Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av tunneltelt på svaberg eller steder uten pluggfester?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Har dere noen triks til hvordan man setter opp ett tunnelltelt på svaberg? Man burde jo ideelt sett hatt med seg ett kuppeltelt på kajakktur, men for bare èn tur blir det for dyrt.

Det eneste jeg har kommet på er å ha med en rull med tynn snor, som jeg kan knyte i pluggfestene på teltet og i steiner jeg finner. Slå ned pinner i bergsprekker og strekke snorer til disse burde kanskje gå også?

Festene som er ved stangkoppene på tunneltelt trenger man vel strengt tatt ikke å feste med mindre det blåser mye?

Noen tips og triks?

 

F53203-616_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Mareng skrev:

Har dere noen triks til hvordan man setter opp ett tunnelltelt på svaberg? Man burde jo ideelt sett hatt med seg ett kuppeltelt på kajakktur, men for bare èn tur blir det for dyrt.

Det eneste jeg har kommet på er å ha med en rull med tynn snor, som jeg kan knyte i pluggfestene på teltet og i steiner jeg finner. Slå ned pinner i bergsprekker og strekke snorer til disse burde kanskje gå også?

Festene som er ved stangkoppene på tunneltelt trenger man vel strengt tatt ikke å feste med mindre det blåser mye?

Noen tips og triks?

 

F53203-616_0.jpg

Jeg bruker bardunsnorer som festes I pluggfestene og rundt større steiner. Gjør det når jeg overnatter i steinrøysa på Gaustaryggen. Det er det samme som du også. Mye lettere med kuppeltelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite det var smart, godt tips! 👍 😊 Dårlig utvalg med kamkiler her, men ett par stk kommer man langt med. Før brukte man jo muttere som bergkiler, så ett par muttere kan også være til hjelp. Aluminiumsmuttere får man billig på ebay om man vil spare vekt, men garasjen har godt utvalg 😊

@JanRH da skal jeg ha med litt snor i teltposen, det var noe jeg kom på sist når jeg prøvde å samle steiner med spisser som passet inn i pluggfestene. Ikke enkelt 😂

Jeg tenker ca. 10 meter kan være nok, så har jeg til å strekke bort til nærmeste tue med lyng også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mareng skrev:

Har dere noen triks til hvordan man setter opp ett tunnelltelt på svaberg? Man burde jo ideelt sett hatt med seg ett kuppeltelt på kajakktur, men for bare èn tur blir det for dyrt.

Det eneste jeg har kommet på er å ha med en rull med tynn snor, som jeg kan knyte i pluggfestene på teltet og i steiner jeg finner. Slå ned pinner i bergsprekker og strekke snorer til disse burde kanskje gå også?

Festene som er ved stangkoppene på tunneltelt trenger man vel strengt tatt ikke å feste med mindre det blåser mye?

Noen tips og triks?

 

F53203-616_0.jpg

Du nevner "det eneste jeg har kommet på er å ha en rull med en tynn sno som jeg kan knyte i pluggfestene på teltet og i steiner jeg finner".  Og da er du hvert fal etter min mening og erfaring på rett "snor".  Dette har jeg gjort mange ganger hvor det ikke har vært mulig å få ned pluggene pga frost, eller jordsmonnet ikke tillater skikkelig pluggfeste.  

Da fester jeg en snor i teltets pluggfester og knyter en stein til en snor, og legger flere steiner oppå snoren, så tett inntil teltet som mulig/forsvarlig.

Bardunene ellers forankrer jeg vha steiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tom42 skrev:

og legger flere steiner oppå snoren, så tett inntil teltet som mulig/forsvarlig.

Takk Tom. Det hadde jeg ikke tenkt på, å legge stein inntil teltet også :)

Jeg har nå 12 meter med 2,8mm universalline i repkitlommen i teltposen. Den linen er faktisk virkelig bra, og ikke så dyr om man til slutt ender opp med å kappe den opp i mange småbiter. Den er også perfekt til å bruke som ekstra barduner i tilfelle storm osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på mange padleturer med tunneltelt. Det er veldig sjeldent (eller strengt tatt aldri) jeg har hatt behov for å sette teltet på svaberg. Man finner alltid en liten lomme hvor det er tilstrekkelig med feste. Jeg vil beholde teltbunnen vanntett, og derfor er oppsett på fjell ikke det optimale. Skal det settes på fjell kan man utelate innerteltet. Da kan man legge stein på de "båndene" inni som går på tvers mellom stangkanalene. Da står det sånn nogenlunde uten plugger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.