Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkjøkken på langtur


heipipelerke

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på langtur alene neste år, og leter etter det perfekte turkjøkkenet. Det jeg trenger er: Liten vannkjele, liten middagsgryte, liten steikepanne som kan fungere som lokk, og vindskjermer. Hvor finnes det? Eneste jeg finner er moderne jetboilere eller store stormkjøkken med diverse unødvendige ting. Etter erfaring vil jeg ha både vannkjele og matkjele (lite gøy at det smaker gryterett i teen). På forrige langtur plukket jeg ut det jeg trengte fra et gammelt stormkjøkkensett, men det ble veldig skranglete og tok mye volum. Finnes det noen gode alternativer for en langtur UTEN Real-turmat?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder volum liker jeg stormkjøkken der man kan pakke ned ting som tallerken, bestikk, gass, lighter osv i selve kjelen. Det utgjør da minimalt med plass i sekken. Selv bruker jeg og fruen et GSI Dualist som faktisk har alt vi trenger for en langtur, minus stekepanne og en ekstra vannkjele. Det inneholder to kopper, to boller til mat (med lokk og varmebeskyttelse), bestikk (plastikk, her bruker jeg eget utenom), og det har i tillegg plass til en medium gassboks, oppvaskbørste, liten vindskjerm, gassbrenner og lighter. Alt pakkes i en pose som fungerer som oppvaskpose/vannpose, men denne kan legges igjen for å spare litt vekt om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 
MSR Base 2-pot set
- MSR Flex Skillet
- Optimus Vega gassbrenner

Da har du det du trenger, i topp kvalitet. Stekepanna har ganske høye kanter, så den kan kanskje duge som gryte? Isåfall kan du legge igjen en av kjelene. I tillegg kan du legge igjen en av håndtakene og spare litt vekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at skal jeg lage vanlig mat, så er trangia 27 settet i hardanodisert utgave, med nonstick det beste, kombinert med doussal gryter (alu utvendig/rustfritt innvendig). Du kan da velg om du vil ha to kjeler eller en kjele og en kaffekjele (te i ditt tilfelle). Kombinere du dette med en omnifuel (lite) med stillebrennercap som sitter i et adapter får du en fin meget stabil løsning. Regner ikke med at gass er aktuelt på langtur. Men dette krever enkel tilpassing og blir en kostbar utgave. Til gjengjeld har du et system som er driftsikkert og meget holdbart i mange, mange år. Ikke av de letteste målt i gram, men det er raskt å sette opp, tåler vind bra, lite vedlikehold, lett å rengjøre, bra å lage vanlig mat på. Blir kjelene mindre, blir de vonde å bruke etter min mening. 

Går du for en slik løsning, så send meg en pm, spesielt om du velger omnilite som brenner. Det er noen små triks som er verd å vite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du kjøper kokkeleringsgryte i Non-stick, hvis du ikke går for en for høy variant, kan du bruke den til å steke i og dermed droppe stekepanna. Hardanodisert aluminium og ren titan/aluminium er ikke non-stick så det vil brenne seg fast i de på et blunk.

Om du ser for deg kun 1 brenner får du kun brukt en ting av gangen, da er spørsmålet om du virkelig trenger 2 gryter og en stekepanne..

Siden du har god tid kan du shoppe litt nå og da og finne gode tilbud. Kan hende en slangebrenner er lurt, de er stødigere, det blir litt kjedelig i lengden å røre i en gryte på en liten toppmontert brenner og hele tiden passe på at den ikke tipper. Da kan du f.eks også bruke en multifuel og bruke bensin i tillegg til gass. 

For eksempel kan denne koppen brukes til hurtig vannkoking sammen med en toppmontert brenner. Da har du en liten brenner med deg ekstra som backup, og noe du kan veldig enkelt koke en skvett vann med når som helst. Koppen er relativt vid så du får utnyttet flammen fra brenneren.

http://m.aliexpress.com/s/item/32823650754.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.7f25570fXQ3Wh8#autostay

Brenner den veier latterlige 25g.. 

http://m.aliexpress.com/s/item/32784920668.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.7f25570flObYqs#autostay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe ala dette settet i titan til mye: 

https://www.aliexpress.com/store/product/Hot-Sale-Titanium-Kitchen-Pots-Set-Outdoor-Camping-Hiking-Titanium-Cookware-Set-Cauldron-Medium-Pot-Frying/1802774_32628095515.html

Jeg har også en Ketih kopp/kjele på 500ml som jeg bruker til å koke kaffevann/suppevann/nudler/vann til Drytech-mat i. Den er i grunn stor nok til det meste av slikt. En av de større kan jeg koke/trekke fisk i biter i. Disse er gjerne med på turer der vekt og volum er viktig. Gassbrenner går i kjelen ved transport som regel. De tre minste gassbrennerne mine går alle inne i titankoppen så det er ikke noe problem å oppbevare brenner her ved transport

Til mer avansert kokking blir de for smale og vonde og røre i. Jeg har større titankjeler fra  Keith og Toaks til dette. 

Titankjeler krever litt omsorg ved bål/brenner da de er tynne, men jeg ha rbrennere som lar se gstille godt ned om jeg trenger og har lært meg hvor mye bål/glør som skal til for ok varme og har ingen problemer med å kokke litt mer avanserte greier i dem. Noen brenner stort sett alt utenom tevannet på kjøkkenet hjemme også så man skal ikke bare skylde på kjelene om ting brenner seg.. ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du sikkert mye forskjellige svar. Alle har vel sine preferanser.

Jeg synes faktisk en liten kaffekjele som rommer rundt 0,7 liter vann er akkurat nok til koking av kaffevann pluss real-vann eller vann til å slå over express havregrøt. I tillegg har jeg med en dyp stekepanne som rommer 1 liter væske uten at det blir for mye i stekepannen til at det bare blir søl. 

Stekepannen kan brukes som tallerken om du vil spare vekt. Den er jo fin å spise gryterett fra direkte.

Når det kommer til steking, synes jeg en stekepanne har større diameter og er mye bedre enn en kasserolle til steking av egg, pannekaker, bacon og fisk. Pannebrød har jeg ikke prøvd enda.

Jeg har ikke lokk til stekepannen, jeg bruker aluminiumsfolie om jeg trenger lokk, men det har jeg enda ikke hatt bruk for. Når mine fuelbrennere er på laveste effekt småputrer maten uten lokk allikevel.

Fordelen med kaffekjel er at den er lett å helle fra og lett å plassere på ett bål. Disse toaks titan greiene på rundt 0,7 liter er sikker heller ikke dumme istedet for kaffekjel.

Så om du er en person er mitt forslag en eller annen kaffekjele på rundt 0,6-1 liter, og en dyp stekepanne som rommer en liter. Eks. primus litech nonstick stekepanne. Den har tykt gods, bra varmefordeling og godt keramisk non-stick belegg. Kjøper du settet får du også med gryte på ca 1,7 liter, om du egentlig trenger det, og eget lokk om du ikke vil bruke stekepannen.

Jeg har ikke funnet fasiten min enda, men foreløbig er det en kaffekjel og en dyp stekepanne jeg farer rundt med 😊

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen bilde av favorittkjelekoppen min!

Denne har laget utrolig mye kaffevann/suppe/varmt vann i sommer.

(De nye Knorrsuppene på ca 0,5l Kremet Soppsuppevariant og Kremet brokkoli og blomkål blir helt perfekt tykke/kremet ved full slik kopp. De gode gamle Rett-i-koppensuppene fra Toro (?) blir glimrende om man lager 2 av gangen.)


Her har du kopp/kjele for ca 70 gram som tar en halv liter. (Kommer med lokk på 16 gram, men jeg har det sjelden med - en bit sølvapir gjør ca samme nytten om det skulle trengs.)

2016-06-04 18.40.00.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Espen Ørud said:

Noen brenner stort sett alt utenom tevannet på kjøkkenet hjemme også så man skal ikke bare skylde på kjelene om ting brenner seg.. ;-) 

... For oss som har problemer på kjøkkenet er det nå kommet en oppskrift på hvordan man går frem for å koke vann problemfritt 

 

... sorry for offtopic 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Phoney skrev:

... For oss som har problemer på kjøkkenet er det nå kommet en oppskrift på hvordan man går frem for å koke vann problemfritt 

 

... sorry for offtopic 

Faen, jeg så filmen. Det var 30 sekunder av mitt liv tapt 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for Trangia 27 og dets fleksibilitet, robusthet, stabilitet og brukervennlighet/enkelhet.

Jeg bruker og verdsetter også mine titan-kjeler/kopper, IKEA stekepanner, Primus bålkjeler m.f. i kombinasjon med kvistbrenner, multifuel-, gass og bensin-brennere. MEN skulle jeg klare meg resten av livet med kun EN løsning/kombinasjon  ville jeg uten tvil valgt Trangia 27. 

I en bransje og et miljø med tilsynelatende rivende utvikling overrasker det meg litt hvor ofte jeg vender tilbake til T27.

Og jeg kjenner på at det samtidig gleder meg litt,,,,,😏

Skulle jeg kjøpe meg et nytt ville jeg valgt 27-4 HA (150274 hard anodisert med nonstick stekepanne).

IMG_5116.JPG

IMG_6290.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette settet fra Eagle https://www.eagleproducts.no/produkt/kjelesett-2-personer/

Bruker stort sett 1,5 l kjelen. Så har jeg i tillegg 0,7l kaffekjele fra samme produsent. Den passer oppi 1,5l kjelen med trekk. Steikepanne som følger med passee i bunn av 1,5 l kjelen. Dog er den stekepanna ganske liten. Helt fin hvis en bare skal steke litt småting, f.eks et egg og litt bacon. Planleggee jeg steke en del så tar jeg en større panne ved siden av. Bruker da denne https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-stal-med-teflon/ eller en Trangia Gourmet jeg har. De må pakkes utenom. Synes det er et oppsett som har fungert fint. Siden det er stål så er det greit å bruke både på bål og brenner. Det veier litt mer enn de aller letteste men er rimelige i innkjøp. Har brukt disse en 7 års tid. Stekepanna er litt nyere. Eneste man må passe pp er at stekepanna med teflon ikke blir for varm. Stål med kobber leder varme veldig godt så det er ikke mye gass du skal gi på brenner før det er steiketemp i den. Spes på bål er det greit å være forsiktig. De har også en 24cm panne uten teflon. Jeg bruker også den men da kun på bål. Den blir litt stor på brenner. Av brenner til dette bruker jeg Optimus Vega primært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borgern

hvor mange dl vann er det plass til i eagle sin stekepanne med teflon, og i trangia sin gourmet med teflon?

Hva veier tranigia stekepannen, og hva veier lokket?

Jeg bruker som sagt primus litech stekepanne som stekepanne og gryte, den rommer litt mer enn en liter, i praksis går det fint med opptil en liter gryterett. Men greit å ha andre større/mindre alternativer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎08‎.‎2017 den 14.38, heipipelerke skrev:

Hei!

Skal på langtur alene neste år, og leter etter det perfekte turkjøkkenet. Det jeg trenger er: Liten vannkjele, liten middagsgryte, liten steikepanne som kan fungere som lokk, og vindskjermer. Hvor finnes det? Eneste jeg finner er moderne jetboilere eller store stormkjøkken med diverse unødvendige ting. Etter erfaring vil jeg ha både vannkjele og matkjele (lite gøy at det smaker gryterett i teen). På forrige langtur plukket jeg ut det jeg trengte fra et gammelt stormkjøkkensett, men det ble veldig skranglete og tok mye volum. Finnes det noen gode alternativer for en langtur UTEN Real-turmat?

Takk på forhånd.

Heldiggrisen som skal på langtur.  Men for bedre å gi deg råd hadde det vært fint om vi fikk noen ledetråder

-  skal du "bare" gå eller vil du også benytte kano, sykkel ++?

- hvordan er terrenget der du skal gå, eller sagt på en annen måte hvor slitsom blir turen?

-  skal turen foregå over eller under 1000 meter?  Skal du bruke gass er det viktig, for over 1000 meter er forvarmingsbøyle viktig på en gassbrenner.

-  er det tilgang på brensel, f eks einer?

-  vil du ha muligheten til,  underveis,  å kjøpe gassbokser/parafin/miljøbensin?

-  har du muligheter til å koke i forteltet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det du ser etter @heipipelerke, men dette er mitt oppsett når vekt, volum og funksjon prioriteres. Kjelesettet er det jeg typisk bruker på sykkelturer og på turer med mye forflytning. Ikke er det dyrt heller. Komplett kjelesett sånn du ser det på videoen minus gassboks og fyrstikker til under kr. 570,- er slett ikke ille i 2017.

Stekepanna jeg viser er helt ny, men jeg brukte en tilsvarende fra Trangia som er byttet ut grunnet slitasje i belegget og at jeg aldri har likt den kjeleklypeløsningen man må bruke på kjeler og panner uten håndtak. Stekepanne blir med på turer hvor det er utsikt for gode frokoster, stekt fisk eller annet godt i panna.

Panna er stor nok og har såpass høye kanter at en kan mekke en gryterett også. Har også ei panne på ca halve størrelsen, men den rommer ikke noe i nærheten av hva som kan mette meg, så den er blitt skål for potteplanta til fruen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 13.38, heipipelerke skrev:

Hei!

Skal på langtur alene neste år, og leter etter det perfekte turkjøkkenet. Det jeg trenger er: Liten vannkjele, liten middagsgryte, liten steikepanne som kan fungere som lokk, og vindskjermer. Hvor finnes det? Eneste jeg finner er moderne jetboilere eller store stormkjøkken med diverse unødvendige ting. Etter erfaring vil jeg ha både vannkjele og matkjele (lite gøy at det smaker gryterett i teen). På forrige langtur plukket jeg ut det jeg trengte fra et gammelt stormkjøkkensett, men det ble veldig skranglete og tok mye volum. Finnes det noen gode alternativer for en langtur UTEN Real-turmat?

Takk på forhånd.

Hei.Definer langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.