Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimstien eller Rondanestien?


Fjellkklatrer123

Anbefalte innlegg

Heisann! 
Har tenkt å gå en lang tur sommeren 2018. Driver å kikker på Jotunheimstien og Rondanestien. Jotunheimstien strekker seg fra Oslo sentrum, gjennom Marka, over fjellet, og helt til Gjendesheim i Jotunheimen. Avstanden er ca. 380 km. Rondanestien går fra Oslo til Hjerkinn på Dovre. Avstand omlag 405 km. 

Hva anbefaler dere å velge? Jeg er opptatt av vakker og utfordrende natur. Noen som har gått en av disse tidligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått rondanestien to ganger fra golidalshytta i Ringsaker til Hjerkinn, ca 180 km. Også har jeg gått hjemmefra,  Løten(Rokosjøen) til Minnesund en gang, ca 75km nå i våres på 3 dager. Bortsettfra dørålsglupen vil jeg si rondanestien er snill, men det er jo noen dryge dagsettaper. Kjempefint på Øyer, Ringebu og vendabygdsfjellet. Rolig og lite folk når jeg har gått.  selve rondane er rene karl johan i forhold mtp på folk... Jeg mangler ei dagsettape i hjemkomunen på 3 mil, det er ei dryg dagsetappe. og da fra Minnesund til oslo. Og som de fleste som er født i lavlandet så syntes jeg snaufjell mer spennende enn granskog..  Det fine med stien fra Løten til Minnesund er at stien går gjennom områder som har en historie og fortelle med en del infotavler osv så man lærer jo noe:) 

 

Jeg starta på massiv ruta i sommer, med tanke om og gå hele nordfra, men et vondt kne stoppa det etter 10 mil på 5 dager. sota seter, nøstedalsseter, sognefjellshytta, skogadalsbøen, Fondsbu, tyin er en hard start..

 

Endret av Lar5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er kanskje vanskelig for andre å anbefale deg en av rutene. Du kan jo vurdere om du vil gå langt eller litt lenger, og om du vil ende opp i Rondane eller Jotunheimen. Begge rutene har overnattingspunkter som krever sovepose/telt (så langt jeg har lest meg opp, har ikke finlest alt). DNTs nye langrute Saga går mellom hytter, men den er kortere (ca to uker) enn de du nevner. Blir spennende å høre hvilken du faller ned på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På Rondanestien går man i ubetjente hytter frem til djupslia på øyerfjellet. derfra er det selvbetjente hytter frem til Bjørnhollia, der tar de betjente over.  Unntaket er målia i løten som har blitt selvbetjent.(2016) Går man på sommeren klarer man seg fint med lakenpose og ullpledd i de ubetjente hyttene mener jeg.  Så fra djupslia og sørover må man bære mat og alt selv. Og det er vel tynt med hytter mellom råbjørnhyttaog gammelsaga.. Der står det oppført et vandrerhjem mener jeg, i turbeskrivelsen. grovt målt på ut.no er det en distanse på minst 60km.. 

Massiv ruta går på betjente og selvbetjente hytter, Er vel 2-3 private hytter man må innom og. Jeg hadde ikke bestilt plass på sognefjellshytta. Det er 3ish km til Krossbu langs vei. Ellers så kan man ta valget på fjellet og gå til Krossbu, men da får du ikke stempel i heftet;) Man kan defra gå rett til skogadalsbøen, og hoppe over sognefjellshytta og fannaråkken.  

Endret av Lar5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.9.2017 den 16.10, Fjellkklatrer123 skrev:

Hva anbefaler dere å velge? Jeg er opptatt av vakker og utfordrende natur. Noen som har gått en av disse tidligere? 

Rondanestien er en fin tur - men vil nok ikke si at naturen underveis er av den mest utfordrende art som kongeriket kan by på. Hva som er vakker natur kommer an på øyet som ser - men underveis på Rondanestien passerer man flere flotte områder. I og med rutas lenge og geografiske plassering er det naturligvis ikke all natur underveis som er like spennende. Mange mil av turen går på grusveier og anslagsvis ca 30-40% går i skog - for det meste skog som er i "full drift" (på godt og vondt i forhold til opplevelsesverdien). Det mest "spektakulære" naturmessig er naturligvis ferden gjennom Rondane - men her er det som tidligere uttalt i tråden mer folk. Jeg gikk turen i oktober, utenom høstferien, og møtte lite folk underveis (inkludert i Rondane). Fikk alle koiene for meg selv - og hadde også noen netter i telt og under åpen himmel.

En etappe av turen krever litt ekstra motivasjon fra vandreren; og det er etappen fra man kommer ned fra Romeriksåsene, og til man etter et langt stykke med asfalt og grusveitrasking atter en gang kommer inn i skogen - ved vakre Fløyta i Eidsvoll. Dette partiet er for øvrig så pass langt, at dersom man reiser med "full oppakning" bør man vurdere en overnatting på Eidsvoll.

Jeg noterer meg for øvrig at til tross for nye og flotte nettsider, virker det som det er det langt mindre "fokus" på både Rondanestien og Jotunheimstien nå enn for noen år siden. Det er mulig at disse to langdistanserutene "lider av" litt lengre vei mellom naturens godbiter og noe færre gode "instagram"-øyeblikk enn f.eks Massiv-ruta - samtidig som disse to rutene er for nye til å ha oppnådd "klassikerstatus"?

Uansett hvem av disse to du velger, tror jeg ikke du gjør noe feil - lykke til med valget av tur!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Galvan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.