Gå til innhold
Anders_G

Solcellepanel på langtur

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med solcellepaneler? Alle erfaringer er gull verdt, men spesielt erfaringer fra skikkelige langturer hadde vært fint. Driver å lurer på om jeg skal gå til innkjøp av ett 15 watt solcellepanel fra Skjult lenke - logg inn for å se den. Tanken er da å ha med en powerbank på ca 10.000mah, også lade denne om dagen. Vil en slik løsning gi nok strøm til ett par mobiler og evt annet elektronikk? Kommer selvsagt til å ha mobilene i flymodus / batterisparingsmodus. 

Litt usikker på om jeg trenger solcellepanel i det hele tatt, kanskje det holder å bytte ut vekten av panelet med en større powerbank?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativet er å stoppe der det finnes strøm for å lade opp powerbankene, men da blir man jo fort værende der ett døgn for å lade opp alt man har.

21w veier 417g

15w veier 355g

21w er kanskje veien å gå da? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, tubbs skrev:

Både vekt og den fysiske størrelsen er såpass lik på de 2 at jeg gikk for den med mest trøkk :)
Veit ikke om du har lest testen fra Outdoor Gear Lab ?
Etter å ha lest den og sammenlignet så var ikke jeg i tvil :)

Skjult lenke - logg inn for å se den

Har akuratt lest den testen :) men så for meg at 21w var for stor og tung. Ser jo nå at det ikke er tilfellet. 

Har du brukt den noe? Klarer den å lade opp noe i nærheten 10.000mah i løpet av en dag (med optimale norske solforhold)? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, tubbs skrev:

Regner med å få den i løpet av uka.
Skal lade ut en 6700mah batteribank og se hvor effektiv den er. :)

Hvor har du kjøp den? Jeg finner den på ebay, men den er litt dyr. Boxeez funker også, og er da inkludert frakt + moms som dem tar seg av. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boxeez leverer den fra Amazon USA til Norge for 780,- alt inkludert. Har brukt tjenesten deres en gang tidligere og det gikk smertefritt. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, nomore skrev:

Det videoen derimot viser er at det største panelet der(21W fra Anker) ikke er like effektivt som det minste panelet(7W fra GoalZero).:)

Det viser vel stikk motsatt? Goal zero klarer å lade max 1A ved 5V, dersom det ikke er direkte sollys blir effekten lavere. Anker derimot lader 2.4A ved 5V (på en port) og effekttapet blir dermed ikke like merkbart dersom det er overskyet. Når da anker panelet er nesten 50 gram lettere vil jeg vel si at det er desidert mest effektivt.

Goalzero er "vanntett", men jeg er usikker på om dette er noe jeg trenger. Man lader vel ikke i regnvær? Kanskje praktisk å bare kunne ha panelet hengende på sekken uansett vær?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Memento mori skrev:

Det fulgte med i kofferten til Satelittelefon. Merke er RoHS og er vel Kina produsert. Veier 815 gram og solpaneler er oppgitt til å gi max 2,5 powerfulle watt. 

I praktisk bruk tror jeg kapasitetene stemmer. Det starter å lade i skyggen, men krever knallsol 90 grader på for at det skal bli noe å snakke om. Blir som å sole seg, blir du ikke fort brun, er det for lite sol, og det samme gjelder solpaneler. 

Det kjennes bra bygget ut og "tungt". Brukt det på noen turer hvor vekt har spilt mindre rolle og har vært fornøyd med det så langt. Men hadde nok gått for et 21 watt panel og en lettere batteribank om jeg skulle kjøpt meg noe nytt. Skal det lades via kabel, må det ha 12,6 volt 800 mA. Så det går dårlig å koble det sammen med det løse panelet jeg har, som har USB utgang. Den medfølgende bruksanvisningen sier ikke så mye.IMG_1917.thumb.PNG.f7accc5e2df13a0c321f5d3d558cd8f9.PNG

Fashionable 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Tessatroll skrev:

Stor fprdel. Det gjer ikkje Goal Zero, i alle fall gjorde den ikkje det for oss no.

Fann Anker, men synes det var dumt at der var så få ulike utgangar. Det vil seie at det som ikkje let seg lade med USB må gjennom ein batteribank med ulike outputs, noko eg ser som ei (erfart) svakheit på langtur. 

No når me var på tur hadde me som sagt Goal Zeroen. Nomad 15. Den har ulike utgangar, som er ein fordel, inkl 12 V. Ein måtte dog ha ein adapter til denne, og eg fekk av di berre ladda banken med den, og så ladda eg satelitt telefonen (eldre som ikkje har USB) via den med 12 v ladder. Når denne banken då slutta å funke (Power Monkey eller kva svarten den heiter) vart det trøbtrøblete....så om ein er på lengre turar med eit assortert utval elektroniske dippeduttar og anna påkravd f....skap er det ei svakheit med langt dei fleste solcellepanel, at dei manglar fleire sortar moglegheiter for direktelading.

Men det mest effektive er vel uansett å ha en powerbank mellom enheten du lader og solcellepanelet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ikkje nødvendigvis er mi meining :)  Kvifor ha ein mellomstasjon dersom ein kan direktelade? Det er jo også berre nok ein ting som kan gå til pises.

Ikkje at eg seier at eg hadde reist utan. Men dersom den går til helsikke og ein ikkje har moglegheiter for direktelading er jo det litt krøkette. Elles er det jo fint å ha bank så ein kan "lagre" straum til solfattige dagar :) 

Tenkte kanskje det var stress og hele tiden bytte hvilke enheter som ligger til lading på solcella, istede har man en stor powerbank. Nå har jeg ingen erfaring med dette så det er jo bare antakelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, tubbs skrev:

Og ting tar lengre tid :)
Greit å kunne lade f.eks telefon eller hodelykt direkte de gangene de er veldig nære tomme for strøm.
Slippe å vente på at batteribanken skal lades ferdig for så å lade ting videre fra den.

Kan jo lade powerbanken fra solcella samtidig som man lader mobilen, hodelykta etc fra powerbanken. Dette gjør jeg ofte hjemme med vanlige ladere i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det kan ein, det tek berre lenger tid :) Og store bankar (som dei fleste bankar med fleire typar output er) er nokså krevjande å lade same kva  type solcellepanel ein har.

Tid kommer jeg heldigvis til å ha nok av, 6 måneder burde vel holde 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått testa min Anker 21w jeg også. Virker som ett bra panel. Har lada opp mot 75% av en 10.000mah powerbank ved å lade litt i vinduet i går og noen timer på tur i dag. Er optimistisk i forhold til å bruke denne hele neste sommer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Timmey78 skrev:

blei den noke kjekke statlege tillegg på prisen på Boxeez? 

Nei, prisene som er oppgitt er inkl frakt, moms og fortolling. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Thomas E skrev:

Kjekt med tilbakemelding. Du ladet altså direkte fra solcellepanelet? Hvor var du på tur? Solforhold? Har du et estimat på hvor mye du ladet?(litt spennende ift vekt vs power bank)

Går Norge på langs, start Lindesnes og er nå rett sør for Valle i Setesdalen. Har ladet to mobiler flere ganger, samt inreach. Bruker 2-3 timer på å lade begge mobilene samtidig rett fra panelet under gode solforhold. Vanskelig å si hvor mye jeg har ladet, men det blir litt hver (annen) dag under lunsj og på kvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.