Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten gul flamme fra dysa på XGK


elindse

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en helt ny XGK som har en 1-2cm helt gul stikkflamme fra selve dysa under brenning. Flammen legger seg til siden eller nedover.

XGK’en forvarmes godt og jeg bruker god tid fra lav effekt opp til full trykk (i den grad det er mulig…) Den lille flammen kommer og går litt. I starten er den hele tiden, men etter noen minutters kjøring er det litt av/på. Benytter GK-dyse og primus sin overprisa bensin.

Lyden forandrer seg også litt når flammen oppstår, oppleves som blir hakket mer hvesing. Ser også at selve dysa blir sotete, se bilde.

Ikke opplevd lignende på mine andre primuser, så lurer på om dette er normalt for en XGK?

IMG_20170912_200613304.jpg

IMG_20170912_200549803.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å skru dysa litt hardere til? Det er noen dyser som lekker litt pga at de ikke tetter helt mot brenneren, det kan og ligge rusk etter produksjon på ny brenner som gjør at det ikke tetter helt også.

Jeg har opplevd det samme selv på min XGK EX, jeg gjorde rent og dro til dysa godt og pumper ikke opp så voldsomt trykk på flaska, så etter det har det gått bra 😊

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også rusk i dysen eller at den ikke sitter godt nok.

Den er vel enkel å få av? (Jeg har Simmerlite selv). Skru av, undersøk dysen for ujevnheter, rengjør og stram godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste når jeg kommer hjem. XGK'en e flett ny og knapt benyttet til annet enn testing. Burde jeg ikke kunne forvente at den fungerer fra eska uten mekking? Hvordan kan jeg skille på om det er rusk eller en reell produksjonsfeil som jeg bare midlertidig får lappa sammen med en tilstramming av dysa - og som begynner igjen om noen timers kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elindse skrev:

Skal teste når jeg kommer hjem. XGK'en e flett ny og knapt benyttet til annet enn testing. Burde jeg ikke kunne forvente at den fungerer fra eska uten mekking? Hvordan kan jeg skille på om det er rusk eller en reell produksjonsfeil som jeg bare midlertidig får lappa sammen med en tilstramming av dysa - og som begynner igjen om noen timers kjøring?

Du prøver, og ser hva som skjer. Rusk kan være støv, rusk som har kommer ved drivstofffylling, lagring, transport, produksjon, fra emballasjen osv.

Rengjør og stram til dysen. Er alt ok da for tiden framover er det ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme, byttet dyse, rengjort, dratt hard til osv. Den sotet også noe mere en den skulle. Hadde en fin samtale med importøren, og  fikk en ny av importøren. Den hadde også sektorsot. Har to stk nå, da jeg vil være helt sikker på at jeg ikke står uten fungerende brenner midt på vidda. Legger ved bilder av hvordan dysa ser ut på disse to. 

Har ikke opplevd noe som helst driftsproblemer med disse, bortsett fra den som jeg fikk ny. Beste brenneren som finnes til snøsmelting, forutsatt at du liker jetflylyd. Forvarmer med rødsprit og bruker miljøbensin fra Felleskjøpet og Biltema. 

Finner du ikke ut av det, så send meg en Pm. Har telefonnr til hun som hjalp meg, men ønsker ikke å legge det ut her. IMG_4315.thumb.JPG.05dc4ccbdc6b347004630d66fe0ff4d0.JPG

IMG_4316.thumb.JPG.9e0c3b6c4816daede564d19c16afabb6.JPG

DSC00127.thumb.JPG.e206e734e42c3c666a47bd7673bbe251.JPG

Her er bilde av den som hadde sektorsot.

Fint om du legger ut på forumet hva som blir løsingen, slik at vi alle kan lære litt.

Kjøper ofte brukt, og da virker de sånn passe. Pleier å rengjøre nye også, kommer forbausende ofte ut dritt og møkk under rengjøring. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Memento mori skrev:

Beste brenneren som finnes til snøsmelting, forutsatt at du liker jetflylyd.

 

Hva gjør en slik brenner bedre enn f.eks. en simmerlite (eller whisperlite)?

Annet enn at den veier mer, bråker mer og svir mat lettere? CO-produksjon blir også vanligvis høyere med mindre flammespredning.

Selv har jeg simmerlite, hovedsakelig pga. svært lite støy, god flammespredning til steking/koking og lavest vekt blandt bensin/mulitfuelbrennere. Har brukt den på vinterturer og har faktisk sett på XGK for å få en skikkelig vinterbrenner, men har ikke funnet en eneste fordel med denne kontra simmerlite, sett bort fra kanskje teoretisk mulig marginalt mindre forbruk ved bruk av kjele med liten diameter for koking av vann.

EDIT: Vet ikke hvorfor noe ble med stor skrift, men det er ikke meningen det skal være sånn.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fiskekongen skrev:

Bombesikker og brenner stort sett alt. Det er vel hoved fordelen

 

Brenner alt, ja den ser jeg. Men på vanlige turer har man med seg alt drivstoffet man bruker, renset bensin eller parafin f.eks.

På hvilke måte er denne mer bombesikker enn f.eks. en whisperlite eller simmerlite? Er det det at den vil tåle at du hopper på den, den kan vel bli ødelagt av det den også? Eller?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok mindre følsom for sot, har færre deler og en og samme dyse brenner det aller meste. 

Sier ikke at det er den beste primusen til alt. Men er utrolig driftssikker.

Har selv whisperlite og en drøss andre brennere som blir brukt mer enn denne. Men kjøpte den til bruk på vinterfjellet da jeg har opplevd at andre brennere har kranglet. Og mine kalde fingre er allergisk mot demontering av primus når det er kaldt og jeg er sulten 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om valg av brenner:

For noen år siden var jeg på en vintertur i -30grC der en optimus nova sa blankt stopp. Å dra på vintertur uten solide brennere gidder jeg ikke utsette meg for igjen, og helst 2 stk på turer der man ikke enkelt kan dra hjem/bål/noe-annet. Har derfor kjøpt både XGK og Whisperlite U for å komplettere hverandre. Simmerlite er ikke i salg mer, og er ikke vurdert.

WL'n er hovedbrenner for vår, sommer (gass) og høst, samt teltvarme vinterstid. Pga. rapporter/hendelser med høy kullosproduskjon og kjele er jeg litt skeptisk til denne som snøsmelter.  XGK'en har i følge FFI svært lav produksjon av kullos, er enkel i oppbygning og har god historikk som pålitelig. XGK'en vil derfor ha en rolle som snøsmelter/arbeidshest vinterstid.

At XGK og WL har samme pumpe og årservicekit (ikke expedition-kitet) ser jeg som en klar fordel! At rep-kit for MSR er tilgjengelig i annenhver sportsbutikk er hyggelig. I tillegg opplever jeg at det er mye enklere å google frem hjelp til vedlikehold på MSR'ene enn andre primuser jeg har hatt - bare se på denne tråden.. :)

Kilde: http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

 

Endret av elindse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elindse skrev:

Mine tanker om valg av brenner:

For noen år siden var jeg på en vintertur i -30grC der en optimus nova sa blankt stopp. Å dra på vintertur uten solide brennere gidder jeg ikke utsette meg for igjen, og helst 2 stk på turer der man ikke enkelt kan dra hjem/bål/noe-annet. Har derfor kjøpt både XGK og Whisperlite U for å komplettere hverandre. Simmerlite er ikke i salg mer, og er ikke vurdert.

WL'n er hovedbrenner for vår, sommer (gass) og høst, samt teltvarme vinterstid. Pga. rapporter/hendelser med høy kullosproduskjon og kjele er jeg litt skeptisk til denne som snøsmelter.  XGK'en har i følge FFI svært lav produksjon av kullos, er enkel i oppbygning og har god historikk som pålitelig. XGK'en vil derfor ha en rolle som snøsmelter/arbeidshest vinterstid.

At XGK og WL har samme pumpe og årservicekit (ikke expedition-kitet) ser jeg som en klar fordel! At rep-kit for MSR er tilgjengelig i annenhver sportsbutikk er hyggelig. I tillegg opplever jeg at det er mye enklere å google frem hjelp til vedlikehold på MSR'ene enn andre primuser jeg har hatt - bare se på denne tråden.. :)

Kilde: http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

 

Fant du ut hvorfor novaen sa stopp?

Hva gjør at  du tror at whisperlite ikke er like pålitelig som XGK? Det er jo i teorien bare ett generatorrør, en dyse og en flammespreder. Jeg skjønner ikke helt hvor det kan gå mer galt for den ene i forhold til den andre? MSR har integrert rensenål i brennerene, og en wire i slangen for å rense denne, så dette brude ikke være noe som lager problemer på tur. Brenneren kan brukes uten wire i slangen om nødvendig.

Hvordan er XGK i mekanisk styrke i forhold til eks. Whisperlite/simmerlite? Vil den tåle å bli trakket på av en voksen mann bedre enn de andre? Personlig synes jeg den ser tøff og robust ut på bilder.

Jeg har en gammel type MSR pumpe som er med i stedet for rep kit. Veier mindre enn expedition repkit, og mye enklere å skifte pumpe enn å reparere. (Men sikkert mye dyrere i innkjøp. Den fulgte med min når jeg kjøpte den brukt, det er derfor jeg har den).

Støtter vurderingen om å ha med to MSR brennere på langtur der det er kritisk, da er du sikret uansett hva som går galt med brenneren.

Jeg spør fordi jeg vurderer samme brenner selv.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Fant du ut hvorfor novaen sa stopp?

Hva gjør at  du tror at whisperlite ikke er like pålitelig som XGK? Det er jo i teorien bare ett generatorrør, en dyse og en flammespreder. Jeg skjønner ikke helt hvor det kan gå mer galt for den ene i forhold til den andre? MSR har integrert rensenål i brennerene, og en wire i slangen for å rense denne, så dette brude ikke være noe som lager problemer på tur. Brenneren kan brukes uten wire i slangen om nødvendig.

Hvordan er XGK i mekanisk styrke i forhold til eks. Whisperlite/simmerlite? Vil den tåle å bli trakket på av en voksen mann bedre enn de andre? Personlig synes jeg den ser tøff og robust ut på bilder.

Jeg har en gammel type MSR pumpe som er med i stedet for rep kit. Veier mindre enn expedition repkit, og mye enklere å skifte pumpe enn å reparere. (Men sikkert mye dyrere i innkjøp. Den fulgte med min når jeg kjøpte den brukt, det er derfor jeg har den).

Nei, vet ikke hva som skjedde med Nova'en. Den ble aldri helt seg selv igjen. Ble uansett pensjonert pga. manglende tilllitt..

I mitt innlegg om valg av brenner betviler jeg ikke WL'n pålitelighet - men sier at de vil komplettere hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.