Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose: Viking 300 eller Solitaire 250


ketilring

Anbefalte innlegg

Jeg har disse Warmpeace-posene til test her nå, og trenger litt hjelp til å velge. Posen skal brukes i telt i sommerhalvåret (juni-september), fortrinnsvis i lavlandet. Jeg bestilte Viking 300 først, og deretter Solitaire 250 da denne ifølge nettsiden til Hekta På Tur skulle være litt lengre - noe den ikke er. Dimensjonene på disse posene her helt identisk, men Solitaire-posen ser ut til å ha bittelitt større dun-kamre.

Viking 300
Lengde: Regular/180cm
Kvalitet: 600cuin 90/10
Ytterstoff: Nylon DWR+
T-lim: 0°
Vekt: 685g
Volum: 3L
Pris: 1699,-

Solitaire 250
Lengde: Regular/180cm
Kvalitet: 750cuin 90/10
Ytterstoff: Colibri 15D
T-lim: 4°
Vekt: 585g
Volum: 3,5L
Pris: 1999,-

Jeg har ingen erfaringer med dunposer, og spesifikasjonene som er listet på HPT's nettsider sier meg ikke så mye, og er kanskje ikke helt nøyaktige heller. Så det jeg lurer på er:

1. Hva har dunvekten (300/250) å si for hvor varm/komfortabel posen vil føles?

2. Hva har dunkvaliteten (600/750) å si for hvor varm/komfortabel posen vil føles?

3. Jeg kjenner ikke til de to typene ytterstoff som er nevnt ovenfor - i hvor stor grad vil de være i stand til å holde duna mest mulig tørr?

Noen som har praktiske erfaringer med 250/300-poser? Hvilken ville dere valgt? Jeg jeg tenkte å returnere en av posene på mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke hjelpe deg ang. Solitaire 250 men har brukt 300n endel siden slutten av April på lavlandet.
Slik jeg tolker infon om posene så har Solitaire gåsedun og Viking 300n andedun.
Gåseduna er vel den beste slik jeg har skjønt det.
Men, er veldig fornøyd med min 300 og hadde ikke blunka med å kjøpe en makan.
Brukt den ned til rundt 5 grader og sov godt til tross av at jeg ikke er spesielt godt isolert fra naturens side :)
Tror du vil bli fornøyd uansett hvem du velger men tror nok at Solitaire er en litt bedre pose mtp dunkvaliteten.
Om det er noen trøst så har jeg samme problemet om jeg skal kjøpe Viking 600 eller Solitaire 500 😁
(Det heller nok mot 600n pga prisforskjellen)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tubbs skrev:

Kan ikke hjelpe deg ang. Solitaire 250 men har brukt 300n endel siden slutten av April på lavlandet.
Slik jeg tolker infon om posene så har Solitaire gåsedun og Viking 300n andedun.
Gåseduna er vel den beste slik jeg har skjønt det.
Men, er veldig fornøyd med min 300 og hadde ikke blunka med å kjøpe en makan.
Brukt den ned til rundt 5 grader og sov godt til tross av at jeg ikke er spesielt godt isolert fra naturens side :)
Tror du vil bli fornøyd uansett hvem du velger men tror nok at Solitaire er en litt bedre pose mtp dunkvaliteten.
Om det er noen trøst så har jeg samme problemet om jeg skal kjøpe Viking 600 eller Solitaire 500 1f601.png
(Det heller nok mot 600n pga prisforskjellen)

Takk for info. Ja det med gåsedun/andedun la jeg ikke merke til. Jeg vet ikke forskjellen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både viking 300 og 600. Kjøpte 300 da 600 ble altfor varm når tempen var over 10 plussgrader. 300 er perfekt (for meg) ned til 3 grader så langt, i bare boxern(og måtte da åpne litt glidelås nederst for å få litt kaldluft inn:) meeeeget fornøyd med 300en!!

bytter muuuligens ut 600 med en 1200 for vinterbruk, evnt beholder jeg 600 til slikt , da den holdt meg varm ned til 22,9minus i vinter... men vil sikre meg litt bedre med en 1200 tenker jeg, da jeg tror jeg var ekstremt heldig med dagsform, matinntak,  og alt annet spm spiller inn på hvor kald/varm man er på tur.

 

men warmpeace 300 er helt knall! Savner den lille lomma inni som er på 600-posen, til mobil/batteri. Iphonen mkn har en tendens til å kødde hvis den er i temp under 12 varmgrader:/ så skald et bære sagt at jeg elsker warmpeace viking forsi de tilbyr posene sine i regular wide!! For jeg får klaustrofobi i vanlige poser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av posene selv, men en annen pose med 300g fyllvekt og høyere dunkvalitet. Jeg ville vært skeptisk til poser med mindre enn 300g dun med mindre det er til rent sommer-i-lavlandet-bruk. I alle fall med mindre du vet at du er et varmekraftverk om natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ViktorS skrev:

Har både viking 300 og 600. Kjøpte 300 da 600 ble altfor varm når tempen var over 10 plussgrader. 300 er perfekt (for meg) ned til 3 grader så langt, i bare boxern(og måtte da åpne litt glidelås nederst for å få litt kaldluft inn:) meeeeget fornøyd med 300en!!

bytter muuuligens ut 600 med en 1200 for vinterbruk, evnt beholder jeg 600 til slikt , da den holdt meg varm ned til 22,9minus i vinter... men vil sikre meg litt bedre med en 1200 tenker jeg, da jeg tror jeg var ekstremt heldig med dagsform, matinntak,  og alt annet spm spiller inn på hvor kald/varm man er på tur.

men warmpeace 300 er helt knall! Savner den lille lomma inni som er på 600-posen, til mobil/batteri. Iphonen mkn har en tendens til å kødde hvis den er i temp under 12 varmgrader:/ så skald et bære sagt at jeg elsker warmpeace viking forsi de tilbyr posene sine i regular wide!! For jeg får klaustrofobi i vanlige poser.

Takk igjen for innspill. Viking 300 er utvilsomt bra - men er nykommeren Solitaire 250 "bedre"?

Jeg tror jeg hørte den historien om 600-posen og medbrakt peis ja. :)

Solitaire 250 har faktisk en slik innvendig lomme som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ArveS skrev:

Jeg ville vært skeptisk til poser med mindre enn 300g dun med mindre det er til rent sommer-i-lavlandet-bruk.

Men gjelder det også hvis posen med mindre dun (250g) har gåsedun i stedet for andedun, og 750 cuin i stedet for 600 cuin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ketilring skrev:

Viking 300 er utvilsomt bra - men er nykommeren Solitaire 250 "bedre"?

Tja, er vel en nyere modell med gåsedun istedenfor andedun :)
Og bør vel være litt bedre mtpå prisforskjellen også.
Spørsmålet er vel om man virkelig "trenger" noen bedre pose enn Viking 300n til bruksomerådet du nevner.
Prylbögen i meg maser ikke på å bytte ut 300n mot Solitaire 250n (ennå) 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ketilring skrev:

Men gjelder det også hvis posen med mindre dun (250g) har gåsedun i stedet for andedun, og 750 cuin i stedet for 600 cuin?

En pose med lite dun er mer utsatt for kalde punkter da duntettheten i hvert kammer er lavere. Krever at man vedlikeholder posen litt.

Jeg har en Rab Neutrino Endurance 400 (ingen erfaringer enda). Har lest en langtidstest, og etter ca. 50 døgn opplevde vedkommende kalde punkter. Det kan man gjøre noe med igjennom å vedlikeholde posen nå og da. Jeg hadde en ME Xero 300 - varm og god, men noen kalde punkter var det. Det var fillpower 850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ketilring skrev:

Takk igjen for innspill. Viking 300 er utvilsomt bra - men er nykommeren Solitaire 250 "bedre"?

Jeg tror jeg hørte den historien om 600-posen og medbrakt peis ja. :)

Solitaire 250 har faktisk en slik innvendig lomme som du beskriver.

Ja, var med peis i lavvoen på den turen, så soveposen var varm da jeg la meg. Men det tok ikke lange tiden før innetempeb i lavvoen sank fra 20-30(?) grader ned til de -22... men helt klart, slapp å varme opp posen da jeg la meg, så hjalp nok godt på:) men fortsatt imponert over at den holdt meg varm hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ketilring skrev:

Men gjelder det også hvis posen med mindre dun (250g) har gåsedun i stedet for andedun, og 750 cuin i stedet for 600 cuin?

Posen jeg har er fyllt med 850 cuin, så ja... tror jeg.

Ser posen "min" nå er oppgitt med 250 g 800cuin, men ble kjøpt på spec 850 cuin / 300g.  Poenget er at så lite dun er sårbart for kuldebroer. Når det er lite dun tar det tid før spensten sørger for at posen isolerer optimalt når du snur deg, ol. Jeg (mann 40+, grei form) ligger i ull når jeg bruker posen over 1000 m sommerstid (nattetemperaturer ca 5-8 gr). Du skal være veldig glad i de 50 grammene du sparer for at det skal være verdt det. Synes jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.