Gå til innhold
  • Bli medlem

Ly Gapahuk + Bivy eller bare Telt ??


Blaser

Anbefalte innlegg

Nå begynner rypejakta å nærme seg :)

Har derfor begynt å tenke ut en pakkliste, men plutselig for man jo noen nye ideer...

I utgangspunktet tenkte jeg bare å dra med med Hilleberg Soulo teltet, men så har jeg fått en positiv erfaring med å ligge i en Exped Bivy.  Da jakta skal foregå i Trøndelag så er det bare å forvente regn...ergo er det jo greit med et krypinn etter en LANG dag. Basecamp blir vel i halvåpent terreng med spredt skog.

Det jeg vurderer nå er Helsport Ly gapahuk ( som bildet viser) i kombinasjon med en Exped Bivy bag istedenfor Hilleberg teltet.

Hvilken løsning bør jeg velge av alternativene?

A ) Hilleberg Soulo

B  ) Ly Gapahuk + Exped bivy bag

 

8873839656990_1090614_grey_red_1_65308_jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du skal veldig langt av lei og må spare vekt, så kan du fort bli veldig glad for det teltet. Trøndelag i september er alt fra bukseselevær til snøstorm. Med telt og tarp er du klar for alt.

Hører forsiktige godlåter om fuglebestanden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i alle fall kjøpt LY Gapahuken. Den er allerede satt opp :)

Yes, har fra før B-over, tarp og Nordmarka gapahuk fra Helsport.   Samt andre ponchoer som kan brukes til tarp.

Må si at førsteinntrykket er bra.  Dette er en meget enkel sak å sette opp.  Enkelt å justere bredden.  Med 2 m bredde har man en høyde på 1,25 m.

Så ut i fra kommentarene blir i alle fall del konklusjonen  at telt blir med.

Så får man fundere på om man skal ha med seg tarp + tarpstenger eller Ly Gapahuk .  ( Det er ikke mulig å feste tarpen i trær der vi camperer)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Blaser said:

Ja, har gjort den nå @Tor-Erik-L-77,

Alt inkludert med pakkpose, repsett og merkelapp så kommer jeg på 1264 gram.  Helsport oppgir 1,2 KG så det er innenfor :)

 

Takk @Blaser, veier såpass ja, er jo 200g mer en mitt ringstind SL 1-2 :) 
Men var større en jeg trodde fra Helsport sine bilder. Til koseturer og spesielt med barn så er jo den konstruksjonen lett å sette opp over et telt kontra en tarp men kanskje ikke like flekisbel. Får tygge litt videre på om det er noe for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da @Tor-Erik-L-77, det er fleksibelt.  Jeg er sikker på at du kan legge hjemme stanga etc.  og bruke det som et vanlig tarp du henger via trær. 

Med tanke på vekt, så kan jeg jo fjerne footprint og innerteltet på Souloen og ta med meg Exped Bivy ( som gir 7 grader temp økning og dermed  en lettere sovepose.)

Sparer sikkert fint 1-2 kg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.