Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter mange års trofast tjeneste er jeg på nå utkikk etter et lettere alternativ til min Norrøna Svalbard Flex1 turbukse. 

Buksa er helt super til sitt bruk, den, eller rettere sagt jeg, blir bare fort litt varm og jeg ender opp med å gå like mye i shorts. Det eller med gylfen i buksa oppe i et forsøk på å ventilere litt..

Det ultimate til sol og sommer trasking og turer hadde vært en kombinasjon med bukse og shorts i et, 2 for 1. Har som oftest med skall også, så greit å redusere den bærbare garderoben litt. 

 

Alternativer jeg vurderer, så langt, er:

Fjellreven Keb Gaiter. Fordel med Zip Off, legg som kan brukes som gamasjer, og lufting i lår. Bakdel er G1000 materialet som når vått tar tid å tørke, like tung som nåværende Svalbard Flex1, og rykter om at softshell materialet er tynt les skjørt. 

https://www.fjellsport.no/produkter/herreklaer/bukser/tur-og-friluftsbukser/fjallraven-keb-gaiter-trousers-avocado-61.html

 

Norrøna Bitihorne Zip  Off. Fordel med Zip Off, lav vekt, og fornøyd med Flex1 fra før. Bakdel er ingen lufting på lår men usikker på om det trengs. Også tvil om smale bukseben passer over fjellstøvlene. 

https://www.fjellsport.no/produkter/herreklaer/bukser/tur-og-friluftsbukser/norrona-bitihorn-zip-off-pants-m-bedrock.html

 

Pinewood Zip Off Caribou. Kjenner ikke til merket i det hele tatt. Fordel er zip off og pris. Bakdeler..? 

https://www.fjellsport.no/produkter/herreklaer/bukser/tur-og-friluftsbukser/pinewood-zip-off-caribou-applegreen-grey.html

 

Det er vesentlige forskjeller på disse, blant annet og ikke minst vekt og pris. Hvis du har noen erfaring å dele med overnevnte, eller har andre forslag som bør vurderes, så si gjerne ifra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Bitihorn Zip-off i sommer, og den har fungert kjempebra. Mykt og behagelig stoff som ikke føles klamt selv om det er varmt. Det er lett å zippe av og på buksebeina. Det er også en ekstra glidelås nedover leggen som utvider buksebena slik at de passer over fjellstøvler. Knappestramming og gammasjekroker nederst. Det er fem praktiske lommer med glidelås, de foran har mesh som hjelper litt på luftingen.

Buksa er ikke spesielt vannavvisende - den holder en liten time med lett regn før den begynner å trekke vann - men den tørker ganske raskt. Opplever den som ganske vindtett.

Det har vært utrolig praktisk å bare kunne legge buksebeina i topplokket i stedet for å dra på en ekstra bukse hvis man kanskje tenker seg opp på noen vindfulle topper. Det er også kjekt med en bukse som ikke er svart for en gangs skyld, min er i lys blå (Space). Jeg har størrelse medium, og den har jeg veid til 360g. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har jo også Bitihorn Lightweight Pants, som har lufteglidelås på utsiden av låret istedet for glidelås rundt ved kneet - ellers mye likt Zip-off-en tror jeg. Samme mulighet for å utvide bredden nederst vha glidelås - og det gjør at det er mulig å brette buksebein opp over leggmusklene så man får en slags shorts. Med lårlufting :) 

Ellers nevner @ketilring noe jeg selv erfarer som en mann med i overkant effektivt sentralfyringsanlegg: unngå svart bekledning for å hjelpe til med å holde tempen nede i sommerhalvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom herreutgaven av Norrøna-buksa er som dameutgaven (som kjæresten min har) er det en også en glidelås som går vertikalt helt fra foten og opp til glidelåsen som deler buksa i to. Dermed kan man ta av/på seg buksebeina uten å ta av seg skoa. Det er noe jeg har satt stor pris på opp igjennom på min bukse (en utgått modell. Fra Salewa??).

Jeg bruker veldig mye zip-off-bukse på vår/sommer/høst. Å åpne glidelåsen litt (40%) uten å ta av beina gir også noe lufting. For tiden bruker jeg mest "The North Face Men's Straight Paramount 3.0 Convertible" som jeg er godt fornøyd med (den har dog ikke den vertikale glidelåsen jeg nevnte). Impregneringa gjør buksa vannavstøtende, og i tillegg virker det som den tørker mye fortere enn en uimpregnert bukse når den først har blitt våt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 21.14, ketilring skrev:

 Det er også en ekstra glidelås nedover leggen som utvider buksebena slik at de passer over fjellstøvler. 

Det har vært utrolig praktisk å bare kunne legge buksebeina i topplokket i stedet for å dra på en ekstra bukse hvis man kanskje tenker seg opp på noen vindfulle topper. Det er også kjekt med en bukse som ikke er svart for en gangs skyld, min er i lys blå (Space). Jeg har størrelse medium, og den har jeg veid til 360g. :)

@ketilring Er det slik at buksabenet får litt sleng fasong når glidlåsen åpnes, eller sitter det tett over støvelen? Hadde noen Adidas treningsbukser med knepping i den fasongen på 90 tallet ;) 

Jeg liker Flex materialet, tøyelig og tørkbart. Og Norrøna har fikset glørhull helt kurrant. Kan sikkert si mangt om det merket, men kundeservicen har jeg aldri hatt problemer med..

Som også @a_aa påpeker, skal unngå sort farge på buksa denne gangen :)

@Havørn Gjør impregnering at tøy tørker raskere generelt? Har det noe med hvor mye vann materialet da trekker til seg, eller er det slik at materialet "slipper" vannet fortere, hvis det gjorde noen mening... Forsøker en omformulering, hvis et likt stykke impregnert og uimpregnert tøy blir like mettet med vann, tørker det ene fortere enn det andre? 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos impregnering: Jeg har sammenlignet en bukse uten impregnering (fra fabrikk) og en med (North Face-buksa jeg nevnte), begge i syntetisk materiale. Den uimpregnerte har littegranne tynnere stoff enn den andre. For meg virker det som stoffet ikke blir så mettet på den impregnerte buksa, selv om den ser omtrent like våt ut (noe som tar en stund i regn, siden den avviser vann ganske bra). Resultatet er i hvert fall at den tørker mye fortere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chirsbom skrev:

@ketilring Er det slik at buksabenet får litt sleng fasong når glidlåsen åpnes, eller sitter det tett over støvelen? Hadde noen Adidas treningsbukser med knepping i den fasongen på 90 tallet ;)   

Nei, noe sleng blir det ikke. Du kan dra glidelåsen nedover slik at du får det så stramt som du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Noen som kan anbefale gode zipoff bukser i dag? Sett på Revolution Race, men aner ikke om det er bra. Og lurer i tillegg på om det i det hele tatt er vits med zipoff. Ser for meg at de er vanskelige å dra over fjellskoene og at man derfor må ta av seg fjellsko, og da kan man like godt drasse med seg en (lett) shorts.

Men kan kanskje være nyttig på kortere turer hvor man går med tursko som er litt mindre i størrelsen? Da ser jeg jo for meg man bare kan zippe opp og ta av seg buksebena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stk. En Bergans Utne og RevRace Silence Pro Zipoff. Bergans er tynn og luftig og fin. Beina er ganske vide så jeg får de over joggesko og hikingsko men ikke fjellstøvlene. RR er litt tettere stoff og litt smalere i beina. Her ikke testet å,dra den over sko enda, men den er trangere enn Bergans. En ting med RR er at selv om den er ganske tynn så kan den fort føles litt klam når der er varmt, helt ned i 16 grader omtrent. Ble litt overasket over det. Sikkert fin gåbukse når det er for kaldt til short. Men alikevel er den såpass tynn at det skal nok ikke være så kladt før en bør ha noen under i leir.

Zip of bruker jeg stort sett slik at jeg beveger meg i shorts på dagen og setter på bein om kvelden eller hvis det er kjølig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Bitihorn Zip-Off (Link) er vel fortsatt et greit valg, tror jeg? Bør kanskje vente til man finner den et sted til nedsatt pris, 1999,- er etter mitt syn litt mer enn den egentlig er verdt.

Det som kanskje ikke har kommet klart frem om denne buksen tidligere i tråden, er at den nedre delen kan splittes helt (fra "rør" til "duk") på langs vha glidelås når du skal ta buksebeina av/på. Du trenger ikke ta av ski en gang for av/på :) Og har du høye støvler, er der altså enda en glidelås som kan brukes til å utvide omkretsen nederst for at de skal få plass inni buksebeinet. Har opplevd buksen som ganske slitesterk, og har vært genial et par ganger der jeg har gått i kupert terreng i varmt vær - da har jeg tatt på buksebeina som lett beskyttelse før klyvepartier, for å unngå skrubbsår på knær og legger 👍

To ulemper fra mitt ståsted: Kunne godt ha vært en sydd på lapp inni hvert buksebein som identifiserte dem som høyre og venstre (de kan settes på feil). Og for mine legger er omkretsen helt på kanten til å være for liten når buksebeinet er "smal-zippet" (men det kan jo være en ulempe med leggene min i stedet :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imingen har jeg, og har hatt, flere av, og har alltid vært veldig fornøyd. Lett, tørker fort, luftig. Likte dog forrige typen bedre da den nyeste følger slimfit-trenden.

Stort sett betalt rund 500 for dem

Endret av jso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.