Gå til innhold
  • Bli medlem

Rescue me??!!


Tom42

Anbefalte innlegg

RESCUE ME??

Utdrag av en artikkel jeg fant på ABC nyheten i dag.

En kvinne be savnet, og funnet fordi hun sendte ut "en snap" på mobilen.  Dermed kunne de spore telefonen hennes via "Rescue me", som går ut på at når hun svarte på telefonen eller sendte en melding kunne man se posisjonen hennes. 

Spørsmål:  Hva er dette:  Er "Rescue me" en "app" og er da "snap" et produkt av "RM"?  Og er det en "app" så er det noe vi virkelig burde installere.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Tom42 skrev:

RESCUE ME??

Utdrag av en artikkel jeg fant på ABC nyheten i dag.

En kvinne be savnet, og funnet fordi hun sendte ut "en snap" på mobilen.  Dermed kunne de spore telefonen hennes via "Rescue me", som går ut på at når hun svarte på telefonen eller sendte en melding kunne man se posisjonen hennes. 

Spørsmål:  Hva er dette:  Er "Rescue me" en "app" og er da "snap" et produkt av "RM"?  Og er det en "app" så er det noe vi virkelig burde installere.

 

 

 

 

 

"Snap" er substantivet man benytter seg når man snakker om en melding sendt med appen "Snapchat". Dette er bilde eller tekstmeldinger som når de åpnes er kun synlig i den definerte tiden senderen har valgt.

Rescue me er en annen app jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler bruker GPS-tjenesten på telefonen til å finne posisjonen og gir samme resultat. Og samme der og, den første posisjonen kan være unøyaktig og gir bedre resultat etterhvert.

Dersom du har app'en på telefonen når du går deg bort eller skader deg, så er det ett ypperlig verktøy som gir redningsmannskap posisjonen din like nøyaktig som RescueMe. En må da starte app'en før en ringer og få en posisjon, og være i stand til å videreformidle denne når en oppnår kontakt.

RescueMe trenger ingen app i forkant, og får posisjonen i retur uten å stole på at den i andre enden leser opp rett("5 - 9 - sirkel med hull i - n - 4 - 4 - punktum..."). I tillegg får eg som mannskap vite unøyaktigheten.

Personlig foretrekker eg RescueMe - men nøyaktigheten er lik på begge. Bare ikke sats på å laste ned og installere app'en når du først trenger den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå meg - Luftambulansen sin app er veldig tydelig på og gir en lettlest posisjon som kan leses inn til nødsentralen. Problemet er at eg har opplevd ufattelig mange varianter av opplesing av posisjoner, både når det gjelder lengde/breddegrader og UTM-koordinater.

Klarer for eks folk å skille mellom grader, minutter og sekunder(ofte representert med DMS på GPS'en) eller grader, minutter og desimalminutter(ofte som DMM.MMM)? Fort gjort å bomme litt der, og da kan vi kaste bort verdifull tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har lagt inn "Rescueme" appen.  Det eneste jeg er litt usikker på er fingeravtrykksymbolet.   Er et kun til bruk ved en nødssituasjon eller skal mitt fingeravtrykk registreres ifb opprettelsen v appen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RescueMe er ikke en app - det er en tjeneste vi bruker i redningstjenesten.

Dvs at det er ikke noe du laster ned i forkant - du får en SMS når du gir beskjed om at du trenger hjelp med link som starter sporingen :)

Hva du har lastet ned vet eg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også mulig å se lokasjonen en "snap" er sendt i fra. Dog ikke veldig nøyaktig. Hadde en runde med politiet etter en konsert for en tid tilbake hvor en jente ikke kunne gjøre rede for seg, og hadde mange "svarte hull" fra kvelden. Hun manglet noen eiendeler, så vi gikk jeg en runde med politiet på natten rundt på konsertområdet for å finne lokasjonen som snapchat viste hun hadde sendt bilder og meldinger fra. Ikke akkurat noe jeg ville lagt min lit til som nødpeile utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle løsninger her forutsetter mobildekning. Og det er det ikke gitt at en har. 

Har glympse en del ganger og en skal ikke langt unna by sentrum før det ikke er dekning. For eksempel opp til Selvigstakken (lokal fjelltopp). Den siste biten opp fjellet kan være utfordrende og når det ikke er dekning på det verste området så føler jeg at alle disse appene ikke gjør annet enn gi bruker falsk sikkerhet. Men jeg har ikke noe bedre forslag enn å drasse med seg en vhf eller lignende utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dingsen skrev:

 

Alle løsninger her forutsetter mobildekning. Og det er det ikke gitt at en har. 

 

 

Det er viktig å vite at redningshelikopter har egne basestasjon. Så det å ha strøm igjen slik at den kan stå på når de begynner å lete er lurt å vite. Men er du mye på tur er det bare Satelittelefon som gjelder, dessverre er det alt for mange som stoler på at mobilen holder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Memento mori skrev:

Det er viktig å vite at redningshelikopter har egne basestasjon. Så det å ha strøm igjen slik at den kan stå på når de begynner å lete er lurt å vite. Men er du mye på tur er det bare Satelittelefon som gjelder, dessverre er det alt for mange som stoler på at mobilen holder. 

Hva mener du med at de har egen basestasjon, og hvordan fungerer dette i praksis? Og gjelder det både skvadron 330(også kjent som "SeaKing") og luftambulansen, eller kun en av de? Og hva når det er private helikopter som flyr?

Må innrømme at dette er første gang eg hører noe om, og eg har deltatt på en god del redningsaksjoner etter hvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått montert nødnett ja, og disse er normalt satt opp til å kunne kjøres som repeater/gateway, men hvorvidt redningshelikopterene faktisk har denne muligheten eller bruker den vet eg ikke. Ser uansett ikke helt nytteverdien i at de skal kunne gjøre det all den tid de ikke er stasjonære. En repeater/gateway som flytter på seg vil være vanskelig for andre mannskap å forholde seg til. Samtidig vil en fastmontert radio i helikopteret dekke behovet for DMO kontakt(eller TMO der hvor infrastruktur er tilgjengelig) med de på bakken - det er da ikke rekkevidden som er problemet. :)

Men mobil basestasjon - nei den var ny.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. 
Mulig litt sløsing med ressurser hvis SeaKing kun skal henge over letemannskapene kun for å gi terminalene dekning for TMO-trafikk eller utvidet DMO :-).  Bedre å fly inn en enhet og plassere den på en fjelltopp. Men greit at muligheten er der i tilfelle et eller annet behov som skulle oppstå.




 

 

Endret av HrSteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AW101 SØK- OG REDNINGSHELIKOPTER

Norges nye redningshelikopter først ute med helt ny teknologi

En tredje nyvinning er noen divisjoner mindre avansert enn enn aesaradar, men som kan likevel vise seg verdifull: Et system som sporer mobiltelefoner som befinner seg utenfor dekning, typisk i fjell eller på sjø. Her vil helikopteret fungere som en flygende basestasjon og enten ringe eller sende sms til telefonen, eller triangulere posisjonen. Dette forutsetter dog at man vet hvem man leter etter.

link:Artikkel på Teknisk Ukeblad hvor dette står

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en da en "dings" du kan ta med; Sradio: https://sikringsradioen.no/

Og litt om hvordan den funker; https://www.nrk.no/sognogfjordane/denne-gjer-det-tryggare-a-ga-i-fjellet-1.12588989

Liker ikke å drasse med meg fult av "dingser" selv, men dette ser jo ut til å kunne ha noe for seg. Om ikke annet enn som backup.

Forøvrig viste jeg ikke om at helikopterne på 330 hadde mobilbaser ombord. Greit å vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det kun satellittelefon med Iridium som gjelder for oss vanlige dødelige. @nomore og @HrSteen hvor stor del av de redningsaksjonene dere har vært med på ville vær unngått med en satellittelefon med innebygget gps?

Veldig mange støtter seg på dekning på  mobil, hvis de ikke har dekning vil de gå til en topp. Men i de tilfellene du er alene/ krevende terreng/værforhold funker ikke dette i praksis. Ser at mange har mye dyrt flott utstyr, men sikkerhetsutstyr er ofte det siste som blir kjøpt inn. Mange steder er det få meter fra kjente steder du skal bevege deg før du ikke har dekning på en telefon. Ser klager på et det ikke er 4G mange steder, og at det kreves dekning. Sist i Finnemarka etter hendelsen ved Eikssetera. 

Jeg betaler ca 1300kr for 3 mnd, så kommer det 6 kr pr mld og 20 kr pr minutt oppå det. Sparer de rundt meg for mye engstelse og de sender sms med værmelding som bekreftelse på at melding om at jeg har slått camp. 

Mener spot burde utgå helt i Norge, Inreach har snart samme pris om en satelittelefon, og har ikke muligheten til å muntlig kommunikasjon når uhellet er ute. 

Hva mener @UTE avdelingen ? Er dere enige med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En redningsaksjon(også kalt henteoppdrag) vil ikke unngås da vi som hovedregel går ut for å hente en pasient som har skadet seg eller av andre årsaker ikke er i stand til å ta seg hjem igjen for egen hjelp. Altså vi har en kjent posisjon(i noen tilfeller kun omtrentlig) men som regel er de omtrent der vi fikk beskjed om at de var.

En leteaksjon kan unngås dersom personen er i stand til å finne veien selv(men da fungerer det lenge med GPS eller kart/kompass), ikke er skadet/har energi og har ett ønske om det.

I løpet av de siste 5 årene er det kanskje 1 leteaksjon som kunne vært unngått som eg har vært med på, maks 2. Men nå er nok mitt geografiske område en del annerledes enn @HrSteen sitt område. Det vi for det meste er ute og leter etter har enten en mental tilstand som gjør at de ikke vet hvor de er eller vil bli funnet, eller er påvirket på en eller annen måte. Disse kategoriene vil ikke ha nytte av en satelitttelefon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.