Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposehjelp (for de som ikke er lei av slikt)


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Hei.

Høstjaktsesongen i nord er på gang og ettersom rypekvotene er sterkt redusert i år ligger det an til mer tid i soveposen. Sliter med at min gamle Ajungilak Iglo Super Twin begynner å slite med å holde meg varm uten hjelp av en fleece liner og da begynner vekta nesten krype opp mot 3 på de to sammen. 

Så er klar for en ikke for tung pose som også holder helt til det blir vintertelting med pulk osv(der er jeg godt dekket opp med Mammut Denali MTI 5-Season Lion) i Finnmark.

Ettersom jeg ikke tåler dun og har brukt mesteparten av kvelden til å tråle det som er av soveposer rundt om så tror jeg jeg sitter igjen med følgende alternativer. 

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-ignition-5-xl-lz-xl.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-sphere-mti-winter-dark-indigo.html

Hvor den ene på papiret er litt varmere enn den ene og den andre er litt lettere (og litt dyrere)

Er det noen som har noe innspill på disse 2 ut fra erfaringer osv? Er 184 cm høy for øvrig. De lettere passer bedre med profilen jeg holder på med der sekken stadig lettes for noen gram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med de to overnevnte, men du vet jo selv at mammut leverer gode poser:) du har jo sikkert sett på mammut tyin 3-season også. Burde kanskje holde ned til du finner fram gulposen din:) 

edit:

MH lamina-posene er også omtalt her inne som gode poser. Rimelige og lette.

Endret av ViktorS
Legge til litt tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, ViktorS said:

 

MH lamina-posene er også omtalt her inne som gode poser. Rimelige og lette.

Takk skal du jammen meg ha - da ble det enda verre med enda et alternativ...: 

 

 

Regner med jeg som 184 cm må ha lang utgave av de:  https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hyperlamina-t-l-flame-lng.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mammtut sphere Mti. Den var ganske smal mumieform på, men den var allikevel ganske velformet. Jeg synes ikke hode og halsåpningen var den beste å betjene, her er Warmpace med stor åpning, god plass og strikk mye bedre. Warmpace posen har strikk i åpningen, noe som gjør at jeg kan lukke den igjen under armene og spise/lage mat uten at den glir ned eller slipper ut varm luft. Til det bruket er hodeåpningen til mammut posen jeg hadde for liten, og med statiske tau. Da må man åpne glidelåsen og posen bare glir med mens man beveger seg. Kanskje ikke så nøye på en 3-sesongs pose, egentlig?

Utenom det virket det som posen hadde svært god kvalitet og bra varme-til-vekt på papiret. (Posen var for kald for meg, men den var EN-testet, så jeg tenker det er jeg som er kaldsover). Velg pose med MTI-endurance fyll om du kjøper fra mammut, det står om de forskjellige fylltypene på nettsidene deres og jeng synes dett virker best (høyest varme/vekt ratio). I følge speidersport.no varer MTI fyllet i kompakt posen svært mye lengre enn andre typer syntetisk fyll på markedet, og taper svært lite isolasjon etter en del bruk. "MTI Ajungilak Pro-fyllmasse holder meget godt på isolasjonen. En vanlig pose vil etter 20 netter tape 16 % av isolasjonseffekt, mens Speiderposen vil kun miste 0,1 %!" https://speider-sport.no/turutstyr/soving/sovepose/mammut-kompakt-mti-3-season-speidersoveposen.html

Men jeg vet ærlig talt ikke om de har dekning for denne påstanden, siden jeg ikke fant det igjen på mammut sine sider.

MH Lamina Z har vel også sprekere temperaturverdier på noen av posene i forhold til vekt tror jeg. Vær obs på glidelåslengden/-løsningen du vil ha. De sparer inn noen gram og grader på korte glidelåser og front glidelåser på enkelte modeller.

Lamina har vel "rette" vegger mellom kamrene og "Lamina Z" har skrå vegger mellom kamrene for å bedre unngå kuldebroer, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Takk skal du jammen meg ha - da ble det enda verre med enda et alternativ...: 

 

 

Regner med jeg som 184 cm må ha lang utgave av de:  https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hyperlamina-t-l-flame-lng.html

Tror du klarer deg med vanlig versjon på 200cm. Long er 215cm, hva skal du bruke den siste "halvmeteren" til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Takk skal du jammen meg ha - da ble det enda verre med enda et alternativ...: 

 

 

Regner med jeg som 184 cm må ha lang utgave av de:  https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hyperlamina-t-l-flame-lng.html

Jeg så selv på de som Lamina Z da jeg kjøpte pose i vår, mye pga hel glidelås. Mener at de skal fåes i lang utgave også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Martin HJ skrev:

Har en vinterpose av MH Lamina Z typen og den får tommel opp fra meg, lett av vekt til å være synt pose, superdigg og romslige.

Hvilken av modellene Torch, Blaze eller Bonfire valgte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anders_G said:

Tror du klarer deg med vanlig versjon på 200cm. Long er 215cm, hva skal du bruke den siste "halvmeteren" til? 

I følge deres egen nettside er reg-modellen for personer opp til ca 183 og ettersom jeg er rett over så var jeg redd den kunne bli i grenseland. Long-modellen er hos dem beskrevet for personer opp til 198, så jeg anser det mer som at jeg får 15 cm for lang pose ved Long og tror bittelitt for lang er bedre enn bittelitt for liten? Men det var også derfor jeg spurte her - det kunne jo hende at f.eks en på 185 med den posen sier den er mer enn lang nok for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

I følge deres egen nettside er reg-modellen for personer opp til ca 183 og ettersom jeg er rett over så var jeg redd den kunne bli i grenseland. Long-modellen er hos dem beskrevet for personer opp til 198, så jeg anser det mer som at jeg får 15 cm for lang pose ved Long og tror bittelitt for lang er bedre enn bittelitt for liten? Men det var også derfor jeg spurte her - det kunne jo hende at f.eks en på 185 med den posen sier den er mer enn lang nok for han. 

Åja, fjellsport som oppgir feil lengde da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Espen Ørud skrev:

I følge deres egen nettside er reg-modellen for personer opp til ca 183 og ettersom jeg er rett over så var jeg redd den kunne bli i grenseland. Long-modellen er hos dem beskrevet for personer opp til 198, så jeg anser det mer som at jeg får 15 cm for lang pose ved Long og tror bittelitt for lang er bedre enn bittelitt for liten? Men det var også derfor jeg spurte her - det kunne jo hende at f.eks en på 185 med den posen sier den er mer enn lang nok for han. 

Jeg er 181 cm og fant meg godt til rette i (Regular). Hadde jeg vært 184 cm tror jeg valget hadde falt på Long

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anders_G said:

Åja, fjellsport som oppgir feil lengde da.. 

Ikke sikkert de gjør det, men det er sikkert totallengde på soveposen som er oppgitt i stedet for anbefalt kroppslengde. Jeg hadde trolig gått i samme "fella" om jeg ikke hadde brukt 2 timer på å lese om soveposer i går ;-) 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Martin HJ said:

Har en vinterpose av MH Lamina Z typen og den får tommel opp fra meg, lett av vekt til å være synt pose, superdigg og romslige.

Toppers - hvilke temperaturer har du brukt Torchen i? Vurderer Hyperlamina pga redusert vek i forhold til Lamina. Halv glidelås spiller ingen rolle for meg - jeg har ikke klaustrofobi og blir ikke ovreropphetet i beinenden slik som enkelte kompiser. Jeg har jo et monster av en pose til vinterbruk så dette blir pose for bruk frem til pulksesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Toppers - hvilke temperaturer har du brukt Torchen i? Vurderer Hyperlamina pga redusert vek i forhold til Lamina. Halv glidelås spiller ingen rolle for meg - jeg har ikke klaustrofobi og blir ikke ovreropphetet i beinenden slik som enkelte kompiser. Jeg har jo et monster av en pose til vinterbruk så dette blir pose for bruk frem til pulksesongen. 

Laveste temperatur jeg brukt posen i er -6 grader, så har ikke fått pressa grensene på den. Men holdt meg god og varm i de kuldegradene hvertfall :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Toppers - hvilke temperaturer har du brukt Torchen i? Vurderer Hyperlamina pga redusert vek i forhold til Lamina. Halv glidelås spiller ingen rolle for meg - jeg har ikke klaustrofobi og blir ikke ovreropphetet i beinenden slik som enkelte kompiser. Jeg har jo et monster av en pose til vinterbruk så dette blir pose for bruk frem til pulksesongen. 

Jeg kjøpte meg sommerpose med slik halv glidelås, var skeptisk i begynnelsen men det var det ingen grunn til. Ikke det minste klaustofobisk, så lenge man ikke har behov for å ligge å vifte med tærne utenfor soveposen.  

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser nuh flere erfaringer fra folk på rundt 185 cm og Mountain Hardvarepose og vurderinger rundt Reg/Large

Det er noen motstridene opplysninger rundt om. For Reg oppgir de på sine egne sider innvendig størrelse = 198 cm. Fjellsport sier posen er 200 cm. På sine egne sider sier MH at Reg er for folk opp til 183 cm, men samtidig at posen innvendig er 198 cm. Trenger derfor så mange brukererfaringer som mulig knyttet opp mot lengder da jeg må trykke bestill-knappen i løpet av dagen...

Takker så meget til alle som har bidratt så langt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Etterlyser nuh flere erfaringer fra folk på rundt 185 cm og Mountain Hardvarepose og vurderinger rundt Reg/Large

Det er noen motstridene opplysninger rundt om. For Reg oppgir de på sine egne sider innvendig størrelse = 198 cm. Fjellsport sier posen er 200 cm. På sine egne sider sier MH at Reg er for folk opp til 183 cm, men samtidig at posen innvendig er 198 cm. Trenger derfor så mange brukererfaringer som mulig knyttet opp mot lengder da jeg må trykke bestill-knappen i løpet av dagen...

Takker så meget til alle som har bidratt så langt!

 

Jeg er 194cm og har Mountain Hardwear Phantom Spark Sleeping Bag - Long altså denne: https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-phantom-spark-sleeping-bag-long-fiery-red.html

Dette er en helt annen pose, men den er akkurat lang nok for meg. Lengden er oppgitt fra produsenten på denne måten: "Inside Length Long: 78 in / 198 cm" Tror nok du må se på "inside length" og velge en som er litt lengre en du selv er.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Etterlyser nuh flere erfaringer fra folk på rundt 185 cm og Mountain Hardvarepose og vurderinger rundt Reg/Large

Det er noen motstridene opplysninger rundt om. For Reg oppgir de på sine egne sider innvendig størrelse = 198 cm. Fjellsport sier posen er 200 cm. På sine egne sider sier MH at Reg er for folk opp til 183 cm, men samtidig at posen innvendig er 198 cm. Trenger derfor så mange brukererfaringer som mulig knyttet opp mot lengder da jeg må trykke bestill-knappen i løpet av dagen...

Takker så meget til alle som har bidratt så langt!

 

Siden du er i grenseland ville jeg ha bestilt begge posene med klarna faktura, beholdt den du likte best, og sendt tilbake den andre. Spesielt siden det er noe usikkerhet rundt målene.

Hører du på erfaringene til noen som liker trang pose, eller noen som liker romslig pose, får du sikkert forskjellig svar. Da riskikerer du å måtte sende frem og tilbake unødvendig mange ganger.

Samtidig får du prøvd å sitte i posen, da trenger du kanskje noen cm. ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill her. Dere er en super gjeng!

Jeg ser at for Phantom Spark er Long/Reg innvendig lengde 198/183

Mens for HyperLamina Torch så er Long/Reg innvendig lengde 213/198

Ut fra @Anders_G sine erfaringer burde Reg i så fall duge i massevis til min lengde. 

Jeg har nuh sjekket 1 ting til og det er at denne størrelsesanbefalingen man får opp er lik for begge de to posene på MH sine nettsider (se vedlagt bilde). Det sammenfaller ikke helt med at den ene posemodellen for begge størrelser er 15 cm lengre. Så det kan jo være at de ikke har oppdatert med ny størrelsesguide for nye Hyperlamina-modeller. ELLER at de har tatt høyde for at det amerikanske markedet fyller ut så mye i bredden av posen at det stjeler fra lengden og dermed ikke tør anbefale den for folk lengre enn 183 ;-) 

Det ligger an til å gamble på denne nuh: http://www.mountainhardwear.com/hyperlamina-torch-0f--17c-regular-1568231.html



 

mh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For andre som evt måtte lure så ble det en slik: https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-hyperlamina-t-l-flame-lng.html

Og det etter å ha forsøkt med Reg-størrelsen for både å spare et par gram og ikke bruke større pose enn nødvendig. Den ble akkurat så snau at jeg syntes det ble lite fleksibelt om man vil sitte halvveis i posen, og føttene vil også presse noe mot bunndelen om man snurper igjen maks og vil strekke helt ut. 

Posen har ikke vært på tur enda, men oppleves utrolig varm og alt for varm til å prøveligge innendørs i mer enn et par minutter. De oppgir selv at de gir "dunfølelsen i en syntetisk pose" og det skal jeg være enig med dem i, til tross for at jeg pga dunallergi kun sporadisk har prøveligget dunposer...

Kommer tilbake utover høsten med brukererfaringer fra felt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.