Gå til innhold
  • Bli medlem

Videokamera vs kompaktkamera


rayun

Anbefalte innlegg

Hør her nå folkens, som tittel sier video eller kompakt?    

Litt tilbake i tid, helt konkret, tilbake i den analoge tidsalder var jeg en ganske ivrig hobbyfotograf. Fra mitten av 70 begynte jeg så smått å filme med "super 8" ved siden av fotograferingen. I 1986 skaffet jeg meg mitt første videokamera og fra den dag la jeg stort sett fotograferingen på hylla kun avbrutt av noe lek med de aller første digitale kameraene på det norske markedet. (jobbet den gang i Agfa-Gevaert)

Og så over til dagen i dag. Jeg tar fortsatt nesten ikke bilder og de få jeg tar, tar jeg med mobilen. Jeg bruker altså videokamera ennå og har tenkt å fortsette med det. Jeg bruker ikke dyre kamera. Ønsker å bruke kamera under (nesten) alle forhold og da er et dyrt kamera ikke kamera for meg. På årets sykkeltur fikk nok kameraet litt vel røff behandling og antakelig røyk stabeliseringen på dag en. Har skaffet meg nytt kamera, men her er filtergjengene ikke like og jeg må da skaffe nye forsatslinser. Både vidvinkel og tele må handles inn og det koster noen kroner, så da er jeg langt om lenge kommet fram til spørsmålet til dere som har fulgt med på den digitale utviklingen hva gjelder kameraer.

Mitt videokamera selv uten vidvinkel eller teleforsats vil være fysisk større og tyngre enn et greit kompaktkamera. Jeg lurer altså på om Canon G7 X mark II er et greit videokamera?

Primærbruken er under fotturer og sykkelturer. Til rene filmturer har jeg andre videokameraer. 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.