Gå til innhold
  • Bli medlem

Lag på lag på lag eller tykk dunjakke til vinterbruk?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har et spørsmål om behovet for tykk dunjakke til vinterbruk eller ei, og om det finnes andre løsninger. 

Jeg kom gjennom et par overnattinger forrige, til del milde, vinter uten en slik jakke. Nå skal det sies at dette gjaldt telt og hengekøye turer i Nordmarka, og ikke på snaufjellet eller nordover i landet. 

Det jeg brukte var 2 lag undertøy, netting under 200g ull, en fleecegenser, en Atom AR jakke og softshell ytterst. Frøs egentlig mest på føttene, men det tenker jeg fikse med fotposer foret med liggeunderlag, ull og fleece. Har og kjøpt en 3/4 primaloft underdel til en latterlig billig pris som kan hjelpe til med å holde kjerne og blodårer varmere. 

Ved hvilke grader, værforhold og turtyper melder behovet for en skikkelig tykk, og dertil dyr, dunjakke seg? Det ser ut til å være en del av standardutstyret. Og finnes det løsninger rundt dette, feks Brynje Artic, tynn dun under ytterlag i tillegg til alt annet osv etc?

Mitt behov, slik det vil være til vinteren igjen, blir mest Nordmarka, men med planer om å bevege meg opp på snaufjellet i Trøndelag i mars, en helgtur hytte til hytte på Vidda osv. Så det er ikke snakk om de helt store ekspedisjoner eller Finnmark kulde. Samtidig så er dette noe jeg ønsker å utforske mer fremover så et større behov kan komme med tid. 

Kom også gjerne med tips til knall jakker som er verdt investeringen, hvis det er det som må til..

Ellers, ha en god helg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,
En skikkelig god dunjakke er utrolig behagelig å ha med seg på tur på vinteren. Det være seg en dagstur også. 
Rett og slett for at det er mindre å dra på, man kan enkelt hive på seg jakka utenfor skall jakken ved en kort rast. Helt klart å anbefale. Fikk overtalt fruen i huset til å investere i dette for en del år siden, og hun skjønte plutselig hva jeg mente. 

Nå trenger det ikke nødvendigvis og være veldig dyr dunjakke for å være en bra dunjakke. Det er mye på outlet og div super tilbud ute til enhver tid. Og det er mange gode, pent brukte dunjakker til salgs også. Se etter jakker hvor mye data er oppgitt om jakken, dunsspenst, etisk dun etc etc.

Det finnes dessverre en del "pop" produkter som primært er laget for de som skal vise naboen at man er masse på "tur" og har fænsy "friluftsklær". 
Har selv noen produkter fra slike produsenter gjennom profilklær mottatt gjennom jobber. Skuffende, spesielt med tanke på pris.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, whistler skrev:

Min erfaring er at en tykk dunjakke stort sett er for varm, men uvurdelig når det blir skikkelig kaldt.

Enig med @whistler Skal du raste eller ligge mange timer i telt, og ha armene fri er en stor jakke tykk jakke fin, jo kaldere og mindre bevegelse jo tykkere. Normalt skal den utenpå Goretex jakke, slik at du ikke må ta av deg for å ta på deg. Men det blir et litt sært spesialplagg. Du finner di til fine priser på finn. Ellers er de veldig dyre.IMG_4171.thumb.JPG.aa674d648ae7605a06b9c42805d59253.JPG

Min er så tykk at den er selvstående 😂. The NORTH face Himalayan parka str xxl kjøpt på finn for 2000kr. Hos Fjellsport koster den 7699kr. 

  • Liker 2
  • Takk 2
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme som Memento, kjøpte den for ca rundt 3500,- på salg hos Xxl om jeg ikke husker helt feil. En meget god jakke med mange bra funksjoner som varmer godt. Min har dog blitt ca åtte år gammel og meget mye brukt, så fargen er ikke like rød lenger som Memento sin. :D


Jeg er en rar en, så pleier å dra på turer når det er -20 og nedover, så jakken er som oftest med på både dagsturer, hytteturer og overnattinger i telt. Dunjakken kan til dels komprimeres i pakkposer som følger med jakka, så pleier ikke å ta stort mere plass en en typisk komprimert sommersovepose. Veide jakka nå, og den ligger på 1450g.

 

Som også tidligere nevnt, så pleier man å ha jakken utenpå det vindtette plagget, så det er lurt å kjøpe et par størrelser større enn man ellers pleier å bruke. Jeg er størrelse medium og bruker dunjakke størrelse XL.
 

+1 for at dunjakker og for det meste alt turutstyr er overpriset. 

P1010592.JPG

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det spørs hvor du skal, og hvilken type tur. Jeg holder til i nord, og skatter dunjakken min høyt. Lag på lag fungerer fint under forflytning. I matpauser og i leir er den et fantastisk plagg som jeg ikke ville vært foruten. Den er i bruk i alle årstider :-) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler. Under aktivitet bruker jeg lag på lag, fra ett lag til tre lag, avhengig av aktivitetsnivå. Ved pauser/inaktivitet bruker jeg ved behov en tynnere dunjakke/primaloft-jakke eller en tykk dunjakke ytterst, avhengig av vær og temperatur.

I leir på vinterstid så byttes ofte skalljakka ut med den tykke dunjakke, ved mindee pauser på tur så brukes den/annen utenpå skalljakken som lag på lag.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror på... 

Jag har bara en dunjacka. Det var bergans tunnaste på den tiden jag köpte den. Dom har ännu tunnare idag. Jackan fungerar så länge man sitter still, t.ex. utanför tältet (inne i tältet där det inte blåser blir den för varm). Skall man ha den på när man går måste det vara -15 eller kallare, annars brinner man upp. Expeditionsjackor typ den som Memento mori visade här ovan är så gott som oanvändbara här i skandinavien. Uppe i nordnorges inland, eller i köldhål i Hedmark där det kan ramla ned under -20 kan den fungera, men inte annars. 

Alltså: Dun - bra för t.ex vinterfiske, hänga utanför för tältet på höst/vinter (minusgrader), sådana saker. Eventuellt som rastplagg på vintern. Att ha tunnt under och en tjock dunjacka när man går fungerar inte, då kan man liksom inte reglera isoleringen.

Också: Tänk på huvvet! Mycket av kroppsvärmen går ut genom huvvet, så se till att ha bra huvudplagg! Mycket mer effektivt med en bra mössa och tunnare jacka än bara en tjock jacka. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg at den er litt lang og dekker rumpa. Kjekk å hive på seg men under de aller fleste forhold opplever jeg at man holder seg varm men nettig - tynn ull - mellomlag og skall. En dunjakke er kanskje mest et "komfortplagg" som man strengt tatt klarer seg uten men som gjør det stillesittende livet noe lunere / triveligere. Den er dessuten genial som pute - ganske herlig å vrenge den av seg og legge hodet nedpå. Synes egentlig den er mer komfortabel enn puta i senga hjemme men det KAN ha noe med situasjonen å gjøre ;-) 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker også en dunvest hvis det ikke er altfor kaldt og kan ikke få fullrost det. Hvis man skal raste og det er litt kjølig er en dunvest gull å ta på seg. Har man gått med sekk er man gjerne litt klam på ryggen. Da vil en dunvest hindre at du kjøles ned så fort som ellers. En lett dunvest lar seg også enkelt stappe ned i en litt stor lomme så den er lett tilgjengelig ved behov. Armene er mye mer bevegelige enn når man bruker en hel jakke. Likeså tåler man lettere å bli litt kald på armer og hender når resten av overkroppen er varm. Jeg synes personlig at noe av det beste med dunvest er at når du tar den av deg for å begynne å gå, så blir overgangen fra varm til kald mye snillere fram til du har gått deg varm igjen. Har du sittet med ei dunjakke utenpå litt fuktige klær så kan det føles skikkelig guffent når du tar den av og begynner å gå.

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min tykke dunjakke og bruker den ofte, ikke bare på tur. Nå er jeg en skikkelig frysepinn også da...men dunjakka holder meg varm uansett hvor kaldt det er. Og jeg syns aldri den blir for varm så lenge jeg sitter stille. 

Og hvor mye lettere er det ikke å slenge på seg en dunjakke kontra det å ta av og på seg ørten plagg, og "Huff nei det ble litt for varmt, ok av med skalljakka og av med fleecen, på med skalljakka igjen, uææh kaldt igjen!"

Hehe...bare mine betraktninger da... ;)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2017 den 18.40, whistler skrev:

Min erfaring er at en tykk dunjakke stort sett er for varm, men uvurdelig når det blir skikkelig kaldt. Jeg har en gammel, god dunjakke som jeg bruker på turer der jeg forventer kaldere enn -15. 

@whistler En av utfordringene jeg har med å velge merke og modell er at ingen virker til å oppgi temperaturer tilsvarende som med soveposer. Det hadde vært veldig kjekt for sammenligning, og noe de burde kunne gjøre da mange produsenter lager begge deler. For eksempel for å se forskjellen på feks boksvegg eller gjennomsydd når det meste ellers er likt, fortsett fra prisen da, eller rett og slett ha et bedre sammenligningsgrunnlag ut i fra antatt bruk.   

 

På 8.9.2017 den 18.42, Hammer skrev:

Det finnes dessverre en del "pop" produkter som primært er laget for de som skal vise naboen at man er masse på "tur" og har fænsy "friluftsklær". 
Har selv noen produkter fra slike produsenter gjennom profilklær mottatt gjennom jobber. Skuffende, spesielt med tanke på pris.

@Hammer Kan jeg spørre hva du mener med "pop" produkter? Jeg ser for meg rimlig bedriftsprofilering i ting som har "riktige" form og farger, men kvalitet som "kina kopi", eller er dette snakk om profilerte merker på markedet? 

 

På 8.9.2017 den 19.27, Memento mori skrev:

Enig med @whistler Skal du raste eller ligge mange timer i telt, og ha armene fri er en stor jakke tykk jakke fin, jo kaldere og mindre bevegelse jo tykkere. IMG_4171.thumb.JPG.aa674d648ae7605a06b9c42805d59253.JPG

@Memento mori Der beskrev du en stor del av min tenkt bruk ;) 

 

På 9.9.2017 den 13.46, Johan2000 skrev:

Också: Tänk på huvvet! Mycket av kroppsvärmen går ut genom huvvet, så se till att ha bra huvudplagg! Mycket mer effektivt med en bra mössa och tunnare jacka än bara en tjock jacka. 

@Johan2000 Jakken er ikke tenkt til de helt store ekspedisjonene, mer til pauser og når jeg har slått leir og aktiviteten stopper opp. Digg å kunne sitte lenge ved et bål ute uten å bli kald. Godt med foring på toppen er et smart triks, der har jeg et godt utvalg fra tynn merino til tykk ull :)

 

På 9.9.2017 den 23.01, Lofoten-Møring skrev:

Den er dessuten genial som pute - ganske herlig å vrenge den av seg og legge hodet nedpå. Synes egentlig den er mer komfortabel enn puta i senga hjemme men det KAN ha noe med situasjonen å gjøre ;-) 

@Lofoten-Møring Det høres veldig mykt ut og skal prøves ut i telt! Hadde et par netter i hengekøye i vinter, og brukte Atom AR jakka som ekstra isolasjon rundt fotenden, stakk armene inni og tredde den rundt køya og posen som en pølse, det funket kjempebra. Liker når ting kan ha flere bruksområder ;)

 

På 10.9.2017 den 13.30, Trango skrev:

Jeg synes personlig at noe av det beste med dunvest er at når du tar den av deg for å begynne å gå, så blir overgangen fra varm til kald mye snillere fram til du har gått deg varm igjen. Har du sittet med ei dunjakke utenpå litt fuktige klær så kan det føles skikkelig guffent når du tar den av og begynner å gå.

@Trango Jeg har en tynn vest som ikke har blitt med på vinteren da jeg har tenkt at den blir for tynn og at andre ting dekker bedre. Skal testes ut! 

 

Igjen, takk for alle svar. Ser at en tykk jakke kan være kjekt å ha, især for meg som er mest opptatt av å komme meg ut og campe vinterstid enn å gå så fryktelig langt opp og ned eller bortover, det kommer etter hvert. Lurer litt nå på om jeg skal slå til på en tykk men gjennomsydd av anerkjent merke, eller punge ut det dobbelte og vel så det for en boksvegg. Den skal jo forhåpentligvis holde noen år fremover. Mange av omtalene til jakker jeg ser på omhandler aktiv bruk som klatring, og ikke camping ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "pop" produkt så tenker jeg på produkter og merker som primært er laget for at folk skal se "sporty" og "sunn" ut i by bildet. Ofte så så blir også disse produktene brukt av firmaer som ønsker å assosiere seg med sunnhet og merkevaren. Billig Kina greie er en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dunjakke er veldig praktisk og greit i kulden. Lett å ta på ved pauser og kjekk å ha i leir.

Nei, dunjakke er på ingen måte nødvendig for å kunne drive et komfortabelt friluftsliv om vinteren.

En dunjakke er uten tvil en kjekk investering, men den koster sine tusenlapper og er nøkternt sett ikke nødvendig for å kunne ha det varmt. Det er fullt gjennomførbart og forsvarlig å kle på seg lag på lag med ullklær, avsluttet med et vindtett lag ytterst. Uansett hvor kaldt det er så vil lag på lag metoden fortsatt kunne holde deg varm og god. Spørsmålet er hvor mye penger du er villig til å bruke på dunjakke kontra annet kanskje "viktigere" turutstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, aldri bruk fancy og dyre dunjakker i kombinasjon med bålfyring :) Hvis jeg vet det blir bålfyring så velger jeg heller en tykk ullgenser eller noe annet som tåler en støyt. Disse hypermoderne dunjakkene med primaloft og annet fancy greier er fort borte i et blunk om du får et gnistregn på deg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag på lag er mest fleksibelt, men man må ha lag som da er romslige nok til å kunne fungere utenpå hverandre. Selv har jeg ei dunjakke som er i "mellomtykkelse". Ikke disse veldig tynne og lette, men langt fra en svalbardparka. For meg er det viktig at den går ned over rompa, og at den har mellomvegger (altså ikke gjennomgående sømmer). Det er riktig som det er sagt over her, at det er mye varmetap fra hodet. Et annet sted man mister mye varme er fra baken. Det er kroppens største stykke kjøtt, og de fleste tynne og lette jakkene dekker ikke baken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.