Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange fiskestenger på tur?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hvor mange fiskestenger har dere med på tur?

Jeg vurderer å ta med 2 stk, en med mark (og dupp), og en som jeg fisker aktivt med sluk/spinner. Eller blir det bare styr å drive på med to stenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To eller tre stenger avhengig av hvis mye det skal fiskes. Har alltid med to, slik at jeg kan kaste ut mark og dupp/søkke, og så fiske aktivt med sluk/spinner med den andre stangen. Den tredje jeg drar med meg er fluestanga når det er sesong for det. Det hender at jeg lurer en ekstra mark-stang på sekken til fruen om hun er med :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Mareng skrev:

Hvor mange fiskestenger har dere med på tur?

Jeg vurderer å ta med 2 stk, en med mark (og dupp), og en som jeg fisker aktivt med sluk/spinner. Eller blir det bare styr å drive på med to stenger?

Har opplevd å tryne i en bekk og breke stangtuppen på fluestanga.  Etter dette:  2 flue og to sluk. 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er fiske i fokus så er det gjerne 3 slik som djing0. 2 haspelstenger og en fluestang. Drar nesten aldri med kun 1 stang da jeg ofte baserer det på å spise en fisk eller 2 i løpet av turen så har minst 1 i backup. 

Må har jeg sånn ca 40 stenger i boden så snakker her om vanlig fjellturfiske. Til f.eks kystmeite i sjøen der man ofte kan kjøre helt frem osv så er det gjerne med 5-6 stenger til forskjellig bruk osv. Om jeg reiser på en uke laksefiske har jeg gjerne også med en 5-6 stenger der det gjerne er 2 av de mest aktuelle rigget klar og resten er som backup pakket ned i bilen. 


Om det er styr eller ikke kommer an på mengden småfisk og hvor vant du er til å fiske. På fjellet synes jeg ikke det er styr å ha en stang ute med mark i dupp eller på bunn og så fiske aktivt med en annen. Dette gjør jeg typisk ved camp. På en dag med aktivt fiske på fjellet så går jeg nesten bare med 1 stang fordi jeg gjerne går og fiske. Dvs at jeg fisker meg gjerne rundt et vann eller vassdrag osv... (men minst 1 stang er da med som backup)

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å ta med meg to stenger, en til meite og en til aktivt fiske ( sluk, flue ect). 

Desverre er det som regel kun lov å fiske med en stang. Hvordan løser dere dette ? Kjøper dere to fiskekort ? 

Endret av zupertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, zupertramp skrev:

Jeg har veldig lyst til å ta med meg to stenger, en til meite og en til aktivt fiske ( sluk, flue ect). 

Desverre er det som regel kun lov å fiske med en stang. Hvordan løser dere dette ? Kjøper dere to fiskekort ? 

Fisker med to 😉

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tom42 skrev:

Har opplevd å tryne i en bekk og breke stangtuppen på fluestanga.  Etter dette:  2 flue og to sluk. 

Jeg var på en ukultur og ved første fiskeplassen oppdaget jeg at tuppen på lettspinn stanga var knekt. Det hadde nok skjedd under bussturen fem til start. Toppøyet lå i futeralet og da var det bare å finne fem en lighter, brenne ut det som stod igjen i hylsa og sette øyet på plass igjen. Det hele ble holdt på plass med litt sportstape. 

På fjellturer pleier jeg alltid å ta med to stenger. En lett slukstang (lettspinn), og en fluestang. Det er en del små bekker hvor det ikke er dypt nok til å bruke sluk og da er fluestang fin å ha. En streemer kan være ganske effektiv i slike bekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, REs skrev:

Jeg var på en ukultur og ved første fiskeplassen oppdaget jeg at tuppen på lettspinn stanga var knekt. Det hadde nok skjedd under bussturen fem til start. Toppøyet lå i futeralet og da var det bare å finne fem en lighter, brenne ut det som stod igjen i hylsa og sette øyet på plass igjen. Det hele ble holdt på plass med litt sportstape. 

På fjellturer pleier jeg alltid å ta med to stenger. En lett slukstang (lettspinn), og en fluestang. Det er en del små bekker hvor det ikke er dypt nok til å bruke sluk og da er fluestang fin å ha. En streemer kan være ganske effektiv i slike bekker. 

Har fluestang, men jeg synes det er lettere å kaste med flue og dupp, spesielt hvis det er mye vegetasjon i nærheten. Jeg har ikke prøvd flue og dupp (dupp/ørretbombe) i elv, men det burde jo fungere i elv det også?

Da sparer man en stang hvis formålet kun er å fiske med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIlleggstips for fiske med fluestang i bekk og liten elv... Her kan du bruke kort fortom, bruke fluesnøret som dupp og fiske med mark og ved å vippe snøret hit og dit så kan du styre marken omtrent hvor du vil fra litt avstand (man kaster da ikke vanlige fluekast, men gir bare ut snøre ettersom det passer seg.)

Meget effektivt og du kan fiske langt foran deg nedover uten å forstyrre/skremme fisken nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Espen Ørud skrev:

TIlleggstips for fiske med fluestang i bekk og liten elv... Her kan du bruke kort fortom, bruke fluesnøret som dupp og fiske med mark og ved å vippe snøret hit og dit så kan du styre marken omtrent hvor du vil fra litt avstand (man kaster da ikke vanlige fluekast, men gir bare ut snøre ettersom det passer seg.)

Meget effektivt og du kan fiske langt foran deg nedover uten å forstyrre/skremme fisken nevneverdig.

Det gjør jeg også. Bruker liten krok, og ofte bare et par-tre cm mark som er hektet en gang på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Har fluestang, men jeg synes det er lettere å kaste med flue og dupp, spesielt hvis det er mye vegetasjon i nærheten. Jeg har ikke prøvd flue og dupp (dupp/ørretbombe) i elv, men det burde jo fungere i elv det også?

Da sparer man en stang hvis formålet kun er å fiske med flue.

Da jeg var liten så syklet jeg ut til Figgjoelva og fisket. Der var det mye fin regnbueørret etter et uhell ved et landbasert oppdrettsanlegg. Flue og dupp var mye brukt,  og da gjerne med flua i opphenger  foran duppen. Stanga mi var før stiv til å kaste små spinnere,  så da brukte jeg dupp og spinner,  men da med sommeren bak duppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, REs skrev:

Da jeg var liten så syklet jeg ut til Figgjoelva og fisket. Der var det mye fin regnbueørret etter et uhell ved et landbasert oppdrettsanlegg. Flue og dupp var mye brukt,  og da gjerne med flua i opphenger  foran duppen. Stanga mi var før stiv til å kaste små spinnere,  så da brukte jeg dupp og spinner,  men da med sommeren bak duppen. 

Fluen i opphenger foran duppen, vil si nærmere stangen? Er det for å unngå surr under kastet?

Kanskje en tørrflue foran duppen, og en våtflue etter duppen hadde vert noe å prøve? Så fisker man både over og under vannskorpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

 

Kanskje en tørrflue foran duppen, og en våtflue etter duppen hadde vert noe å prøve? Så fisker man både over og under vannskorpen.

Det er ikke dumt. Sørg bare for at den foran duppen er lengre foran enn fortommen bak er lang. Ellers blir det mye surr...

Det fungerer for så vidt også med både tørrfluer og våtfluer bak dupp. Tørrflue nærmest duppen. Kast med litt god sving og høy bue så går det som regel helt greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mareng skrev:

Fluen i opphenger foran duppen, vil si nærmere stangen? Er det for å unngå surr under kastet?

Kanskje en tørrflue foran duppen, og en våtflue etter duppen hadde vert noe å prøve? Så fisker man både over og under vannskorpen.

"så da brukte jeg dupp og spinner,  men da med sommeren bak duppen."

Det skulle selvfølgelig være med spinneren etter duppen. (Sendt fra en telefon som opererer litt på egenhånd.)

Jeg vet ikke hvorfor det er bedre å ha flua foran duppen, altså nærmere stangen, men en teori er at hvis duppen kommer først så skremmer den fisken bort fra flua som kommer bak, men hvis flua kommer først så oppfattes det som et insekt som blir forfulgt av en fisk eller lignende og det er ikke like skremmende for fisken. Det blir også mindre surr når du kaster hvis du har en kort opphenger foran duppen enn hvis du har en to meters løs ende etter duppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2017 den 21.08, zupertramp skrev:

Jeg har veldig lyst til å ta med meg to stenger, en til meite og en til aktivt fiske ( sluk, flue ect). 

Desverre er det som regel kun lov å fiske med en stang. Hvordan løser dere dette ? Kjøper dere to fiskekort ? 

Om det bare er lov til å fiske med 1 stang. Så betyr det at du bare kan fiske med 1 om gangen. Du kan fint ha med 5 stenger men bare bruke en av gangen. Altså ikke lov til å ha en ute med dupp,meite + stå og fiske aktivt med en annen. 

Selv har jeg alltid med med 2-3 stenger. Til forskjellige typer fiske som dropshot,spinner,dupp osv 😃

Endret av Abboren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 7.25, REs skrev:

"så da brukte jeg dupp og spinner,  men da med sommeren bak duppen."

Det skulle selvfølgelig være med spinneren etter duppen. (Sendt fra en telefon som opererer litt på egenhånd.)

Jeg vet ikke hvorfor det er bedre å ha flua foran duppen, altså nærmere stangen, men en teori er at hvis duppen kommer først så skremmer den fisken bort fra flua som kommer bak, men hvis flua kommer først så oppfattes det som et insekt som blir forfulgt av en fisk eller lignende og det er ikke like skremmende for fisken. Det blir også mindre surr når du kaster hvis du har en kort opphenger foran duppen enn hvis du har en to meters løs ende etter duppen.

Hva slags opphengerknute gir minst surr, og hvor lang bør denne være?

jeg prøvde med en 10 cm lang kirurgknute-opphenger, men den tvinnet seg bare rundt hovedsenen.

Hvor lang bør opphengeren etter duppen være? Jeg prøvde med litt mer enn en meter, ikke surr èn eneste gang.

Men jeg synes fisken hugget ofte etter fluene, men satt aldri. På sluk/spinner derimot satt fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har som regel med to fluestenger på fjelltur, en #5 som er grei til både tørrflue og nymfefiske og en #7 for dagene med mye vind.

Har alltid stengene i lette tuber på tur, da unngår man skader på stenger i terreng og under transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.