Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårs 1-2 mannstelt


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei.

vurderer å kjøpe meg nytt telt, som skal dekke disse kriteriene:

-Ha plass til 2 LW-underlag

-Brukes hele året (Finnmark)

-Funke bra til solotelt og som telt til meg og ett barn/kompis/frøken(hvis jeg er sååå heldig/uheldig)

-Yttertelt til matlaging og oppbevaring

-Gjerne farger som er godt synlig, men kkke noe møst.

-vekta burde være ok p bære i sekk. Max 3-3,5kg kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden pris ikke er oppgitt, regner jeg med at den spiller midre rolle. Helsport fjellheimen Pro 3 manns, Hilleberg Nallo 3 GT eller Reinsfjell 3 pro er vel alle gode valg. 

Men skal du telte mye på vinteren ville jeg nok tatt en extrem variant av Helsport, og et Black label Hilleberg telt. Men da øker vekta. Alt det du spør om går ikke å få til. Så du må velge hva som er viktigst for deg. 

Tror jeg ville valgt Helsport Fjellheimen 3 extreme og kjøpt et ekstra stangsett for vinterbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Kaitum 3 er et ypperlig helårstelt, med rette endevegger og to åpninger. Lurer selv på samme telt. Avstanden mellom buene er ish 108 cm, noe som er bra i forhold til mindre blafring i duken. Liker ikke for langt spenn, hverken til vinter eller andre årstider over tregrensa.

Exped Orion 3 Extreme er romslig og vindstabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Exped Downmat 9 LW i Exped Orion II Extreme, uten noe særlig mer plass til annet i innerteltet.

(Samme som jeg også er max i Helsport Svaldbard High 3 Camp på vinterstid om man bruker slike liggeunderlag men da med mye mer plass i innertelt og fortelt. Og større pakkevolum og en vekt som er 1,5- 2 kg over Orion.)

20170907_195311.jpg

20170907_195248.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Har i dag allerede ett fjellheimen 3camp (pro), og ringstind 2.

Egentlig ser jeg at jeg burde ha 2 nye telt... da ett telt som skal fungere godt som båte en og to manns året rundt, blir for stort... kan ikke dra på vintertur i orion extreme 2 med 2 personer... får fnatt hvis det er så trangt.

så egentlig burde jeg ha:

helårs solotelt (reinsfjell extreme?)

helårs 3(for 2stk) mannstelt

vil liksom ha ett fast telt jeg har med meg når jeg er alene, uavhengig av årstid, og det samme når jeg er med guttungen på tur, evnt annet voksent menneske.

Exped orion extreme ser ut som sabla gode telt da!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

2 Exped Downmat 9 LW i Exped Orion II Extreme, uten noe særlig mer plass til annet i innerteltet

IMG_1926.JPG.96684cb7645e92e7aa607f29178d3c2b.JPG

@Terka i forhold til målskissen skal det bli trangt, LW har en oppgitt bredde på 65 cm. Men om du "presser" det inn, går det vel. Men er grildelåser like lette å bruke? Ofte er det lagt inn litt ekstra slik at når teltet ikke blir slått opp på noe som er like flatt som et stuegulv, skal fortsatt glidelåser ikke komme i strekk. 

Tror at skal dette fungere over tid bør det være 130 cm bredde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Memento mori, jeg aner ikke. Har kun brukt dette teltet solo. (Bildet er fra en kveld jeg "bare måtte" teste selv med 2 stk LW hjemme 🤣.) Men det er flere andre her inne som har brukt teltet med hell med 2 stk Downmat 9 DLX/LW. Et alternativ er selvsagt å bruke Thermarest Neoair xTherm liggeunderlagene mine som er dråoeformet og ligge anføttes, alternativt ta ett i Large (65 cm bredde) og ett i Regular (52 cm bredde) og ligge samme vei med litt smalere totalbredde.

Noen som har målt reell bredde på Exped Downmat9 LW oppblåst forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Memento mori skrev:

Hvordan får du plass til to LW underlag i dette? Legger de oppå hverandre😂IMG_1928.thumb.PNG.aad7940f325867f6bc3f18293c038a16.PNG

Tips - les hele tråden før du svarer😱

Tips - les svaret før du svarer. Se målene på abisko shape 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko shape blir for likt mitt fjellheimen 3 camp :-)

har lyst på ett telt som jeg kan stole ett par hakk til på i fjellet året rundt, spesielt med småbarn med på tur.

Men hr virkelig sansen for fjellreven sine telt altså, spesielt dome-teltene. Men av en eller annen grunn, vil jeg ha stormmatter til vinterbruk, også senhøstes på vindfulle dager. Mulig at jeg har helsport-trusene på, men liker storm-mattene de har altså:)

reinsfjell extreme til solo helårstelt :) kan jo ha med guttungen på ett litt indre underlag i dette teltet vår/sommer/høst. Blir litt trangt vinterstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.