Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra varme: Lakenpose, dunklær eller lett sovepose?


Anbefalte innlegg

Hei! Eg har ein -6 quilt, noko som betyr at eg sikkert er komfortabel ned til og med 0 grader. Eg skal på ein litt lenger tur i Oktober og då skulle eg gjerne hatt 5 ekstra grader i posen for å være på den sikre sida. Vekt og volum er viktig. Eg har komme fram til 3 alternativ:

1. Dunjakke og dunbukse combo. Jakka har eg med uansett så då må eg eventuelt gå til innkjøp av ei dunbukse ala det her: http://www.outnorth.no/western-mountaineering/flash-pant?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Flash+Pant&utm_campaign=friluftsbyxor#|XS 

2. Lakenpose. Ser at Sea to Summit reklamerer med 8 grader boost her: https://www.rei.com/product/705534/sea-to-summit-reactor-thermolite-mummy-bag-liner Men det trur eg lite på..

3. Eksta lett sovepose/quilt. Syns den her ser fin ut: https://www.xxl.no/haglofs-l-i-m-down-1-sovepose/p/1112798_1_style 

Alternativ 3 gjer nok mest varme for pengane, men er også alternativet som veg mest og tek mest plass i sekken. 

Kva ville de valgt?

 

Endret av Øyvind Hellenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en liner (altså noe ala alternativ 2) i fleece som jeg tar med meg om jeg skal operere i grenseland for en av soveposene. Har den også med på turer med ungene i backup om de skulle bli kalde da de ikke har like stort utvalg i soveposer som meg enda. Litt usikker hvor mange grader ekstra jeg får, men det er liten tvil om at det er en god del. 

Tresesongsposen min begynner å dra såpass på årene at den nuh sliter på de kaldeste dagene i telt under rypejakta. Med den lineren går det heeelt fint ;-) 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea to Summit har tre av disse lakenposene, hvor den ene hevdes å "booste" temeraturen med 8.3 grader, den andre med 14 grader. I tillegg har de en fleece variant som de hevder er den varmeste av de tre. Men her turde de ikke å dra strikken lenger og oppgir ikke noe tall, men den burde da være en god del høyere enn 14 grader. Noe som selvfølgelig er bløff...

Jeg har en Helsport fleece lakenpose som jeg har hatt nytte av, men dette er selvfølgelig veldig subjektivt.  Denne vil jeg tro er vel så god som Sea to Summit variantene, prisen er overkommelig og et godt alternativ å prøve ut.

Er du i tvil om det varmer nok, så er det en god ide ta med noen varmeputer i backup, så slipper du å fryse gjennom hele natten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt silke eller fleece liner/lakenpose. Helsport har en i silke, 150 gram, som de påstår gir 6 grader ekstra. 

Nå er jeg av den typen som ikke liker å ha på meg ekstra klær når jeg sover. Holder det med bokseren er jeg godt fornøyd. Derfor ville jeg tenkt på hva som kan pakkes best rundt meg for å bevare kroppsvarmen. Dette er vel også noe av årsaken til at jeg ikke enda har prøvd quilt, da jeg ser for meg at det både blir ubehagelig med bar hud mot liggeunderlaget og trekk/kuldetap. Med en silkepose rundt meg ville jeg jo effektivt bedret det, samt at den er mye lettere å vaske når man har svettet ut noen liter gjennom diverse netter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alternativene her som gir mest varme så er jeg ikke i tvil om at det er dunbukse og jakke er en god nummer to og LIM-posen som er suveren som en innerpose syns jeg. 

Min erfaring med lakenpose/ reactor (Sea to Summit) er at det knappest gir noe særlig ekstra varme. 

Hagløfsposen pleier å koste 3000-3500 og ser ut til å være på tilbud nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RoyN skrev:

Min erfaring med lakenpose/ reactor (Sea to Summit) er at det knappest gir noe særlig ekstra varme.

Det er vel det jeg også har strandet på. :/

Å holde på tempen igjennom natten handler vel om å holde på den oppvarmet luften, hva med trekk uten på soveposen? Ikke bivy, men nesten :D Har en sånn jeg oppbevarer vinterposen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hjelper å kle på seg litt. Jeg har pose med passe romslig passform. Ullundertøy, ullgenser og en ullbukse/anna-bukse og noen strikketøfler eller tilsvarende varme sokker. Tar jeg bare på ullgenser kjenner jeg at bena mangler isolasjon. Kombinerer dette med en flaske varmt vann i posen. Pakker jeg flasken godt inn varer varmen ganske lenge.

Har jeg med thermos fyller jeg denne samtidig som varmeflasken, og da vet jeg at jeg kan bytte til nytt varmt vann iløpet av natten om det trengs.

Ser du vurderer bukse, jeg synes anna buksen fra forsvaret er praktisk. Koster 50 eller 100kr. Eller så får du sikker fiberpels bukser billig fra wenaas, helly hansen eller andre produsenter av arbeidstøy. De er varme og virker lette og myke.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fleire gode tips.

Skeptisk til lakenpose og ekstra sovepose blir nok litt overkill når eg tenkjer meg om. Trur eg går for eit fjerde alternativ. Har nemleg to lette dunjakker så då tar eg med meg begge og brukar den eine på beina. Har generelt god erfaring med klær i soveposen så det er eg ikkje bekymra for.

Syns den Anna-buksa virka fin, men er skeptisk til kor mykje plass den tar i sekken. Ser ikkje særleg komprimerbar ut. Det samme gjelder vel for fiberpels vil eg tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt rart at folk tviler på at en fleece-liner varmer når ekstremt mange bruker fleece som varmeplagg ellers?
Kan noen forklare meg hvorfor fleece plutselig mister isolasjonsevnen strax man syr en pose ut av stoffet og putter den i en sovepose!
Har som @Espen Ørud brukt fleece-liner ganske mye og er vel neppe i tvil om at det fungerer veldig greit.

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, whistler skrev:

Mange veier til rom. Hva slags liggeunderlag har du? :-)

 

Viktig med godt underlag ja. Har Thermarest Xtherm med R-verdi på godt over 5 så skal ikkje stå på det.

22 minutter siden, tubbs skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor fleece plutselig mister isolasjonsevnen strax man syr en pose ut av stoffet og putter den i en sovepose!

Har ikkje brukt fleece-liner, men har litt erfaring med lakenpose av bomull. Problemet er vel berre at posen er såpass tynn samanlikna med ein genser. Kan difor lett oppstå kuldebru. Eg tviler ikkje på at den har litt effekt. Har berre ei aning om at tjukke klær på kroppen isolerer bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Øyvind Hellenes skrev:

 Eg tviler ikkje på at den har litt effekt. Har berre ei aning om at tjukke klær på kroppen isolerer bedre.

Selvfølgelig vil tykkere plagg gi mere isolasjon :) På samme måte som en tykkere fleecepose.
Å sammenligne isolasjonsegenskapene på bomull og fleece blir vel også litt feil?
Bomull er vel som regel ganske tettvevd og vil derfor ha lite luft som skaper isolasjonsevnen.
Lakenposer i bomull er vel strengt talt ikke beregnet for å gi særlig mer varme. Heller spare sovepose for skitt samt slitasje.
Mange som går fra hytte til hytte bruker også slike for å slippe å drasse med seg sengetøy.
Om man er nødt til å invistere i tykke klær til bruk i sovepose så føler jeg at man starter i feil ende.
Om du er bekjymret for kuldebro så oppgrader liggeunderlag. Er den veien kulda kommer først.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tubbs skrev:

Å sammenligne isolasjonsegenskapene på bomull og fleece blir vel også litt feil?

Det er nok korrekt. Tvilar ikkje på at ein fleecepose er varmare.

Om man er nødt til å invistere i tykke klær til bruk i sovepose så føler jeg at man starter i feil ende.

Her trur eg du missforstår litt. Ein kjøper ikkje klær primært for bruk i sovepose. Poenget er å ha utstyr som kan dekke fleire bruksområder og på den måten spare vekt og plass. Dunjakke har eg til dømes med meg på tur uansett så kvifor ikkje bruke den som ein del av sovesystemet også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Øyvind Hellenes skrev:

 Dunjakke har eg til dømes med meg på tur uansett så kvifor ikkje bruke den som ein del av sovesystemet også?

Personlig så synes jeg at det er enklere å evt ligge i ett tynt sett ullundertøy og ha en varmere pose. Justere varmen med glidelås på sovepose.
Er vel ikke like enkelt å justere varmen i posen når man bruker så tykke enkeltplagg i forhold til flere tynne?
Er vel smak og behag men jeg personlig har aldri vært noen tilhenger av å bruke klær som jeg har til forflytning/pauser og så evt ligge å svette
i samme plagg på natta. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tubbs skrev:

Personlig så synes jeg at det er enklere å evt ligge i ett tynt sett ullundertøy og ha en varmere pose. :)

Ja det syns eg òg. Eg tar alltid med pose som er så varm at eg forventar å være komfortabel berre med undertøy. Er ikkje meininga at dunjakka skal være fast inventar i posen, men eg ønskjer fortsatt å være førebudd om det skulle bli 5-6 grader kaldare enn planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Øyvind Hellenes skrev:

Takk for fleire gode tips.

Skeptisk til lakenpose og ekstra sovepose blir nok litt overkill når eg tenkjer meg om. Trur eg går for eit fjerde alternativ. Har nemleg to lette dunjakker så då tar eg med meg begge og brukar den eine på beina. Har generelt god erfaring med klær i soveposen så det er eg ikkje bekymra for.

Syns den Anna-buksa virka fin, men er skeptisk til kor mykje plass den tar i sekken. Ser ikkje særleg komprimerbar ut. Det samme gjelder vel for fiberpels vil eg tru?

Anna buksen veier 345 gram i størrelse liten og tar ca samme plass som en 1-liters nagleneflaske med thermotrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en lakenpose (som Helsport) skal gi 5-6 grader ekstra i en sovepose for 0 grader er bare tull etter min erfaring. Den beskytter soveposen så du slipper å vaske så ofte, og ikke stort mer enn det. En liner i fleece gir litt ekstra varme.

En varmebukse/dunbukse fungerer bra og gir noen ekstra grader. Har brukt varmebukse sammen med dunjakke i en litt for kald sovepose i mange høstnetter. Men en varmere sovepose er mer komfortabelt. Setter stor pris på varmebuksa på kalde kvelder i teltet, ved bålet eller på topptur om vinteren. http://www.tursiden.net/2016/08/triks-for-ekstra-varme-i-soveposen/

Hadde jeg trengt ekstra varme i soveposen for en lengre tur i oktober hadde jeg tatt vintersoveposen, og heller sovet med åpen glidelås for å justere. Bedre med noen ekstra gram for en god og varm natssøvn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg trådstarter riktig, så er det et poeng å pakke lett, men samtidig ha litt sikkerhetsmargin. Har selv de WM dunbuksene han linker til, og de er svært varme, og samtidig lette og komprimerer ned til størrelsen av en brusboks. Fordelen med å ha disse buksene (f.eks fremfor varmere sovepose, soveposeliner etc) er jo at man har glede av disse også FØR man kryper ned i posen for kvelden, altså når man er ferdig med å gå for dagen og ønsker å oppholde seg komfortabelt i camp utenfor teltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.