Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av vinterpose og 3 sesongspose (har laget tabell + linker)


Turjente93

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!  Dette innlegget ligger også i tråden "Trenger tips om lett sovepose", men lagde en ny post, da jeg ikke føler at dette passer helt med emneknaggen lett/Ultralight sovepose :) 

Har nå gjort enda litt mer research.😅 Legger ved tabell med vinterposer og med "3 sesongs pose" har linket til posene også, ikke sikkert det er billigst pris på linkene, men valgte de nettsidene hvor det var godt redegjort for posen. TComf for de nye Warmpeace Solitaire posene fant jeg ved å søke på nettet, og kom inn på en tsjekkisk blogg som hadde tatt bilde av de på messe. 

Håper noen kan hjelpe med valget, selv om det er vanskelig😂 Hadde bare tenkt å kjøpe vinterpose nå også 3 sesong senere, men er blitt usikker pga. den posen jeg har er nok altfor stor for meg, og dermed lett blir kald. Hva ville dere gjort? Kjøpt begge nå eller gått rett på vinterpose(blir ikke det litt varmt?) også vente med 3 sesongspose. 

Kan si litt kort om meg og den posen jeg har i dag(sov i den i natt) 

  • Jente 165, ca. 65kg, normal figur. Frysen, spesielt på føttene. 
  • Posen jeg har i dag er Helsport Nordkapp Camp(syntet) Tcomf -5. Målt til ca. 200cm lang, skulderbredde ca. 75 og fotbredde ca. 55. Frøs litt i denne i natt(ca. 5 grader på morgenen), den er nok altfor stor for meg... Veldig stor rundt skuldrene, hvis den skal ligge noenlunde inntil måtte jeg snurpe helt igjen. Men da frøs jeg ikke, bare litt nederst i posen. Kan faktisk sitte med knærne opp mot brystet i denne posen. Skal sies at jeg har hatt denne posen ihvertfall i 15 år. 
  • Hadde på meg ullboxer + ullundertøygenser + tykke ullsokker

Legger ved tabellene som vedlegg(PDF) da jeg ikke får de inn her, mulig de er for store 🙈

7 vinterposer og 4 "3sesongsposer"

Glemte å legge ved bruksområde: 

  • Mest i nærmområdet der jeg bor(Buskerud) 
  • Siste 3 vintrene har gj.snitt temp. vært rundt -5. Ofte nede i et par minus... Sjelden oppi eller over -15. 
  • Kommer mest sannsynlig ikke til å dra ut å telte i -15. Det vil i såfall være sjelden.
  • Som regel maks. 3 netter, oftest 1 natt. 

På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

 

Soveposer.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal se på tabellen din også, men har ett umiddelbart innspill basert på egne erfaringer. Jeg har en sovepose som vel opprinnelig hadde Tcomf på ca -8. Den er nuh etter ca 15+ års bruk kald/i grenseland når det blir en minus eller 2 på høsten. Så soveposene taper seg en del gjennom årene (i hvert fall om de brukes mye og min har vært ganske mye i bruk). Pr i dag kompenserer jeg med en fleece liner mens jeg er på utkikk etter en som matcher ca denne posens opprinnelige temperaturgrenser og samtidig i hvertfall ikke er tyngre og har en hyggelig pris.

Skrittet fra 3-sesongs til vintersovepose kan du dekke opp med en fleece liner eller lignende i tillegg til en tresesongsom du ikke skal vintertelte i særlig kaldere enn -5. Her nord har jeg på en 3-4 turer nuh hatt kaldere enn -20 og da er jeg glad for en skikkelig vintersovepose, men til turer hvor det har ligget varmere enn -10 i teltet har jeg klart meg med 2-sesongs (den slitte) + flecceliner og har hatt fjellduk i backup (denne er likevel med på de fleste vinterturer til å sitte på isen i osv når vi isfisker)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som denne posen du har er for stor og at den har tapt seg i løpet av årene (husk at soveposer også syntetiske taper seg ekstra mye ved å ligge komprimert. Heng de opp eller la de ligge i en stor romslig tøypose). Kjøper du en tresessongs-pose som passer din lengde og kroppsform så har du også et godt vinteralternativ ved å bruke den nye posen inne i den gamle romslige. Et økonomisk, miljømessig og rasjonelt kinderegg av et alternativ der altså :)

Å stramme igjen ordentlig rundt ansikt og hode er en forutsetning slik at varme ikke unnslipper der. Duntøfler, varmeflaske under beina hjelper også mye. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, soveposer taper seg etterhvert så regner med det også er grunnen. 😊

Den har vært oppbevart i en stor gammel dynepose, og har hengt til lufting i 2 uker så burde være Ok med tanke på komprimering. 

Vil primært ha en vinterpose og en 3 sesong. 

Selv om det ofte er nedi -5 så er det stor sannsynlighet for at jeg er ute i rundt -10, så greit å ha vinterpose også. Elsker å være ute om vinteren, men tror -15 er i meste laget. Dog skal aldri si aldri og en veit heller ikke om det f.eks. går opp fra -10 til 15 i løpet av natta. 🙈😅 

"Varmeflaske" og å snøre helt igjen er gode tips som jeg dog visste om. Men regnet ikke med det skulle være så kaldt når det var 7 grader når jeg gikk og la meg 😂

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turjente93 skrev:

Hei alle sammen!  Dette innlegget ligger også i tråden "Trenger tips om lett sovepose", men lagde en ny post, da jeg ikke føler at dette passer helt med emneknaggen lett/Ultralight sovepose  

Har nå gjort enda litt mer research. Legger ved tabell med vinterposer og med "3 sesongs pose" har linket til posene også, ikke sikkert det er billigst pris på linkene, men valgte de nettsidene hvor det var godt redegjort for posen. TComf for de nye Warmpeace Solitaire posene fant jeg ved å søke på nettet, og kom inn på en tsjekkisk blogg som hadde tatt bilde av de på messe. 

Håper noen kan hjelpe med valget, selv om det er vanskelig Hadde bare tenkt å kjøpe vinterpose nå også 3 sesong senere, men er blitt usikker pga. den posen jeg har er nok altfor stor for meg, og dermed lett blir kald. Hva ville dere gjort? Kjøpt begge nå eller gått rett på vinterpose(blir ikke det litt varmt?) også vente med 3 sesongspose. 

Kan si litt kort om meg og den posen jeg har i dag(sov i den i natt) 

  • Jente 165, ca. 65kg, normal figur. Frysen, spesielt på føttene. 
  • Posen jeg har i dag er Helsport Nordkapp Camp(syntet) Tcomf -5. Målt til ca. 200cm lang, skulderbredde ca. 75 og fotbredde ca. 55. Frøs litt i denne i natt(ca. 5 grader på morgenen), den er nok altfor stor for meg... Veldig stor rundt skuldrene, hvis den skal ligge noenlunde inntil måtte jeg snurpe helt igjen. Men da frøs jeg ikke, bare litt nederst i posen. Kan faktisk sitte med knærne opp mot brystet i denne posen. Skal sies at jeg har hatt denne posen ihvertfall i 15 år. 
  • Hadde på meg ullboxer + ullundertøygenser + tykke ullsokker

Legger ved tabellene som vedlegg(PDF) da jeg ikke får de inn her, mulig de er for store 
7 vinterposer og 4 "3sesongsposer"

Endrer litt her for ser at det ble litt dumt utifra hva jeg tenkte, og at jeg har tenkt litt feil...

Glemte å legge ved bruksområde: 

  • Mest i nærmområdet der jeg bor(Buskerud). Kan bli turer i fjellet på høst/senhøsten. Og der kan jo temp være mer ustabil.
  • Siste 2 vintrene har gj.snitt temp. vært rundt -5.  Sjelden oppi eller over -15. Litt vanskelig å huske eksakt🙈 Men før var det ofte oppi -10 til -15, så er kanskje lurt å sikte på det. 
  • Ligger nok maks ute i -15, dog vil nok ikke planlegge en tur hvis det er så kaldt. Vil gjerne ha en vinterpose slik at jeg ikke må velge vekk å sove ute pga temp.  
  • Burde vel ha en TComf på -10 og oppover  Vil heller ha for varm pose en for kald da jeg fryser lett. Det er nok stor sannsynlighet for at jeg er ute i rundt -10, så greit å ha vinterpose som tålet litt. Elsker å være ute om vinteren, men tror -15 er i meste laget. Dog skal aldri si aldri og en veit heller ikke om det f.eks. går opp fra -10 til 15 i løpet av natta. :) 

 

  • Som regel maks. 3 netter, oftest 1 natt. 


På forhånd hjertelig takk for all hjelp! 😊

Endret av Turjente93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noe av det samme som deg, kjøpte meg en heftig vinterpose som holder meg varm her i sør Norge. Og en lettere for mer "sommer" bruk.

Kriteriene mine for vinterposen var at jeg skulle kunne bruke den når jeg ville og ikke være begrenset av kulde eller regn. Så jeg tok i en del og nå er det vel bare vinden som stopper meg skulle jeg tro. Ergo, vinterposen min er litt overkill for vestlandet :D Men jeg skal i hvert fall ikke fryse! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dingsen skrev:

Jeg har gjort noe av det samme som deg, kjøpte meg en heftig vinterpose som holder meg varm her i sør Norge. Og en lettere for mer "sommer" bruk.

Kriteriene mine for vinterposen var at jeg skulle kunne bruke den når jeg ville og ikke være begrenset av kulde eller regn. Så jeg tok i en del og nå er det vel bare vinden som stopper meg skulle jeg tro. Ergo, vinterposen min er litt overkill for vestlandet :D Men jeg skal i hvert fall ikke fryse! :D

Ja det er litt viktig for meg også! Veldig kjedelig å få turen ødelagt eller begrense seg pga. soveposen. Man har de i mange år, så er like greit å investere i å ha 2 evt. 3, istedet for en som skal dekke "alt", men som ikke gjør det. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på tur året rundt, men har lagt vekt på å ikke skaffe meg mer utstyr enn nødvendig, både av økonomiske og miljømessige årsaker. Jeg har ikke vinterpose. Min løsning er å ha en ganske varm 3-sesongs pose (Western Moutaineering Apache (komf på ca -10) som jeg bruker til nesten alt og i tillegg en tynn sommerpose i fiber. Med fiberposen utenå dunposen, holder det i massevis langt ned i kuldegradene. Jeg synes det er en bedre kombinasjon enn en heftig vinterpose og en sommerpose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, virrma skrev:

Med fiberposen utenå dunposen, holder det i massevis langt ned i kuldegradene. Jeg synes det er en bedre kombinasjon enn en heftig vinterpose og en sommerpose.

Kan  være enig med deg i det. Vekten blir nesten den samme, for min del. Sikkert plassen det tar i sekken også :D Men et lite problem jeg ser med å ha en oppi den andre er plassen inni den innerste. Og dette er jo opp til den enkelte hva enn vil ha. Men jeg snur meg i løpet av natten og liker å ha litt plass. Ikke helt mumie for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.