Men jeg snører aldri sekken igjen.  Kan aldri huske at jeg har hatt et kondensproblem.  Men det jeg husker er en rimelig rask varmebedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Blir ikke delen av sovposen som er inni sekken full av kondens? Jeg har prøvd plastpose over fotenden, men det blir en kondensfabrikk..

Plastpose er vel garantert kondens? Det puster jo ikke.

Aldri opplevd kondens med to poser. Ikke vært i nærheten av kondens. Men om jeg sover i en pose med helsport sitt soveposetrekk utenpå, så får jeg kondens. Den puster jo heller ikke. 

Høres klønete ut med beina i sekken men det funker kanskje? 

Btw så for meg som dame så må rumpa holdes varm for at jeg ikke skal bli kald på føttene :P her er mitt største varmetap. Så jeg sover gjerne med ullgenser rundt rumpa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tom42 said:

@Mareng. I kulde så legger kondensen seg på innersiden av det ytterste plagget.  Hvilket vil si at om du bruker to soveposer så ligger kondensen på innersiden av den ytterste.  Tror jeg.

Det er en delvis sannhet. Damp  (en menneskekropp puster ca 0.5 liter vann i løpet av en natt.) vandrer utover til den møter de riktige fysiske forholdene til å kondensere. Noe fysisk å konsentrere på/i er en faktor,  luftfuktighet i omgivelsene, trykk og temperatur er andre. Når omgivelsestemperaruren blir lavere (noen > mangeminusgrader inne i teltet) flyttes kondenseringsstedet innover i soveposen. I verste fall så fryser den til is inne i soveposen 

Utfordringene med dette gjelder når man ikke får luftet soveposen godt (kulde / høy luftfuktighet) og kondensen blir værende som vann inne i soveposen. På de fleste turene oss gjennomsnittlige turmennesker går så er dette ikke et problem pga varighet på turen og omgivelsestemperaruren.

Typiske tiltak på lengre turer er å lufte sovepose på pulk mens man går, eller over skiene når man setter ny leir. Eller det forholdene krever det pga det ikke er mulig å lufte ut kondensen, bruke dampsperrepose inne i soveposen. (Ligge i en "søppelsekk" inne i soveposen..)

Fuktighet utenfra er et annet kapittel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Terka skrev:

 Når omgivelsestemperaruren blir lavere (noen > mangeminusgrader inne i teltet) flyttes kondenseringsstedet innover i soveposen. I verste fall så fryser den til is inne i soveposen

Derfor endel benytter seg av dampsperrepose når kvikksølvet kryper under -25.
Man får fuktig undertøy men har fortsatt en sovepose som isolerer slik den skal :)
Undertøyet tørker på kroppen under dagen selv om det er "sånn passe" å ligge i.
Vi brukte 2 sammenteipede søppelsekker som dampsperreposer noen ganger.
Bedre å våkne fuktig enn å ligge i en sovepose som er stiv av is (spesielt i fotenden)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg føretrekk toposesystem. Fleksibelt, enklare å tørke, mindre coldspots under. Om han er så stor at to posar. utanpå ein annan vert trangt kan du vurdere å kjøpe ein kile til den yste. Det har eg gjort til min kjære, som no svergar til ein tresrsongs dun med sommersyntet utanpå. Eg nyttar mykje det samme. Eg nytta også toposesystem i 4 veker no på skitur, då med ein vinterdunis med comfort - 11 og ein sommersyntet. Super løysing. 

Zupert, da er det godkjent for min deø 😀. Det er to poser med stretch så størrelsesmessig går det nok helt fint 😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.