Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind 2


Birin

Anbefalte innlegg

Morn.

Nettopp kjøpt Ringstind 2. Har fra tidligere et Helsport 3-manns, men jeg synes det blir for tungt å bære.

Har et spm ang å sette opp R 2. Hvordan får jeg fotenden til å bli 30 cm høy? I fbm luftingen i fotenden er det en rød og

en grønn snor. Skal kanskje en av disse inn i snora til teltpluggen? Har sendt forespørsel til Helsport, men har ikke fått svar.

Men jeg har sett i forumet her at det er flere som har Ringstind 2, så kanskje en av dere kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har et Ringstind2 som jeg har brukt flittig det siste året. For å få opp fotenden må du ganske enkelt feste bardunene høyt, noe som er mulig i skogen, eller du må lage de så lange som mulig, slik at du får løftet enden litt opp. På fjellet prøver jeg å finne en stein el.lign. til den mitterste bardunen, hvis noe slikt finnes i nærheten. Jeg tror kanskje snorene du snakker om er til luftingen i fotenden, du kan nemlig heve og senke "skjørtet" på innsiden i fotenden, for å justere luftingen. Ellers må jeg tilstå at jeg sliter endel med å få strammet opp innerteltet skikkelig, spesielt hvis teltet må stå i litt ujevnt terreng. Men slik må det vel kanskje være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det var som jeg tenkte, at dersom man fester bardunen på bakken,

så blir fotenden ganske lav. Synes nemlig den så litt høyere ut på bildet i katalogen.

Det var derfor jeg lurte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind er spesielt avhengig av plant underlag, mer enn andre telt med flere stenger. Fordi Ringstind kun har en stang, blir dukstrekket fra plugg til stangbue i fotdelen av teltet spesielt langt. Dersom underlaget ikke er plant vil dette dukstrekket ofte få slakk, og denne slakken forplanter seg til hodedelen av teltet, slik at bl.a. sideduken får slakk. Det er mulig at problemet er større for R2 enn R1 fordi R2 har større grunnflate.

Jeg har selv R1 og har eksperimentert en god del med teltet. Problemet med slakk duk lar seg enkelt utbedre ved å introdusere flere "stenger" i fotenden av teltet: Finn to pinner, ca 30cm lange. Lengden på pinnene tilpasses ujevnhetene i underlaget. Spikk en liten spiss i den ene enden av hver pinne og stikk disse inn i maljene til snorene i hvert hjørne av fotenden. Den andre enden av pinnene plasseres gjennom pluggfestet i hvert hjørne av fotenden.

På denne måten løftes fotenden av teltet til riktig høyde og bidrar til å stramme opp duken i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hadde Helsport beholdt stanga i fotenden, som på Stetind, hadde teltet vært nærmest perfekt. Jaget etter lavest mulig vekt (ikke mange grammene spart i dette tilfellet) har medført at teltet nå er vanskeligere å få spent opp skikkelig, samt at det er mindre vindstabilt.

Ikke alle endringer er til det bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.