Gå til innhold
  • Bli medlem

Niak mot Unna


Humbug

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Humbug skrev:

Related image

Bare for å kaste en lapp til i hatten og forvirre meg selv ytterligere, så lurer jeg på om jeg kanskje skal beholde Niak og lage et "vinddeksel" til innerteltdøra, etter modell av bildet over. 

 Vil du si at den delen av innerteltet utgjør såpass stor forskjell at det er verdt å modifisere døra, RuneH? Det blir forferdelig vanskelig å teste en løsning på noe som oppstår såpass sjeldent.

Vanskelig å si. Jeg vet bare at den gamle løsningen fungerer for meg, og at jeg ikke opplever trekk i innerteltet som et problem. Jeg har kun prøvd den nye løsningen i et Enan, men der går ytterteltet helt til bakken og ventilene går på tvers av åpningen i innerteltet. Her fungerer det helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 9/6/2017 den 19.55, Vandrefalken skrev:

Nå har nok Niak også et alternativt innertelt (mesh) om jeg ikke tar feil, mener de fleste Hillebergteltene har dette, men det er også allerede et 3-sesongs telt, hvor Unna er 4-sesongs, med mulighetene for å gjøre det både litt lettere og luftigere om man så ønsker det.

Ikke at det betyr så mye, men mesh innerteltet til Unna veier ca 25g mer enn det ordinære innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, zimwalker said:

Ikke at det betyr så mye, men mesh innerteltet til Unna veier ca 25g mer enn det ordinære innerteltet.

Haha! Da stryker man lettere. xD Interessant, dog.

Edit; er det innerteltet kun, eller med det ekstra utstyret for å få det selvstående?

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, zimwalker skrev:

Ikke at det betyr så mye, men mesh innerteltet til Unna veier ca 25g mer enn det ordinære innerteltet.

Tror ikke det har så stor betydning i det store og hele, men det fins sikkert de som kjøper nettinginnertelt i den tro at de sparer masse vekt :)

 

Endret av Humbug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 7.9.2017 den 12.19, Humbug skrev:

Dette er jo helt umulig 😄. Tror jeg må ta med Niaken ut på en (siste?) luftetur og tenke på det.

Beklager å grave opp gamle spøkelsestråder, men jeg vil informere om at jeg nå, impulsiv som jeg er, har fått tenkt på det. Unna er bestilt.

Som del av impulsprosessen ble det testet om det ble lunere i innerteltet ved å henge opp et tøystykke over nedre del av innerteltdøra. Dette fungerte oppsiktsvekkende bra, så om noen har Anjan, Niak, eller andre telt med tilsvarende luftig innerteltløsning kan det være noe å vurdere. 

Noen som vil kjøpe et Niak? :D

  • Liker 3
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...
Humbug skrev (På 2.9.2019 den 10.59):

For å være sikker på at denne tråden oppnår zombie-status vil jeg informere om at Unna nå er behørig testet i både ruske og annet vær og godkjent med svært god margin. Beholder nok dette teltet til det dør av alderdom. Takk for oppmerksomheten.

Fortsatt fornøyd!? Jeg savner et større solotelt. Hilsen mann snart 40, som har brukt Hilleberg Akto de siste fem åra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (4 timer siden):

Fortsatt fornøyd!? Jeg savner et større solotelt. Hilsen mann snart 40, som har brukt Hilleberg Akto de siste fem åra..

Jepp! Det fungerer utmerket. Romslig og fleksibelt innvendig, føles solid, oppfører seg pent og forutsigbart i vær og har, så langt, tålt alle barnåler. Det eneste jeg egentlig har å utsette på det er at det ikke er en hengekøye 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (8 timer siden):

Jepp! Det fungerer utmerket. Romslig og fleksibelt innvendig, føles solid, oppfører seg pent og forutsigbart i vær og har, så langt, tålt alle barnåler. Det eneste jeg egentlig har å utsette på det er at det ikke er en hengekøye 😄

Hvordan blir det på regbværsdager, tar du den våte sekken inn i teltet? Får du ok plass til sko og div i «forteltet»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (3 timer siden):

Hvordan blir det på regbværsdager, tar du den våte sekken inn i teltet? Får du ok plass til sko og div i «forteltet»?

Løsningen er å legge bløt sekk utenfor i en sort søppelsekk. De veier ikke noe. Innholdet pakkes i forskjellige vanntette pakkposer og hives inn i teltet :) 
Sko, og div får man plass til mellom inner og ytterduk :) 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (3 timer siden):

Hvordan blir det på regbværsdager, tar du den våte sekken inn i teltet? Får du ok plass til sko og div i «forteltet»?

Det er faktisk plass til sekk, regntøy, støvler etc mellom inner- og yttertelt, men om det blir snaut kan man klipse av innertelthjørnet eller -ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Er et haaaav av plass i ytterteltet på Unna..

Her med Trangia 27 og Alfa Walk King str 44 for sammenligning:
IMG_1293.thumb.jpg.f71fe982d59a8b01b3e8f5174b529a80.jpg

IMG_1289.thumb.jpg.82761cf71698cf1ff8d1de86100b2557.jpg

Det der ser jo helt supert ut. Er jo ikke sånn at det er gigantisk fortelt i Hilleberg Akto-teltet jeg har nå. Så skulle nok ha klart meg med Unna:) Kjenner jeg trenger større innertelt, kanskje til og med klare å sitte i teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng skrev (På 6.9.2017 den 17.56):

Spørs vel hvor man skal telte. Er man i fjellet på vestlandet synes jeg ett trepersonstelt med fortelt er passe til en person. 😝 Ikke alltid mulig å henge opp en tarp heller om man ikke har med stenger, men vindfanget kan være ganske kraftig.

Er du på tur 96 timer, kan du opplever 96 timer med sammenhengende regn og vind. Da er det greit å kunne ha en garderobe i forteltet 😂

Ett unna hadde vel fort blitt en smule klamt, uten at jeg har prøvd det selv.

Det er jeg som har skrevet innlegget jeg siterer (gammel bruker).

Jeg valgte å høre på folket her, og kjøpte ett 12 år gammelt Hilleberg Unna på finn.

Unna er blitt mitt mest brukte telt, superfornøyd!

Jeg har dog moddet litt:

1: Strikkene mellom innertelt og yttertelt var litt slappe, så jeg trer togglene en ekstra runde gjennom ringene når jeg fester innertelt til yttertelt.

2: På langveggen har jeg sydd på en tynn strikk. Denne fester jeg på innsiden av bardunfestet midt på ytterteltet.  Dette gir mer rom innvendig, og roligere innertelt i vinden.

Jeg skulle ønsket meg en 30 cm tverrstang i toppen av teltet, for litt ekstra plass rundt hodet når man sitter. Ellers tipptopp 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Enda en måte å lage større "fortelt" i Unna på, samtidig som man får god lufting:

Brukte eksisterende bardun på langsiden gjennom ringen i bunnen og justerte dette så det strammer passe opp slik at man fortsatt får lukket døren på en bra måte, uten at alt har for mye strekk. Brukte bare bardunstrammeren til å låse ringen med her, men kan bare knytte bardunen fastogså. Det er viktig at ringen ikke sklir, for den vil da trekke seg opp mot bardunfestet i teltet, istedenfor å bli dratt ut mot teltpluggen. Blir det for mye bevegelse i teltet (ved litt vind) kan bardunstrammeren vri seg og smette gjennom ringen.

IMG_2331.thumb.jpg.5a523cb5d8a2ba7e1202f115ac95b9f6.jpg

IMG_2335.thumb.jpg.e6ba9818550284ff96c058fff754c96f.jpg

For størrelsesammenligning så er tingene på bildet:
Salomon Speedcross 5 GTX i str 45 1/3, 450gr gassboks, 1100ml titankjele og Trangia Triangle.
IMG_2378.thumb.jpg.0b7bba1eb93c7147dee8eca257eccde9.jpg

IMG_2380.thumb.jpg.cbb611f9972c9af381bb6ae913de57c4.jpg

God plass til å kokkelere litt, og skoene står fortsatt godt nok under duken..
IMG_2396.thumb.jpg.2234b105878f2bbde13d0da91f60057f.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 3
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trodde det var kommet noe nytt fra Hilleberg, men det er nok bare et telt vi kjenner godt fra før.. Jeg ble veldig fasinert av denne løsningen med Unna! :D 

Hentet fra "Hilleberg Owners group" på Facebook:
"
Phillip Koch:
I have been using Hilleberg Nallo, Unna for over 10years. Mostly use the Unna as this is my favourite tent of all time. I actually own 3 in various stages of degraded condition to new. LoL

Anyways, Thought I'd share how I have previously used my Unna in the following configuration based on what trip I'm doing. You can actually pitch your Unna with a 120cm Hiking walking pole without having the need for tent poles. Or if you break your tent poles then do this win-win. Attached is a custom inner that weighs about 150gm. Total weight from memory is about 1470g."
https://www.facebook.com/photo?fbid=10226902296691887&set=pcb.1478713092480395


239983749_10226902296811890_839674873161

239422574_10226902297411905_530600781262

Kan nok være denne løsningen fungerer på Niak også :)

  • Liker 4
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter 16 d på tur med Unna så är begränsningen att ej kunna komma åt Abside 2 från innertältet genom blixtlås största nackdelen ,fick ta ner nästan halva innertältet för att vända på kläder på torkning en gång då jag ej bytte till regnkläder före jag blivit så blöt att jag väntade att ta av dessa före jag satt upp tältet och hämtat vatten till matlagningen.

Bågar är på gränsen för klena till den kraftiga väven och pinnarna lite korta.

På sommaren hade tunnare väv kunnat duga men skulle ej vilja ett mindre tält på så relativt lång tur(om man har lite gropar i marken kan man ju flytta runt i det stora innertältet till den jämnaste ytan)bra plats för tex torkning av kläder eller kängor.

Jag jfr med många provade tält under senaste året så kan man ju om man är lång 193 cm byta kläder,äta och få plats på längden med stor sovsäck utan att ligga emot innertältet i kortare kupoltält som MSR på 208 cm fick jag ligga på diagonalen i 2p tält fast större radie på bågen skapad av stängerna dvs större rymd.

2116383574_UnnaiHogiavaggewer1web.thumb.jpg.e5a7b3f940ed2b6c0465e1432b2b2a99.jpg

Från Hogianvagge i Abisko fjällen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 26.8.2021 den 22.28):

Efter 16 d på tur med Unna så är begränsningen att ej kunna komma åt Abside 2 från innertältet genom blixtlås största nackdelen ,fick ta ner nästan halva innertältet för att vända på kläder på torkning en gång då jag ej bytte till regnkläder före jag blivit så blöt att jag väntade att ta av dessa före jag satt upp tältet och hämtat vatten till matlagningen.

Bågar är på gränsen för klena till den kraftiga väven och pinnarna lite korta.

På sommaren hade tunnare väv kunnat duga men skulle ej vilja ett mindre tält på så relativt lång tur(om man har lite gropar i marken kan man ju flytta runt i det stora innertältet till den jämnaste ytan)bra plats för tex torkning av kläder eller kängor.

Jag jfr med många provade tält under senaste året så kan man ju om man är lång 193 cm byta kläder,äta och få plats på längden med stor sovsäck utan att ligga emot innertältet i kortare kupoltält som MSR på 208 cm fick jag ligga på diagonalen i 2p tält fast större radie på bågen skapad av stängerna dvs större rymd.

2116383574_UnnaiHogiavaggewer1web.thumb.jpg.e5a7b3f940ed2b6c0465e1432b2b2a99.jpg

Från Hogianvagge i Abisko fjällen

Jeg har sett telt som har en glidelås i en halvbue på bakveggen, for å komme til forteltet på andre siden. Syr man inn en slik glidelås på unna vil man komme til fortelt nummer 2, man kan åpne/lukkke skjørteventilasjonen, og man kan ha den åpen for å få gjennomtrekk på varmere dager.

Fungerte Unna for deg? Jeg er bare 170 høy, og tynn, så jeg tar ikke så stor plass. Unna er bra, men ikke perfekt. Litt mer bredde oppe ved taket hadde vert bra.

 

3120FFB7-37B8-4346-A3FF-C37BDD6ED391.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det näst bästa Helsport Himalaya 2 exp är bättre som jag haft på vintern men som man orkar bära så är detta det bästa jag provat,hade beställt ett soulo på HB web site men det hade nog känts lite som en sardinburk jag är ju 193 cm och lite stelare än när man var ung men känns ju rymligt det näst bästa sålde jag ju lite förhastat HS ringstind sl 2p sista version detta var ju på gränsen för litet och känsla av att yttertältet ej skulle klara starka vindar utan föra mkt väsen.

Jag vill ju kunna byta om snabbt utan att behöva placera huvudet på högsta punkten,och kunna tex masera bort slaggprodukter ur benen och kunna plocka ihop utr i innertältet utan att släppa in mygg.

Skulle nog gå bra om man även var 200 cm lång då det är 230 cm och bågarna spänner ut bra.

Om jag skulle prova något annat så får det bli i viktklassen runt 1000 gr som Big Agnes med Tiger wall 2 men dubbla priset och ev för klent i högfjäll pga bågarna i kolfiber och ej dubbla till marken mer än på en sida.

Ska testa mitt senaste NH cloud wing2 i hårt väder enl mitt test på denna web sida i bra väder så kan det ev fungera för fjällbruk på kortare turer med mindre packning om vinden ej ändrar rikningen på natten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Smeller inn et spørsmål og låner tråden siden det er mange her som har erfaring med Unna og Niak. Har lyst å bytte ut mitt Ringstind 2 med enten Unna eller Niak for stort sett å bruke som 3 sesongs solotelt, MEN har også lyst til å ha mulighet for å ta med poden på 7 år i dette teltet av og til. Er det i det heletatt mulig å få skvist sammen 2 LW underlag på typ 63cm bredde i disse to? Unna er jo bare 110 cm bredt, men Niak 120. Spørsmålet mitt er vel om disse målene er absolutte og ikke mulig å få lagt 126 cm underlag i bredden på f.eks. et Niak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si 100% sikkert at det ikke går med to like underlag, men jeg testet med StS SI Comfort Plus Wide (64cm) og et Thermarest Topo Luxe (64cm ) i Niak, og det ble såpass trangt at teltet ble litt deformert. Jeg valgte heller å kjøpe et StS SI regular, og det fungerer utmerket sammen med wide-versjonen på turer med min 9 år gamle datter. Og det føles ikke trangt i det hele tatt.  Det er mulig at enda et Wide hadde passet, men jeg tror ikke det.

 

 

0A2F6333-E93B-4F33-A69B-997527284231.jpeg

Endret av Robert Childan
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.