Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlight vs standard


Kjetil E.

Anbefalte innlegg

2 timer siden, RoyN skrev:

http://www.outdoor-magazin.com/zelte/test-exped-cetus-2-ul.1379144.3.htm

I denne testen så tåler Hilleberg  Anjan vind opp mot 100-120 kmt men blir sterkt deformert i sidevind

Fjellreven Abisko Lightweight tåler opp mot 70 - 90 kmt før det legger seg inklusivt stangbrudd

Helsport reinsfjell Superlight tåler 90-110 før det legger seg

Exped Cetus UL tåler 70-120 før det legger seg inklusivt stangbrudd

 

100 kmt tilsvarer vind på 28 meter i sekundet som tilsvarer (full) storm styrke. Som andre skriver så burde de beste av disse teltene fungere fint i en tresessongs-setting hvis man velger teltplass med litt omhu når det er meldt sterk vind. 

 

Jeg så på testen til Abisko Lightweight (som er en utgått modell). De tester kun ved sidevind i videoen, eller så tar de utganspubnkt i å kun vise den minst ideelle retningen.

Er det veldig vanlig at vinden snur 90 grader i løpet av natten på fjellet? Pleier ikke vinden vanligvis å komme fra noenlunde samme retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, RoyN skrev:

Ser man ellers på teltplasseringen til BodilDall i denne posten så kommer vinden rett inn og teltet har overhodet ingen skjerming.

Med dagens Insta-generasjon er det nok  viktigere med et flott blide av utsikten fra teltåpningen enn å skjerme teltet mot vind. Gretne gamle gubber tenker annerledes enn den oppvoksende generasjon. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jo - det er vel ingen som egentlig har sagt det. Men jeg ville ikke benyttet mitt SL telt ved et slikt varsel i høyfjellet nå i september. Vinden er jo i realiteten mye sterkere - spesielt fallvindene..Og å ha det SÅ luftig med disse temperaturene... 

Da ville jeg tatt Orion Extreme f.eks. Bekymringsløst teltliv og marginene på rette siden..

Fallvinder. Jeg leser at disse gjerne oppstår i lesiden av bratte fjell. Det virker naturlig a sette opp teltet på lesiden, men bør man heller sette opp teltet på losiden av fjellet for å minske risikoen for fallvinder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Memento mori skrev:

Vet ikke om dette er helt rett og komme med, men teltet står 90 grader feil på vinden, samt at bardunen som står mot vinden ikke er riktig plassert. Når du presser grenser er riktig oppsett mere og mere viktig.

Jepp, den bardunen burde stått i den retningen vinden kom fra og enig i at slike små detaljer kan være det som utgjør forskjellen på om teltet blir stående eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Memento mori said:

Med dagens Insta-generasjon er det nok  viktigere med et flott blide av utsikten fra teltåpningen enn å skjerme teltet mot vind. Gretne gamle gubber tenker annerledes enn den oppvoksende generasjon. 

norwegen4.jpg&f=1

  • Liker 2
  • Hehe 4
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Da ville jeg tatt Orion Extreme f.eks. Bekymringsløst teltliv og marginene på rette siden..

Hva med Nepal-tur? Her er Orion III UL ;) : http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-ul-green#prettyPhoto[node-nid-12792-field_experience_the_product]/2/

(Joda, jeg er helt enig at Extreme tåler mer før man trenger å bekymre seg - spørsmålet blir uansett alltid "hva er godt nok?".)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo vanligvis i nærheten av et lavtrykkssenter når man opplever ruskevær, og der går vinden i spiralform (pga coriolis-effekten) inn mot senteret. Siden lavtrykkssenteret beveger seg over bakken, vil teltbeboeren der treffes forskjellig av vindene rundt senteret. Passerer det nøyaktig rett over, vil han kunne oppleve sterk vind i en retning like før det blir en rolig stund (i "øyet") for så å få sterk vind i stikk motsatt retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Mine tanker i dette er da at dersom man velger SL telt i skikkelig ruskevær så må man vurdere vindretning samt mulighet for le slik at teltet ikke presses ned.. 

Grei tankegang men det er ikke sånn at et "ikke SL" telt nødvendigvis står bedre i vinden. Det kommer helt an på stenger og design forøvrig. Et tunnelltelt som får vinden inn fra siden vil sannsynligvis legge seg før et kuppeltelt med kryssende buer. Uansett en problemstilling som stort sett blir blir teoretisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke synse noe fra eller til, men her er min erfaring.
Jeg hadde med meg et Reinsfjell SL på hardangervidda august 2016. Ikke store muligheter for ly i akkurat det området. Det var visst 16-18 m/s på nærmeste værstasjon (rett borti høgget). Teltet sto, men jeg var ute flere ganger ila. natta for å sjekke bardunering etc.

Enden på visa ble at teltet tåler en trøkk, men en behagelig natt var det ikke. For sjelefredens skyld telter vi nå i et Hilleberg Kaitum på litt mer utsatte turer. Reinsfjell-teltet er fortsatt i bruk, bare ikke som eneste telt til alle anledninger.

Legger ved bilde:

20160826_211229.thumb.jpg.af9be75599210a065fca076458e138ae.jpg

PS: Som dere ser har kompisen min satt opp sitt Fjellreven lightweight 3 på tvers (90 grader) av der jeg mener vinden kommer fra (fra venstre mot høyre i bildet)! Vinden er mao. ikke helt retningskonstant... Uenigheten var stor, men begge telta sto natta gjennom.

PPS: Stoler aldri 100% på værmeldinga, selv om den gir deg en pekepinn. Er selv glad i å ha litt margin :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også to måter å tenke konstruksjon på. Man kan forsøke å lage noe som er så solid som mulig, enten så står det eller så blir det ødelagt. Alternativ 2 er å lage en konstruksjon som beveger seg litt mer med elementene. Det at et telt legger seg ned i et heftig vindkast for så å sprette opp igjen er nødvendigvis ikke en negativ egenskap. 

Jeg syntes det blir vanskelig å komme med bastante meninger om hvor mye vind enkelte tåler da det er såpass mange parametere at det fort blir mye synsing. Folk overlevde på høyfjellet for 20-30 år siden med langt dårligere telt en det vi har i dag. Har du vind med storm eller orkan i dragene så tror jeg teltet ikke nødvendigvis er det største problemet.

Men SL vs extrem blir like mye en debatt om filosofi og preferanser kontra tekniske egenskaper. Jeg har flere telt og kan velge etter type tur og lokasjon. En av de største fordelene med SL er jo nettopp at du kan dra på lange turer med en god og lett sekk. Med lett utstyr generelt så kan jeg nå dra på en ukestur med sekk som veier rundt 15kg, kontra en sekk på 25kg med "normalt" utstyr.  For oss som er små, tynne og spebygde så er SL produkter en redning for de lange turene 😅

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SL er bra til sitt bruk - helt klart.

Det var en som skrev at SL kanskje ikke nødvendigvis er for nybegynnere, men for de som har erfaring, vet at det har sine begrensninger, men som trenger et lett og bra telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, hallfradd skrev:

Som dere ser har kompisen min satt opp sitt Fjellreven lightweight 3 på tvers (90 grader) av der jeg mener vinden kommer fra (fra venstre mot høyre i bildet)!

Slik jeg ser oppsettet @hallfradd har dere satt teltene likt opp. Reinsfjell er jo nesten firkantet og da vill to stenger mot vinden være bedre enn en. Ser også at du har konsekvent veldig korte barduner, de skal være så lange som mulig for å støtte telte best. Så på oppsettet har du nok en god del å hente. 

Blåser det mye, og det er veldig viktig å finne et sted som vinden ikke får så mye tak, selv om du må gå noen ekstra km, eller sette opp teltet i en grop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, steingrd skrev:

Her er bilder og video av et SL telt på Bletoppen i sommer. Ser litt flatt ut men det overlevde jo da :) 

 

 

Drar man med et SL-telt (eller SL-utstyr i det hele tatt), så bør man beregne litt større sikkerhetsmarginer enn om man har kraftigere utstyr. Det er her erfaring kommer inn. Når trengs det noe kraftigere, når kan man klare seg med noe spinklere? Kanskje ikke et SL-talt bør være det første teltet man skaffer seg, men heller telt to? For når man har skaffet seg mer erfaring, så takler man også marginale situasjoner bedre.

Dette oppsettet på bildet ser litt underlig ut. Det er mange teltplasser i bakgrunnen som gir betydelig mye mer le. Ikke er det strammet skikkelig opp heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Slik jeg ser oppsettet @hallfradd har dere satt teltene likt opp. Reinsfjell er jo nesten firkantet og da vill to stenger mot vinden være bedre enn en. Ser også at du har konsekvent veldig korte barduner, de skal være så lange som mulig for å støtte telte best. Så på oppsettet har du nok en god del å hente. 

Blåser det mye, og det er veldig viktig å finne et sted som vinden ikke får så mye tak, selv om du må gå noen ekstra km, eller sette opp teltet i en grop. 

Siden Reinsfjell er et hybrid (tunneltelt med stang #3 på langs over tunnelen) tenkte jeg kanskje kortenden av tunnellen burde stå mot vinden? Der er det mye kortere mellom stengene enn det er i hode/fot-enden. Ikke enig?

Setter pluggene der det er jord :D Men ja, bardunene burde seff vært lengre.

Det var et godt stykke uti kveldinga, men er helt klar på at teltplass ikke er 10000% optimal! :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kjell Iver skrev:

Ville man feks valgt SL telt i Børgefjell nå? Det er vel ikke akkurat vinter..jeg har opplevd slike forhold og reell vind er ofte sterkere 

IMG_0566.PNG

Ikke jeg, i allefall ikke Ringstind SL. Det var nettopp en sånn opplevelse i Børgefjell med mitt Ringstind Pro 1 første versjon som fikk meg til å ønske meg et annet enmannstelt. Jeg fant aldri noe som overbeviste mht vekt, størrelse og styrke , så nå ser teltet sånn ut. Å få originalbardunene vinkelrett ut fra stangen forbedret komforten i vind ganske mye.

ringstind1_2005_mod.thumb.jpg.1792726ae4f36c35a0a49dd3ba1e83b0.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, whistler skrev:

Grei tankegang men det er ikke sånn at et "ikke SL" telt nødvendigvis står bedre i vinden. Det kommer helt an på stenger og design forøvrig. Et tunnelltelt som får vinden inn fra siden vil sannsynligvis legge seg før et kuppeltelt med kryssende buer. Uansett en problemstilling som stort sett blir blir teoretisk. 

Tok en liten runde på Instagram under div helsporttagger med SL . Ser at flesteparten av disse teltene ikke er bardurnert riktig, mange av bardunene er opprullet som når teltet er nytt, eller ikke laget i full lengde. Tror mange misforstår begrepet selvstående. 

Så hva teltkonstruktørene har tenkt, blir nok ikke slik i praksis hvis bildene på Instagram er nogenlunde relevante. Tror at enn del av oss, meg selv inkludert, uten å tenke på det setter opp telt på en annen måte enn den jevne bruker. Mange tenker nok vekt før funksjon, og ser ikke helt helheten. Vi bør kanskje ha dette litt i tankene når vi anbefaler ting.

Legger ved et par bilder.

 

 

 

 

 

Endret av Memento mori
Ble noe kluss med bildene
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Memento mori skrev:

Tok en liten runde på Instagram under div helsporttagger med SL . Ser at flesteparten av disse teltene ikke er bardurnert riktig, mange av bardunene er opprullet som når teltet er nytt, eller ikke laget i full lengde. Tror mange misforstår begrepet selvstående. 

Så hva teltkonstruktørene har tenkt, blir nok ikke slik i praksis hvis bildene på Instagram er nogenlunde relevante. Tror at enn del av oss, meg selv inkludert, uten å tenke på det setter opp telt på en annen måte enn den jevne bruker. Mange tenker nok vekt før funksjon, og ser ikke helt helheten. Vi bør kanskje ha dette litt i tankene når vi anbefaler ting.

Mener du at du alltid setter opp teltet og bardunerer alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dingsen Ja, er litt lat av meg, så jeg bruker i så å si alle tilfeller alle bardunene. Hopper heller over festene som er i enden av teltstengene. Vet aldri når vinden kommer og gidder ikke å stå opp på natta, for å sette ned plugger og bardunere gjerne i overraskende regn og blåst.  Måtte lete gjennom mange bilder for jeg fant et, da var det i Nordmarka, med HS Nordmarka 2 teltet. IMG_2974.thumb.JPG.dcd0b384159b9e6d0da3096d83f4d8a9.JPG

IMG_2966.thumb.JPG.f203fd3815894987ea23973a5419c8b1.JPG

Men der er også veldig lavt og tåler mye vind. Nordmarka 2 er vel det beste teltet du kan få kjøpt for under tusen kr nytt på tilbud. Rundt 500-800kr brukt. Men har byttet til Hilleberg barduner på det😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Memento mori skrev:

@Dingsen Ja, er litt lat av meg, så jeg bruker i så å si alle tilfeller alle bardunene. Hopper heller over festene som er i enden av teltstengene. Vet aldri når vinden kommer og gidder ikke å stå opp på natta, for å sette ned plugger og bardunere gjerne i overraskende regn og blåst.  Måtte lete gjennom mange bilder for jeg fant et, da var det i Nordmarka, med HS Nordmarka 2 teltet. IMG_2974.thumb.JPG.dcd0b384159b9e6d0da3096d83f4d8a9.JPG

IMG_2966.thumb.JPG.f203fd3815894987ea23973a5419c8b1.JPG

Men der er også veldig lavt og tåler mye vind. Nordmarka 2 er vel det beste teltet du kan få kjøpt for under tusen kr nytt på tilbud. Rundt 500-800kr brukt. Men har byttet til Hilleberg barduner på det1f600.png

Hei, er med på den, Nordmarka 2 er kanskje det beste teltet til nybegynnere. Det er lavt, men har da en gunstig vindprofil og som du sier en gunstig pris. Friluftsliv behøver ikke bli så dyrt. Jeg kjøpte det da jeg etter mange år skulle begynne med friluftsliv igjen. Senere har det blitt Ringstind pro 1 og Ringstind SL 1-2. På Ringstind Pro 1 har jeg nå fått satt på fem ekstra pluggfester så nå er det godt "nagla" til bakken. Lite blafring av teltduken.

 

59b1854329e17_HVkano1.thumb.jpg.1f909eaa7f27d0a8311b10718df25f58.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RoyN skrev:

Jeg regner med det hadde blitt stående med mer solide plugger?

Her var det nok mye tilfeldigheter ute å gikk. Det var tæla bakke og brukte en batteridrill for å borre hull i jorda. Tok derfor de minste pluggene for å slippe å borre så mye. Var egentlig bare ett testoppsett, men siden det startet å blåse fant jeg ut at jeg skulle sove over hjemme i hagen. Vinden snudde 90 grader, så mye vind at det var vanskelig å stå, var vel dagen med mest vind så langt i år. Var ikke så nøye med hvor jeg borret hull, så bardunen ble kortet for mye inn i tillegg. Da det hold på å blåse ned på natta, voknet jeg av at det føyket snø inn i teltet, og mye blafring. Strammet opp barduner og gikk inn å la meg.  Hadde jeg hatt en sterker plugg/borret hullet mere på skrå hadde det holdt. 

Når det kommer til teltet er jeg kjempefornøyd, et nytt yndlingstelt, bruk 12-15 netter så lang. Har vært med i sekken på dagsturer, siden det er så lite og lett. Zpacks lager kvalitetsprodukt, og finishen er meget høy. Eneste jeg kan utsette på det så langt var litt mye presseningslyd når det var nytt, men det ble mye bedre etter den natta det blåste ned, så noe bra kom ut av det tross alt. Prisen på det er veldig høy med rundt 7500 kr, men er nok verdt det etter min mening. 837 gram for et tomannstelt inkl carbon stenger, gode plugger, repsett og pakkposer er veldig bra. IMG_2615.thumb.JPG.41b4b72ea6a8ff677d09ee416c57106e.JPG

Frokost i regnvær

Endret av Memento mori
La til bilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.