Gå til innhold
  • Bli medlem

Basetelt


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Som et basetelt kunne dette vært interessant. Utgangspunktet er 3-mannstelt med to innganger og rette endevegger. 4-manns virker veldig overkill, men jeg liker teltet. 5,40 langt passer ikke alle terreng og teltplasser. Får lure meg på kona på tur, med "downmat 200" og dyne.

https://www.fjellsport.no/kampanjer/telt/fjallraven-abisko-endurance-4-pine-green.html

 

fjellreven_abisko_endurance_4_53104_616.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk også ut Keron 3GT, det er vel å regne som originalen av telt med den type grunnkonstruksjon.

Alle stengene har identisk lengde, det betyr ingen fargekoding av stenger/kanaler og samme høyde i hele lengden på teltet. GT har en genial buet dør som "drastisk endrer måten du går inn/ut av et telt på". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basetelt er for meg et vidt begrep.

Bilbasert, dvs i bærbar avstand fra bilvei har jeg brukt Bergans Fjellcamp Dome på 9,5 kg som basetelt på barmark, og av og til på snø. Ståhøyde inni er et pluss.

På snø / "bærbart" i sekk, i pulk osv så har jeg brukt Helsport Svaldbard High 3 Camp når jeg har gått inn til et sted sted og hatt base der noen dager. På snø og ved mye "vær" foretrekker jeg dette teltet som er lavere. Fotgrop (kuldegrop) er et pluss å få laget mtp komfort i telt av denne høyden.

Sist helg ble jo Orion II stående på samme sted som et basetelt for en pers.

Jeg vurderer Svaldbard 5, Keron 4 GT osv som vinter & basetelt når kidsa blir større og krever mer plass. (Planen er å selge Bergans Fjellcamp teltet om jeg får lov av vesla som liker det veldig godt. 🤣) Tror Fjellreven også har bra telt.

Skal du kun ha det til å slå opp med base nær bilen (nevner å ta med dyne & pute) så har du jo mange muligheter mtp telt & komfort. Tror høyde er en parameter å tenke på om fruen ønsker komfort i teltet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basetelt, dvs. telt må kunne bæres inntil 1 mil fra bilen eller toget i verste fall.

Takhøyde og plass er viktig, i tillegg til to innganger og rette vegger. Vindstabiliteten skjønner jeg er meget god.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omnilite skrev:

Sjekk også ut Keron 3GT

Støtter dette fullt ut, er første teltet jeg har hatt som fruen har sagt:"Dette selger du ikke". Har bare brukt det to netter, men med litt regn og frost, periodevis litt sur vind. Blir i min verden en liten leilighet.  

Lett å sette opp. Du trenger 1.6x2.2 meter som må være ok, resten er ikke så viktig. Vindstabilt, gode løsninger i kjent Hilleberg kvalitet. Utrolig kjekt at det har samme høyde hele veien. Dørløsninger er meget bra. Føles trygt og sikkert.

Skal jeg henge meg opp i noe er det følgende:

Følger ikke med dobbelt stangsett, pulkpose eller snøplugger slik som på HS Patagonia feks. Dette må i så fall kjøpes løst.

Siden det er veldig langt, går duken ganske mye under skiftene vær, feks sol, til regn til sol. Da må det etterstrammes/slakkes. 

IMG_4183.thumb.JPG.ff058c5d3c14b8987c9e42617347b61a.JPG

Bilder fra Valdresflya.

IMG_4256.thumb.JPG.df2d519081e5fa45ecb82f3777424044.JPGKona kan sitte i en Helinox stol i forteltet.

IMG_4254.thumb.JPG.2cdf963b8b15e610404e8cef6a8ca130.JPG

God plass til matlaging i forteltet. 

Kjøpte mitt brukt på finn for 6500kr til høstpris. Hadde nok valgt et rødt til dette bruket, og vinterbruk, så vil du komme å prøve så kan vi gjøre en handel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JanRH skrev:

Som et basetelt kunne dette vært interessant. Utgangspunktet er 3-mannstelt med to innganger og rette endevegger. 4-manns virker veldig overkill, men jeg liker teltet. 5,40 langt passer ikke alle terreng og teltplasser. Får lure meg på kona på tur, med "downmat 200" og dyne.

https://www.fjellsport.no/kampanjer/telt/fjallraven-abisko-endurance-4-pine-green.html

 

fjellreven_abisko_endurance_4_53104_616.

Til 7500,- hadde jeg hoppa rett på hvis det er den typen telt/gymsal du er ute etter. Hvis det viser seg å ikke være innertier får du antagelig solgt det på finn til samme pris til våren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JanRH skrev:

Som et basetelt kunne dette vært interessant. Utgangspunktet er 3-mannstelt med to innganger og rette endevegger. 4-manns virker veldig overkill, men jeg liker teltet. 5,40 langt passer ikke alle terreng og teltplasser. Får lure meg på kona på tur, med "downmat 200" og dyne.

https://www.fjellsport.no/kampanjer/telt/fjallraven-abisko-endurance-4-pine-green.html

 

fjellreven_abisko_endurance_4_53104_616.

Bra pris! Har ikke erfaring med med disse telta, men er nesten fristet selv til familietelt. Trenger plass til to voksne og to barn + en strihåret dachs, men har egentlig avskrevet de vanlige 4-mannstelta. Foreløpig konkludert med Hilleberg Saitaris, men det er jo ikke akkurat rimelig.. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Humbug skrev:

Til 7500,- hadde jeg hoppa rett på hvis det er den typen telt/gymsal du er ute etter. Hvis det viser seg å ikke være innertier får du antagelig solgt det på finn til samme pris til våren.

Det nærmer seg en liten gymsal med den størrelsen ja  :) Jeg liker teltet og løsningene. Liker også Kaitum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JanRH skrev:

Det nærmer seg en liten gymsal med den størrelsen ja  :) Jeg liker teltet og løsningene. Liker også Kaitum. 

De har også Abisko Dome 3 til 6500,- Mindre fortelt, men nesten kvadratisk innertelt med 115cm høyde. https://www.fjellsport.no/kampanjer/telt/fjallraven-abisko-dome-3-pine-green.html 

De hadde farlig mange gode tilbud på telt nå, egentlig... Dette kan gå gæærnt. 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Humbug skrev:

De har også Abisko Dome 3 til 6500,- Mindre fortelt, men nesten kvadratisk innertelt med 115cm høyde. https://www.fjellsport.no/kampanjer/telt/fjallraven-abisko-dome-3-pine-green.html 

De hadde farlig mange gode tilbud på telt nå, egentlig... Dette kan gå gæærnt. 1f914.png

Det er så mange bra tilbud at det blir vanskelig å holde igjen. Dome 3 virker også meget bra. Er midt i et veiskille, salg av stort hus og stor tomt, til noe mindre. Det koster 4,1millioner det vi ser på nå, så da kan vel ikke 6500-7500 kr være så farlig...........he-he. De som ikke har styring på økonomien ender opp i "Luksusfellen" med en slik tankegang :D Jeg tror jeg tar meg råd til det, men tenke ut lørdag/søndag.

PS: Synes Fjellsport har veldig mange gode tilbud. Lurer egentlig på hvordan butikken går. De har helt klart høy omsetning, men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JanRH skrev:

Det er så mange bra tilbud at det blir vanskelig å holde igjen. Dome 3 virker også meget bra. Er midt i et veiskille, salg av stort hus og stor tomt, til noe mindre. Det koster 4,1millioner det vi ser på nå, så da kan vel ikke 6500-7500 kr være så farlig...........he-he. De som ikke har styring på økonomien ender opp i "Luksusfellen" med en slik tankegang :D Jeg tror jeg tar meg råd til det, men tenke ut lørdag/søndag.

PS: Synes Fjellsport har veldig mange gode tilbud. Lurer egentlig på hvordan butikken går. De har helt klart høy omsetning, men......

Å, jeg tror neppe de går med tap. Det er (var ihvertfall) rimelig gode marginer på sports- og turutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Humbug skrev:

Å, jeg tror neppe de går med tap. Det er (var ihvertfall) rimelig gode marginer på sports- og turutstyr.

Ja, de skrudde opp veil.pris med ish 30%, så kommer de med "40%" rabatt. De tjener nok gode penger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko Dome ser ut som et bra telt til en bra pris hos Fjellsport, liker at man slipper å "klipse på" stenger som på endel Hillebergtelt, og jeg antar at man kan la "hatten" forbli på også. Mulighet for doble stenger gjør det noktil et bra vinteralternativ også. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dårlig med tur på fjellet til nå, men etter torsdag er det bedre. Da er salg av hus avgjort. Hadde forhåndsvisning i går og bud på prisantydning i dag, før hovedvisning. Håper på mer 😊

Nå kan jeg endelig komme meg på tur, selv om jeg er utslitt 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.