Gå til innhold
  • Bli medlem

Symptomer på å være fanget i eget hus


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Noen som har innspill på Fjällräven Keb Dome 2 vs Exped Orion Extreme II?

Ser at Fjellsport har 40%.

Oppussing, rydding av hus, megler, takstmann, håndverkere osv. er en forferdelig tidkrevende jobb som isolerer meg i huset.

Ingen fjellturer på lang tid, noe som tærer fryktelig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo få brukt Orion II før du selger det igjen?? Eller gjør du som Ole Brum og sier "Ja takk, begge deler!"? 🤣

Bilde fra natt til fredag sist uke. Veldig fornøyd med teltet i helga. Finfint som solotelt, straks litt mer trangt om halvparten av plassen skal settes av til person nr 2 for meg som er vant med å spre tingene mine godt utover. (Kaosprinsippet iflg andre.)

IMG_20170905_122311_544.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terka skrev:

Du må jo få brukt Orion II før du selger det igjen?? Eller gjør du som Ole Brum og sier "Ja takk, begge deler!"? 🤣

Bilde fra natt til fredag sist uke. Veldig fornøyd med teltet i helga. Finfint som solotelt, straks litt mer trangt om halvparten av plassen skal settes av til person nr 2.

IMG_20170905_122311_544.jpg

Jeg bør så absolutt komme meg på tur, få brukt teltet. Fikk jo en sykt billig pris også. Kan ikke forsvare to nokså like kuppeltelt, ville da heller valgt Hilleberg Kaitum 2 eller 3.

Ett kuppeltelt er nok, i tillegg til Ringstind Pro 2.

Det hender jeg er på telttur med min datter, men vi ligger i hvert vårt telt. Hun har en snill turbodvergdachs, som farer over hele teltet. Våknet mitt på natta av at den stod på ansiktet mitt, superhappy og oppmerksomhetssyk. No more!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanRH skrev:

Noen som har innspill på Fjällräven Keb Dome 2 vs Exped Orion Extreme II?

Ser at Fjellsport har 40%.

Oppussing, rydding av hus, megler, takstmann, håndverkere osv. er en forferdelig tidkrevende jobb som isolerer meg i huset.

Ingen fjellturer på lang tid, noe som tærer fryktelig på.

Først vil jeg uttrykke min dypeste sympati. Det kan ikke være lett. Om det ikke fins så burde det helt klart vært støttegrupper for slikt.

Når jeg tenker meg om så er det vel egentlig det Fjellforum er... 😄

Jeg har ikke noen inngående erfaring med noen av teltene, så jeg føler meg godt kvalifisert til å gi råd. Eksdama har forsåvidt et Orion Extreme III som jeg har satt opp og sovet i en gang, men utover at det er et fint telt med god takhøyde så har jeg ikke så mye å bidra med. Jeg liker ikke bardunløsningen, men det er nok mest smak og behag. Konstruksjonen slår meg mer som et forsterket tunneltelt enn et "ordentlig" kuppeltelt.

Keb dome 2 kjenner jeg ikke i det hele tatt, men jeg hadde et Akka Dome 3 som jeg var meget fornøyd med, med et par unntak, og de unntakene har de fikset på Keb og Abisko Dome såvidt jeg kan se. Skulle jeg hatt et større kuppeltelt i dag tror jeg nok det hadde blitt Abisko eller Keb dome. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Humbug skrev:

Først vil jeg uttrykke min dypeste sympati. Det kan ikke være lett. Om det ikke fins så burde det helt klart vært støttegrupper for slikt.

Når jeg tenker meg om så er det vel egentlig det Fjellforum er... 1f604.png

Jeg har ikke noen inngående erfaring med noen av teltene, så jeg føler meg godt kvalifisert til å gi råd. Eksdama har forsåvidt et Orion Extreme III som jeg har satt opp og sovet i en gang, men utover at det er et fint telt med god takhøyde så har jeg ikke så mye å bidra med. Jeg liker ikke bardunløsningen, men det er nok mest smak og behag. Konstruksjonen slår meg mer som et forsterket tunneltelt enn et "ordentlig" kuppeltelt.

Keb dome 2 kjenner jeg ikke i det hele tatt, men jeg hadde et Akka Dome 3 som jeg var meget fornøyd med, med et par unntak, og de unntakene har de fikset på Keb og Abisko Dome såvidt jeg kan se. Skulle jeg hatt et større kuppeltelt i dag tror jeg nok det hadde blitt Abisko eller Keb dome. 

Fjellforum er gull verdt, som har indirekte hjulpet meg igjennom denne perioden. Det er håp etter neste torsdag. Da er kanskje ting mer avklart. 

Gleder meg til hele boligsituasjonen er over, slik at normalsituasjonen med flere fjellturer kan gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundert på det samme, helst fordi jeg bare funderer, ikke fordi jeg skal ha nytt telt. Begge ser bra ut.

Jeg tror jeg liker Abisko/Keb Dome best fordi:

- Ytterteltet på exped tetter ikke like godt mot bakken som på Fjellreven.

- Fjellreven har to lave ventiler og stor ventilasjon under topphatten. Det ser ut som en bedre ventilasjonsløsning rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på akkurat det samme, av nesten samme årsak (bortsett fra at jeg har masse tid til å dra på fjellet). Nå har jeg siklet på exped orion UL 3 en stund, men må jo innrømme at denne abisko dome så lekker ut. Kicket litt på takhøyden, hvis den er 1m under taket på det høyeste så blir den vel litt i overkant lav ut mot sidene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har fundert på det samme, helst fordi jeg bare funderer, ikke fordi jeg skal ha nytt telt. Begge ser bra ut.

Jeg tror jeg liker Abisko/Keb Dome best fordi:

- Ytterteltet på exped tetter ikke like godt mot bakken som på Fjellreven.

- Fjellreven har to lave ventiler og stor ventilasjon under topphatten. Det ser ut som en bedre ventilasjonsløsning rett og slett.

Begge er meget gode telt, så det blir å velge mellom litt ulike egenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg lurer også på akkurat det samme, av nesten samme årsak (bortsett fra at jeg har masse tid til å dra på fjellet). Nå har jeg siklet på exped orion UL 3 en stund, men må jo innrømme at denne abisko dome så lekker ut. Kicket litt på takhøyden, hvis den er 1m under taket på det høyeste så blir den vel litt i overkant lav ut mot sidene? 

Jeg stusset også litt på bare 1 meter takhøyde. Ser det har bratte sidevegger og 220 cm liggelengde. Exped Orion 2 har 125 cm takhøyde og 215 cm liggelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hallfradd skrev:

Noen som har noen god forklaring på hvorfor Keb er ca. 1 kg tyngre enn Orion Extreme?

Ser at vektforskjellen mellom Keb Dome og Abisko dome er ca. 1 kg, mens forskjellen mellom Orion og Orion Extreme er omtrent 0.

What gives?

Det er kraftigere duk på Keb Dome, andre stenger (DAC-pressfit) mot DAC Featherlite NSL på Abisko Dome. Trolig litt tykkere stenger. Vekta på Abisko Dome er klart innafor hos meg, mens Keb Dome begynner å bli for tungt til å bæres langt. Det er jo over 1 kg tyngre. Keb Dome har myggnetting i ytterdørene (praktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hallfradd skrev:

Noen som har noen god forklaring på hvorfor Keb er ca. 1 kg tyngre enn Orion Extreme?

Ser at vektforskjellen mellom Keb Dome og Abisko dome er ca. 1 kg, mens forskjellen mellom Orion og Orion Extreme er omtrent 0.

What gives?

Keb Dome tror jeg er mer solid bygget enn orion 3 extreme. Sammenlign duk, stenger forsterkninger, så finner du ut av det. Ventilene på Fjennreven legger til litt ekstra vekt også vil jeg tro.

Forskjellen på Abisko og Keb er mye. Forsterkninger, åpninger på ventilasjon, myggnett i ytterdører, duktykkelse i hele teltet og forskjellig stangtykkelse.

Orion har PU-belagt ytterduk, orion extreme har silnylon duk. PU er mer statisk i regn og tørker fortere, men er svakere.

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JanRH skrev:

Keb Dome har myggnetting i ytterdørene (praktisk).

Når er dette egentlig praktisk, og hvorfor er det stort sett kun å se på "vintertelt"? Er det for å kunne lufte godt uten at det skal drive snø inn, eller er det for å hindre at det kommer inn mygg? (Myggen kommer jo fort inn i ytterteltet selv om det er lukket synes jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Når er dette egentlig praktisk, og hvorfor er det stort sett kun å se på "vintertelt"? Er det for å kunne lufte godt uten at det skal drive snø inn, eller er det for å hindre at det kommer inn mygg? (Myggen kommer jo fort inn i ytterteltet selv om det er lukket synes jeg.)

Jeg bruker teltet hele året, mest juni til november, og da er det kjempepraktisk. 

Om vinteren virker det meget rart og unødvendig da det ofte er snøføyke. Hvorfor Abisko Dome ikke har myggnetting i yttertelt skjønner jeg ikke.

Myggen og knotten er som vann og sand, dvs kommer inn enhver liten åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViktorS skrev:

Kjekt med kjønnsnøytrale telt ja. 

Enda bedre med merkenøytrale telt. Ingen krangling om merkene, nei det ville blitt kjedelig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, RoyN skrev:

En av de viktigste grunnene til å velge Keb Dome må jo være at Fjellreven finner det nødvendig å opplyse at det er et unisex-telt -hvis du var usikker på det altså. :)

 

For de som er mer enn middels opphengt i likestilling så bør det punktet veie tungt ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mareng skrev:

Når er dette egentlig praktisk, og hvorfor er det stort sett kun å se på "vintertelt"? Er det for å kunne lufte godt uten at det skal drive snø inn, eller er det for å hindre at det kommer inn mygg? (Myggen kommer jo fort inn i ytterteltet selv om det er lukket synes jeg.)

Jeg har 2 kuppeltelt av samme merke og som også er helt like bortsett fra på et par punkter. Det jeg kjøpte først av dem har 10 - 15 cm med myggnett øverst i ytterteltdøra. Dvs at vist jeg ønsker mer lufting drar jeg glidelåsen litt ned fra øverst i døra og jeg får da denne tynne stripa med myggnett som gjør at jeg totalt har 6 ventiler på dette 2p teltet. 2 lavtsittende, 2 i taket og altså disse 2 som da er på hver sin dør. 

Jeg var så fornøyd med dette teltet at jeg noe senere kjøpte et til. Det viste seg å være noen små endringer på den nyeste utgaven hvorav en av forandringene var at denne myggnettsaken øverst i døra var fjernet. Et par andre endringer i tillegg gjorde det nye teltet noen gram tyngre så nå er det vinterteltet mitt og det gamle brukes om sommeren.

Om sommeren når jeg er i myggland og det blir for ille foretrekker jeg å kokkelere innendørs. Da er det igjen med døra og litt ned med glidelåsen for å blottlegge myggnettingen og så har jeg "ventilatoren" rett over dampen fra kjøkkenet. 

Siden jeg syns det opplegget der fungerer så bra kan jeg tenke meg at muligheten for ennå mer myggnetting i ytterdøra bare er et pluss (bortsett fra vektøkning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, RoyN skrev:

En av de viktigste grunnene til å velge Keb Dome må jo være at Fjellreven finner det nødvendig å opplyse at det er et unisex-telt -hvis du var usikker på det altså. :)

 

Skeptisk... Jeg venter fremdeles på "Helsport for Her-edition". Ingen kan vel i sin villeste fantasi forvente at vi damer skal dra på telttur uten integrert sminkespeil, hårføner, duftlys, skohylle og "LOVE" og "HOME" i utskjærte bokstaver på teltveggen. Håper slike basics er ivaretatt i et såkalt unisex-telt. 

  • Liker 1
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snutemor skrev:

Skeptisk... Jeg venter fremdeles på "Helsport for Her-edition". Ingen kan vel i sin villeste fantasi forvente at vi damer skal dra på telttur uten integrert sminkespeil, hårføner, duftlys, skohylle og "LOVE" og "HOME" i utskjærte bokstaver på teltveggen. Håper slike basics er ivaretatt i et såkalt unisex-telt. 

Nå fikk jo jeg låne et ekte jentetelt av Helsport i sommer. Det hadde danseplass (for meg) og var lilla. Men jeg savnet virkelig sminkespeil og rettetang. Jeg trenger heldigvis ingen skrift på veggen for å vite at jeg er hjemme, da jeg innehar litt stedsans, men de kunne i det minste kasta inn 17 fluffy puter... 

 

 

IMG_0132.JPG

IMG_0589.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Gittiamo skrev:

Nå fikk jo jeg låne et ekte jentetelt av Helsport i sommer. Det hadde danseplass (for meg) og var lilla. Men jeg savnet virkelig sminkespeil og rettetang. Jeg trenger heldigvis ingen skrift på veggen for å vite at jeg er hjemme, da jeg innehar litt stedsans, men de kunne i det minste kasta inn 17 fluffy puter... 

 

 

IMG_0132.JPG

IMG_0589.JPG

Lovende :cheer: Jeg ser neglelakken er på plass. Neglelakktørker er standardutstyr som følger med håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snutemor skrev:

Lovende :cheer: Jeg ser neglelakken er på plass. Neglelakktørker er standardutstyr som følger med håper jeg?

I det du entrer teltet så "poff" sitter den rosa neglelakken og vippe-extention. Genialt.

Så de har begynt å skjønne at vi damer også liker oss ute 😀 Sakte men sikkert. Det er håp for fremtidens Turjenter 😀 Både med og uten neglelakk. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.