Gå til innhold
  • Bli medlem

Student trenger en billig tursekk med 60+ liter


Simfelimfe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og dama skal på en 2 dagers telttur i fjellet. Og jeg trenger litt plass. Så jeg tenker en sekk på 60 liter eller mer burde gjøre susen.

  • Skal bære telt (2,5kg), sovepose, forskjellig småutstyr (øks, kniv, primus og annet småræl) og klær.
  • Skal gå i ca. 5 timer før vi setter opp telt.
  • Smålommer er ikke så viktig.
  • Eget rom for sovepose er et pluss, men ikke en kriterie
  • Må ha hoftereim som gir god støtte
  • Bærekomfort er viktig, men spørs hva en får til så lav pris
  • Så solid som mulig (liker ikke at reimer går opp eller klipser sprekker eller åpner seg)
  • Jeg er en mann, med normalt brede skuldre og normal lengde på rygg vil jeg tro. 183cm høy, 85kg tung.

Men her er greia, jeg er lutfattig! Jeg kan ikke gå over 1000kr (supermaks budsjett, 1200kr). Men det er vanskelig å finne en sekk på denne størrelsen til en så lav pris.

Jeg har funnet noen sekker i min prisklasse. Noen som har erfaring med disse? Eller noen som kan anbefale en annen sekk til rundt 1000kr?

Her er de sekkene jeg har funnet:
McKinley Make, 65+10 liter, 599,- (salg)
Bergans Trysil, 65 liter, 999,-
Noen andre "ukjente" merker:
Europris sekk, 60 liter, 499,-
Sparkjøp sekk - 65 liter, 699,-
Sparkjøp sekk, 80 liter, 799,-
Clas Ohlson sekk, 65 liter, 599 ,-

Brukt mammas tursekk til nå, men nå har jeg flyttet fra hjembyen min, så kan ikke snylte på henne lengre.

Takker på forhånd for all hjelp jeg kan få!
Simon

Endret av Simfelimfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Var jeg deg, ville jeg prøvd å fått lånt en sekk, hvis det bare er for to dager.

2. Du kan sikkert låne sekken til din mor, koster deg 140kr i porto en vei hvis du kjøper den på nettet. Må hun ha den tilbake er det totalt 280kr.

3. Min gode venn finn.no har mange sekker. Har kjøpt en gammel god Recon pack til 500kr der. Så 1000kr burde gi deg mange muligheter.  Lag et autosøk, og legg ut en ønskes kjøpt annonse.

Så bruk alt 1 eller 2 hvis 3 ikke gir uttelling med en gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Gmax og xxl har jo 30 dagers fornøyd-garanti, som iallefall gjør at man har litt mindre sjans for å gå på et bomkjøp. Har ingen erfaring med den McKinley-sekken du linker til, men har en dagstursekk fra de som jeg er utrolig fornøyd med, den fremstår som mye mer solid enn prisen skulle tilsi. Det kan jeg egentlig si om flere McKinley-produkter vi har i heimen. 

Men dra i butikk og prøv sekken(e) på, få hjelp til tilpasning og fyll de med litt vekt. Du kjenner fort om den ikke er ment for ryggen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Memento mori said:

1. Var jeg deg, ville jeg prøvd å fått lånt en sekk, hvis det bare er for to dager.

2. Du kan sikkert låne sekken til din mor, koster deg 140kr i porto en vei hvis du kjøper den på nettet. Må hun ha den tilbake er det totalt 280kr.

3. Min gode venn finn.no har mange sekker. Har kjøpt en gammel god Recon pack til 500kr der. Så 1000kr burde gi deg mange muligheter.  Lag et autosøk, og legg ut en ønskes kjøpt annonse.

Så bruk alt 1 eller 2 hvis 3 ikke gir uttelling med en gang. 

Ja enig... men vi skal ut på tur i morgen tidlig! :D Ble en slik spontanttur, ettersom været ga oss lov. Så har ikke tid til å vente på pakke fra mor eller å sjekke finn.no, samt jeg kjenner ingen her i nybyen jeg kan låne i fra.
Drar på G-sport å kjøper en 3 sesongs sovepose i dag. Tenkte å rusle innom xxl eller andre sportsbutikker på samme turen for å finne en sekk, men greit å ha litt koll på markedet før jeg kjøper.
Tror både den Bergans - og McKinley-sekken ser ganske lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, djing0 said:

Både Gmax og xxl har jo 30 dagers fornøyd-garanti, som iallefall gjør at man har litt mindre sjans for å gå på et bomkjøp. Har ingen erfaring med den McKinley-sekken du linker til, men har en dagstursekk fra de som jeg er utrolig fornøyd med, den fremstår som mye mer solid enn prisen skulle tilsi. Det kan jeg egentlig si om flere McKinley-produkter vi har i heimen. 

Men dra i butikk og prøv sekken(e) på, få hjelp til tilpasning og fyll de med litt vekt. Du kjenner fort om den ikke er ment for ryggen din. 

Tusen takk. Jeg begynner å lenge meg mot McKinley selv. Skal dra innom flere sportsbutikker før jeg kjøper, så får jeg prøvd litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke alt har reist:

Har Bergans Trysil 65 og er veldig fornøyd så langt. Brukte den på Hardangervidda med 15 kg nå i begynnelsen av august. Kunne sikkert hatt i et par kg til uten at det ville gått ut over bærekomfort, men det var rett og slett ikke plass til mer. Godt hoftebelte og regulerbar rygglengde hva mer kan en forlange av en sekk som jeg ga 599,- på XXL for 1 år siden. XXL har tidligere solgt denne sekken for 699.- og altså 599,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rayun said:

Om du ikke alt har reist:

Har Bergans Trysil 65 og er veldig fornøyd så langt. Brukte den på Hardangervidda med 15 kg nå i begynnelsen av august. Kunne sikkert hatt i et par kg til uten at det ville gått ut over bærekomfort, men det var rett og slett ikke plass til mer. Godt hoftebelte og regulerbar rygglengde hva mer kan en forlange av en sekk som jeg ga 599,- på XXL for 1 år siden. XXL har tidligere solgt denne sekken for 699.- og altså 599,- 

Ja, det blir nok enten McKinley eller Bergans. McKinley sekken er det tilbud på, den rommer litt mer, samt at jeg skal kjøpe sovepose på samme butikk hvor de har den McKinley sekken.
Sekken jeg lånte av Mamma var en Bergans sekk, rommet vel 80l kanskje. Super kvalitet og super bærekomfort! Vil gjerne gå for Bergans sekken, men må nok prøve den McKinley'en først, den er snillere mot lommeboken :) 
Men ja, Bergans er supre sekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Simfelimfe skrev:

Bergen

Når skal du dra?

Tre muligheter. 

1.  Ta deg en tur til en av Berges mange bruktbutikker.

2.  Spør her på forumet om noen som bor i Bergen kan låne deg en sekk

3.  Spør meg om å låne denne:

59a9476bc15ce_57436720ac0ad_20160523_221950(480x640).jpg.26f565f3277722082bf058684548f1591(480x640).jpg.d7dc7bab657683e8ccdc8bce5f3289a7.jpg59a947d4799ef_574369e3757b4_20160523_223351(480x640).jpg.323e8d039b896f88b66f6ff365d3e5351.jpg.6611773ee2f32db7f9dcc33e0187e479.jpg

Karrimor 65 liter, vekt 1,8 kg. 

Hvis interessert send meg en PM raskt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tom42 skrev:

Når skal du dra?

Tre muligheter. 

1.  Ta deg en tur til en av Berges mange bruktbutikker.

2.  Spør her på forumet om noen som bor i Bergen kan låne deg en sekk

3.  Spør meg om å låne denne:

59a9476bc15ce_57436720ac0ad_20160523_221950(480x640).jpg.26f565f3277722082bf058684548f1591(480x640).jpg.d7dc7bab657683e8ccdc8bce5f3289a7.jpg59a947d4799ef_574369e3757b4_20160523_223351(480x640).jpg.323e8d039b896f88b66f6ff365d3e5351.jpg.6611773ee2f32db7f9dcc33e0187e479.jpg

Karrimor 65 liter, vekt 1,8 kg. 

Hvis interessert send meg en PM raskt

 

Ser du skal dra i morgen.  Da bortfaller nokl pkt 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Simfelimfe skrev:

Det ble så jeg kjøpte McKinley Make 65+10. Den er litt hard på ryggen, men utenom det så er det god kvalitet på den som jeg ser. Gode løsninger. Og til 599kr er den ett kupp!

Du får gi oss en oppdatering på sekken etter turen :-) vurderer å kjøpe den til en i familien i gave hvis den duger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2017 at 11:37 PM, djing0 said:

Du får gi oss en oppdatering på sekken etter turen :-) vurderer å kjøpe den til en i familien i gave hvis den duger! 

Da var turen over. Sekken va grei den, i allefall for prisen! Synes putene på reimene og ryggen var litt harde i forhold til Berganssekken jeg var vant med. Men ble raskt vant til dette. 
På starten av turen var den ikke så god. Men jeg fant ut at man kunne regulere reimene etter rygglengde. Jeg regulerte de ned 2 hakk, deretter opp 1 hakk, så satt den perfekt. Så jeg må si meg veldig fornøyd med sekken. Litt sånn sår på skuldrene, men det blir man vel av alle sekker, med mindre man går regelmessig med tung sekk.
Eneste jeg ikke likte var vel sidelommene som er formet på en "fancy" måte, i stedet for normale firkantete lommer. Ble litt tight å få plass til ting helt øverst i disse lommene. Men det kan man leve med!
Tror jeg bærte 20kg eller rundt det. Og sekken har ikke antydet noe til slitasje.

Til den prisen er det bare å løpe å handle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.